کد خبر: 376075
۰
۰
نسخه چاپی

حال و هوای مراسم حلواپزان در پایتخت

به گزارش قم پرس امروز تاسوعای حسینی است و در اقصی نقاط کشور مجالس عزاداری و روضه خوانی برپا شده است. یکی از این مراسمات طبق رسم چند ساله پخت حلوای نذری در کوچه حلوا پزان چهارراه گلوبندک است.

طبق رسم چند ساله، زنان هر ساله نذر می‌کنند اگر حاجت گرفتند در روز تاسوعای حسینی به این کوچه بیایند و حلوا بپزند.

حال و هوای مراسم حلواپزان در پایتخت

یکی از بانوانی که امروز در این کوچه در حال تفت دادن آرد حلوا بود درباره سابقه برگزاری این مراسم و ماجرای خانه پلاک ۱۶ کوچه امیر چترچی اظهار داشت: بنا به روایاتی، پدر خانواده این خانه منبر نشین و روضه‌خوان بوده است. قریب به ۳۰ سال پیش در چنین روزی در این خانه حلوا می‌پختند. بعد از آنکه پدر و مادر خانواده فوت می‌کنند، فرزندان برای سروسامان دادن به وضعیت خانه برخی وسایل کهنه را دور می‌ریزند که منبر هم جز آنها بوده است اما هر بار که آن را از خانه خارج می‌کردند، دوباره به نحوی به داخل خانه بر می‌گشته است. بعد از آن فرزندان خانه و منبر را وقف می‌کنند و چندین بار مراسم حلواپزی در این خانه برگزار می‌شود.

حال و هوای مراسم حلواپزان در پایتخت

همچنین یکی دیگر از حاضران گفت: گفته می‌شود هر کسی که حاجت دارد روز تاسوعا به این کوچه بیاید و نذر کند و چنانچه حاجت خود را گرفت سال بعد برای ادای نذر در این کوچه حلوا بپزد.

لازم به ذکر است این سنت سبب شده علاوه بر ارادتمندان اهل‌بیت (ع) و حاجتمندان، گردشگران آئینی را نیز به این خیابان بکشاند.

حال و هوای مراسم حلواپزان در پایتخت

به گفته برخی شرکت کنندگان تعداد حلواپزان در این دورهمی عزاداران حسینی که امسال برای طبخ حلوا آمده بودند بسیار کمتر از تعداد افراد سال‌های گذشته شده و دلیل آن را شیوع ویروس کرونا می‌دانند.

در این مراسم حلواپزان چنین بین شرکت کنندگان نقل می‌شود که اگر ۷ حلوا را هم بزنند و از ۷ حلوا بخورند حاجت روا می‌شوند.

حال و هوای مراسم حلواپزان در پایتخت

البته برخی از افراد هستند با خودشان پیک‌نیک و بساط طبخ نمی‌آورند و حلوا را در منزل آماده و به صورت تزئین شده به این کوچه آورده و بین عزاداران توزیع می‌کنند.

در کنار این مراسم شاهد برپایی موکب‌های نذری دیگری هستیم که به پخش نذری حلیم، عدسی، قیمه و… مشغول هستند.

حال و هوای مراسم حلواپزان در پایتخت

یکی از حلواپزان گفت: امسال برای اولین سال است که در این مراسم حلواپزی شرکت می‌کنم مردم با هر فکر و اندیشه، رتبه و جایگاهی که هستند در این مراسم شرکت کرده و بدون هیچ ریا و خودنمایی آرد حلوا را تفت می‌دهند و از پروردگار می‌خواهند عنایتی داشته و آنان را حاجت روا کند.

اینجا حلواهای مختلفی با سبک و شیوه‌های متعددی طبخ می‌شود بعضی از حلواها زرد است که با شیر طبخ می‌شود، برخی دیگر که حالت شل دارد از آن به عنوان حلوای عربی یاد می‌شود، نوع دیگری نیز بود که شهد آن از شیره انگور آماده و توزیع می‌شد اما در میان همه حلواها حلوای عربی و زعفرانی طرفداران بسیاری داشت.

این مراسم با مدیریت خود مردم از ساعت ابتدایی صبح آغاز و تا ظهور تاسوعای حسینی ادامه پیدا می‌کند.

منبع : مهر

قم پرس منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید