کد خبر: 383418
۰
۰
نسخه چاپی

صف اعتراض از اغتشاش جدا است

صف اعتراض از اغتشاش جدا است

معاون رئیس جمهور و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران عصر روز پنجشنبه 10 آذرماه در نشست «کرسی آزاد اندیشی» که در دانشگاه فرهنگیان سیستان و بلوچستان با موضوع تحلیل سیاسی وقایع اخیر برگزار شد، گفت: هر اعتراض‌کننده‌ای تجزیه‌طلب نیست، اما زمانی که کسی خودش شعار تجزیه‌طلبانه سر می‌دهد چه چیزی می‌توان به او نسبت داد؟

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت به نقل از بنیاد شهید و امورایثارگران دکتر سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی در این نشست که به صورت گفت‌وگوی آزاد برگزار شد، گفت: انقلاب اسلامی ایران وقتی شکل گرفت یک پدیده نوظهور در جهان بود. انقلاب ما فرهنگی بود و پایه ایدئولوژیک داشت و شعارهای آن مقابله با استکبار جهانی بود اما ابعاد آن برای آمریکا مشخص نبود و برای همین تلاش کردند از گسل‌های داخلی سوءاستفاده کنند و بعد وارد جنگ سخت شدند.
معاون رئیس جمهور افزود: در دهه 60 فوکویاما در مورد جریان انقلاب ایران این تئوری را داد که برای شکاف بین مردم ایران ما باید آنها را به کارکردهای انقلاب که مبتنی بر ولایت فقیه است بدبین کنیم و این عملیات را «جنگ شناختی» می‌نامند. اتفاقی که در شاهچراغ توسط تیم تروریستی خارج کشور و به صورت عملیات مسلحانه انجام شد جنگ شناختی است که دو برادر از یک خانواده هستند اما روایت‌های متفاوتی برای آنها از یک اتفاق گفته می‌شود و در نهایت این موضوع به یک باور تبدیل می‌شود.
قاضی‌زاده هاشمی با بیان اینکه وقتی کسانی روایت‌های رسمی را بی‌اعتبار جلوه دهند مخاطبان قانع نمی‌شود، افزود: در این فضا بستری توسط فضای رسانه‌ای شکل می‌گیرد که مرزی برای گفت‌وگو ندارند. برای همین برخی افراد در بازی جام جهانی از برد تیم انگلیس خوشحال شدند در حالی که اگر در دوره طاغوت هم بودیم این افراد نباید از تیم ملی حمایت می‌کردند؟ در مورد هواپیمایی اوکراینی نیز این اتفاق افتاد و اولین خبر قبل از بررسی ابعاد این حادثه توسط دشمن مخابره شد. ما باید شفاف عمل کنیم و جایی که اشتباه کردیم با صدای بلند بگویم که معذرت می‌خواهیم و مسئولیت آن را می‌پذیریم و سعی کنیم عاملان آن مجازات شوند مانند همین موضوع که فرمانده هوافضای سپاه آمد و اعلام کرد که اشتباه کردیم.
معاون رئیس‌جمهور در پاسخ به این سؤال که چرا در رابطه با فوت مهسا امینی همان ابتدا موضع‌گیری نشد، افزود: طبق گزارش نهادهای اطلاعاتی، از کنار تخت بیمارستان اولین خبر مخابره می‌شود، در حالی که هنوز ابعاد ماجرا مشخص نبود، بر این اساس، امکان‌پذیر نبود که همان اول این مسئله اطلاع‌رسانی شود که البته بعد از مشخص شدن ماجرا این مسئله اطلاع‌رسانی شد.
وی یادآور شد: یک دختر عزیزی در مرکز ارشاد یک دفعه به زمین می‌افتد و اورژانس خبر می‌کنند و سپس به بیمارستان منتقل می‌شود که کلاً ۲ ساعت هم طول نکشیده در همین مدت یک خبرنگار وابسته به جریان رسانه‌ای خارجی خودش را به بیمارستان می‌رساند و این نشان می‌دهد که برخی دنبال سوءاستفاده هستند.
قاضی‌زاده هاشمی ادامه داد: یک مستند توسط بی بی سی ساخته شد اینکه فساد سوریه زمان بشار اسد را با عربستان مقایسه کنند. بر اساس این مستند در عربستان رانت وجود دارد و 20 درصد فروش نفت به جیب برخی شاهزاده‌ها می‌رود و در این مستند مشخص شد که وضعیت فساد و رانت در عربستان بیشتر است حالا اینکه چرا مردم پشت نظام سوریه را خالی کردند این نقش رسانه‌های عربی مثل الجزیره و العربیه بود که این باور را در مردم سوریه ایجاد کردند. این نمونه جنگ شناختی است و مدل براندازی این است که اول انقطاع اتفاق بیافتد.
معاون رئیس جمهور در پاسخ به سؤال دانشجویی در مورد باور اینکه هدف اعتراضات و اغتشاشات برای تجزیه‌طلبی است؟ گفت: هر اعتراض‌کننده‌ای تجزیه‌طلب نیست، اما زمانی که کسی که خودش شعار تجزیه‌طلبانه سر می‌دهد چه چیزی می‌توان به او نسبت داد؟ مثل اقدامی که در برلین اتفاق افتاد و نمایندگان 21 پرچم تجزیه‌طلبی و 7 پرچم تجزیه‌طلبی جدید حضور پیدا کردند، این افراد دنبال تجزیه‌طلبی هستند.
وی افزود:در مورد اینکه مردم بدون لکنت حرفشان را بیان کنند این حرف درستی است و امام خمینی (ره) به ما این جریان را یاد داد اما امام (ره) در جریان اعتراضات با از بین بردن اموال عمومی و جان مردم مخالف بودند. شما به عنوان شهروند یک کشور از حاکمیت انتظار دارید که به عنوان شهروندی که مالیات می‌دهم باید جان و مال شما حفظ شود. حق اعتراض در قانون ما به رسمت شناخته شده و هر کسی آزاد است سخن بگوید اما دو جا ممنوعیت وجود دارد یکی اینکه به کسی بهتان بزنند و دوم به اموال عمومی آسیب زده شود لذا صف اعتراض از اغتشاش جدا است.
دکتر قاضی‌زاده هاشمی در پاسخ به سؤال دانشجویی در مورد اینکه آیا کسانی در داخل نظام برنامه‌ریزی می‌کنند اعتراض مردم تبدیل به اغتشاش کنند تا مردم را سرکوب کنند؟ گفت: یکی از رئیس‌جمهورهای سابق این ادعا را کرده است در حالی که باید گفت که چرا این حرف را 10 سال قبل نزنید، مثل اینکه من رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران هستم و 10 سال بعد حرف دیگری بزنم به من نمی‌گویند چرا همان زمان این حرف را نزدید؟ مسئله دوم اینکه باید سند باشد و دلیل و روایت روشن باشد.
وی در مورد اینکه چرا اقدامی برای برطرف کردن اعتراضات مردم انجام نمی‌شود، گفت: معیشت مسئله همه افراد است. اشکالاتی را که وجود دارد قبول داریم و بحث جدی مسئله تورم و اشتغال در کشور است اما همان کسانی که کارشکنی می‌کنند می‌خواهند این بستر نارضایتی در بین مردم باقی بماند تا از آن سوءاستفاده کنند. ما چهل سال است قدرت جهانی را به چالش کشانده‌ایم. کشور هند 150 سال مستعمره انگلستان بود و بعدها انگلستان به ثروت‌مند‌ترین کشور جهان تبدیل شد و با تسلط بر هند و غارت دارایی‌های هند این کار را انجام داد. اگر انگلستان هند را به بردگی نمی‌کشید الان تبدیل به امپراتوری نمی‌شد اگر آمریکا نمی‌توانست کشورهای دیگر را غارت کنند نمی‌توانست تبدیل به امپراطوری شود. دعوای کشورهای غربی و آمریکا با روس‌ها سر قدرت است که جهان را چپاول کنند.
معاون رئیس جمهور در پاسخ به سؤال دانشجویی دیگر در مورد موضوع امنیت استان سیستان و بلوچستان، گفت: شما معلمان عزیز باید 30 سال خدمت کنید و ذهن و دل دانش آموزان دست شما است. به شما پیشنهاد می‌دهم تاریخ بخوانید و بدانید استان سیستان و بلوچستان تمدن ساز است. ایران قبل از تمدن آریایی توسط پیشدادیان ایجاد شد و این مرزهایی که آمد مرز ایران نیست و انگلیسی‌ها ایجاد کردند و ما در آن نقشی نداشتیم. همه مرزها را قدرت‌های جهان خوار ایجاد کردند و استان شما وسط ایران بود. تمدن ایران بیش از هزار ساله است و تمدن یعنی داشتن ریشه‌های مشترک در داشتن فرهنگ و زبان است این حوزه تمدنی را قدرت‌های جهان تکه تکه کردند آنها می‌گویند این مرزها بعد از جنگ جهانی اول کفایت نمی‌کند و باید تغییر دهند تا هیچ کشوری قدرتمندتر از اسرائیل در منطقه نباشد این موضع رسمی آمریکا است و کنگره آمریکا برای آن مصوبه گذاشته است.
رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پاسخ به سؤال دانشجویی در رابطه با دستاوردهای فرهنگی ایران بعد از انقلاب خاطرنشان کرد: اینکه هیچ انقلاب فرهنگی در ایران بعد از انقلاب صورت نگرفته است بی‌انصافی است اگر شرایط معلمان الان و قبل از انقلاب و سپاهیان دانش را مقایسه کنیم الان وضعیت بهتر شده است. در حوزه سینما ما قبل از انقلاب به اصلاح فیلم فارسی داشتیم اما در حال حاضر سینمای کشور ما حرف‌هایی برای گفتن دارد. در حوزه قدرت جنگ نرم جهان دشمنان از ما می‌ترسند نه از قدرت اقتصادی بلکه از قدرت نرم و فرهنگی ما می‌ترسند. شما داشته‌هایتان را دست‌کم نگیرید ما باید منتقد و مطالبه‌گر باشیم اما منصفانه عمل کنیم و نباید دستاوردهای 40 سال گذشته را زیر سؤال برد. مستندات دستاوردهای 40 ساله انقلاب توسط گزارشات جهانی و دشمنان تهیه شده است که پیشنهاد می‌کنم آن را مطالعه کنید.
دکتر قاضی‌زاده هاشمی در پاسخ به دانشجویی در خصوص اقدامات به موقع در حوادث اخیر استان سیستان و بلوچستان، گفت: تنها استانی را که عالی‌ترین مقام کشور نماینده ویژه برای آن فرستاد این استان بود و ایشان تأکید فرمودند که اتفاقات این استان نیاز به بررسی دقیق‌تر دارد و نماینده مقام معظم رهبری به این استان آمدند. به بنیاد شهید و امور ایثارگران ابلاغ شده است که افرادی که در درگیری‌ها بی‌گناه کشته شدند اگر دستگاه‌های امنیتی تأیید کنند شهید اعلام ‌شوند. این موضع نظام است که نمی‌خواهد خون به ناحق ریخته‌ای پایمال شود. باید ابعاد این حادثه روشن شود اما برخی با فتنه به دنبال این هستند که دروغ و راست را با هم ادغام کنند و احساسات شما را جریحه‌دار کند.
معاون رئیس جمهور در پاسخ به دانشجویی در مورد تکریم خانواده شهدا و تفاوت بین درجه نظامی شهدا، گفت: آزادگان، جانبازان و همسران و فرزندان و والدین تحت تکفل و همسران و فرزندان شهدا افرادی هستند که تحت پوشش بنیاد شهید و امور ایثارگران هستند و هزینه درمان این افراد 100 درصد رایگان است. در مورد مستمری والدین شهدا از 3 میلیون و 500 هزار تومان به 5 میلیون 600 هزار تومان افزایش یافته است که رشد 70 درصدی را داشته است.. بین شهدای شاخص و دیگر شهدا تفاوتی نیست همان‌طور که بین شهیدی که تازه تشیع شده با شهید 40 سال گذشته تفاوتی وجود ندارد. بین جانباز 70 درصد و 50 درصد تفاوتی هست اما بین سردار جانباز 70 درصد و سرباز جانباز 70 درصد تفاوتی وجود ندارد.
رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پاسخ به سؤال دانشجویی در مورد آمار شهدای سیستان و بلوچستان گفت: من به عنوان رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران هنوز آماری از شهدای این حوادث ندارم و احراز شهادت نیاز به روند حقوقی و قانونی دارد. در مورد شهدای شاهچراغ با توجه به شفافیت این موضوع و اینکه یک فرد داعشی این افراد را به شهادت رساند پرونده به طور کامل مشخص است و آمار اعلام شده است. در مورد اعلام عزای عمومی در این استان همانند عزای عمومی در استان فارس باید این موضوع توسط استاندار انجام شود هرچند که شاهد تلاش‌های استاندار و نماینده ولی فقیه در استان در این مدت بوده‌ام.
دکتر قاضی‌زاده هاشمی در پایان خطاب به دانشجو معلمان گفت: استان سیستان و بلوچستان استان وحدت و دروازه ورودی ایران است. شما باید دل دانش‌آموزان را با محبت پُر کنید، همه ما مشکلات و اعتراضاتی داریم اما باید با امانت‌های که به ما داده می‌شوند درست رفتار کنیم. مردم ما هزاران سال کنار هم زندگی کردند و شهدا از آبرو و جان و ناموس ما حفاظت کردند و امیدوار هستم که استان سیستان و بلوچستان استان وحدت باقی بماند و خون پاک شهدای که در آن ریخته است از آن حفاظت و حراست خواهد کرد.

دبیرسرویس: #ساراپشوتن_فرد

قم پرس منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید