سرایت‌پذیری سویه جدید کرونا بسیار زیاد است/لزوم تکمیل واکسیناسیون

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: ماه‌ها است که از اوج‌گیری کرونا در کشور فاصله گرفته‌ایم و ضمن کاهش میزان موارد جدید ابتلاء، بستری‌ها و فوتی‌های کرونا نیز کاهش یافته و انگشت‌شمار شده است.

زیر سویه‌های جدید اومیکرون شامل زیر سویه‌های BQ1 و XBB در ماه‌های اخیر در کشورهای منطقه شرق آسیا و کشورهای اروپایی و آمریکایی گسترش یافته و احتمال افزایش موارد ابتلاء به آن در کشور ما نیز وجود دارد.

این احتمال وجود دارد که این زیر سویه‌ها طی چند هفته به سویه غالب در کشور تبدیل شده و شاهد افزایش موارد ابتلاء و متعاقب آن افزایش تعداد موارد بستری در کشور باشیم.

در شرایطی که مهمترین راهکار مقابله با کرونا همچنان واکسیناسیون و رعایت مسائل بهداشتی است، می‌طلبد که افرادی که از زمان آخرین واکسن آنها ۶ ماه گذشته است، برای واکسیناسیون به مراکز تزریق واکسن مراجعه کنند.

افزایش تعداد مبتلایان

فوق تخصص ریه در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با اشاره به افزایش نسبی بیماران تنفسی در کشور و استان بوشهر اظهار داشت: در دو ماه اخیر در برخی کشورها از جمله ژاپن و ایالات متحده و چین شاهد افزایش بیماران کرونایی بودیم که البته میزان تلفات، به نسبت مبتلایان، رشد نداشت.

دکتر مهرزاد بحتویی افزود: به تدریج سویه جدید کرونا شامل زیر سویه‌های BQ1 و XBB که از خانواده امیکرون هستند در سطح جهان، به سویه غالب تبدیل شد و یکی دو هفته پیش نیز وارد کشورمان شده است.

این‌پزشک فوق تخصص ریه خاطر نشان کرد: در هفته اخیر میزان مراجعه کنندگان به مطب‌ها با شکایت‌های مشابه کرونا و آنفلوانزا افزایش یافته و در بیمارستان‌ها و کلینیک‌ها نیز بیماران سرپایی رشد پیدا کردند.

سرایت‌پذیری سویه جدید کرونا بسیار زیاد است/لزوم تکمیل واکسیناسیون

سرایت‌پذیری سویه جدید بالا است

بحتویی تصریح کرد: سرایت‌پذیری این سویه کرونا بسیار زیاد است، لکن نسبت به سویه‌های قبلی، کم‌خطرتر است که البته برای افراد مسن و افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای می‌تواند خطرآفرین باشد.

وی اضافه کرد: برای پیشگیری از ابتلاء به این سویه نیز همانند سویه‌های قبلی، رعایت فاصله اجتماعی و استفاده از ماسک و پرهیز از حضور در اجتماعات و اماکن شلوغ توصیه می‌شود.

فوق تخصص ریه اظهار کرد: علائم این سویه تقریباً شبیه امیکرون است که زمستان گذشته، شایع شده بود.

لزوم تکمیل واکسیناسیون

دکتر بحتویی گفت: تکمیل واکسیناسیون بویژه در افراد پرخطر از راهکارهای غلبه بر این ویروس است.

وی ابراز داشت: به نظر می‌رسد به تدریج پاندمی کرونا در حال تبدیل به اندمی است، یعنی بیماری حالت بومی پیدا می‌کند و در واقع قابل کنترل می‌شود.

دستورالعمل‌های بهداشتی رعایت شود

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی بوشهر در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: برای جلوگیری از گسترش بیماری کرونا همچنان باید به دستورالعمل‌های مراقبت از کرونا پایبند باشیم.

دکتر قاسم برجوئی‌فرد به شرایط خاص تحصیل در مدارس و دانشگاه‌ها اشاره کرد و ادامه داد: استفاده از ماسک، بهبود تهویه کلاس‌ها و رعایت بهداشت دست‌ها از اهمیت فراوانی برخوردار است.

وی خواستار رعایت فاصله اجتماعی و توجه به سایر شیوه‌نامه‌های بهداشتی بیان کرد: تکمیل واکسیناسیون کرونا از مهمترین توصیه‌ها است که انتظار می‌رود به صورت جدی دنبال شود.

سرایت‌پذیری سویه جدید کرونا بسیار زیاد است/لزوم تکمیل واکسیناسیون

لزوم تکمیل واکسیناسیون

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی بوشهر با اشاره به اینکه در استان بوشهر ۳۲۰ هزار و ۴۸۲ نفر دز سوم و بالاتر واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند، افزود: تاکنون ۸۲۷ هزار و ۶۶۱ نفر دز اول و ۷۵۱ هزار و ۱۷۷ نفر دز دوم را دریافت کرده‌اند.

وی تاکید کرد: توصیه می‌شود که افراد بالای ۱۸ سال دارای بیماری زمینه‌ای و همچنین سایر گروه‌های پرخطر که حداقل ۶ ماه از آخرین نوبت تزریق واکسن آن‌ها گذشته است، نسبت به واکسیناسیون اقدام کنند.

آماده‌باش در استان بوشهر

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی بوشهر نیز گفت: عدم تکمیل واکسیناسیون، فصل سرما و رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی از جمله موارد زمینه‌ساز آغاز موج هشتم این بیماری بوده است.

دکتر احمد یزدان‌پناه با تاکید بر انجام واکسیناسیون و رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی به‌ویژه استفاده از ماسک تصریح کرد: انتظار داریم مردم همچون موج‌های قبلی کرونا اهتمام ویژه‌ای برای مقابله با این بیماری داشته باشند.

وی با اشاره به آغاز و همه‌گیری موج هشتم کرونا در سراسر کشور و آمادگی بیمارستان‌های دانشگاه علوم پزشکی بوشهر برای مقابله با کرونا گفت: استان بوشهر به‌تبع دیگر استان‌های کشور گرفتار موج جدید ویروس کرونا خواهد شد.

سرایت‌پذیری سویه جدید کرونا بسیار زیاد است/لزوم تکمیل واکسیناسیون

تشویق مردم به تزریق واکسن

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی بوشهر اظهار داشت: آمادگی همه‌جانبه برای مقابله با جهش جدید ویروس کرونا ضروری است و در استان بوشهر برنامه‌ریزی لازم انجام شده است.

یزدان‌پناه افزود: با توجه به رفتار متفاوت این ویروس در هر جهش، تجربه دوره‌های قبلی نشان داد که بهترین راهکار برای مقابله با موج‌های متعدد کرونا واکسیناسیون است.

وی از آماده‌باش بیمارستان‌های استان بوشهر به منظور برنامه‌ریزی و آمادگی هرچه بیشتر برای مقابله با موج هشتم کرونا خبر داد و اظهار داشت: برای تأمین داروهای مورد نیاز، بستری و اکسیژن‌تراپی دستورات لازم به همه مراکز و بیمارستان‌های دانشگاه علوم پزشکی بوشهر ابلاغ شده است.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی بوشهر خاطرنشان کرد: آگاه‌سازی مردم و تشویق آنان به تزریق واکسن و رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی از سوی رسانه‌های استان یک ضرورت است.

دبیرسرویس: #هادی_اسماعیلی

منبع : مهر

قم پرس منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید