کد خبر: 382811
۰
PNAZAR
نسخه چاپی

زبان موسیقی می‌تواند سنت‌های مشترک و فراموش‌شده ایران و ترکیه را احیا کند

به گزارش روز شنبه ایرنا، احمدجمال کیهان در آخرین شب برگزاری پانزدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران در گرگان به خبرنگاران اظهار داشت: موسیقی قلب و دل انسان‌ها را به هم نزدیک می‌کند و ارتباطات بین هنرمندان کشورهای مختلف از این طریق ممکن می‌شود.

وی بیان کرد: موسیقی یک زبان گویای بین‌المللی و فاقد حد و مرز است که نیاز به ترجمه ندارد و ارتباط بین انسان‌ها فارغ از زبان و نژاد را آسان می‌کند.

وی افزود: موسیقی نواحی ایران شباهت فراوانی با موسیقی سنتی ترکیه دارد و تنها تفاوت آن، در آوازها و لهجه‌هاست.

نوازنده موسیقی نواحی کشور ترکیه گفت: خداوند به انسان‌ها چشم داده تا همدیگر را ببینند و با گوش خود صحبت‌های یکدیگر را که از طریق موسیقی تبادل می‌شود به خوبی گوش و درک کنند.

پانزدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران از ۲۳ تا ۲۷ آبان ماه با حضور ۲۹ گروه موسیقی نواحی از ۲۰ استان کشور در تالار فخرالدین اسعد گرگان برگزار شد.

در این جشنواره برای نخستین بار در طول دوره‌های پیشین نوازندگان و گروه‌هایی از کشورهای همسایه ( افغانستان، ازبکستان، تاجیکستان و ترکیه) حضور داشتند.

محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پنجشنبه شب به عنوان اولین وزیر در طول دوره‌های قبل، در آیین اختتامیه این دوره از جشنواره موسیقی نواحی ایران حضور داشت.

دبیرسرویس: #میثم_عربی

منبع : مهر

قم پرس منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.