کد خبر: 371187
۰
PNAZAR
نسخه چاپی

۹ نشانه هک شدن اکانت

در دنیای دیجیتال ایمن نگه داشته دیتا‌های شخصی به یکی از سخت‌ترین و پرچالش‌ترین کار‌ها تبدیل شده است. مهم نیست که پلتفرم‌های اجتماعی که از آن استفاده می‌کنند تا چه حد امن هستند و چقدر شما تمامی موارد امنیتی را مرحله به مرحله رعایت می‌کنید؛ همچنان عده زیادی از مردم دچار کلاه‌برداری شده و حساب‌هایشان هک می‌شود. به همین دلیل هم آشنایی با نشانه هک شدن اکانت در شبکه‌های اجتماعی بسیار مهم است تا شما به عنوان کاربر بتوانید اقدامات لازم را به موقع انجام دهید. در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا با مهم‌ترین نشانه‌های هک شدن در فضای اینترنت بیشتر آشنا شوید.

۱- پسورد شما تغییر کرده است

اولین نشانه هک شدن اکانت در شبکه‌های اجتماعی زمانیست که شما متوجه می‌شوید دیگر قادر به ورود به حسابتان با استفاده از پسورد خود نیستید. اگر پلتفرم شبکه اجتماعی مورد نظرتان نیز تایید می‌کند که اخیرا پسورد اکانتتان تغییر داده شده است، اما شما می‌دانید که اقدام به تغییر آن نکردید؛ به منظره این است که شخص دیگری به حساب شما دسترسی پیدا کرده و پسوردتان را تغییر داده است.

با این حال احتمال دیگری هم وجود دارد و آن هم این است که هکر‌ها ممکن است به اکانت شما دسترسی پیدا کرده و هرکاری که دوست داشته‌اند را انجام داده؛ بدون این‌که کوچک‌ترین ردی برای شک و شبه به جا بگذارد. در این صورت، این روش به شما کمکی نخواهد کرد و باید به دنبال سایر نشانه‌های این لیست بگردید.

۲- پست‌های غیرعمد در پروفایل شما مشاهده می‌شود

اگر هکر‌ها بخواهند در حساب شما شروع به تبلیغات کرده و یا لینک‌هایی را با تعداد زیادی از مخاطبان شما به اشتراک بگذارند، باید این کار را با استفاده از صفحه تایم‌لاین شما انجام دهند تا همه آن را مشاهده کنند. اگر شما و یا دوستانتان پست‌های عجیب روی پروفایلتان می‌بینید، می‌تواند نشانه‌ای به معنای هک شدن اکانت در شبکه‌های اجتماعی شما باشد.

اگر ادمین پیج‌های معروف و پرطرفدار هستید و یا صاحب یک صفحه پرمخاطب باشید، اکانت شما بیشتر در معرض هک شدن قرار خواهد گرفت.

۳- مخاطبین شما دریافت پیام‌های عجیب از حسابتان را به شما گزارش می‌دهند

هکر‌ها علاوه‌بر این‌که از تایم لاین شما برای پخش پیام خود از طریق مخاطبین شما اقدام می‌کنند، می‌توانند به هر یک از مخاطب‌های شما پیام خصوصی ارسال کنند. به همین دلیل هم توصیه می‌کنیم حتما بررسی کنید که از جانب شما و با استفاده از اکانتتان لینک و یا پیام خاصی فرستاده نشده باشد.

اگر متوجه چنین موردی شدید، یکی از نشانه هک شدن اکانت در شبکه‌های اجتماعی است که فردی بدون اطلاع و خواست شما به حسابتان دسترسی پیدا کرده است. به علاوه ممکن است یک هکر پیام‌هایی که برای دوستانتان با مضمون پیدا نکردن لوکیشن آن‌ها فرستاده باشد را حذف کند به همین دلیل تمامی موارد احتیاطی را در نظر بگیرید و طبق آن عمل کنید.

۴- ورود به حساب از طریق لوکیشن‌های دور

اکثر شبکه‌های اجتماعی، موقعیت مکانی ورود به حساب شما را به ثبت می‌رسانند؛ به همین دلیل هم اگر هکری وارد حساب شما شود می‌توانید در قسمت تاریخچه ورود به اکانت مشاهده کنید که از مکان‌هایی که تا به حال هیچ‌وقت شخصا به آن‌جا نرفتید به حساب شما ورود کرده‌اند.

توجه داشته باشید که برخی از شبکه‌های اجتماعی ساعت دقیق ورود به اکانتتان را نیز به ثبت می‌رسانند به همین دلیل هم اگر شخص زمانی‌که خواب هستید، با استفاده از دیوایسی که اصلا ندارید، وارد حساب شبکه اجتماعی شما شود به احتمال خیلی زیاد اکانت شما هک شده است.

البته نکته دیگری که باید در نظر بگیرید این است که در نظر گرفتن این مورد به تنهایی خیلی دلیل محکمی برای هک شدن حساب شما نخواهد بود مخصوصا اگر مرتبا از وی‌پی‌ان استفاده می‌کنید به شما توصیه می‌کنیم از نشانه‌های دیگر نیز برای مطمئن شدن از این مسئله حتما استفاده کنید.

۵- افزایش غیرعادی تعداد دوستان و یا فالوور‌های اکانت شما

اگر متوجه شدید که صد‌ها دوست جدید به لیست دوستان شما یک شبه اضافه شده، تعداد غیرعادی به افرادی که آن‌ها را دنبال می‌کنید افزوده شده و یا ریکوئست‌های برای اکانت شما ارسال شده است نشانه هک شدن اکانت در شبکه‌های اجتماعی است. توجه داشته باشید که این مورد برای تعاملات، فعالیت‌های گروه و سا صفحه‌ای که دارید به عنوان جزئی از فیسبوک، لینکدین و یا سایر پلتفرم‌ها نیز صادق است.

هکر‌ها معمولا از این فرصت استفاده می‌کنند تا محتوا و لینک‌های مخرب را با اضافه کردن بیشتر افراد از طریق شبکه شما پخش کرده و با استفاده از هویتتان به هدفی که دارند دست پیدا کنند.

۶- فعالیت‌های مشکوک در صفحه و یا گروه بیزنس

اگر صاحب یک صفحه و یا گروه شناخته شده هستید، حتما بررسی کنید که آیا فعالیت مشکوکی از طریق حساب شما رخ داده است یا خیر. اگر می‌بینید که شخصی از طریق صفحه شما اکانت‌های مختلف را دنبال می‌کند، تبلیغاتی که شما انجام نداده‌اید روی صفحه شما اجرا می‌شود و یا تلاش برای فروش چیزی که شما قرار نداده‌اید دارد یکی دیگر از نشانه‌های واضح برای هک شدن اکانت در شبکه‌های اجتماعی است.

به‌علاوه یکی دیگر از هشدار‌هایی که باید در نظر داشته باشید بروز هرگونه تغییرات در مجوز‌های مدیریتی صفحات و یا گروه‌های مرتبط با اکانت شما که سایر ادمین‌ها و مدیر‌ها آن را ایجاد نکرده‌اند را جدی بگیرید. این مورد یکی از روش‌هاییست که هکر‌ها برای سرقت هویت شما در شبکه‌های اجتماعی به کار می‌برند.

۷- دریافت ایمیل‌های اطلاع‌رسانی مبنی بر دسترسی غیرمجاز به اکانت شما

اگر شما از لایه‌های مختلف امنیتی برای دریافت هشدار دسترسی‌ها و یا ورود‌های ناشناخته و غیرمجاز استفاده می‌کنید، اکثر شبکه‌های اجتماعی نظیر فیسبوک، توییتر و ... این امکان را در اختیار شما قرار خواهند داد و در صورتی که یک دیوایس ناشناخته سعی در دسترسی به حساب شما داشته باشد از این موضوع مطلع خواهید شد.

زمانی‌که ایمیل‌هایی مبنی بر تایید این‌که شما از یک نوع دیوایس خاص سعی در ورود به اکانت خود را داشتید، دریافت کردید؛ اگر مورد گزارش شده مربوط به شما نباشد با یکی دیگر از نشانه هک شدن اکانت در شبکه‌های اجتماعی مواجه شده‌اید.

به‌علاوه اگر ایمیلی دریافت کردید که از شما می‌خواهد تا پسورد خود را تغییر داده و یا OTP خود را تایید کنید، بهتر است که تاریخچه ورود اکانت خود را بررسی کنید تا متوجه شوید که آیا کسی راه ورود به حساب شما را پیدا کرده است یا خیر.

۸- ثبت نام برای دریافت اشتراک و خرید‌های غیرمعمول

اگر خرید برخی از اشتراک‌های غیرمعمول نظیر ثبت نام برای خرید لینکدین پریمیوم را بدون اطلاع خود مشاهده کردید؛ باید این هشدار را جدی بگیرید. همچنین باید برنامه‌ها و یا وبسایت‌هایی که با استفاده از اکانت خود در آن قبلا ثبت نام کرده و آن‌ها را به خاطر نمی‌آورید را مورد بازبینی قرار دهید.

۹- فعالیت‌های مشکوک در Ad Manager

هکر‌ها ممکن است تلاش کنند تا به پروفایلتان دسترسی پیدا کرده و از مدیر تبلیغات (Ad Manager) شما استفاده کنند. در این صورت ممکن است کمپین‌هایی که برای تبلیغ صفحه‌ها یا فروش محصولات به اجرا در می‌آیند را همراه با کارت اعتباری‌های تصادفی اضافه شده به عنوان روش‌ها پرداخت مشاهده کنید که در نهایت دسترسی هکر‌ها به اکانت شبکه مجازی شما را تایید می‌کند.

هر فعالیت مشکوکی که در بخش مدیر تبلیغات شما و یا یک کمپین نیمه‌راه‌اندازی شده که راه‌اندازی آن را به خاطر نمی‌آورید ممکن است نشان دهنده این باشد که چشم شکارچی هکر‌ها روی حساب شبکه اجتماعی شماست و به آن دسترسی پیدا کرده‌اند.

سایر مواردی که نشان می‌دهد اکانتتان هک شده است

اگر حساب شما در معرض هک شدن قرار گرفته باشد، احتمالا تغییرات غیرعادی را در تنظیمات حریم خصوصی و شخصی‌سازی شدن‌های غیرمعمول را در این بخش مشاهده خواهید کرد. برای مثال ممکن است افرادی که تا به حال بلاک نکرده‌اید را در لیست بلاک‌شده‌های اکانت خود مشاهده کرده و یا استوری‌های تبلیغاتی غیرعادی را روی حساب خود پست شده ببینید.

حتما توجه داشته باشید که تصادفا روی تایم لاین اکانت شبکه اجتماعی شما مطلبی پست نشده باشد و تمامی قابلیت‌های پروفایل خود از جمله رویداد‌ها و موقعیت مکانی را به دقت مورد بررسی قرار دهید.

چرا اکانت در شبکه‌های اجتماعی هک می‌شود؟ چطور می‌توان از این اتفاق جلوگیری کرد؟
در ادامه مواردی که با انجام آن‌ها اکانت شما در شبکه‌های اجتماعی ممکن است هک شود را باهم مرور می‌کنیم:

۱ـ ثبت نام در وبسایت‌ها و یا اپلیکیشن‌های ناامن با استفاده از حساب شبکه اجتماعی شما
۲ـ استفاده از پسورد ضعیف و ذخیره اعتبار ورود سیستمی شما در مرورگر‌ها
۳ـ وصل شدن به وای-فای عمومی و استفاده از اکانت‌های شبکه‌های اجتماعیتان
۴ـ استفاده از اعتبار ورودی یکسان برای چندین پلتفرم مختلف
۵ـ کلیک کردن روی لینک‌های مشکوکی که به اینباکس شما ارسال می‌شود.
۶ـ ورود به اکانت شبکه‌های اجتماعی خود با استفاده از کامیپوتر مشترک


با دوری از موارد بالا، اکانت شبکه‌های اجتماعی شما ایمن خواهد بود؛ به‌علاوه باید حتما از قرار دادن پسورد قوی و منحصر به‌فرد برای حساب‌هایتان، فعال کردن احراز هویت دو مرحله‌ای و تنظیم پرسش‌های امنیتی درست برای حفاظت از اکانت‌های سوشال مدیا اطمینان حاصل کنید. در آخر از باید‌ها و نباید‌هایی که در فضای اینترنت و مرورگردی وجود دارد آگاه شده تا ایمنی شما هنگام آنلاین بودن تضمین شود.

نشانه هک شدن اکانت در شبکه‌های اجتماعی را بشناسید تا از آن محافظت کنید
با آگاهی از نشانه‌های بالا می‌توانید ایمنی اکانت خود در شبکه‌های اجتماعی را بسنجید تا در صورت قرار گرفتن در معرض هک اقدامات لازم را به سرعت انجام دهید. این نشانه‌ها را جدی بگیرید و در صورت لازم اقدامات امنیتی را بلافاصله آغاز کنید. همچنین توجه داشته باشید که کلاه‌برداری در شبکه‌های اجتماعی مدام در حال تغییر و به‌روز رسانی هستند پس اطلاعات خود در این زمینه را آپدیت نگه داشته تا در دام این تله‌ها نیوفتید.

منبع : دیجی رو

قم پرس منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.