کد خبر: 374180
۰
۰
نسخه چاپی

خبرهای خوش مدیرعامل صندوق سرمایه‌گذاری طرح حرم‌های مطهر برای بافت پیرامون حرم حضرت معصومه(س)

مدیرعامل صندوق سرمایه‌گذاری طرح حرم‌های مطهر از برنامه‌ریزی و ارائه تسهیلات شش میلیارد ریالی برای محدوده 470 هکتاری اطراف حرم مطهر حضرت معصومه(س) خبر داد.

خبرهای خوش مدیرعامل صندوق سرمایه‌گذاری طرح حرم‌های مطهر برای بافت پیرامون حرم حضرت معصومه(س)

به گزارش قم پرس: میلاد امینی در جلسه بررسی بافت اطراف حرم حضرت معصومه(س) اظهار داشت: در کمیسیون ماده پنج استان، ۴۷۰ هکتار محدوده در اطراف حرم حضرت معصومه(س) شناسایی و مصوب شده و مبنای ورود و عملیات اجرایی این صندوق نیز در این محدوده ۴۷۰ هکتاری است.

وی با بیان اینکه اگر نیاز بوده که محدوده بلافصل حرم، افزایش یا کاهش پیدا کند، این موضوع در اختیار کمیسیون ماده پنج است تصریح کرد: این موضوع اختیاری بوده که در سفر هیات دولت به استان، به استاندار و ستاد بازآفرینی شهری استان تفویض شده است.

مدیرعامل صندوق سرمایه‌گذاری طرح حرم‌های مطهر با اشاره به برنامه‌ها و تصمیم‌های این صندوق خاطرنشان کرد: این صندوق تنها نهاد و موسسه‌ای در کشور بوده که رویکرد خود را توسعه‌ای و حمایتی قرار داده، و به‌هیچ‌وجه به خدمتی که به اهل‌بیت(ع) و آستان‌های مقدس ارائه می‌دهد، نگاه انتفاعی ندارد.

وی تعیین بالاترین تسهیلات مسکن توسط این صندوق را موردتوجه قرار داد و یادآور شد: در کل کشور تسهیلات صندوق طرح حرم‌های مطهر ابلاغ‌شده و در حال واگذاری است.

امینی اضافه کرد: میزان تسهیلات این صندوق برای هر واحد مسکونی ۶ میلیارد ریال است که ازاین‌رو به هر مالکی با در دست داشتن پروانه ساختمانی و سند مالکیت مراجعه کند، پرداخت خواهد شد.

وی با بیان اینکه نرخ بهره این تسهیلات ۱۲ درصد است گفت: شناسایی اولیه‌ای را از خانوارهای دهک‌های یک تا سه که تحت پوشش کمیته امداد امام (ره) و بهزیستی بوده انجام دادیم که در این محدوده ۴۷۰ هکتاری ۲ هزار و ۲۰۰ خانوار تحت پوشش این دو نهاد حمایتی قرار دارند که از این تعداد خانوار، یک هزار خانوار مالک ساختمان و هزار و ۲۰۰ خانوار نیز مستأجر هستند.

مدیرعامل صندوق سرمایه‌گذاری طرح حرم‌های مطهر افزود: خانوارهای دهک‌های یک تا سه، اگر از طرف استانداری، تولیت آستان مقدس، کمیته امداد یا بهزیستی معرفی شوند، یارانه سود هم پرداخت می‌کنیم؛ یعنی ۶ میلیارد ریال تسهیلات را به‌جای نرخ ۱۲ درصد، با نرخ چهار درصد در نظر گرفته‌شده که قرض‌الحسنه‌ای محسوب شود.

وی خاطرنشان کرد: زمانی که مبلغ تسهیلات در بافت‌های فرسوده ۸۰۰ میلیون ریال بود، ما یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون ریال ابلاغ کرده بودیم و مشوقی را از منابع خودمان گذاشته و به ۱۷۹ واحد، تسهیلات یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون ریالی دادیم.

به گفته امینی، برای تسهیلات ۶ میلیارد ریالی که از ابتدای سال جاری ابلاغ‌شده ۱۲۵ واحد مسکونی بافت فرسوده را به بانک عامل که بانک مسکن بوده معرفی کرده‌ایم که منابع ما مشخص بوده که تشکیل پرونده دادند و تسهیلات اول را دریافت کردند.

وی با بیان اینکه هیچ مشکلی در اعطای تسهیلات وجود ندارد، عنوان کرد: چون ضوابط و مقرراتی که دولت برای تسهیلات نهضت ملی مسکن ابلاغ کرده را نیز نداریم، فقط ضابطه آن، پروانه ساختمانی و سند مالکیت زمین است.

مدیرعامل سرمایه‌گذاری طرح حرم‌های مطهر اضافه کرد: بر اساس شناسایی که در محدوده ۴۷۰ هکتاری حرم حضرت معصومه(س) انجام دادیم، برای مجاوران این حرم در پهنه‌های مسکونی که در حال حاضر موجود بوده ظرفیت ۲۰ هزار واحد مسکونی وجود دارد.

وی اظهار داشت: اگر همه این واحدها بر اساس ضوابط طرح تفصیلی اقدام به نوسازی کنند، امکان ساخت این تعداد واحد مسکونی وجود دارد.

امینی افزود: برای همه طرح‌های محرک توسعه و همچنین غیرانتفاعی مانند زائرسرا، حسینیه، حوزه علمیه یا کتابخانه که در محدود ۴۷۰ هکتار قرار دارد، مبلغ ۲۰۰ میلیارد ریال تسهیلات پرداخت و یارانه سود آن را نیز تقبل می‌شود که نرخ سود این تسهیلات نیز به چهار درصد کاهش پیدا کند.

به گفته وی، صندوق سرمایه‌گذاری طرح‌های حرم، برای پرداخت تسهیلات ارزان‌قیمت ۵۶ ماهه به خیران تا سقف سه میلیارد ریال با بانک قرض‌الحسنه رسالت نیز توافقی انجام و منابعی را نیز نزد این بانک تودیع کرده است.

مدیرعامل سرمایه‌گذاری طرح حرم‌های مطهر تصریح کرد: هر خَیِری که به ما مراجعه کند و بگوید که قصد ساخت مسکن برای خانواده‌های تحت پوشش کمیته امداد یا بهزیستی و یا کمک به حرم برای احداث زائرسرا و یا توسعه ضلع شرقی را دارد، فقط با ارائه یک کد ملی و معرفی به بانک، از تسهیلات با نرخ ۲ درصد بهره‌مند می‌شود که البته این ۲ درصد هم کارمزد بانک بوده و در واقع صفر درصد است.

امینی اظهار داشت: برای اینکه کارکرد بناهای تاریخی متناسب با حرم مطهر قرار بگیرد، با صندوق احیا در وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به‌منظور معرفی، اعطای کاربری و تعیین مجوزهای لازم و همچنین پرداخت تسهیلاتی تا سقف ۳۰۰ میلیارد ریال برای احیای بنای تاریخی موجود در محدود ۴۷۰ هکتاری، تفاهم‌نامه‌ای منعقدشده است.

انتهای پیام/****ش

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید