کد خبر: 371353
۰
PNAZAR
نسخه چاپی

روایت گروگانگیری خونین مرد نگهبان

گروگانگیری خونباری که صبح روز چهارشنبه ۲۸ اردیبهشت در اداره اموال و املاک بنیاد مستضعفان بنیاد مستضعفان استان ایلام رخ داد، سرانجام با قتل چهار گروگان شامل دو زن و دو مرد و خودکشی گروگانگیر به پایان رسید. عامل این جنایت، مدتی بود از کارمندی به نگهبانی تغییر وضعیت داده بود و به گفته دوستانش از سه روز قبل، به دلیل مشکلات کاری وضعیت روحی‌اش به‌هم‌ریخته بود. بر اساس اعلام پلیس، حال دو نفر از مصدومان وخیم است. یکی از دوستان صمیمی قاتل از انگیزه مرد گروگانگیر برای قتل در محل کارش پرده برداشت و گفت: این اواخر حال روحی نجف به دلیل مشکل کاری بد شده بود.

عقربه‌ها ساعت ۹ و ۲۵دقیقه صبح را نشان می‌داد که مرد ۴۲ساله، تصمیم آخرش را گرفت. می‌خواست کار را برای همیشه یکسره کند. سلاحی که از قبل تهیه کرده بود را مسلح کرد و به سمت اداره اموال و املاک بنیاد مستضعفان، جایی که پیش از این در آنجا کار می‌کرد، حرکت‌کرد. دقایقی بعد، صدای شلیک گلوله‌ها، سکوت صبحگاهی را پاره کرد. صدا‌های وحشت‌زده از هر طرف شنیده می‌شد. وارد یکی از اتاق‌ها شد و سه نفر را گروگان گرفت. هنوز هیچ‌کس درست نمی‌دانست چه اتفاقی افتاده است. ساعت از ۱۰ صبح گذشته بود که شایعه‌ها یکی‌یکی جان‌گرفت. صحبت از گروگانگیری مسلحانه بود. یکی می‌گفت هفت نفر را کشته، دیگری می‌گفت ۹ نفر به قتل رسیده‌اند و یکی هم حرف از انفجار نارنجک می‌زد. خیلی طول نکشید که خودرو‌های نظامی، امدادی و نیرو‌های نوپو و امنیتی، وارد عمل شدند. جمع‌شدن آن همه نیروی امنیتی و پلیس در منطقه، اهالی را حسابی ترسانده بود. مرد گروگانگیر بعد از کشتن سه نفر از کارمندان و مجروح‌کردن هفت نفر دیگر، می‌دانست عاقبت خوبی در انتظارش نیست. لوله اسلحه کلاشنیکف را به سمت خودش گرفت و شلیک کرد. در یک لحظه همه چیز تمام شد و جز سروصدای ماموران امدادی و انتظامی، هیچ صدای دیگری به گوش نمی‌رسید.

یکی از دوستان صمیمی قاتل مدعی شد: «من و نجف از دوران کودکی دوست بودیم. نجف از نگهبانان اداره اموال بود و یکی از بستگانش هم قبلا در این اداره، سمت داشت، اما پس از تغییر او، شرایط کار برای نجف سخت شد.

سیزده‌بدر امسال وقتی از او در مورد وضعیت کارش پرسیدم گفت نگهبان اتاقکی در حوالی ترمینال شده، اما مشکلی با کارش ندارد و علاوه‌براین‌که در اوقات‌فراغتش می‌تواند کتاب بخواند، به کارهایش هم بهتر رسیدگی می‌کند، اما این اواخر، حالش بسیار بد بود و می‌گفت هنوز تبدیل‌وضعیت نشده‌ام و برخی مسؤولان اداره مرا خیلی اذیت می‌کنند. نجف ۴۲سال داشت و صاحب یک دختربچه بود. او با این‌که شخصیت آرامی داشت، اما بیشتر به دلیل انتقام‌جویی دست به این کار زد. دوستان و بستگان او هنوز در شوک این حادثه هستند و باورشان نمی‌شود او توانسته سه نفر را بکشد.»

سردار دلاور القاصی‌مهر، فرمانده انتظامی استان ایلام هم درباره این حادثه گفت: «پس از تماس شهروندان با مرکز پلیس ۱۱۰ مبنی‌بر درگیری مسلحانه در یکی از ادارات دولتی، بلافاصله ماموران انتظامی و رهایی گروگان یگان‌ویژه به محل اعزام شدند و خودم نیز همراه ماموران انتظامی و یگان‌ویژه در محل حاضر شدم که مشخص شد شخص مسلح از کارمندان همان سازمان بوده که با توجه به اختلاف‌شخصی‌ای که با محل کار خود داشته به‌صورت مسلح وارد محل شده است. قاتل به محض ورود به محل کار خود به سمت کارمندان آن اداره تیراندازی کرد که متاسفانه در این درگیری سه نفر کشته و هفت نفر زخمی شدند. همزمان با انجام اقدامات تامینی و حضور به‌موقع پلیس، سه نفر از کسانی که در این اداره توسط قاتل گیر افتاده بودند، صحیح و سالم از محل خارج شدند.»

وی ادامه داد: «قاتل با ورود ماموران انتظامی و رهایی گروگان توسط یگان‌ویژه، عرصه را بر خود تنگ دید و اقدام به خودکشی کرد و زخمی‌ها نیز توسط خودرو‌های امدادی، انتظامی و اورژانس، برای ادامه درمان به بیمارستان منتقل شدند.»

براساس برخی شایعات، دو خانم کشته‌شده در این گروگانگیری، ارباب‌رجوع بودند که القاصی‌مهر با رد این موضوع اعلام کرد آنان از کارمندان بوده‌اند. در این گروگانگیری، هفت نفر به نام‌های ناصر خسروی، احمد محمدیان، حنا نعمتی، سعید رستم‌بیگی، ساسان ملک‌زاده، حافظ ربیع‌بیگی و ایوب فرج‌الهی مجروح شدند که به گفته مقامات، حال دو نفر آنان وخیم است. مرد گروگانگیر همچنین دو نارنجک با خود داشت که دومین نارنجک با از جان‌گذشتگی فرمانده انتظامی شهر ایلام، قبل از انفجار خنثی شد.

افزایش قربانیان

عمران علیمحمدی، رئیس‌کل دادگستری استان ایلام عصر روز چهارشنبه از افزایش تعداد قربانیان این گروگانگیری به پنج نفر - چهار کارمند و مرد گروگانگیر - خبر داد و گفت: «فرد مهاجم که از کارمندان اداره اموال بنیاد مستضعفان استان بوده با انگیزه شخصی، صبح چهارشنبه با دو قبضه نارنجک و یک قبضه سلاح گرم که در کیسه برنج پنهان کرده بود، وارد اداره اموال بنیاد مستضعفان شده است. این فرد با شلیک گلوله کارمندان را به طبقه دوم این اداره هدایت و یک نارنجک را داخل محوطه پرتاب کرده است. این انفجار منجر به فوت سه نفر از کارمندان در محل حادثه و یک نفر در بیمارستان شده است و درنهایت فرد مهاجم با شلیک گلوله خودکشی می‌کند.» وی بیان کرد: «بر اثر انفجار نارنجک، پنج نفر از کارکنان این اداره نیز مجروح و به بیمارستان منتقل شده‌اند که وضعیت جسمی یکی از این آن‌ها وخیم است، بقیه جراحات سطحی دارند و در حال مداوا هستند.»

فرار از پنجره

یکی از شاهدان این حادثه به جام جم گفت: «دو نفر از مدیران این اداره به محض اطلاع از گروگانگیری، از پنجره بیرون پریده و مصدوم شده‌اند، اما جان سالم به‌در برده‌اند. گفته می‌شود هدف اصلی گروگانگیر از ورود به اداره، قتل مدیر آنجا بوده است.»

منبع: جام جم

قم پرس منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.