آغاز پرداخت پاداش پایان خدمت جانبازان

به گزارش قم پرس امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی در نشست خبری با اصحاب رسانه با موضوع گزارش عملکرد یکساله، افزود: حوادث اخیر نشان داد همچنان امنیت ما مردم پایه است و روح سلحشوری، استقلال خواهی، وطن‌خواهی و اسلام خواهی در مردم زنده است.

معاون رئیس جمهور و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران اظهار کرد: تعداد زیادی از شهدای این عرصه مردمی هستند که یا مظلومانه به شهادت رسیدند و یا پاسداران امنیت کشور به صورت داوطلبانه هستند.

وی عنوان کرد: در دفاع مقدس وقتی مردم به میدان آمدند، دشمن مهاجم را پشیمان کردند و استقبال عظیمی که از شهدا انجام می‌شود حاکی از همین موضوع است.

قاضی‌زاده هاشمی بیان کرد: هر یک از خانواده‌های شهدا جلوه گری خاصی دارند که توسط مردم شناخته می‌شود و صحنه‌ای بزرگ در تشییع پیکر این شهیدان رخ می‌دهد که نشان دهنده این است که مردم فتنه‌ها را می‌فهمند و مقابل آن می‌ایستند.

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در ادامه گفت: دشمن سعی می‌کند از طرق مختلف باعث دل‌زدگی مردم شود تا مردم از حمایت از کشور و نظام دست بردارد و دشمن به درستی فهمیده که نقطه قوت این نظام اسلامی حمایت مردمی آن است و هر بار مردم آنها را پشیمان می‌کنند.

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در ادامه خاطرنشان کرد: ملت ایران اسلامی ملت بزرگی است که هر مهاجمی را پشیمان کرده و آن را از درون تغییر داده است. برخی از تهاجمات، ما تهاجم سنگینی بوده است اما ملت ایران همواره فرهنگ و آداب خود را بر دشمن تحمیل کرده است.

وی با اشاره به حادثه تروریستی شاهچراغ گفت: غیر از بررسی امور جاری جامعه هدف، حفاظت و حراست از دستاوردهای ایثار و شهادت از جمله انتظارات ما از اصحاب رسانه است؛ چرا که دشمن از عدم روایت گری تاریخ سوءاستفاده می‌کند و حوزه رسانه باید مرتباً دستاوردها را ذکر کند که چگونه این دستاوردها به دست آمده است.

قاضی‌زاده هاشمی گفت: طبق قانون شورایی تحت عنوان شورای عالی ترویج فرهنگ ایثار و شهادت وجود دارد. خوشبختانه اخیراً آخرین جلسه برگزار شد و مصوبات آن ابلاغ شد و مصوبات جلسه قبل که در دولت قبل برگزار شده بود نیز ابلاغ شد.

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران ادامه داد: در این جلسه نظارت و ارزیابی بر اقدامات دستگاه‌ها در حوزه فرهنگ ایثار و شهادت پیش بینی شد تا دبیرخانه شورای عالی ترویج این کار را انجام دهد.

وی ادامه داد: بسیاری از دستگاه‌ها انتظار دارند افرادی که کار داوطلبانه انجام می‌دهند و جان خود را از دست می‌دهند، شهید تلقی شوند. در این حوزه وزارت علوم با حوزه علمیه مأمور شد در حوزه مفهوم شهید کار کند و وزارت ارشاد و سازمان تبلیغات در این حوزه ماموریت‌هایی پیدا کردند.

قاضی‌زاده هاشمی اذعان کرد: وزارت کشور برای دیوارنگاره‌ها و مبلمان‌های شهری مأموریت پیدا کرد و اینکه یاد و نام شهدا در معابر کار شود. وزارت ارشاد موظف شد پیوست فرهنگی مجموعه اقدامات در حوزه ایثار و شهادت را فراهم کند.

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران بیان کرد: در خصوص موزه‌ها و یادمان‌ها وزارت میراث فرهنگی با کمک بنیاد حفظ آثار مأموریت پیدا کرد تا برنامه جامع راهیان نور نیز بازبینی شود.

وی اظهار کرد: وزارت آموزش و پرورش نیز پیرامون وارد کردن محتوای فرهنگ ایثار و شهادت به خصوص شهید سلیمانی در کتب درسی مأموریت پیدا کرد و سازمان صدا و سیما مسئولیت پیدا کرد مصوبات شورا را از بنیاد و سایر دستگاه‌ها مطالبه گری کند.

قاضی‌زاده هاشمی عنوان کرد: سال گذشته بررسی شد قوانینی که فقط بنیاد باید اجرا کند چقدر بار مالی دارد و یک گزارشی تهیه شد که ۱۲۶ هزار میلیارد تومان بار مالی داشت و در نهایت ۵۰ هزار میلیارد تومان به‌عنوان بودجه عمومی پیش‌بینی شد و غیر از این ۲۰ هزار میلیارد تومان برای پرداخت بدهی‌های بنیاد از قبل پیش‌بینی شد.

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در ادامه گفت: در حال حاضر پاداش پایان خدمت جانبازان شروع به پرداخت شد و بیش از صد در صد ردیف‌های رفاه اجتماعی افزایش پیدا کرد.

وی افزود: در خصوص خدمات بهداشتی و درمانی، روزانه بیش از ۵۰ هزار خدمت درمانی و ماهانه ۲۵ هزار بستری داریم که ۱۰ هزار نفر از اینها نیاز به جراحی پیدا می‌کنند.

قاضی‌زاده هاشمی بیان کرد: ۲۰۰ هزار نفر پایش سلامتی انجام شده و آموزش تخصصی خودمراقبتی به ۲۵۰ هزار ایثارگر انجام شده است.

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با اشاره به ارائه خدمات توانبخشی در منزل به ۶۰ هزار ایثارگر اظهار کرد: ۷۵۰۰ تجهیزات کمک تنفسی داشتیم که رشد ۴۵ درصدی همراه داشته است.

وی ادامه داد: ۴۷۳۴ مورد ویلچر به صورت متمرکز و غیرمتمرکز ارائه شده که رشد ۴۰۰ درصدی را نسبت به سال قبل داشته است.

قاضی‌زاده هاشمی عنوان کرد: در ۲۸ مرکز استان مراکز جامع رفاهی، توانبخشی تکمیل شده و ۵۰ میلیارد تومان خرج تجهیز آن‌ها شده است و در خصوص بیمه تکمیلی یک میلیون و ۶۰۷ هزار نفر تحت پوشش هستند.

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران بیان کرد: پنج درصد از تمام مسکن‌ها به ایثارگران عزیز در طرح جهش ملی مسکن اختصاص پیدا کرده که این به غیر از طرح مسکنی است که خود بنیاد پیش بینی کرده است.

وی در ادامه و در خصوص پاداش پایان خدمت جانبازان گفت: آئین نامه این موضوع نوشته شد و تخصیص داده شد و در حال حاضر پرداخت آن آغاز شده است.

وصول ۲۰۰ میلیارد ریال از مطالبات غیرجاری بانک دی

قاضی‌زاده هاشمی در بخش دیگری از سخنان خود از وصول ۲۰۰ میلیارد ریال از مطالبات غیرجاری بانک دی خبر داد و گفت: در حال حاضر وضعیت این بانک وضعیت رو به رشدی است.

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پاسخ به سوالی خاطرنشان کرد: کسی که شهید تلقی می‌شود از تمامی خدمات مربوطه برخوردار خواهد بود.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص سازمان اقتصادی کوثر گفت: در حال حاضر سازمان بازرسی در سازمان اقتصادی کوثر مستقر شده و مشغول تهیه گزارش هستند و انشالله بعد از حصول نتیجه اعلام خواهد شد.

قاضی‌زاده هاشمی در ادامه و در پاسخ به سوال دیگری عنوان کرد: سه گروه استخدام داریم؛ گروه اول فرزندان شهید و جانباز ۷۰ درصد هستند و مرحله اول کد استخدامی گرفتند و آزمون دوم در خصوص این گروه انجام خواهد شد. گروه دوم طبق قانون بودجه تبدیل وضعیت می‌شوند که در خصوص بیش از ۱۰۰ هزار نفر شروع شده و ۳۰ هزار نفر تمام شده است.

وی عنوان کرد: گروه سوم عزیزانی هستند که در آزمون‌های عمومی استخدامی شرکت می‌کنند که به عنوان بنیاد پیگیری می‌کنیم که آن سهمیه قانونی اعمال شود.

نحوه شهید تلقی کردن اشخاص کشته شده در جریان اغتشاشات

قاضی‌زاده هاشمی در پاسخ به سوالی در خصوص نحوه شهید تلقی کردن اشخاص کشته شده در جریان اغتشاشات اخیر اظهار کرد: تشخیص اینکه فرد اغتشاشگر یا شهروند بوده با شورای تأمین است و هر کس که شورای تأمین پرونده آن را تأیید کند که به شهادت رسیده آن را بررسی شکلی می‌کنیم.

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در ادامه بیان کرد: امسال نیاز ما به بودجه ۱۵۰ هزار میلیارد تومان است اما بودجه ۵۰ هزار میلیارد تومان است؛ اما سال گذشته ۳۰ هزار میلیارد تومان بوده است و بالاترین میزان بودجه را ما داشته‌ایم.

وی گفت: اختلاف نظری در خصوص منابع بیمه تکمیلی دی وجود داشت که حل شد. کشور محدودیت منابع مالی داریم و متأسفانه به علت اینکه بسیاری از قوانین پیش از پیش‌بینی منابع تصویب شده، مشکل بوجود می‌آید و جامعه مخاطب این قوانین دچار آزار شدند.

قاضی‌زاده هاشمی در ادامه گفت: همه باید کمک کنیم تا تورم کاهش پیدا کند تا زمانی که خدمت ارائه می‌شود، لذت دریافت خدمت برای دریافت‌کننده آن محسوس باشد.

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در ادامه و در پاسخ به سوال دیگری گفت: سازمان بازرسی در حال حاضر در دو جای بنیاد مستقر شده و امیدواریم یک دهه اخیر را بررسی کنند؛ چرا که به طور مثال واگذاری روغن جهان که تخلفات عجیب و غریبی صورت گرفته مربوط به قبل است.

وی در ادامه و در خصوص وضعیت شهدای سلامت گفت: اخیراً کارهای مربوط به ۴۵ نفر نیز به سرانجام رسید و تاکنون ۲۳۶ نفر تعیین تکلیف شده‌اند.

تعدادی جانباز ویژه داریم که به آن‌ها حق پرستاری داده می‌شود

قاضی‌زاده هاشمی در ادامه و در خصوص حق پرستاری اظهار کرد: حق پرستاری به افراد از کار افتاده داده می‌شود که امری ثابت نیست؛ تعدادی جانباز ویژه داریم که به آن‌ها حق پرستاری داده می‌شود و تعداد آن‌ها محدود است و مابقی بر اساس تشخیص کمیسیون پزشکی است و در حال حاضر به ۱۳۰ هزار نفر حق پرستاری داده می‌شود و امری سیال است.

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در ادامه و در پاسخ به سوال دیگری گفت: سامانه میراث ماندگار ایجاد شده و در برنامه عملیاتی این است که امسال و سال آینده اجرای طرح اسناد افتخار که ثبت و ضبط خاطرات والدین و همسران شهدا و جانبازان بالای ۷۰ درصد است، صورت گیرد. در حال برنامه‌ریزی‌های لازم برای ۱۲۰ هزار والدین شهدا و جانبازان بالای ۷۰ درصد در حال انجام است تا خاطرات آن‌ها ثبت و ضبط شود.

وی در ادامه گفت: بیمه دی هزار میلیارد تومان از زمان دولت قبل طلب دارد و از محل سهامی که از پالایشگاه شازند پیش بینی شده، قرار است تسویه شود.

قاضی‌زاده هاشمی در ادامه گفت: در حال حاضر ۱۴۰۰ میلیارد مابه‌التفاوت ارزیابی اولیه سازمان برنامه و قرارداد است و ۷۰۰ میلیارد تومان این ماه داده شد و ۷۰۰ میلیارد تومان دیگر نیز قرار شد به تدریج پرداخت شود.

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در ادامه از تکمیل سامانه جامع فدک خبر داد و گفت: تاکنون ۷۰ درصد اطلاعات گذشته پالایش، تکمیل و اصلاح شده است.

وی تصریح کرد: مؤسسات مختلفی داریم که اسناد همگی در یکجا تجمیع شده و در حدود سه هزار فقره املاک در سامانه جامع فدک ثبت شده است.

۲۲ واحد ساختمان اداری برای بنیاد شهید خریداری شده است

قاضی‌زاده هاشمی اذعان کرد: در این ایام ۲۲ واحد ساختمان اداری برای بنیاد شهید خریداری شده و در طرح جهش تولید مسکن ۲۶ پروژه طراحی شده است و در فاز اول پروژه نصیرشهر در شرف آغاز عملیات اجرایی است.

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران عنوان کرد: خیلی از املاک بنیاد شهید توسط مردم تصرف شده است. در این خصوص آئین‌نامه‌ای تهیه شده تا با این افراد توافق شود و با بیش از شش هزار مورد باید مصالحه صورت گیرد که در سال ۱۴۰۰ تعداد ۵۳۰ مورد مصالحه صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه برای اتمام پروژه‌های نیمه تمام، تأمین اعتبار صورت گرفت، گفت: پروژه ساخت ۱۰ خانه ایثار جانمایی شده و مقدمات ساخت و بهره برداری در حال انجام است و تا پایان سال در شش استان خانه ایثار مورد بهره‌برداری قرار خواهد گرفت.

دبیرسرویس: #هادی_اسماعیلی

منبع : مهر

قم پرس منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید