کد خبر: 385957
۰
PNAZAR
نسخه چاپی

تصاویر ماه و زمین از چشم کاوشگر کره ای

به گزارش قم پرس به نقل از سی ان ان، مدار گرد کره ای ماه به نام «پث فایندر» آگوست سال گذشته همراه یک موشک فالکون ۹ از مقر فضایی کیپ کاناورال آمریکا به فضا پرتاب شد و از دسامبر ۲۰۲۲ میلادی مشغول مدار زدن دور ماه است.

تصاویر ماه و زمین از چشم کاوشگر کره ای

این کاوشگر که به نام « دانوری» نیز مشهور است به مدت ۱۱ ماه دور قمر زمین مدار می زند. تصاویری که کاوشگر ثبت کرده زمین و ماه را در چشم اندازی سیاه و سفید نشان می دهد. این مدارگرد در ارتفاع ۱۰۰ کیلومتری سطح ماه مدار می زند.

تصاویر ماه و زمین از چشم کاوشگر کره ای

داده هایی که مدارگرد کره ای جمع آوری کرده برای ماموریت های اکتشافی آتی در ماه از جمله برنامه آرتمیس به کار می رود. آرتمیس پروژه ناسا است که قرار است طی آن در اواخر ۲۰۲۴ میلادی فضانوردان در قطب جنوب ماه فرود بیایند.

تصاویر ماه و زمین از چشم کاوشگر کره ای

تصاویر کاوشگر نیز به انتخاب مکان فرود لندرهای پروژه آرتمیس و همچنین نقشه بندی منابع مانند آب کمک می کند. کره جنوبی در ۲۰۲۱ میلادی توافقنامه آرتمیس را امضا کرد و در پروژه اکتشاف ماه با ناسا همکاری می کند.

مدارگرد مذکور دارای ۶ ابزار مختلف از جمله ShadowCamاست که با بودجه ناسا در دانشگاه آریزونا آمریکا ساخته شده است.

همچنین دانشگاه ها و موسسات تحقیقاتی در کره جنوبی یک دوربین با کیفیت و وضوح بالای این ابزار را برای بررسی مکان های فرود لندر، یک دوربین پولاریزه با قابلیت تحلیل ذرات سطح ، یک ابزار برای اندازه گیری میدان مغناطیسی ماه و طیف سنج اشعه گاما برای شناسایی عناصری روی سطح قمر زمین را توسعه داده اند.

هدف اصلیShadowCam ثبت تصاویری از قسمت هایی از ماه است که نزدیک قطب های آن قرار دارند و به طور دائم در سایه هستند. این امر در جستجوی یخ، ایجاد نقشه از سطح سیاره و رصد تغییرات فصلی به محققان کمک می کند.

جالب آنکه حساسیت آن بیشتر از دوربینی است که در مدارگرد Lunar Reconnaissance ناسا نصب شده تا تصاویری دقیق در نور کم از ماه بگیرد.

مقامات انستیتو تحقیقات هوافضای کره (KARI) معتقدند مدارگرد دانوری نخستین گام برای تضمین و احراز قابلیت اکتشاف فضایی این کشور است. در بیانیه این سازمان آمده است: کره جنوبی تصمیم دارد به طور موفقیت آمیز روی سطح ماه یا سیارک فرود بیاید و به زمین بازگردد. پیش بینی می شود کره به فناوری های استراتژیک فضایی دست یابد.

علاوه بر آنچه گفته شد، KARI تصمیم دارد تا ۲۰۳۰ میلادی روی ماه فرود بیاید.

تاکنون آمریکا، روسیه، ژاپن، چین، اتحادیه اروپا و هند هرکدام ماموریت هایی به ماه انجام داده اند. کره جنوبی نیز می خواهد وارد حوزه اکتشافات فضایی شود و ماموریت های خود را توسعه دهد.

خبرنگار: #هادی_اسماعیلی

قم پرس منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.