کد خبر: 371226
۰
۰
نسخه چاپی

قم امسال با اجرای طرح‌های زیرساختی چهره‌ای عمرانی به خود می‌گیرد

به گزارش قم پرس به نقل از ایرنا قم ؛ در خصوص مصوبات سفر استانی آیت‌الله سید ابراهیم رییسی به قم از منابع مختلف به‌خصوص داده‌های آماری استانداری نشان می‌دهد، ۸۸ درصد این مصوبات در حوزه‌های زیرساختی تقسیم‌بندی می‌شود که نشان دهنده جایگاه مهم موضوع پیشرفت و آبادانی هر چه بیشتر این استان در نگاه دولت سیزدهم است.

قم امسال با اجرای طرح‌های زیرساختی چهره‌ای عمرانی به خود می‌گیرد

گفتنی است درتقسیم‌بندی تامین منابع مصوبات سیزدهمین سفر استانی دولت، سهم بخش‌های مختلف به ترتیب ۴۸ درصد مبالغ ریالی، ۲۰ درصد مجوزی، ۱۶ درصد دستور بررسی، هشت درصد منابع اعتباری، ۶ درصد تسهیلات و ۲ درصد سرمایه‌گذاری است.

قم امسال با اجرای طرح‌های زیرساختی چهره‌ای عمرانی به خود می‌گیرد

براین اساس قرار است بیشترین اختصاص منابع مالی ( مبالغ ریالی) برای اجرای طرح‌های زیرساختی و عمرانی در استان قم، طی سال‌جاری صورت گیرد و به همین‌منظور مبلغ کلان یک‌هزار و ۲۱۹ میلیارد تومان درنظر گرفته‌شده‌است، البته این تخصیص‌ها تا پایان زمان کار دولت سیزدهم با لحاظ ارقام قابل توجه دیگر، ادامه خواهد یافت.

همچنین با برنامه‌ریزی‌ صورت‌گرفته برای توسعه ‌هرچه‌بیشتر بخش‌های زیربنایی استان قم و اجرای مصوبات سفر ریاست جمهوری طی سال‌جاری همچون سال‌گذشته بیش‌از ۵۰۷ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در این استان انجام خواهد شد.

پرداخت تسهیلات از دیگر برنامه‌های مورد توجه دولت برای اجرای مصوبات سیزدهمین سفر استانی خود به قم بود که در این ارتباط نیز چهارهزار و ۳۷ میلیارد تومان تسهیلات طی سال ۱۴۰۱ برای استان قم درنظر گرفته‌شده‌، همچنین مبلغ چهارهزار و پنج میلیارد تومان‌نیز در همین قالب برای اجرای مصوبات سفر درسال آینده اختصاص یافته‌است.

بررسی‌ نمودار مصوبات سفر هیات دولت به قم نشان می‌دهد بیشترین فراوانی موضوعی درآن شامل مباحث آموزش و پژوهش، مسکن، اقتصاد، جاده، سلامت، کشاورزی، فرهنگ، آسیب‌های اجتماعی، ورزش، آب‌ و برق، حمل و نقل،‌ طرح عمرانی، محیط زیست، شهرسازی، راه‌آهن و بافت فرسوده‌است.

قم امسال با اجرای طرح‌های زیرساختی چهره‌ای عمرانی به خود می‌گیرد

بر اساس این گزارش مصوباتی که ۸۰ تا ۱۰۰درصد اعتبارات آن تاکنون تخصیص داده شده‌ عبارت است از: اختصاص ۲۰ میلیارد برای مناسب سازی مجموعه ورزشی تختی ویژه بانوان، اختصاص ۴۵ میلیارد برای طرح‌های آبرسانی به ۶ روستا درطرح مجتمع‌های آبرسانی محور قم - تهران و هشت روستا بخش قنوات از رینگ شهر قم، اختصاص ۱۰ میلیارد برای تکمیل محوطه‌سازی و فاز اول تصفیه خانه فاضلاب در سایت توسعه پردیس فارابی، اختصاص پنج میلیارد برای تکمیل فضاهای پژوهشی و فناوری پارک علم و فناوری استان، اختصاص۲ میلیارد برای کمک به تکمیل و تجهیز پژوهشگاه حوزه و دانشگاه و اختصاص ۳۰ میلیارد تومان برای طرح ساماندهی اطراف امام زاده موسی مبرقع (ع).
همچنین اختصاص مبلغ ۵۰ میلیارد برای احداث تقاطع غیر همسطح میدان ورجان در مسیرجاده قم-کهک، اختصاص ۴۹ میلیارد برای بهسازی و احدث محور قم-نیزار(کیلومتر۳۰تا۳۸)،اختصاص ۷۰ میلیارد برای تکمیل ۱۳ کیلومترمحور قم-آوه و احداث تقاطع علی آباد، اختصاص یک میلیارد برای تکمیل و تجهیز آزمایشگاه مرکزی تشخیص بیماری‌های دامی استان، اختصاص پنج میلیارد برای تکمیل مخزن مجتمع بیمارستانی شهید بهشتی، اختصاص۲۰ میلیارد برای تکمیل مدرسه محله هفت پردیسان، اختصاص ۱۰ میلیارد برای تکمیل و تجهیز کتابخانه مرکزی قم و اختصاص۲۰ میلیارد وام قرض الحسنه برای رسیدگی به نامه‌های سفر ریاست جمهوری از جمله اعتباراتی بود که برای اجرای مصوبه‌های سفر ریاست جمهوری به قم تخصیص یافت.

قم امسال با اجرای طرح‌های زیرساختی چهره‌ای عمرانی به خود می‌گیرد

۷۰۰ میلیارد تومان مصوبات سفر رییس جمهور به قم دریافت شد

در همین رابطه استاندار قم، با بیان اینکه تاکنون دولت به تعهدات خود در زمینه مصوبات سفر رییس جمهور به قم عمل کرده است، گفت: دو هزار میلیارد تومان مصوبه سفر داشتیم که تاکنون حدود ۷۰۰ میلیارد تومان آن را دریافت کرده‌ایم.

سید محمدتقی شاهچراغی با اشاره به این که بر اساس رویکرد دولت سیزدهم خدمت به مردم مهمترین اولویت مدیریتی استان است، افزود: در دستور کار داریم که هر مدیری که بر خلاف ضوابط و قانون، کار مردم را راه نیندازد؛ باید در جایگاه مدیریتی نباشد.

وی با بیان اینکه بخش مسکن از جمله حوزه‌های مهم مورد توجه در مصوبات سفر ریاست جمهوری به قم است،‌ ادامه داد: یک بار که سامانه باز شد، حدود ۱۳۰ هزار تَن دراستان برای مسکن ثبت‌نام کردند که یک پالایش اولیه انجام شد و به نظر می‌رسد که حدود ۹۰ هزار تَن بر اساس ضوابط و قانون، واجد شرایط باشند.

استاندار قم همچنین با بیان جایگاه مهم مباحث آموزشی در مصوبات سفر رییس جمهوری به قم، گفت: در آموزش و پرورش نزدیک به ۵۰ درصد مدارس قم دو شیفته هستند و مدرسه‌هایی داریم که به لحاظ کیفیت ساختمان خوب نیستند، اما باور داریم که این مشکل‌ها حل خواهند شد که نیازمند همت و باور است.

مصوبات سفر رییس جمهوری به قم در مسیر اجرا

همچنین روابط عمومی و امور بین‌الملل استانداری قم اعلام کرد: با پیگیری‌های استان، ۱۲۹ میلیارد ریال اعتبار برای طرح بهسازی و احداث محور قم - نیزار از مصوبه‌های سفر رییس جمهوری به قم تخصیص داده شد.

در ادامه تخصیص اعتبارات مصوبه شده در سفر ریاست جمهوری به قم با پیگیری‌های استان، ۳۴۰ میلیارد ریال اعتبار برای پروژه " احداث تقاطع غیرهمسطح میدان ورجان " در شهرستان کهک از این محل به قم تخصیص داده شد.

در همین رابطه با توجه به تشکیل کمیته پیگیری مصوبات سفر رئیس جمهوری به قم، مبلغ ۲۷۰ میلیارد ریال از سوی سازمان برنامه و بودجه برای پروژه ی " احداث تقاطع غیرهمسطح میدان ورجان " تخصیص داده شده و واریز گردیده‌است.

همچنین مبلغ ۷۰ میلیارد ریال از ۲۰۰ میلیارد ریال اعتبار مصوب از سوی سازمان راهدای برای این طرح واریز شده و مابقی آن نیز در دست پیگیری است.

گفتنی‌ است با دستور استاندار قم و با هدف بررسی وضعیت پیشرفت و راستی آزمایی فعالیت‌های صورت گرفته، کارگروه رصد میدانی پروژه‌های مصوب سفر رییس جمهوری به قم تشکیل شده‌است.

در همین رابطه پیرو سیزدهمین سفر استانی رییس جمهور که در قالب سفر به قم در دیماه سال ۱۴۰۰ با تصویب ۱۵۶ طرح عمرانی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی انجام گرفت، کارگروه ویژه‌ای برای بازرسی و راستی آزمایی پیشرفت این طرح‌ها و پیگیری اعتبارات مصوب، در استانداری قم تشکیل شد.

این کارگروه که در راستای تاکید استاندار قم مبنی بر جذب به موقع اعتبارات پروژه های مصوب سفر و پیگیری اجرای این طرح‌ها تشکیل شده‌است،‌ در قالب ۶ تیم به صورت ۱۵ روز یکبار از پروژه ها بازدید می‌کنند.

قم پرس منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید