کد خبر: 379419
۰
PNAZAR
نسخه چاپی

پاکبانی در مسیر عشق به شمس‌الشموس

این روزها سرزمین خورشید شاهد حضور چند میلیونی زائران و عزاداران است، زائرانی که فوج فوج از اقصی نقاط کشور خود را به مشهدالرضا می رسانند تا در این ایام در جوار بارگاه نور، عشق و ارادت خود را به حضرت ثامن الحجج (ع) و ائمه اطهار به تصویر بکشند.

خادمان رضوی نیز در این ایام برای خدمت رسانی به زائران رضوی بسیج شده و تمام ظرفیت خود را در حوزه های مختلف به کار بسته اند، در این میان خادمان فیروزه ای تلاشی مضاعف دارند و عشق و ارادت خود به امام مهربانیها را با جاروکشی و تنظیف زیر پای زائران حضرتش نشان می دهند.

در ایام دهه پایانی صفر حضور بین ۶ تا هشت میلیون زائر رضوی در مشهد مقدس پیش‌بینی شده است و بیش از ۶ هزار پاکبان در این ایام در نقاط مختلف شهر فعال هستند تا غبار زیر پای زائران و عزاداران را بزدایند.

یکی از خادمان و پاکبانان مشهد در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، عشق به امام هشتم و زائرانش را اصلی ترین انگیزه خدمت در این ایام بیان و خاطر نشان کرد: طبق تجربه سالهای گذشته فشار کار در این ایام بسیار بیشتر می شود اما انرژی خدمت به زائران امام رضا (ع) بر تمام خستگی ها و فشارها غالب است.

احمدی اضافه کرد: جاروکشی زیر پای زائران امام رضا (ع) توفیقی است که نصیب ما شده و آنرا با هیچ چیز عوض نمی کنم.

وی بیان کرد: در این ایام تمام تلاش خود را می کنیم تا به عنوان میزبانان مشهد الرضا در ایام شهادت شاه این سرزمین، بهترین خدمت را ارائه دهیم.
یکی دیگر از پاکبانان رضوی نیز اظهار کرد: در روزهای دهه پایانی صفر خدمت و کارکردن شور خاصی دارد که قابل توصیف نیست.

محمدی پور افزود: با تلاش همکارانم تمام ظرفیت خود را در این روزها به کار می گیریم تا به نحو احسن خدمتگزار عزاداران دهه آخر صفر باشیم و نمونه بی نظیری از خدمت صادقانه را ارائه دهیم.

یکی دیگر از پاکبانان نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا از مجاوران حریم رضوی خواست: پاکبانان و خادمان این شهر را در این ایام برای تنظیف و پاکیزگی شهر کمک و از رها کردن زباله در سطح شهر پرهیز کنند.

امیری افزود: در این ایام نذری زیادی بین مردم و عزاداران توزیع می شود، شهروندان پس از صرف نذری ظرف آنرا در محیط رها نکنند و با انداختن ظروف نذری در سطل های زباله، ما را در خدمت رسانی بهتر به زائران کمک و یاریگر باشند.

فعالیت ۶۲۰۰ پاکبان در ایام دهه پایانی صفر
پاکبانان مشهد الرضا با لباس فیروزه ای بر تن، همیشه در خدمت رسانی به زائران و عاشقان اهل بیت در صف جلو بوده اند، به طوریکه در روزهای قبل و در اربعین حسینی نیز خارج از مرزهای کشور و در نجف به عاشقان حسینی خدمت کردند، این روزها نیز برای خدمت به زائران امام رضا (ع) تلاشی بی بدیل دارند.

بنا به گفته معاون خدمات شهری شهرداری مشهد خادمان این شهر باید همیشه آماده باشند، این آمادگی در ایام شهادت امام هشتم به اوج خود رسیده و خادمان این شهر لباس عشق و ارادت به امام رضا (ع) را بر تن کرده اند.

علی نجفی افزود: در این روزها ۶ هزار و ٢٠٠ پاکبان افتخار جارو کردن غبار زیرپای زائران را دارند و بیش از ۳۴۰ دستگاه تجهیزات و ماشین‌آلات که در حوزه خدمات شهری اعم از ماشین آلات عمومی و خاص خدمت‌رسانی به زائران به انجام خواهد شد.

معاون شهردار مشهد ادامه داد: علاوه بر آماده‌باش ۶ هزار و ۲۰۰ پاکبان مشهدی، پنج هزار باغبان در کنار کارهای تخصصی خود به پاکبان‌ها در صورت نیاز کمک خواهند کرد.

وی اضافه کرد: هم اینک عملیات پاکسازی هفت محور ورودی شهر مشهد تا عمق ۱۰ کیلومتر توسط بیش از ۶۰۰ نفر از پاکبانان مشهدی انجام شده است.

نجفی گفت: این مسیرها شامل جاده قدیم نیشابور، فریمان، سرخس، میامی، کلات، قوچان و جاده قدیم قوچان است و علاوه بر پاکسازی مسیرهای ورودی، بیش از ۹۰ مخزن گالوانیزه هزار و ۱۰۰ لیتری جمع‌آوری زباله در محورهای ورودی شهر جانمایی شده و کار تخلیه مداوم این مخازن توسط ۲۰ دستگاه خودروی حمل پسماند انجام می‌شود.

افزایش ۲ برابری نیروهایی خدمات شهری در اطراف حرم مطهر رضوی
شهردار منطقه ثامن مشهد نیز از آماده باش بیش از ۷۷۰ نیروی خدمات شهری در اطراف حرم مطهر رضوی در ایام دهه آخر صفر خبر داد و گفت: با توجه به پیش‌بینی حضور میلیونی زائران رضوی در روزهای پایانی ماه صفر در مشهد به ویژه منطقه ثامن، تعداد نیروهای خدمات‌شهری به ۲برابر افزایش یافته اند.

ساسان نورین مقدم افزود: بر این اساس تعداد نیروهای خدمات شهری منطقه ثامن از ۳۹۰ به ۷۷۴ نفر افزایش یافت و نیروهای سایر مناطق شهرداری که کمتر درگیر زائر و مسافر هستند، به منطقه ثامن ملحق می‌شوند.

وی اضافه کرد: این نیروها در حوزه رفت‌ و روب، نگهداری سرویس بهداشتی و جمع‌آوری و حمل زباله، به صورت سه شیفت فعالیت می‌کنند.

شهردار منطقه ثامن مشهد ادامه داد: در شرایط عادی، روزانه ۵۰ تا ۵۵ تن زباله از سطح منطقه جمع‌آوری می‌شود که این میزان در ایام پیک به ۲ برابر افزایش می‌یابد.

طبق اعلام استانداری خراسان رضوی، پیش بینی می‌شود این استان و شهر مشهد در دهه پایانی ماه صفر، میزبان ۶ تا هشت میلیون زائر باشند که دستکم ۶۰۰ هزار نفر از این تعداد زائران پیاده هستند.