کد خبر: 389215
۰
۰
نسخه چاپی

ایران در ساخت پالایشگاه‌های نفت و گاز به خودکفایی رسیده است

به گزارش قم پرس جواد اوجی پیش از ظهر امروز در مراسم افتتاح فاز دوم پالایشگاه آبادان با حضور رئیس جمهور در آبادان اظهار کرد:

رئیس‌جمهوری با وجود کسالت و مشغله بسیار اصرار داشتند که در گشایش این مگاپروژه و پتروپالایشگاه ۲۲۰ هزار بشکه‌ای، در روز ملی شدن صنعت نفت حضور یابند.

وی افزود: یکی از پروژه‌های نیمه‌تمام و ملی که ابتدای این دولت حدود ۶۴ درصد پیشرفت داشت، در اولویت کار وزارت نفت و شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی قرار گرفت و در مدت یک سال و نیم ۳۶ درصد باقی‌مانده آن تکمیل شد.

وزیر نفت با بیان اینکه خروج نیروها و مستشاران خارجی از پالایشگاه آبادان رقم خورد، ادامه داد: این پروژه به ارزش ۱.۱ میلیارد دلار یا هشت میلیارد یوآن از سوی کارکنان صنعت نفت به بهره‌برداری رسید و امروز هم در ساخت پالایشگاه گازی و هم پالایشگاه نفتی به برکت خون شهدا و با تکیه بر نیروهای توانمند داخلی، خودکفا شدیم.

اوجی با اشاره به حضور بیش از ۱۰۰ پیمانکار در تکمیل این پروژه، تصریح کرد: در اقدامی بی‌سابقه پیچیده‌ترین بخش فاز ۲ پالایشگاه آبادان در این مدت زمان تکمیل شد در حالی که با آغاز دولت سیزدهم شاهد کاهش صادرات نفت و افزایش تحریم‌های ظالمانه بودیم و پیش‌بینی دولتمردان پیشین، افزایش این تحریم‌ها بود.

وی بیان کرد: برای تأمین منابع ارزی و سرمایه گذاری در بخش صنعت نفت و گاز هم ما در ابتدا گرفتاری‌هایی داشتیم همچنین حمله سایبری به جایگاه‌های سوخت کشور رخ داد اما به لطف الهی و حمایت‌های رهبری و اراده جهادی کارکنان صنعت نفت اتفاقات بزرگی رقم خورده است.

وزیر نفت با اشاره به ثبت رکورد تازه فروش نفت، از تأمین سوخت همه بخش‌های مصرفی بدون قطعی گاز و برق خبر داد در حالی که زمستان سال ۱۳۹۹، کشور دچار قطعی برق بود.

اوجی گفت: در بحث دیپلماسی انرژی این دولت پرونده خوبی در حوزه صادرات و امضای قراردادهای سرمایه‌گذاری دارد و تاکنون حدود ۵ میلیارد دلار جذب سرمایه‌گذاری خارجی برای توسعه میدان‌های نفتی و گازی داشتیم همچنین قراردادهای گازی مانند حل مسئله با ترکمنستان که روابط با آنها ۵ سال تیره شده بود، جزو کارنامه کاری است که اکنون مقدار تبادل گاز با آنها دو برابر شده است.

جذب ۹۰۰ نخبه دانشگاه نفت

وی با بیان اینکه با دستور رئیس‌جمهوری در دولت سیزدهم ۹۰۰ نخبه دانشگاه نفت جذب صنعت نفت شدند، افزود: در بحث بومی‌سازی دانش فنی و ساخت پتروشیمی، پتروپالایشگاه و صنایع تکمیلی خودکفا شده‌ایم و استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان در صنعت نفت از ۱۵۰ به ۵۵۰ شرکت رسیده است.

وزیر نفت همچنین از گازرسانی به حدود دو هزار و ۳۴۸ روستا و ۲۳ شهر و اجرای بیش از ۵۰۰ کیلومتر خطوط لوله انتقال گاز خبر داد.

اوجی با بیان اینکه تولید نفت کشور اکنون روزانه بیش از سه میلیون بشکه و ظرفیت تولید نفت بیش از سه میلیون و ۸۵۰ هزار بشکه در روز است، اظهار کرد: ۳۱ طرح نیمه‌تمام و بلاتکلیف به ارزش ۱۲ میلیارد دلار در سال ۱۴۰۱ به همت کارکنان صنعت نفت و گاز کشور به بهره‌برداری رسیده است.

به گفته وی، پروژه جمع‌آوری گازهای مشعل غرب کارون به‌عنوان نخستین پروژه در این حوزه با بیش از ۱.۵ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری آماده بهره‌برداری است، همچنین سال آینده دو پالایشگاه دیگر برای افزایش ظرفیت پالایشی کشور به بهره‌برداری می‌رسند.

دبیرسرویس: #ساراپشوتن_فرد

قم پرس منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید