کد خبر: 389152
۰
۰
نسخه چاپی

کاهش ۲ درصدی نرخ بیکاری در کشور/ تولید گندم ۳۰ درصد افزایش یافت

به گزارش قم پرس، علی بهادری جهرمی شنبه شب در برنامه زنده تلویزیونی با بیان اینکه تلاش می‌کنیم بررسی برنامه هفتم را تا پایان سال به اتمام برسانیم، گفت: قانون برنامه هفتم در چارچوب سیاست‌های برنامه هفتم تدوین می‌شود. در همین حوزه هم در طراحی برنامه هفتم سعی کردیم در همان چارچوب حرکت کنیم.

سخنگوی دولت افزود: سه حوزه کلان در برنامه هفتم وجود دارد؛ یک حوزه مربوط به چالش‌ها، یک حوزه مربوط به پیشران‌ها و یک حوزه هم مربوط به زیرساخت‌ها است. رفت و برگشت‌ها در سازمان برنامه و بودجه انجام شده و در دولت، بررسی‌های آن انجام می‌شود.

وی با اشاره به فرمایشات رهبر انقلاب مبنی بر لزوم رشد اقتصادی گفت: کشور ما، کشور پر منبعی هم از لحاظ منابع انسانی و هم منابع طبیعی است. آیت‌ها ظرفیت‌هایی است که به ما اجازه می‌دهد به رشد اقتصادی فکر کنیم.

بهادری جهرمی ادامه داد: بطور قطع بخشی از رشد اقتصادی کشورها، در تعامل با سایر کشورها است؛ اما اگر به منابع داخلی خود نگاه کنیم، رشد اقتصادی شدنی است. البته سیاست خارجی و مذاکرات و روابط با همسایگان کنار گذاشته نشده است. از این تعاملات برای ترانزیت هم می‌توان استفاده کرد.

سخنگوی دولت با اشاره به پیشرفت کریدور شمال - جنوب گفت: افتتاح راه‌آهن زاهدان - خاش را داشتیم که بخشی از این کریدور است. دولت سرمایه گذاری جدی برای این موضوع پیش‌بینی کرده است.

وی با اشاره به تصمیمات دولت برای کنترل نوسانات ارزی، گفت: قبلاً نرخ گذاری ثابتی برای ارز انجام شده بود که فاصله زیادی با سایر نرخ‌ها داشت و رانتی را برای واردکنندگان ایجاد می‌کرد. در دولت سیزدهم این حمایت‌ها به سمت خریدکننده داخلی هدایت شد تا تولید داخلی افزایش پیدا کند. این موضوع باعث شد فروش گندم داخلی به دولت ۶۰ درصد و تولید گندم ۳۰ درصد افزایش پیدا کرد.

بهادری جهرمی افزود: عرضه و تقاضای ارز توسط دولت مدیریت شد. نرخ دوم برای صادرات و واردات به صورت حواله‌ای تعیین می‌شود و تفاوت چندین برابری وجود ندارد. در واقع عرضه و تقاضا یا بازار، نرخ را می‌سازد نه دستور.

سخنگوی دولت درباره تحقق شعار سال تصریح کرد: اگر به تفکیک تولید، اشتغال‌آفرین و دانش بنیان اقداماتی صورت گرفت. در حوزه تولید، رشد اقتصادی در صنعت، ۹ درصد افزایش پیدا کرد. یکی از دلایلی که با بازار امروز خودرو مواجهیم، تولید کمتر از یک میلیون خودرو در سال بودیم که فاصله عرضه و تقاضا را به وجود آورد. امروز رکورد تولید یک میلیون و ۳۰۰ هزار تولید خودرو شکسته شده است. این رشد ۴۰ درصدی نرخ تولید، بیشترین نرخ رشد در یکسال در جهان است.

وی اضافه کرد: در طول یک سال اول فعالیت دولت، افزایش ۶ هزار مگاواتی تولید برق را داشتیم و رکورد افزایش یکساله را در این حوزه شکستیم.

سخنگوی دولت با اشاره به موضوع اشتغال گفت: نرخ بیکاری از ۹.۷ درصد به ۸.۲ درصد رسیده و چیزی در حدود ۲ درصد کاهش پیدا کرده است. البته این کاهش کافی نیست و هنوز نیاز به کاهش بیشتری دارد.

بهادری جهرمی درباره حوزه دانش‌بنیان بیان کرد: به دولت تکلیف شده بود که در این زمینه فعالیت کند که ۱۲ آئین‌نامه به صورت تخصصی در حمایت از تولید دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین تصویب شد. همچنین قانون حمایت از تولید دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین توسط مجلس شورای اسلامی تصویب شد.

وی اظهار داشت: اولین پارک علم و فناوری و ۹ دهکده در دولت سیزدهم در حوزه کشاورزی افتتاح شد و تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان از ۲۰۰ به ۴۸۰ رسید.

دبیرسرویس: #ساراپشوتن_فرد

قم پرس منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید