کد خبر: 371387
۰
۰
نسخه چاپی
به مناسبت ایام وقوع جنگ خندق؛

تابلو نقاشی جنگ خندق در موزه فاطمی به نمایش در آمد

تابلو نقاشی از واقعه جنگ خندق مربوط به عصر قاجار که حاوی مضمون جنگ خندق، بريده شدن سر دشمن(عمرو بن عبدود) به دست حضرت علی علیه السلام، همراه با شمايل حضرت رسول(ص)، لشگريان و ملازمان در قسمت بالای اثر است در موزه فاطمی به نمایش در آمد.

  تابلو نقاشی جنگ خندق در موزه فاطمی به نمایش در آمد

به گزارش قم پرس به نقل از پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله علیها، غزوه خندق یا غزوه احزاب از غزوات پیامبر(ص) است که در سال پنجم هجری قمری رخ داد.

این جنگ با توطئه قبیله بنی نضیر آغاز شد و قریش با تمام متحدان خود برای ریشه‌کن کردن اسلام همداستان شدند از این رو برای مقابله با مشرکان به پیشنهاد سلمان فارسی، مسلمانان در اطراف مدینه خندقی حفر کردند و در نهایت این جنگ با پیروزی مسلمانان به پایان رسید و مشرکان عقب نشینی کردند.

در این جنگ حضرت علی علیه السلام که جوانی ۲۸ ساله بودند عمروبن عبدود که از پهلوانان مشهور عرب بود را به هلاکت رساندند و رسول خدا(ص) ارزش ضربت امیرالمؤمنین(ع) که باعث هلاکت عوربن عبدود شد را بالاتر از عبادت تمام جنّ و انس دانستند زیرا در سایه شكست بزرگترین قهرمان كفر، عموم مسلمانان عزیز و مشرکان خوار و ذلیل شدند.

از این رو به مناسبت ایام شکست عمربنعبدود از حضرت علی علیه السلام در جنگ خندق در نیمه شوال سال پنجم ه.ق یک تابلو نقاشی قدیمی از این واقعه در موزه فاطمی به نمایش در آمده است.

این تابلو نقاشی آبرنگ مذهب روی بوم مقوايی کشیده شده و قدمت آن متعلق به دوره قاجاري و قرن سيزدهم هجری قمری است.

این اثر حاوی مضمون جنگ خندق، بريده شدن سر دشمن(عمرو بن عبدود) به دست حضرت علی علیه السلام، همراه با شمايل حضرت رسول(ص)، لشگريان و ملازمان در قسمت بالای اثر است.

چهار بيت شعر در چهار ستون در بخش فوقانی و چهار بيت شعر در ذيل تصوير در اوصاف حضرت علی علیه السلام نوشته شده است و حواشی اثر جداول الوان و قاب چوبی به رنگ قهوه ای است.

این اثر هنری قدیمی هم اکنون در گنجینه اسلام و شیعیان در تالار عترت موزه آستان مقدس فاطمی به نمایش در آمده است.

پایان پیام/ ۳۱۳

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید