کد خبر: 374042
۰
۰
نسخه چاپی

افزایش صادرات کشاورزی از مازندران اولویت استان است/ کشتی‌های مسافری دریا به‌زودی راه‌اندازی می‌شود

گروه سیاسی خبرگزاری ایرنا - ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ بعد از یک دوره پر فراز و نشیب اتفاق جدیدی به واسطه انتخاب مردم رخ داد که راه نجات کشور از این تصمیم گشوده شد، در تاریخ دولت‌های بعد از انقلاب، هیچ رئیس‌جمهوری به‌اندازه آیت‌الله رئیسی میراث‌دار مشکلات، ضعف‌ها و کاستی‌های برجای‌مانده از دولت پیش از خود نبوده و شرایط هنگام تحویل دولت آنقدر سخت بود که بسیاری از شاخص‌های کلان اقتصاد ایران در وضعیت بدی قرار داشت و بسیاری از چالش‌های اقتصادی مانند کسری بودجه، کاهش ارزش پول ملی و تورم بالا ماحصل هشت سال سیاست‌گذاری نادرست و ناکارآمدی بود، شرایط در زمان تحویل دولت آنقدر بد بود که مطابق اظهارنظر خود آیت‌الله رئیسی از همان اولین جلسه حضورش در دولت با وزرای روحانی بر سر پرداخت حقوق مردادماه بحث و چالش داشتند! این یعنی شروع کار جهادی در یک شرایط غیر عادی. در این اتمسفر، مهمترین چالش دولت سیزدهم در آغاز کار، اقتصاد و تامین معیشت مردم بود، اما در عین حال تعیین دستمزد عادلانه برای کارگران، تفکیک پیشران‌های اقتصادی کشور از مذاکرات وین، پایان دادن به رانت ارزی و دیپلماسی بدیع و گسترده رابطه با همسایگان به کانون تمرکز دیپلماسی دولت سیزدهم تبدیل شد. مهم‌تر از همه این موارد شروع برای بازگشت سرمایه اجتماعی و اعتماد عمومی بود که دولت‌ گام های مهمی در این زمینه برداشت؛ توجه به نقاط محروم و مرزی و انتصاب استانداران دغدغه‌مند نیز بخش دیگری از تحقق شعارهای انتخاباتی بوده است، حالا در اولین سالگرد انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ در گزارش‌ها و گفت‌وگوهای متعدد با چهره‌ها و شخصیت‌ها به بررسی عملکرد و مرور این اتفاقات پرداخته‌ایم.

افزایش صادرات کشاورزی از مازندران اولویت استان است/ کشتی‌های مسافری دریا به‌زودی راه‌اندازی می‌شود

سید محمود حسینی‌پور ۱۶ آبان ۱۴۰۰ به عنوان استاندار جدید مازندران معرفی شد، وی که دارای مدرک فوق لیسانس حقوق عمومی و از جانبازان سرافراز دفاع مقدس است، تدریس در دانشگاه‌ را هم در کارنامه خود دارد؛ حضور حسینی پور در مسئولیت‌های ملی از جمله شورای امنیت کشور، شورای فرهنگ عمومی کشور، شورای مدیران دادستانی کل کشور، شورای مدیران سازمان بازرسی کل و ریاست هیأت تخلفات اداری دیوان محاسبات کشور بخشی از سوابق اجرایی و مسئولیت‌های اوست.

مشروح گفت‌وگوی تفصیلی خبرنگاران سیاسی با سیدمحمود حسینی‌پور استاندار مازندران در ادامه آمده است:

ایرنا: با توجه به مدت زمانی که عهده‌دار مسئولیت در استانداری مازندران بوده‌اید، ارزیابی شما از عملکرد ۹ ماهه دولت چیست؟

عملکرد دولت از جهات مختلف قابل بررسی است اماآن چیزی که من می خواهم به آن بپردازم، در سطح استانی، ملی و بین المللی است که چند نکته را عنوان می‌کنم. نخست در سطح استانی؛ هفت ماهی است که در استان مازندان مشغول فعالیت هستیم. اتفاقاتی که از لحاظ عملکرد دولت در طول این مدت رخ داده از نگاه مردم قابل قضاوت و ارزیابی است. تغییر مدیریت استان و جوان‌گرایی در فضای مدیریتی یکی از این نکات است، درواقع این استان رکوردار انتصاب مدیران جوان در سمت‌های مختلف است که مورد استقبال مردم هم قرار گرفته است.

مردم جوانان را پذیرفته و همکاری و تعامل خیلی خوبی را با جوانان شروع کردند و موفق هم بوده‌اند، در همین شهرهایی که بیشتر جوانان را انتخاب کردیم موفقیت‌های خوبی حاصل شده و رویکرد اصلی حل مسئله است، برهمین اساس به مدیرانی که در مسئولیت‌های مختلف قرار گرفتند، تاکید کردیم بیان مسئله سود و فایده‌ای ندارد و باید به سمت حل مسئله بروید. این استراژی اساس کار ما در استان شده است و در همین راستا به اصحاب رسانه به عنوان مهم ترین عناصر نظارتی استان نیز اعلام کردیم که موظف هستند موارد و موضوعاتی که ما قول می‌دهیم را پیگیری کنند و ببینند انجام شده است یا خیر. البته برخی مدیران و مسئولان از پیگیری مطالبات توسط رسانه ها فرار می‌کنند ولی ما از رسانه‌ها خواستیم به عنوان ناظرین اصلی، پیگیر اقدامات ما باشند، از همین رو رسانه‌ها از روند اقداماتی که انجام شده، گزارش می‌دهند.

ایرنا: در خصوص رویکرد مردمی و ارتباط میدانی چه اقدامات ویژه‌ای انجام داده‌اید؟

نکته‌ای که می‌خواهم بگویم درباره رویکرد مردمی دولت و شخص آقای رئیس جمهور در ارتباط نزدیک با مردم است. در همین حوزه فعالیت روز نخست سال جدید را با حضور در محروم ترین منطقه استان که منطقه هزار جریب است، آغاز کردیم و طی آن دیدار با همراهی بیش از ۵۰ نفر از مدیران اصلی استان از تمام روستاها بازدید و مسائل و مشکلات مردم را بررسی کردیم و همه این مسائل در شورای اداری مطرح و برای حل و فصل آنها بیش از ۴۸ مصوبه تصویب شد و ۵۰ درصد این مصوبات تاکنون انجام شده است و در حال پیگیری است و باقی مصوبات نیز انجام می‌شود. مردم از نزدیک شاهد این تغییرات بودند و می‌گفتند اینکه مجموعه‌ای از مدیران با این ترکیب در یکی از نقاط محروم استان، حضور یابند کم‌نظیر بوده است، بنابراین مردم عملا این رویکرد دولت را می‌بینند که فقط شعار داده نشده است.

مسئله بعدی که برای ما اهمیت داشت رویکرد دولت برای جذب سرمایه گذار خصوصی است. با توجه به شرایط تحریمی و مسائل و مشکلاتی که گریبان‌گیر دولت است، تنها بخشی که می‌تواند چرخ اقتصاد را به حرکت درآورد توجه به بخش خصوصی و جلب سرمایه‌گذار خصوصی است، در همین راستا سرمایه‌گذار خصوصی را در سطح داخلی و بین‌المللی فعال کرده و توانستیم برخی از پروژه‌های مهم استان را در اختیار بخش خصوصی قرار دهیم که در حال حاضر روند کارهای تشریفاتی آن در حال انجام است و در حوزه بین المللی هم ورود پیدا کردیم.

همچنین در بخش زیربنایی استان اقدام به جذب ۸ هزار میلیارد از طریق فاینانس کرده‌ایم که مراحل نهایی را طی می‌کند لذا با برخی کشورها نیز برای سرمایه‌گذاری صحبت کردیم و با توجه به سیاست‌گذاری دولت در حوزه توسعه فعالیت با اتحادیه کشورهای مستقل مشترک‌المنافع (CIS) به دلیل همجواری مازندران با برخی از این کشورها پیشقدم شدیم و تاکنون با بیش از ۱۲ نفر از سفرای کشورها در مازندران جلسه گذاشته و پیرامون توسعه فعالیت‌های اقتصادی صحبت کردیم.

همانطور که مستحضرید مازندران مرکز ثقل کریدور شمال-جنوب است و از طریق دریای خزر با برخی از این کشورها و مهم ترین بنادری که در مازندران داریم متصل به شبکه ‌ای فراگیر است که امروز جدیدترین مسیر ارتباطی دریایی است، بندر امیراباد نیز یکی از مجهزترین بنادر است. به واسطه فعال کردن کریدور شمال ـ جنوب، قراردادهای خوبی را با برخی از کشورها بستیم و بنا به دستور رئیس جمهور در خصوص صادرات تولیدات کشاورزی، این مهم را در استان مازندران که از محصولات خوبی برخوردار است در دستور کار قرار دادیم. بنابراین این مسائل اهم رویکردهایی است که در این ایام اتفاق افتاده است و ما با تداوم همین روند در تلاش هستیم تا بتوانیم کارها را به خوبی پیش ببریم.

**تاسیس قرارگاه دانش بنیان در سه حوزه مازندران

ایرنا: توجه به اهمیت تولید داخلی و فرمایش مقام معظم رهبری درباره پرداختن به فعالیت های دانش بنیان چقدر در برنامه‌های شما بازتاب داشته است؟

از جمله اقدامات انجام شده در عرصه داخلی این است که توجه به تولید داخلی را جز اولویت های اصلی خود قرار دادیم و امیدواریم در سال جاری که بنا به فرمایش مقام معظم رهبری سال دانش بنیان در امر تولید نامگذاری شده است، بتوانیم گام‌های موثری را در حوزه اشتغال‌زایی برای جوانان این استان برداریم چرا که برخورداری از نیروی انسانی یکی از ظرفیت های منحصر به فرد این استان است به طوری که در قیاس با استان‌های دیگر آمار مربوط به استان مازندران با آماری که در سطح ملی مطرح می‌کنند، برابری می‌کند و در همین راستا نخبگان زیادی را در عرصه های مختلف داریم لذا به منظور ساماندهی این پتانسیل، قرارگاه دانش بنیان را در سه حوزه کشاورزی، گردشگری و صنعت به ویژه در موضوع خدمات و با محوریت هفت دانشگاه مازندران تاسیس کردیم که دبیری آن به عهده دانشگاه مادر مازندران است.

از سوی دیگر با توجه به اینکه استان مازندران مسیر گردشگری بسیاری از زائران حضرت علی ابن موسی الرضا (ع) و مقصد گردشگری بسیاری از مسافران است، بنابراین استان از ظرفیت‌های بسیار خوبی نیز در این زمینه برخوردار است.

مساله مهم‌تر دیگر این است که بسیاری از هموطنان ما از نقاط مختلف کشور در مازندران منزل دارند و این مساله در زمان شیوع بیماری منحوس کرونا نمود ویژه‌ای داشت و نشان داد که بسیاری از مردم به دلیل آرامش حاکم بر مازندران ترجیح دادند در ایام کرونا در این استان ساکن شوند، از این رو ما در سطح استانی در منظومه بودجه دولت هستیم ولی در سطح ملی به کشور خدمات می‌دهیم لذا این موضوع از جمله مسائلی است که برای مردم مازندران قابل حل نیست و ما این موضوع را در سفراستانی رئیس جمهور مطرح کردیم که مازندران یک ایران کوچک است و کل ایران در مازندران نمایندگی دارند. هیچ استانی را سراغ ندارید که حائز چنین شرایطی باشد به استثنای تهران که پایتخت است و بسیاری از افراد به دلیل فعالیت‌های اداری مجبوربه تردد در این استان هستند؛‌ هیچ استانی به اندازه مازندران مسافرخیز نیست. تا جایی که در عید امسال بالغ بر ۲۰ میلیون مسافر به مازندران آمدند و طی بررسی‌های صورت گرفته مسافران در مازندران مبلغی بالغ بر ۳۲ هزار میلیارد خرید از طریق دستگاه پوز داشتند که این رقم در طول ۱۳ روز یک رکورد محسوب می‌شود.

**راه‌اندازی کشتی‌های مسافربری در دریای مازندران

ایرنا: درباره رویکردهای دولت سیزدهم در خصوص مازندران بیشتر توضیح دهید.

یکی از رویکردهای دولت سیزدهم در خصوص مازندران این است که این استان را تبدیل به مقصد گردشگری کرده و مانع خروج دلارهای کشور به دلیل تفریح در کشورهای همسایه شویم. مازندران از ۴۷۰ کیلومتر ساحل برخوردار است و مردم برای تفریح به این سواحل می‌آیند ولی این اماکن فاقد امکانات مناسب برای ارائه به گردشگران هستند یا یک اتوبوس دریایی در ساحل نیست که گردشگران همراه با خانواده سوار آن شده و از فضای دریا استفاده کنند. تعداد زیادی از افراد از همین مازندران به ترکیه می‌روند تا سوار اتوبوس دریایی شوند و از این تفریح به عنوان جذابترین بخش سفر یاد می‌کنند، ما نیز به دنبال این هستیم تا سواحل را به کشتی‌های مسافربری مجهز کنیم تا علاوه بر ارائه امکان تفریحی به مردم، کریدوری بین استان‌های شمالی گلستان، مازندران و گیلان ایجاد و تردد بین این مسیرها را تسهیل کنیم. علاوه بر این برنامه‌هایی به منظور تامین خدمات رفاهی همچون ورزش ها و تفریحات آبی را نیز در دستور کار داریم.

بعد از صدور دستور آزادسازی سواحل توسط رئیس جمهور که باعث خوشحالی مردم شد در نظر داریم اِلمان ساحلی متناسب با شان و منزلت مردم را فراهم کنیم تا بتوانند از مزایای طبیعت ساحل بهره مند شوند.

افزایش صادرات کشاورزی از مازندران اولویت استان است/ کشتی‌های مسافری دریا به‌زودی راه‌اندازی می‌شود

ایرنا: یکی از مطالبات مردمی در حوزه تولید برق بوده است. این اقدامات چه زمانی برای مردم ملموس می‌شود؟

در رابطه با زیرساخت‌های استان نه تنها بحث برق بلکه در حوزه آب، ۳ هزار میلیارد در حال فاینانس موضوع برای زیرساخت‌های آب استان هستیم. یکی از مسائل اصلی در مازندران بحث آب است. نه اینکه آب کم داشته باشیم بلکه مدیریت مجموعه آب به دلیل ضعف موجود در زیرساخت هاست که نتوانسته شرایط را مدیریت کند. در پیک جمعیتی در ایام تعطیلات بعضاً دو برابر جمعیت استان افزون می‌شود و در این صورت به طور طبیعی مصرف افزایش یافته و عرضه و تقاضا با هم اختلاف فاحش پیدا می‌کنند. در این رابطه در قالب طرح تعامل ۲۵ ساله‌ای که با چین امضا شده،در این زمینه با این کشور وارد مذاکره شده و مراحل آن نیز به انتها رسیده است و در حال بستن قرارداد هستیم.

علاوه بر چین، سرمایه گذارانی از ترکیه برای یکی از بیمارستان‌های بزرگ مازندران که هزار و ۲۰۰ تخت خوابی است آماده همکاری در بحث توریسم درمانی هستند و با این سرمایه‌گذار ترک در خصوص برنامه ریزی در حوزه مسکن هم وارد مذاکره شده‌ایم تا قرارداد احداث ۵۰ هزار واحد مسکونی در شهرک های مازندران با تکنولوژی های جدید را منعقد کنیم. بنابراین اتفاقات خوبی در حوزه سرمایه‌گذاری در حال رخ دادن است البته این دست اقدامات به سرعت اتفاق نمی افتد و فرایندی است که شروع تا نتیجه گیری آن زمان‌بر است و یکی دو سال طول می‌کشد اما مردم حق دارند توقع داشته باشند که مازندران را از این وضعیتی که به آن دچار شده است نجات دهیم چراکه این خواست‌های مردمی در سفرهای دوره ای که مستقیم با مردم در ارتباط بوده‌ایم، مکررا اعلام می‌شود.

مقام معظم رهبری در آخرین سفری که به مازندران داشتند، فرمودند این میزان فقر در استانی که دریا دارد، جنگل دارد معنی نمی‌دهد لذا وضعیت کنونی مازندران زیبنده استانی با این امکانات و منابع طبیعی عظیم نیست و امیدواریم با سازماندهی که در حال انجام است،‌این اصلاحات انجام شود. البته از آنجایی که به نظر می‌رسد بیشتر موانع از سوی دستگاه‌های مختلف تحمیل می‌شود،‌ما به عنوان نمایندگان دولت فقط باید موانع را از سر راه برداریم تا بخش های خصوصی راه خود را پیدا کنند.

**صدور مجوز برای سرمایه‌گذاران در اتاق شیشه‌ای انجام می‌شود

متاسفانه استان مازندران یکی از مراکزی است که مورد طمع مفسدین بوده و هنوز هم هست؛‌ یکی از موضوعات مهمی که طور جدی در این دولت مورد توجه است و اقدامات آن آغاز شده مبارزه با فساد است. فساد می تواند ریشه های توسعه را بخشکاند تا حدی که هر جا فساد ورود پیدا کند سرمایه گذاری از بین می رود. یکی از گلایه‌های سرمایه گذاران این بود که برای ادامه کار نمی‌توانستند به سهولت مجوزهای لازم را اخذ کنند و امنیت سرمایه‌گذاری نداشتند. اکنون برای صدور مجوزها اتاق شیشه‌ای ایجاد کرده‌ایم تا صدور مجوزها در یک جا متمرکز شود و سرمایه‌گذار با چند جا ارتباط نداشته باشد و همه این موارد نیز الکترونیکی و سیستمی شده است و هیچ ارتباط انسانی وجود ندارد لذا در این ۶ ماه به لحاظ سیستمی اتفاقات خوبی در خصوص مقوله مبارزه با فساد در استان افتاده است که ماحصل آن در آینده نزدیک رونمایی می‌شود.

در زمینه مبارزه با فساد هم سامانه‌های مختلفی در استان ایجاد می شود؛ مثلاً بحث زمین در این استان مساله بسیار مهمی است. برخی از زمین‌ها ۱۰ سند دارد چون ارزش افزوده‌ای که زمین در مازندران دارد در جای دیگر نیست. الان در مازندران زمین هایی داریم که قیمت آن به اندازه شمال تهران است و همین امر باعث می شود مفسدان درصدد نقش آفرینی در این حوزه باشند از همین رو سامانه‌هایی را راه اندازی و دستگاه های نظارتی را پای کار آوردیم تا مردم بتوانند با خیال راحت و در کمال آرامش زمینی را تحویل بگیرند که هیچ حرف و حدیثی نداشته باشد.

یکی از نکات مهم دیگر در مبارزه با فساد در مازندران بحث ساخت و سازهای غیرمجاز بود که در جنگل ها اتفاق می افتد و بنا به دستور آقای رئیس جمهور قرارگاهی در مازندران به منظور مبارزه با مقوله ایجاد شد و تا کنون بیش از ۸۰۰-۷۰۰ مورد پیدا کردیم که غیرمجاز ساخته شده است و باید آنها را ساماندهی کنیم.

ایرنا: در بخش توسعه استان چه اقداماتی را دنبال کرده‌اید؟

ما مسیر بسیار مهمی را در توسعه استان شروع کردیم، چرا که مبارزه با فساد و کسانی که در آن نقش دارند مانند ویروسی در سیستم‌های توسعه استان هستند و هر جا توانستیم دست اینها را کوتاه کنیم و اکنون توسعه شکل گرفته است؛ در حال حاضر بسیاری از سرمایه گذاران به ما مراجعه کرده و می‌گویند به دلیل فضای خوبی که در استان ایجاد شده برای سرمایه گذاری احساس آرامش می کنند، در همین راستا و به منظور تکمیل اقدامات صورت گرفته در حال برنامه ریزی به منظور برگزاری بزرگ ترین همایش فرصت های سرمایه گذاری در مازندران هستیم تا از سرمایه گذاران دعوت کنیم از این بستر برای آبادانی این استان بهره ببرند و قصد داریم در آینده ای نزدیک این همایش را در سطح بین‌المللی برگزار کنیم.

همانطور که می دانید یکی از تهدیدات جدی آینده دنیا بحث غذا و امنیت غذایی است و حل این معضل یکی از مولفه های مهم و تاثیرگذار دولتهاست؛ لذا مازندران به عنوان مجموعه ای که ۱۲ درصد سبد غذایی کشور را تامین می‌کند می تواند در این خصوص بسیار حائز اهمیت باشد طبق سیاست گذاری های صورت گرفته، کشاورزی اولویت نخست ما در این استان است.

**از مراکز دانش بنیان برای علمی کردن کشاورزی استفاده کنیم

برای اینکه بتوانیم به امر کشاورزی بپردازیم باید در گام نخست به وضعیت تغییر کاربری هایی که در زمین های کشاورزی رخ داده و باعث از بین رفتن برخی از ظرفیت های این عرصه شده است ورود کنیم. در طول این سال‌ها متاسفانه تغییر کاربری هایی اتفاق افتاده و باعث شده بخشی از زمین های کشاورزی از دست برود و تلاش ما این است آنهایی که هنوز در کاربری‌های جدید استفاده نشده است را بازگردانده و فضای کشاورزی را درست کنیم. ضمن اینکه کشاورزی مازندران از حالت سنتی به حالت صنعتی درآمده و قرار است از مراکز دانش بنیان برای علمی کردن کشاورزی استفاده کنیم؛ در حال حاضر از هر هکتار یک و نیم تن محصول برداشت می شود اما قصد داریم با بهره گیری از اطلاعات دانش بنیان نظیر اتفاقی که در دنیا رایج است از هر هکتار تا ۱۲ تن محصول بهره برداری کنیم تا مازندران را به قطب تامین خوراک ایرانی از خاک ایران تبدیل کنیم.

ایرنا: دستور آیت الله رئیسی برای راه اندازی نیروگاه زباله‌سوزی به کجا رسید؟

همانطور که استحضار دارید فعالیت این مرکز ۱۲ سال است به دلیل اختلافات تامین بودجه‌ای متوقف شده اما به دلیل حساسیتی که آقای رئیس جمهور روی موضوع محیط زیست این استان داشتند پس از بازدید از چند مرکز تجمع زباله دستور دادند این مرکز با قید فوریت فعال شود تا از بحث توزیع زباله در مراکز مختلف شهرستان جلوگیری شود. پس از ابلاغ دستور و پیگیری های صورت گرفته از طرف ما، تخصیص اعتبار صورت گرفته و پیمانکار تعیین شد و در حال حاضر ۲۴ ساعته در این مرکز مشغول کار هستند و طبق قولی که پیمانکار به ما داد این مرکز تا ۲۲ بهمن راه اندازی می‌شود. ضمن اینکه در موضوع پسماند مازندران نیز شرکت های مختلف دانش بنیان را وارد کردیم.

همین الان در مرکز پسماند بابل، آمل، تنکابن، نوشهر و نقاط دیگر استان فعال شده‌ایم و بنا داریم موضوع مدیریت پسماند را به عنوان یکی از اولویت‌های استان دنبال و مساله بازیافت زباله را با تکنولوژی های جدید و نوین مدیریت کنیم و از زباله‌های استان برای مجموعه شهرداری ها درآمد ایجاد کنیم و گزارش اقدامات صورت گرفته را در آینده نزدیک خدمت مردم اطلاع می‌دهیم.

افزایش صادرات کشاورزی از مازندران اولویت استان است/ کشتی‌های مسافری دریا به‌زودی راه‌اندازی می‌شود

ایرنا: رئیس جمهور دستوری در خصوص آزادسازی ۶۰ متری دریا دادند. آیا این اتفاق به صورت کامل افتاده است؟ این تصمیم تا چه حد در رونق گردشگری و درآمدزایی مردم اثرگذار بود؟

به طور کامل اتفاق نیفتاده است.

ایرنا: علت چه بود؟

در بستر ۶۰ متری سواحل، اشخاص حقیقی، دستگاه های حقوقی و نهادهایی که به نوعی کار آنها بندری و ساحلی است و به دلیل فعالیت در حوزه پرورش ماهی و خاویار بالاجبار باید در ساحل حضور داشته باشند سبب شده که آن اماکن نتواند مرکز تردد باشد از سوی دیگر برخی از سواحل کاربرد نظامی و دفاعی دارد و به دلیل ضرورت‌های مرزی باید پایگاه‌هایی در آنجا مستقر شود اما در این میان مناطق نظامی با کاربرد سیاحتی و تفریحی که سالها بدون استفاده بوده بنا به دستور آقای رئیس جمهور آزاد شد.

در خصوص تعرض اشخاص حقیقی به فضای ساحل یا جاهایی که آب دریا پیشروی کرده و باعث کوتاه شدن حریم دریا شده است هم باید بررسی های حقوقی صورت گیرد که در این بخش تعاملاتی را با دادگستری، دادستانی استان و مراکز نظارتی انجام داده ایم تا درآینده آنها را تعیین تکلیف کنیم. قطعاً آن چیزی که اهمیت دارد این است که ساحل نباید در اختیار یک فرد باشد چرا که جزو انفال است و باید در اختیار مردم قرار گیرد منتهی اینکه ساحل باید آزاد باشد یا آن را به گونه ای مدیریت کنیم که بتوان اقتصاد دریا و ساحل را ازآن احصاء کرد، موضوع دیگری است.

ایرنا: درباره اقتصاد ساحل بیشتر توضیح دهید.

یکی از موارد در اقتصاد ساحل، تولید آبزیان است. مازندران یکی از مراکز مهم تولید انواع و اقسام ماهی‌هایی که هم استفاده داخلی دارد و هم در حوزه صادرات می‍‌تواند کمک کند بنابراین باید این ظرفیت را حفظ و توانمندتر کنیم. نکته بعدی این است که المان هایی را در ساحل ایجاد و حضور مردم را مدیریت کنیم؛ مردم به دلیل خستگی هایی که در طول سال دارند و یک وعده در سال به شمال می‌آیند دوست دارند از ساحل و دریا برای استراحت استفاده کنند منتهی شناخت کافی از دریای مازندران که خشن ترین دریاچه دنیاست ندارند و به همین دلیل بدون اطلاعات کافی وارد شده و ظاهر آرام این دریا را می‌بینند و در طول این سالها شاهد حجم زیادی از تلفات انسانی بودیم و نتیجه اینکه خانواده ای که برای استراحت آمده تا سالها داغدار شده است از این رو به دلیل اهمیت ملی موضوع از این فرصت استفاده کرده و از مسافران عزیز خواهش می‌کنم، صرفاً از قسمت هایی که برای شنا و تفریحات در نظر گرفته شده است، استفاده کنند چرا که به دلیل برخورداری از تجهیزاتی نظیر قایق موتوری امکان نجات در آنجا وجود دارد.

مازندران ۴۷۰ کیلومتر ساحل دارد که برخی از مردم به دلیل اینکه کسی در آنجا حضور ندارد و خلوت است وارد دریا می شوند و اتفاقا وقوع سوانح همانجا رخ می دهد زیرا تا اعلام کنند و امداد برسد زمان زیادی طول می‌کشد بنابراین تقاضا می کنم به علامت و تابلوهایی که در سواحل نصب شده است، توجه کنند.

ما هنوز برای رفاه حال مردم و بنا به دستور آقای رئیس جمهور بخش خصوصی را وارد نکرده ایم. اخیراً پلاژهایی را در هشت نقطه مازندران به عنوان پایلوت در نظر گرفتیم ـ که همه امکانات را به صورت جداگانه در اختیار خانم ها و آقایان می گذارد ـ و قرار شد ۱۵ روزه انجام و تحویل داده شود البته این اقدام در همه شهرستان ها انجام خواهد شد تا مکان های مطمئنی در اختیار مردم قرار گیرد تا آنها بتوانند از این مکان ها استفاده و در کمال آرامش در آنجا شنا کنند.

**آزادی سواحل دستاوردی بزرگ است که مدیریت آن نیز سخت است

علی رغم اینکه آزادی سواحل دستاورد بزرگی است اما مدیریت بر آنها نیز بسیار سخت است زیرا قبلاً جاهای زیادی بود که مردم امکان تردد در آن را نداشتند و جاهایی که ما باید بر آن نظارت می‌کردیم محدود بود اما امسال همه جا باز شده است و ما ۴۷۰ کیلومتر ساحل داریم. اگر بخواهیم سال ۹۸ ـ که قبل از کرونا بود ـ را ملاک قرار دهیم تا دیروز ۵۶ درصد کاهش غرق شدگی داشتیم که بسیار فوق العاده و نویدبخش و نتیجه زحماتی نظیر افزایش دو برابری نجات غریق ها در سطح استان و بسیج کردن دستگاه های مختلف دریایی مثل مرزبانی دریایی و نیروی دریایی و بنادر است البته ما شرمنده برخی از این امدادگران و ناجیان که برای امداد می آیند هستیم چون نه بیمه هستند و نه حقوق ثابتی دارند و فقط به دلیل انگیزه‌های انسانی کمک کنند.

افزایش صادرات کشاورزی از مازندران اولویت استان است/ کشتی‌های مسافری دریا به‌زودی راه‌اندازی می‌شود

امسال ۲۷۰ غرقی قطعی که منتج به فوت بود را نجات دادیم که مستندات آن موجود است. امسال ۸ غرقی داشتیم که منتج به فوت شد و متاسفانه علی رغم تاکیدات صورت گرفته برای شنا کردن مصّر بودند و ما قوه قهریه‌ای برای مقابله با آنها نداریم. چراکه ناجیان غریق صرفاً می توانند تذکر دهند اما می‌گویند هر چقدر به این عزیزان تذکر دادیم که مسیر را رعایت کنید و نروید این دریا خشن است و زیر پای آنها یکباره خالی می شود، قبول نکردند لذا خواهش می کنیم که به تذکر ناجیان غریق توجه کنند تا ما شرمند مردم و خانواده محترم آنها نشویم.

ایرنا: در خصوص دیداری که با علی دایی داشتید هم مختصر توضیح دهید.

آقای علی دایی رفیق ۲۰ ساله ماست. ایشان قبلاً در موضوع ورزش مسئولیت‌هایی داشتند و ما هم بواسطه مسئولیت هایی که داشتیم با هم رفیق شدیم و علی آقا بعنوان یک اسطوره ملی همیشه مورد احترام مردم بوده است و من علاقه ویژه‌ای به ایشان و شخصیتشان دارم. از کارهای خیر ایشان و نگاه مثبتی که به ایران دارند مطلعم و می دانم فرصت‌های زیادی دارند که به جاهای دیگر بروند ولی محکم ایستاده اند و ایرانی بودن خود را به رخ همه کشیدند.

از زمانی که من رفتم و به دلیل فشار کاری فرصتی برای تجدید دیدار پیش نیامده بود تا اینکه ایشان اخیراً تماس گرفتند و اعلام کردند از مسیر جاده سوادکوه به سمت مازندران هستند و خواستند یکدیگر را ببینیم، ما هم با افتخار قبول کردیم و ایشان در محل استانداری تشریف آوردند و ناهار هم خدمت ایشان بودیم و جلسه یک دیدار دوستانه بود. البته ایشان دو سه نکته را مطرح کردند. اول اینکه گفتند هوای تیم‌های فوتبال مازندران به ویژه نساجی را داشته باشید و خیلی خوشحال بودند امسال نساجی قهرمان شد. نگاه ایشان این بود این بچه ها شایسته کمک هستند و به عنوان مسئول ارشد استان باید بیشتر به آنها کمک کنیم. ایشان غیر از موضوع فوتبال، تاکید کردند در کشورهای دیگر فضایی مانند مازندران بهترین جا برای اردوهای ورزشی است و از آن می‌توانید درآمدزایی کنید و علت اینکه این کار تاکنون انجام نشده است را جویا شدند که این نکته برای من جالب بود و این ایده را از ایشان گرفتم و برای انجام آن برنامه ریزی می کنیم. از این رو بحث های طرح شده عمومی و آن دیدار هم کاملاًً دوستانه بود.

قم پرس منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

آپلود عکس

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید