کد خبر: 377834
۰
۰
نسخه چاپی

سفر کربلا، نقطه آغازین تحول و تعالی است

به گزارش قم پرس آیت الله احمد علم الهدی ظهر یکشنبه در مراسم بدرقه و اعزام بزرگترین کاروان دانش آموزی کشور در مجتمع آیه‌ها با بیان اینکه سفر کربلا می‌تواند برای همه نوجوانان نقطه آغازین تحول و تعالی باشد، اظهار کرد: نوجوان اگرچه در سال‌های نوجوانی فقط تماشاچی امورات و وقایع زندگانی دنیوی است اما به‌مرور متوجه جایگاه و تأثیرگذاری خود می‌شود و باور می‌کند که می‌تواند در جهان تأثیرگذار باشد.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی افزود: به همین خاطر، به تدریج از حیطه اراده و انتخاب پدر و مادر خارج می‌شود و در مسیر استقلال فکری خود به پیش می‌رود. همه این تغییر رویکردها باید از یک برهه زمانی خاص آغاز شود و اگر برای برخی از یک رفاقت، یک ارتباط یا یک عاطفه به وجود می‌آید، برای اعضای کاروان دانش‌آموزان اعزامی به اربعین حسینی، می‌توان اربعین اباعبدالله (ع) در سال ۱۴۴۴ قمری را همان برهه زمانی خاص دانست که باعث آغاز تحول مسیر زندگی‌شان باشد.

وی اظهار کرد: از سال ۱۳۹۸ بود که اعزام کاروان‌های دانشجویی به کربلای معلی به همت بسیج دانشجویی استان آغاز شد و از آن زمان نهضت ارزنده‌ای برای اعزام نوجوانان و جوانان به اربعین حسینی در دستور کار تشکل‌های این اقشار قرار گرفت.

آیت الله علم الهدی افزود: در آن زمان، همه شما سه سال از سنی که اکنون در آن هستید، جوان‌تر بودید و با مقایسه وضعیتی که آن زمان به نسبت شرایط کنونی خود دارید، درک می‌کنید که انسان در اوایل دوران زندگی خود، در هرسالی که سپری می‌کند، حقایق و باورهایی در قلبش شکل می‌گیرد که باعث می‌شود تا او دیگر همان انسان سال گذشته نباشد و به همین ترتیب، همه شما هم امروزه عواطف، احساسات و باورهای دارید که شاید در سال‌های گذشته هنوز به این جایگاه دست پیدا نکرده بودید.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی ادامه داد: بر همین اساس، اعزام ۷۰۰ دانش‌آموز در این کاروان در حقیقت به‌مثابه اعزام ۷۰۰ نوجوان و جوانی است که در آینده سربازان سپاه بقیة‌الله الاعظم (ارواحنا فداه) خواهند شد و اثر آن تا ده‌ها سال در زندگی‌شان محسوس و ملموس خواهد بود. قدم برداشتن در مسیر کربلای سیدالشهدا (ع) به معنای قدم برداشتن در یک مسیر خودسازی و تهذیب نفس است که در لحظه‌لحظه آن برکات فراوانی وجود دارد و تا پایان عمر، انسان را از تلاطمات اعتقادی و سستی در باورها مصون نگاه می‌دارد.

وی تصریح کرد: همه این توفیقات به برکت شیر پاک و دامان مطهر مادرانی است که فرزندان خود را از کودکی با عشق به اباعبدالله (ع) تربیت می‌کنند و ضامن سعادت فرزندانشان می‌شوند. به همین خاطر، همه شما در اولین لحظه‌ای که با گنبد منور حرم قمر بنی‌هاشم روبرو شدید، باید عاقبت به خیری خود و پدران و مادرانتان را از خداوند عالم طلب کنید و خود را به دستان باکرامت حضرتش بسپارید و عهد ببندید که تا پایان عمر، سرباز در رکاب و امین قمر بنی‌هاشم خواهید ماند.

آیت الله علم الهدی تأکید کرد: حضرت سیدالشهدا (ع) اعوان و انصار متنوعی از اقشار و گروه‌های مختلف داشت؛ به‌گونه‌ای که از یک جوان نصرانی گرفته تا یک غلام سیاه، در زمره شهدای کربلا یافت می‌شود اما نزدیک‌ترین شخصیت در کربلا نسبت به جایگاه و سن و سال شما، وجود مقدس حضرت قاسم ابن الحسن (س) است که اندیشه حاکم بر نوجوانی مثل او این بود که مرگ را از عسل گواراتر می‌دانست. به همین ترتیب، اگر قرار شد تا یک نوجوان نقطه تحول زندگی خود را با سفر کربلا آغاز کند، باید تبدیل‌شدن به نوجوانی باشد که با عقاید انقلابی، مرگ را از عسل شیرین‌تر می‌داند.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی گفت: در مسیر نجف تا کربلا، پس از اینکه موکب‌ها را پشت سر گذاشتید، میدان دید شما به‌قدری وسعت می‌یابد که می‌تواند پهنه بیابان را در دو طرف جاده مشاهده کنید. در این شرایط باید به یاد عزیزان و اهل‌بیت حضرت سیدالشهدا (ع) باشید که پس از روز عاشورا و در جریان اسارت، همه این مسیر را با پای پیاده و به ضرب تازیانه پیمودند و خود را به شام بلا رساندند اما اکنون پس از هزار و چهارصد سال، سفر به کربلا در شرایطی بسیار مناسب‌تر برای همه شما فراهم شده و این خاطره علاوه بر اینکه می‌تواند شیرین‌ترین برهه در تاریخ نوجوانی و جوانی شما باشد، هم‌چنین زمینه‌ساز بروز توفیقات و برکاتی است که همه سفیدبختی‌ها و توفیقات شما نیز در سایه آن حاصل می‌شود. از خداوند متعال می‌خواهیم که حرکت عظیم اربعین سرآغاز یک وابستگی اعتقادی برای زائران حاضر در این مراسم باشد و این سفر بزرگ به‌عنوان طلیعه‌ای در سرنوشت همه شیعیان، آنان را ذخایر ارزنده اسلام و اهل‌البیت (ع) قرار دهد.

منبع : مهر

قم پرس منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید