کد خبر: 373457
۰
PNAZAR
نسخه چاپی

رسانه و مطبوعات پیام تسلیت مقام‌ها و شخصیت‌ها در پی درگذشت حجت‌الاسلام دعایی

به گزارش ایرنا، حجت الاسلام والمسلمین سید محمود دعایی، سرپرست موسسه اطلاعات و نماینده ۶ دوره مجلس شورای اسلامی عصر امروز یکشنبه در ۸۱ سالگی به دیار باقی شتافت.

مرحوم دعایی که یکی از همراهان و نزدیکان امام خمینی(ره) در دوران اقامت ایشان در نجف بود، سابقه سفارت ایران در بغداد میان سال‌های ۱۳۵۷ تا ۱۳۵۸ و مقطع پیش از آغاز جنگ تحمیلی را هم در کارنامه خود داشت. وی در سال ۱۳۹۳ نشان افتخار جهادگر عرصه فرهنگ و هنر را کسب کرد.

همواره در فکر تعالی و پیشرفت ایران اسلامی بود

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه در پی درگذشت حجت الاسلام دعایی در پیامی نوشت: با کمال تاسف و تاثر، مجاهد فی سبیل‌الله جناب مستطاب حجت الاسلام والمسلمین سید محمود دعایی، یار دیرین امام عظیم‌الشان و رهبری معظم انقلاب، مدیر موسسه و روزنامه وزین اطلاعات هم زمان با سالگرد رحلت ملکوتی حضرت امام خمینی (ره) و قیام پانزد خرداد چشم بر این جهان فانی بست و به دیدار معبود و رهبر و مراد خود شتافت.

مرحوم سید محمود دعایی از بدو مبارزات دوران انقلاب اسلامی و در خلال برهه های حساس نظام مقدس جمهوری اسلامی همواره یار و همراه امام و رهبری در عرصه‌های مختلف انقلاب به ویژه دیپلماسی و رسانه، جهادگر میدان فرهنگ و تبیین و با نگاهی مشفقانه و خاضعانه همواره در فکر تعالی و پیشرفت ایران اسلامی بود.

اینجانب در جلسات و نشست‌های مختلف از جمله با مدیران ارجمند رسانه شاهد این علقه و علاقه متواضعانه اما عمیق ایشان به منافع و مصالح ملی نظام و کشور عزیرمان ایران اسلامی بودم.

اینجانب ارتحال آن سید جلیل‌القدر و متخلق را به خانواده بزرگ رسانه ای کشور به خصوص همکاران و دوستان ایشان در موسسه و روزنامه اطلاعات و خانواده سادات مکرم و صبور ایشان تسلیت عرض می‌نمایم و برای ایشان شکیبایی و تسلی آرزومندم.

از درگاه خداوند رحمان و رحیم، برای مرحوم دعایی غفران واسعه الهی و همجواری با شهدا و صلحا و امام شهدا مسئلت می نمایم.

دعایی، از تک‌نسخه‌هایی بود که به تنهایی بار خیلی‌ها را به دوش‌ می‌کشید

عزت‌الله ضرغامی وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با تسلیت ارتحال یار دیرین امام (ره) و انقلاب، حجت‌الاسلام سیدمحمود دعایی به خانواده‌ محترم و علاقمندان ایشان، نوشت: ‌بعضی آدم‌ها، به دلایلی نسخه‌ بدیل ندارند. دعایی، از تک‌نسخه‌هایی بود که به تنهایی بار خیلی‌ها را به دوش‌ می‌کشید. ‌روحش شاد.

مصالح کشور را بر نگاه‌های سیاسی و حزبی ترجیح می‌داد

علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت با تسلیت درگذشت سید محمود دعایی از یاران دیرین امام (ره) و رهبری، و روزنامه نگار خوشنام و باسابقه به خانواده ایشان و جامعه رسانه ای، نوشت: سادگی، بی‌آلایشی و مردمی بودن از ‌ویژگی‌های این روحانی مبارز بود که مصالح کشور را بر نگاه‌های سیاسی و حزبی ترجیح می‌داد.

در عالم رسانه به انصاف، تعهد، حسن خلق و مشی بزرگوارانه شهرت داشت

عباس هنرمند معاون ارتباطات و اطلاع رسانی دفتر رئیس جمهور هم با ابراز تأثر و اندوه از درگذشت‌ مدیرمسئول روزنامه اطلاعات، تاکید کرد: حجت‌الاسلام والمسلمین حاج سیدمحمود دعایی از سابقون انقلاب اسلامی و یاران صدیق امام راحل (ره) و رهبر انقلاب اسلامی بود و در عالم رسانه به انصاف، تعهد، حسن خلق و مشی بزرگوارانه شهرت داشت.

وی با تسلیت درگذشت این مدیر گرانقدر رسانه‌ای به همه مُعزّا، خصوصا بازماندگان آن مرحوم، کارکنان روزنامه وزین اطلاعات و عموم اهالی رسانه، از درگاه حضرت باری‌تعالی برای آن فقید سعید رحمت و رضوان الهی و برای بازماندگان صبر و اجر مسألت کرد.

الگویی از مدیریت در عرصه رسانه‌های کشور بود

فرشاد مهدی‌پور معاون امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیامی با تسلیت درگذشت حجت‌الاسلام دعایی، نماینده ولی فقیه و سرپرست موسسه مطبوعاتی اطلاعات، نوشت: خبر درگذشت حجت‌الاسلام و المسلمین «سید محمود دعایی»، روحانی مجاهدی که سال‌های بسیاری از عمر با برکت خویش را در کسوت مدیریت روزنامه وزین «اطلاعات»، مصروف داشته و در انجام رسالت‌های حرفه‌ای خود همواره تقوا و مسئولیت‌شناسی را محور امور قرار داده بود، موجب تاسف و تالم بسیار شد.

زنده‌یاد سید محمود دعایی الگویی از مدیریت در عرصه رسانه‌های کشور بود و اینجانب، به سهم خود، فقدان این روحانی وارسته در ساحت رسانه را به همه اصحاب فرهنگ و رسانه، به‌ویژه، همکاران ایشان در مجموعه روزنامه اطلاعات و خانواده عزیز و محترم وی تسلیت گفته و از خداوند متعال برای آن مرحوم غفران الهی و برای بیت مکرم و دوستان و دوست‌داران ایشان، صبر و اجر مسالت دارم.

ابداً رنگ عوض نکرد و همان بود که بود

کمال خرازی رئیس شورای راهبردی روابط خارجی با تسلیت رحلت حجت الاسلام والمسلمین حاج سید محمود دعایی به فرزندان و خانواده محترم ایشان و همچنین عموم ایرانیان به خصوص جامعه مطبوعات کشور، نوشت: دعایی یار دیرین امام (ره)، همواره در کنار امام (ره) و مورد اعتماد آن بزرگوار بود. او چه در دورانی که امام (ره) در عراق بودند و چه در بازگشت امام (ره) به ایران در خدمتگذاری به مراد خود زبانزد عام وخاص بود.

او در یک جمله ذوب در امام(ره) بود و در زندگی پربرکت خویش، سعی داشت منش و کرداری برگرفته از شخصیت امام (ره) داشته باشد. آقای دعای دوستدار همه بود و همه او را دوست می‌داشتند، اصلاحگر واقعی بود و با افتادگی، سلامتی و خیرخواهی خود تصویری واقعی از یک روحانی در ذهن هر کس که با او در تماس بود می‌آفرید.

شخصیت دعایی در تمامی مسئولیتهایی که برعهده داشت، چه در زمانی که رادیوی انقلاب را در عراق اداره می‌کرد، چه در زمانی که سفارت ایران در عراق را برعهده داشت، چه در دوران نمایندگی در مجلس شورای اسلامی و چه در زمان نمایندگی ولی فقیه در روزنامه اطلاعات، هیچ تغییر نکرد. دعایی همان دعایی طلبه بود و با رفتار خاضعانه خویش در دل هر کس راه می‌یافت. او در حل مشکلات دیگران سعی بلیغ داشت و در این راه آماده بود هرگونه زحمت را حتی اگر با تحقیر او همراه بود تحمل کند.

اینجانب همواره دعایی را همان دعایی یافتم. او برخلاف کسانی که با بالارفتن از نردبان مسئولیت رنگ عوض می‌کنند، زی روحانی خود را از دست نداد. یار بی‌پناهان بود و با خلوص و افتادگی حتی اتهامات ناروا را تحمل می‌کرد.

دعایی در دوران نمایندگی رهبری در روزنامه اطلاعات پناه خبرنگاران بود و با مشی اعتدالی خویش هیچ کس را متهم نمی‌کرد، بلکه در انتشار اخبار و تهیه گزارش، صحت خبر و مصلحت کشور و انقلاب را در نظر داشت. خدایش رحمت کند که نماد انسان انقلابی و اخلاقی و یک روحانی واقعی بود. او ابداً رنگ عوض نکرد. او همان بود که بود.

یاوری ثابت قدم در مسیر انقلاب

محمود سالاری معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با صدور پیامی نوشت: مرحوم دعایی، در طول عمر خویش به‌عنوان یاوری ثابت‌قدم در مسیر انقلاب اسلامی همراه با امام و رهبری، با عزت نفس، ساده زیستی و با تمرکز بر مسائل فرهنگی هنری همراه با آگاهی بخشی به جامعه با حضور در صحنه های مختلف، عمری را در راه رضای الهی سپری نمود و در سلوک مومنانه و تقوا، زبانزد همگان بود.

وی افزود: بی شک خاطره حضور و همراهی این جهادگر مردمی عرصه فرهنگ و هنر همچون پدری دلسوز همواره در ذهن جامعه هنری خواهد ماند و در نزد خدای سبحان، پاداش عظیم خواهد داشت.

دعایی منشاء خدمات ارزنده سیاسی و فرهنگی بود

سیدمجید پوراحمدی مدیرعامل صندوق اعتباری هنر در پیام خود نوشت: مرحوم دعایی عمر پربرکت خویش را در راه آرمان های بلند انقلاب اسلامی صرف کرد و منشأ خدمات ارزنده سیاسی، اجتماعی و فرهنگی بود.

وی افزود: اینجانب درگذشت این چهره با سابقه سیاسی و اخلاق مدار رسانه ای را به جامعه بزرگ فرهنگ، هنر و رسانه کشور، همکاران ایشان در موسسه اطلاعات و خانواده محترمش تسلیت عرض نموده و از درگاه خداوند سبحان برای آن مرحوم رحمت الهی و برای بازماندگان صبر و شکیبایی خواستارم.

دعایی دل در گرو آرمان های انقلاب داشت

مهدی رمضانی دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با صدور پیامی با تسلیت درگذشت حجت‌ الاسلام دعایی نوشت: یاران معمار کبیر انقلاب حضرت امام خمینی (ره) هر یک چون ستاره‌ای در آسمان ایران اسلامی می‌درخشند و یاد و خاطره‌ آنها ماندگار خواهد بود.

وی افزود: دعایی، از روحانیون مبارز و خوشنامی بود که دل در گرو آرمان‌های انقلاب داشت و از این رو تعلق خاطر ایشان به عرصه فرهنگ و هنر و مردم‌داری او بر کسی پوشیده نیست. ایشان سال ها به تلاش مجدانه فرهنگی و رسانه‌ای در روزنامه اطلاعات پرداخت و عمری را در این مسیر با ساده‌زیستی طی نمود و اثرات و خدمات این سید خدوم و فرهنگی ماندگار خواهد بود.

دعایی در زمره مجاهدان عرصه فرهنگ ماندگار خواهد شد

یاسر احمدوند معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیام تسلیت خود نوشت: حسن خلق در معاشرت با عموم مردم و زهد در زندگی و پایبندی به راه و اندیشه امام راحل (رضوان الله علیه) و متابعت از رهبر حکیم انقلاب از آن بزرگوار شخصیتی محبوب و موثر ساخته بود.

وی افزود: نقش فرهنگی ایشان در تحولات انقلاب اسلامی قبل و بعد از انقلاب نام ایشان را در زمره مجاهدان عرصه فرهنگ ماندگار خواهد کرد.

دعایی و کارنامه درخشانی که از خود به یادگار گذاشت

حجت الاسلام محمدحسین موسی‌پور نماینده ولی فقیه و رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی در پیامی درگذشت حجت‌ الاسلام دعائی را تسلیت گفت و نوشت: درگذشت روحانی گرانقدر، مبارز دوران ستم‌شاهی و یار دیرین حضرت امام خمینی (رضوان الله تعالی علیه)، نماینده مقام معظم رهبری (مدّظّله العالی)، سرپرست مؤسسه اطلاعات و نماینده شش دوره مجلس شورای اسلامی را به اصحاب محترم جراید، رسانه و فرهنگ و به‌ویژه خاندان معزا و بیت مکرم و دوستداران ایشان تسلیت و تعزیت عرض می‌نمایم.

وی افزود: ایشان دارای شخصیتی ساده زیست و فروتن، پایبند به اخلاق و رفتار اسلامی و بردبار بود و عمیقاً به امام راحل عظیم الشأن ارادت داشته و در دوران مبارزات در عراق و ایران، کارنامه درخشانی از خویش به یادگار گذاشت.

کوشش دعایی در پاسداری از فرهنگ اسلامی ایرانی

غلامعلی حداد عادل رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی نوشت: درگذشت روحانی ارجمند، جناب حجّت‌الاسلام و المسلین سیّد محمود دعائی، موجب تأسّف و تأثّر شد. فرهنگستان زبان و ادب فارسی، با یادآوری خدمات گوناگون مرحوم دعائی به انقلاب اسلامی و کشور، و با ارج نهادن بر کوشش سالیان دراز مرحوم دعائی در پاسداری از فرهنگ اسلامی ـ ایرانی، و به‌ ویژه زبان و ادب فارسی در روزنامۀ اطّلاعات، فقدان ایشان را به خانواده ارجمند و بازماندگان و دوستانشان و خصوصاً به همکاران ایشان در مؤسسه مطبوعاتی اطلاعات تسلیت می‌گوید و برای آن مرحوم از خداوند، علوّ درجات مسئلت می‌کند.

نمازهای دعایی بر پیکر اهالی فرهنگ به یاد خواهد ماند

حجت الله ایوبی دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو- ایران در پیامی نوشت: مرحوم دعایی برای همه ما نماد یک روحانی به معنای راستینش بود؛ پناه بی‌پناهان، پر از لبخند و مهربانی.

وی افزود: دعایی، ساده و بی‌ریا، طناز و شوخ‌طبع، گریزان از زرق‌وبرق‌ها و تشریفات، باهوش و قدرشناس بود؛ جامعه علمی، فرهنگی و هنری هرگز او را فراموش نخواهد کرد و همواره در یادها می‌ماند. نمازهایش بر پیکر اهالی فرهنگ به یاد خواهد ماند. حضور پرمعنایش در نکوداشت فرزندان این سرزمین، در هر انجمنی که در آن سخن از ایران بود و حرف از اسلام می‌آمد، چون نسیم و گریزان از خودنمایی بود؛ ساده و بی‌ریا می‌نشست در بین مردم. باورنکردنی نیست که او دیگر نباشد.

از خوبی ها تمجید و از بدی ها چشم پوشی می کرد

علیرضا مختارپور رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران نیز در پیامی درگذشت حجة‌الاسلام والمسلمین سیدمحمود دعائی را تسلیت گفت.

وی در این پیام نوشت: دوستان! قیمت صحبت بشناسید که چرخ/ دوسـتـان را ز هم انـداخته بسـیار جـدا (هلالی جغتایی) ؛ آنچه از مرحوم حجة‌الاسلام والمسلمین دعائی به‌خاطر دارم همۀ آن نیکی‌هایی است که اندیشمندان و متفکران و دوستان آن عزیز در پیام‌های خود برشمرده‌اند: از جمله ارادت به امام و رهبری، اعتقاد راسخ به نظام جمهوری اسلامی، محبت، وفا، اخلاص، صداقت، تواضع، پاکدستی، ساده‌زیستی و...

وی در این پیام افزود: با حسرت و تأسف از درگذشت آن دوست گرامی که در طول شانزده‌سال گذشته گفتگوهای دونفره و صریح و صمیمی متعددی با ایشان داشتم به برخی صفات اخلاقی دیگر آن مرحوم اشاره می‌کنم. نخست دلسوزی و پیگیری حل مشکلات و گرفتاری‌های افرادی که هیچ نسبت شخصی یا اداری یا سیاسی هم با ایشان نداشتند، امّا همین که از مشکل آنان باخبر می‌شد یا برای پیداکردن راه‌حل به او مراجعه می‌کردند، تلاش وافری به عمل می‌آورد تا راهی برای حل گرفتاری و مشکل آنان بیابد.

مختارپور ادامه داد: دیگر آن که علیرغم رنجش‌های فراوانی که از افراد و جریان‌های مختلف در طول دوران انقلاب اسلامی دیده بود زبانش به غیبت از آنان یا بدگویی نسبت به آنان باز نمی‌شد. و دیگر آن که اگر از کسی در هر مسئولیت و در هر دوره و دولتی صفت حسنه یا کار خیری می‌دید در انعکاس آن به دیگران حتی به کسانی که در نقطۀ مقابل فرد موردنظر قرار داشتند ابا نداشت. از خوبی‌ها تمجید و تعریف می‌کرد و از بدی‌ها گذشت و چشم‌پوشی. همچون بسیاری از دوستان و همکاران و آشنایان دور و نزدیک، حقیر هم خاطرات بسیار خوبی از آن عزیز به‌خاطر دارم که در ذهن و قلبم به یادگار مانده و همواره برای آن مرحوم از خدای متعال، آمرزش و غفران الهی مسئلت دارم.

قم پرس منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.