کد خبر: 394031
۰
PNAZAR
نسخه چاپی

جلوگیری از تحریف واقعیت‌های تاریخی نیازمند وفاداری به حقیقت است

به گزارش قم پرس، مراسم رونمایی از کتاب «آن مرد بی‌نهایت» چهارشنبه دهم خردادماه با حضور محمدعلی عباسی اقدم و محمدرضا کائینی در سرای کتاب خانه کتاب و ادبیات ایران برگزار شد.

در این نشست محمدعلی عباسی‌اقدم با بیان اینکه پرداختن به سبک زندگی علما یکی از دغدغه‌های من است، گفت: مطالعات من در این حوزه از سال ۱۳۹۰ آغاز و در کتاب اقیانوس آرام به سبک زندگی علامه سید محمد حسین طباطبایی پرداختم و دفتر نشر معارف اسلامی آن را منتشر کرد. «کرشمه ماه» سومین دفتر از مجموعه «قله‌ها به آسمان نزدیک‌ترند» است و در سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران رونمایی شد. کتاب «آن مرد بی‌نهایت» نیز به زندگی امام خمینی (ره) می‌پردازد. دفتر سوم این مجموعه نیز به سیر و سلوک آیت‌الله بهجت اشاره دارد.

این نویسنده به انگیزه نوشتن مجموعه کتاب‌های «قله‌ها به آسمان نزدیک‌ترند» اشاره کرد و افزود: در جایی نقل قولی از امام موسی صدر خواندم که چراغ راهم برای نوشتن این کتاب‌ها شد. امام موسی صدر گفته بود که بزرگترین دغدغه ما در گذشته ضرر و زیان مادی بود اما در آینده نزدیک این ضرر و زیان معنوی خواهد بود. بنابراین احساس کردم به واسطه سال‌ها حضور در میدان باید به فعالیت‌های معنوی بپردازم. پرداختن و نگاه به سبک زندگی علما راهی برای رسیدن به فعالیت‌های معنوی بود.

عباسی اقدم گفت: امام خمینی (ره) کسی بود که دین و خدا از کودکی تا آخرین لحظه‌های زندگی در وجودش نمود داشت و توجه به معنویت، اسلام و خدامحوری در زندگی امام قابل مشاهده بود. در همه فصل‌ها و روایت‌های این کتاب نیز دین باوری و خداباوری در زندگی امام بروز و ظهور دارد. بنابراین با نگارش این کتاب به دنبال رسیدن به معنویت بودم و تلاش کردم توجه جامعه را به مطالعه کتاب‌هایی از این نوع سوق دهم.

وی درباره نپرداختن به سبک حکومت‌داری امام خمینی (ره) در کتاب «آن مرد بی‌نهایت» افزود: یکی از دغدغه‌های من از نوشتن هر کدام از فصل‌های این کتاب ادای دین بود. بنابراین ابتدا بخش پایانی زندگی امام خمینی (ره) را نوشتم، اما آن را از کتاب حذف کردم چون معتقدم فصل پایانی زندگی امام خمینی (ره) به یک کتاب جداگانه نیاز دارد و اینگونه خلاصه نوشتن حق مطلب را ادا نمی‌کند. از این‌رو در این کتاب به این موضوع اشاره نکردم. از طرف دیگر با پرداختن به این موضوع حجم کتاب افزایش پیدا می‌کرد و از حوصله خوانندگان خارج می‌شد.

عباسی‌اقدم همچنین گفت: امام موسی صدر در کتاب «انسان آسمان» می‌گوید که می‌خواهم از تک تک شما بپرسم کدام یک از حرکت شما از روی دین است. من رسیدن به این دین و معنویت را در سیره علما جست‌وجو می‌کنم. با توجه به تجربه روزنامه‌نگاری و حضور در میان مردم فهمیدم که ما از نبود معنویت رنج می‌بریم و کمبود و نبود معنویت و گرایش به دنیا و دنیا دوستی ما را اذیت می‌کند و باید آن را ترمیم کنیم. این ترمیم از طریق توجه به زندگی علما ممکن می‌شود.

عباسی اقدام افزود: از کتاب «آن مرد بی‌نهایت» چیزهای زیادی آموختم و این کتاب سرشار از زندگی است. ما به طور مداوم نام امام خمینی (ره) را می‌شنویم و تصور می‌کنیم درباره ایشان همه چیز را می‌دانیم اما اینگونه نیست. بنابراین ما باید به زندگی علما بیشتر بپردازیم. برای شناخت و الگو قراردادن این شخصیت‌ها باید به آنها توجه کنیم و از روند رشد و شکل‌گیری این شخصیت‌ها برای نوجوانان و جوانان بنویسیم تا در جریان مراحل رشد و راه و روش آنها قرار بگیرند.

در ادامه، محمدرضا کائینی با اشاره به سابقه فعالیت دفتر نشر معارف گفت: این نشر در چند سال اخیر حرکت نوینی برای احیا و سربرآوردن از خاکستر خاموش انجام داده است. این انتشارات پیشینه پرافتخاری مخصوصاً قبل از انقلاب اسلامی ایران برای مبارزان مسلمان دارد و کتاب‌های این نشر در زندان‌ها برای تقویت و حفظ روحیه زندانیان دست به دست می‌شد. این انتشارات در دهه شصت و هفتاد از پرشکوه‌ترین ناشران محسوب می‌شد و اکنون توانسته جایگاه خود را مجدداً پیدا کند و به پیش ببرد. برای هر فردی در ساحت اندیشه مذهبی در طول چهار دهه گذشته نام این انتشارات یک نوستالژی است.

وی افزود: با گذشت زمان شخصیت‌های نامدار ما در طول تاریخ نیاز به بازتعریف دارند. یکی از راه‌های جلوگیری از تحریف واقعیت‌های تاریخی بازتعریف آنها از سوی قلم‌های وفادار به حقیقت است. نسل جدید متأثر از افکار و جریان‌های متفاوتی است و برای بازتعریف جریان‌های تاریخی باید خلاقیت و ظرافت به خرج دهیم. یکی از مصادیق این نوآوری کتاب «آن مرد بی‌نهایت» است. جای خوشحالی است که ناشران مذهبی، سیاسی، تاریخی و… به سبک و شیوه خودشان شخصیت‌های مختلف را بازتعریف می‌کنند. بازتعریف شخصیت‌ها راه را برای تحریف می‌بندد.

این نویسنده گفت: حذف بخشی از زندگی امام خمینی (ره) در این کتاب شیوه درستی نبود و بهتر بود نویسنده هر چند اندک به این فصل می‌پرداخت. نپرداختن به پایان زندگی افراد با این توجیه که آنها همیشه زنده هستند کار درستی نیست. بلکه می‌توانیم این پایان را با شکوه بنویسیم.

وی افزود: همه ما ممکن است رشته‌های مطالعاتی مختلفی همچون رمان، تاریخ، ادبیات، جغرافیا و … داشته باشیم و جرقه خواندن یا نوشتن این موضوعات از جایی و از طریق خواندن کتاب یا مقاله و حتی دیدن یک عکس به ذهن ما رسیده باشد. بنابراین خواندن هیچ کتابی ما را از خواندن کتاب‌های دیگر بی‌نیاز نمی‌کند. کتاب‌هایی همچون «آن مرد بی‌نهایت» که به زبان داستان نوشته شده‌اند و جذابیت دارند می‌توانند ما را به خواندن آثار دیگر نیز سوق دهند.

کائینی در پایان گفت: برای افرادی که به دنبال سفارش‌نویسی یا فانتزی‌نویسی نیستند، ارزش بیشتری قائل هستم. برای توجه به سلیقه بصری مردم بهتر است آلبوم‌های عکس، اسناد کمتر دیده شده و دستخط‌های امام خمینی (ره) نیز در این کتاب آورده شود.

دبیرسرویس: #میثم_عربی

منبع : مهر

قم پرس منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.