کد خبر: 371477
۰
۰
نسخه چاپی

حفظ زيستگاه مهمترين اصل پايداري تنوع زيستي است

منصور سربازي روز شنبه در گفت وگوي اختصاصي با خبرنگار ايرنا افزود: در صورت حفظ زيستگاه ها حتي اگر شكار و بهره برداري انجام شود، حيوانات مي توانند جمعيت هاي خود را بازسازي كنند در حاليكه اگر زيستگاه ها از بين بروند، هر گونه خسارت وارده ديگر قابل جبران نيست.
وي افزود : در حال حاضر ايجاد حساسيت ملي براي حفظ زيستگاه هاي موجود با هدف حمايت از تنوع زيستي، الزامي است و همه بايد بكوشند تا جانواران در زيستگاه هاي خود حفظ شوند و احساس امنيت كنند تا اين شاهكارهاي خلقت براي آيندگان باقي بمانند.
به گفته سربازي ، يك گونه جانوري برغم همه فشارهاي محيطي زماني در معرض نابودي كامل قرار مي گيرد كه زيستگاهش نابود شود؛ همانگونه كه دايناسورها زماني كاملا از بين رفتند كه زيستگاه هايشان نابود شد.
معاون فني اداره كل حفاظت محيط زيست گيلان خاطرنشان كرد:‌ در زمان حاضر 95 گونه از حدود 500 گونه جانوري موجود و شناخته شده در استان، در فهرست گونه‌هاي در معرض تهديد قرار دارند و به نحوي با تهديد مواجه هستند.
وي گيلان را به لحاظ تنوع زياد جانوران در زمره مهم‌ترين مناطق از لحاظ پراكندگي پستانداران و پرندگان ايران عنوان و اضافه كرد: جمعيت پستانداران ، از نظر تعداد نسبت به ساير گونه‌ها نظير پرندگان كمتر هستند در حاليكه پستانداران به دليل نقش در زنجيره غذايي و ايجاد تعامل حياتي در اكوسيستم‌هاي مختلف از ارزش و اهميت زيادي برخوردارند.
سربازي از پلنگ، مرال، كل و بز، گربه وحشي،‌ خرس قهوه‌اي (بزرگ‌ترين پستاندار گيلان)، فُك خزري (تنها گونه پستاندار آبزي و گوشتخوار در گيلان)، گوركن، شنگ (معروف به سمور آبي) به عنوان معروف ترين پستانداران گيلان نام برد .
وي همچنين از قرقاول، كبك و بلدرچين به عنوان مهم‌ترين پرندگان بومي منطقه ياد و اضافه كرد:‌ سالانه به طور ميانگين ميليون‌ها پرنده مختلف از انواع اردك، غاز و قو در مسير مهاجرت خود به سمت جنوب، يك تا سه ماه را در استان گيلان سپري مي‌كنند.
وي گفت:‌ كنترل آفات گياهي در آبگيرهاي طبيعي، مبارزه بيولوژيكي با آفات كشاورزي، تأمين كود مورد نياز گياهان، افزايش حاصلخيزي خاك و از بين بردن حشرات و جوندگان موذي از جمله فوايد حضور پرندگان مهاجر است .
معاون فني اداره كل حفاظت محيط زيست استان گيلان افزود:‌ تاكنون وجود 198 گونه پستاندار، 524 گونه پرنده، 224 گونه خزنده و 163 گونه انواع ماهي در ايران مشاهده شده‌ است.
سربازي به جمعيت انواع پرندگان،‌ آبزيان،‌ پستانداران و خزندگان گيلان نيز اشاره كرد و گفت‌:‌ 67 درصد از گونه‌هاي پرندگان ايران، 8.47 درصد از گونه‌هاي ماهي، 7.24 درصد از پستانداران و 15 درصد از خزندگان موجود در كشور، در استان گيلان پراكنش دارند.
6070/2007

قم پرس منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید