کد خبر: 372930
۰
۰
نسخه چاپی

آمادگی ۳ هزار موکب برای اربعین ۱۴۰۱

به گزارش قم پرس، نشست هم اندیشی کمیته مشارکت‌های مردمی، اسکان و تغذیه ستاد اربعین حسینی با حضور مسئولان سایر کمیته‌های ذیربط در ستاد توسعه و بازسازی عتبات عالیات برگزار شد.

مجید نامجو جانشین رئیس ستاد توسعه و بازسازی عتبات عالیات در این نشست با اشاره به پیش‌بینی حضور ۵ میلیون زائر ایرانی در مراسم راهپیمایی اربعین ۱۴۰۱ گفت: تأمین وسایل سرمایشی، آب شرب بهداشتی و یخ در کنار مسائل بهداشتی، سه دغدغه اصلی موکب‌ها برای میزبانی از زائران است.

وی افزود: ستاد توسعه و بازسازی عتبات به عنوان مسؤول کمیته اسکان و تغذیه شاید یکی از مهم‌ترین ارکان اربعین باشد. بر همین اساس برای اجرای برنامه‌ها، نیازمند همکاری با سازمان‌های مختلف هستیم.

وی با بیان اینکه ما تجربه اربعین سال ۹۸ را داریم، تصریح کرد: سال ۹۹ زائران ایرانی در اربعین حسینی به عراق اعزام نشدند و سال گذشته نیز باشرایط کرونایی، اربعین به صورت محدود برگزار شد. مهم‌ترین مشکل اربعین سال گذشته سهمیه‌بندی بود که این امر به برپایی اربعین ضربه وارد کرد.

نامجو تصریح کرد: امیدواریم با لغو روادید در اربعین سال جاری حدود ۵ میلیون زائر را اعزام کنیم. البته یکی از مهم‌ترین اقدامات، ساماندهی موکب‌ها هستند که باید برای این امر برنامه‌ریزی شود.

وی با بیان اینکه در این شرایط باید مردمی بودن مراسم اربعین را حفظ کنیم، تصریح کرد: حدود ۱۰۰ روز تا اربعین حسینی باقی مانده و باید ساماندهی موکب‌ها را به درستی پیش ببریم. یکی دیگر از امور، حضور موکب‌ها در مرزهاست که باید برای عبور کامیون‌ها و مواد غذایی مجاز برنامه‌ریزی کنیم تا در روند ارسال تجهیزات با مشکلاتی مواجه نشویم.

امسال مرز خسروی روی زائران اربعین باز می‌شود

نامجو با اشاره به اینکه امسال در ایام اربعین، مرز خسروی هم با پیگیری‌ها بازگشایی می‌شود، گفت: بازگشایی این مرز در کنار ۴ مرز اصلی، از تراکم جمعیت می‌کاهد. همچنین شدت گرما در اربعین را شاهد خواهیم بود و هرچه پیش می‌رویم گرما در اربعین بیشتر می‌شود که باید وسایل سرمایشی تدارک دیده شود تا زائران دچار گرمازدگی نشوند.

کوثر فر مدیر اجرایی ستاد مرکزی اربعین حسینی نیز در این نشست با بیان اینکه حدود دو ماه برای ساماندهی گسیل موکب‌ها فرصت داریم گفت: با توجه به اینکه ۲۶ شهریور روز اربعین حسینی است از روز ۱۶ شهریور مصادف با ۱۰ ماه صفر تا ۲۹ شهریور یعنی سه روز پس از اربعین، ایام زیارتی محسوب شده و شاهد شمار زیاد زائران خواهیم بود.

وی افزود: با توجه به اینکه انجام هماهنگی‌ها با مسئولان عراقی در زمینه‌های مختلف بویژه گمرک زمان‌بر است لازم است تا هرچه زودتر فهرست امکانات و اقلامی که موکب‌ها می‌خواهند ارسال کنند، مشخص شود.

مدیر اجرایی ستاد مرکزی اربعین حسینی تاکید کرد: ضروریست تا هرچه زودتر برنامه‌ریزی‌های لازم برای گسیل ملزومات موکب‌ها اندیشیده شده و در قالب دستورالعمل اجرایی ابلاغ شود.

بازگشایی مرز زمینی عراق در روزهای آینده

پس از آن، حسن پلارک مشاور ستاد اربعین حسینی و رئیس کمیته هماهنگی و توسعه تسهیلات و خدمات اربعین در عراق با بیان اینکه امسال اربعین نسبت به سال‌های گذشته تفاوت‌هایی دارد، خاطرنشان کرد: امسال براساس پیش‌بینی‌ها تعداد زائران ما نسبت به سال‌های گذشته افزایش خواهد یافت. علاوه بر این، مرزهای زمینی در روزهای آینده بازگشایی می‌شود و قرار است به مرور تعداد زائرانی که از مرز زمینی اعزام می‌شوند، بیشتر شود. البته امیدواریم در ایام اربعین هم این روند ادامه پیدا کند.

پلارک با اشاره به اینکه تصمیم گرفته شد مرز خسروی هم اربعین امسال بازگشایی شود، ادامه داد: با توافق صورت گرفته حشدالشعبی هم امنیت مسیر را برعهده گرفته‌اند و گشت سیار را برقرار می‌سازند. همچنین استانداری کرمانشاه فعال خواهد شد تا اقدامات مدیریت و تردد از مرزها به سهولت انجام گیرد.

وی با بیان اینکه در این ستاد، کمیته‌ها به صورت جداگانه و همچنین مشترک فعالیت دارند، گفت: کمیته اسکان و تغذیه و مشارکت‌های مردمی که مسؤولیت آن با ستاد بازسازی عتبات است، علاوه بر جذب مشارکت مردمی، باید به اسکان و تغذیه زائران نیز توجه داشته باشند و هر کمبود یا تخلفی در این عرصه صورت گیرد، باید پاسخگو باشد.

پلارک با اشاره به اینکه برخی دستگاه‌ها به کمیته‌ها کمک می‌کنند، خاطرنشان کرد: امسال تأمین آب آشامیدنی با توجه به گرمای هوا از اهمیت زیادی برخوردار است. برهمین اساس، در جدول پیش‌بینی شده، ۱۳۹ میلیون آب بسته بندی باید آماده و بین زوار توزیع شود.

وی با بیان اینکه وزارت نیرو برای تأمین آب و برخی دیگر از خدمات به زائران اربعین باید با کمیته مشارکت‌ها و اسکان و تغذیه اربعین هماهنگ شود، گفت: آب‌رسانی امری مهم و حیاتی است که کمیته‌های مرتبط باید با دقت بیشتری نسبت به تأمین آب آشامیدنی برای زائران اربعین برنامه‌ریزی کنند.

آمادگی ۳ هزار موکب برای اربعین ۱۴۰۱
پلارک با اشاره به اینکه حدود ۳ هزار موکب اربعین داریم، تصریح کرد: این‌موکب‌ها باید ساماندهی و بررسی شوند تا خدمات مناسبی به زوار ارائه شود. همچنین نوع تغذیه با توجه به گرمای هوا و شیوه طبخ ونگهداری مواد اولیه از اهمیت زیادی برخوردار است که باید مورد توجه قرار گیرد.

منبع : مهر

قم پرس منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید