کد خبر: 371457
۰
۰
نسخه چاپی
عضو هیئت علمی دانشگاه قم؛

شاهنامه، نامه زندگی ایرانی است

محمد فولادی عضو هیئت علمی دانشگاه قم در نشست راز ماندگاری شاهنامه گفت: بخش بزرگی از شاهنامه روایت ایران باستان و ایرانیان با همه اوج و فرود ها است که در طول دوران چه کوشش هایی برای ماندگاری ایران کرده اند؛ هرچند که فردوسی تنها یک راوی نیست و در تمامی حوادث تاریخی روح اخلاقی دمیده و سراسر شاهنامه پر از پند‌ها و حکایت های اخلاقی است و به بیان دیگر شاهنامه، نامه زندگی ایرانی است.

 شاهنامه، نامه زندگی ایرانی است

به گزارش قم پرس به نقل از روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان قم، به مناسبت روز بزرگداشت فردوسی و به میزبانی اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان قم، نشست «راز ماندگاری شاهنامه فردوسی» با حضور محمد فولادی، عضو هیئت علمی دانشگاه قم روز دوشنبه 26 اردیبهشت ماه 1401، به صورت مجازی برگزار شد.
محمد فولادی، استاد ادبیات دانشگاه قم در ابتدای این نشست با اشاره به نقش زنده یاد دکتر اسلامی ندوشن در پژوهش پیرامون شاهنامه و شناساندن جایگاه آن به علاقه مندان زبان و ادب پارسی گفت: دکتر اسلامی ندوشن در مورد جایگاه شاهنامه و فردوسی گفته‌اند که شاهنامه همانند غزلیات بلند حافظ ویژگی خاصی دارد که این ویژگی نفوذ بین عام و خاص است؛ بدین معنا که شاهنامه علاوه بر تاثیرگذاری بر خواص یعنی پژوهشگران ایرانی و خارجی، در میان عموم مردم نیز جایگاه بلندی داشته و دارد بو بسیاری ایرانیان و پارسی زبانان از زمان قدیم تاکتون به حفظ شاهنامه اهتمام می ورزند.
وی افزود: شاهنامه در کنار حفظ زبان پارسی، هنر های فراوانی همچون خطاطی. نقاشی.پیگر تراشی. تهذیب. موسیقی و... را نیز در کنار خود رشد و اعتلا داده است.
فولادی سپس پیرامون راز های ماندگاری شاهنامه ادامه داد: بخش بزرگی از شاهنامه روایت ایران باستان و ایرانیان با همه اوج و فرود ها است که در طول دوران چه کوشش هایی برای ماندگاری ایران کرده اند؛ هرچند که فردوسی تنها یک راوی نیست و در تمامی حوادث تاریخی روح اخلاقی دمیده و سراسر شاهنامه پر از پند‌ها و حکایت های اخلاقی است و به بیان دیگر شاهنامه، نامه زندگی ایرانی است.
استاد گروه ادبیات دانشگاه قم تصریح کرد: نکته مهم دیگر این است که شاهنامه همیشه طرفدار و ستایشگر نیکی و انسانیت است و شخصیت های شاهنامه با همه لغزش هایی که ممکن است داشته باشند بر محوریت نیکی و درستی بنا شده اند.
وی با اشاره به نقش شاهنامه در حفظ زبان پارسی نیز گفت: طبق تحقیقاتی که انجام شده است تنها ۵ درصد از ۶۰ هزار بیت و واژه های شاهنامه، غیرفارسی هستند و این موضوع در دنیا امری کم نظیر به شمار می رود و این موضوع به این دلیل است که در آن روزگار، فردوسی زبان پارسی را در خطر دیده است و گنجینه ای گسترده از واژه ها و عناصر ایرانی را گرد هم آورده تا توانسته زبان پارسی را زنده نگه دارد.
نویسنده کتاب کیمیای هستی خاطر نشان کرد: در مورد فردوسی توجه به یک نکته بسیار اهمیت دارد و آن هم این است که برخی شاعران ما زندگی آرام و با حمایت های حاکمان داشته اند و زندگی سختی نداشته اند اما فردوسی با وجود اینکه در آغاز از دهقانان بوده و باغ های فراوان داشته اما همه اینها را رها کرده و به دنبال منابع و پیشینه ایران گشته است و به همین دلیل در پایان عمر در فقر زندگی می کرده است تا کاخ بلند زبان و ادب پارسی را زنده نگه دارد.
وی در پایان پیرامون ترویج مفاهیم شاهنامه و آموزش آن به نوجوانان اضافه کرد: ما باید داستان های شاهنامه را به زبان امروز به نوجوانان ارائه کنیم و با توجه به نیاز مخاطب امروز پیام های شاهنامه را درقالب مطالب خلاصه به آنها ارائه شود.

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید