کد خبر: 394116
۰
PNAZAR
نسخه چاپی

پیامرسان‌های بومی؛ از افزایش کاربر تا افزایش انتظار از سرویس دهی

به گزارش قم پرس از سوی دیگر باتوجه به بومی بودن انتظار می رود سکوهای داخلی سرویس هایی ویژه و سرزمینی ارائه دهند تا مزیت رقابتی نسبت به همتای خارجی خود داشته باشند.

بنابر اعلام مسئولان وزارت ارتباطات پیامرسانهای داخلی تا کنون ۳۵ میلیون کاربر یکتا دارند و پیش بینی می شود با رونمایی از طرح «اینترکانکش» این تعداد نیز افزایش داشته باشد.

اگرچه وزارت ارتباطات و زیرمجموعه های تحت حاکمیتش برای حمایت مالی و زیرساختی از سکوهای بومی تلاش می کنند و از آنها دفاع تمام قد دارند اما به نظر می رسد هنوز تا رسیدن به نقطه مطلوب کاربر فاصله داریم به گونه‌ای که کاربران در فضای مجازی به مشکلاتی همچون اختلال سرور، عدم آپلود فایل ویدئویی و… در پیام‌رسان های بومی اشاره می کنند و برخی دیگر نیز از برطرف نشدن مشکلات چندین ساله گلایه دارند.

یکی از کاربران سکوهای داخلی در همین زمینه می‌گوید: با توجه به اینکه کار ما با شبکه اجتماعی است و حدوداً ۵ سالی است که از شبکه‌های پیام‌رسان بومی استفاده می‌کنم از همان ابتدا مشکل دانلود و آپلود داشتیم و هنوز این مشکلات در برخی سکوها برطرف نشده به عنوان مثال همه پلتفرم‌ها پیشرفت‌هایی داشتند و روبیکا هم بستری جدید مثل روبینو و… داشته اما در زمینه کیفی هیچ پیشرفتی نداشته یعنی همان مشکلات از جمله مشکل آپلود فیلم، ربات انتقال محتوا و آلبومی شدن تصاویر را داشته و این مشکلات حدود پنج سالی هست که وجود دارد و هیچ اقدامی در این زمینه نشده است.

وی افزود: شبکه های اجتماعی داخلی تا حدودی پیشرفت از لحاظ دسترسی و کاربری دارند اما روبیکا در زمینه ربات اقدامی نکرده و این باعث می‌شود مدیران کانال‌ها و شبکه‌های اجتماعی نتوانند بازخوردی که می‌خواهند را بگیرند و سرعت انتشار محتوایشان پایین بیاید. این در حالی است که بقیه شبکه‌های اجتماعی داخلی عموماً همه ربات دارند که می توان از طریق آن محتوا را از پلتفرمی به پلتفرم دیگر انتقال داد.

یک کاربر دیگر می گوید: خیلی از پلتفرم‌های داخلی، مدیا را به صورت آلبومی نمی‌فرستند و این امکان را نمی‌دهند که یک عکس و یا یک فیلم را انتخاب و به صورت آلبومی ارسال کنیم.

وی همچنین اظهار داشت: مشکل دیگری که در بعضی از پیام‌رسان ها به خصوص روبیکا هست، مشکل اختلال سرور است. چند وقت پیش هم چند تا از پیامرسان ها مختل شدند و برای چند ساعت کار نمی‌کردند. در زمینه سرعت سرورهایشان نیز مشکل وجود دارد. یعنی ما برای دانلود و آپلود محتوا گاهی لازم داریم که یک بار از نرم افزار خارج و بعد دوباره وارد شویم تا بتوانیم با سرعت خوب دانلود یا آپلود کنیم.

این کاربر با اشاره به یکی از مشکلات سکوهای بومی گفت: دیگر اینکه رابط کاربری راحتی ندارند. این موضوع در یک یا دو پلتفرم وجود دارد.

به گفته این کاربر مشکل دیگر پیام‌رسان های داخلی این است که لود شدن پیام‌های جدید و نوتیفهای آنها و اجرا در پس زمینه مشکل دارند یعنی قابلیت این را ندارند که همان لحظه که پیامی می‌آید نوتیف آن در گوشی نشان داده شود.

وی با اشاره به یکی از ضعف های روبیکا گفت: اگر بخواهید یک فیلم را از طریق نسخه وب روبیکا در کانال خود منتشر کنید، متوجه می‌شوید که فایل به صورت ویدیویی و مرسوم منتشر نمی‌شود و به صورت یک فایل بارگزاری می‌شود!

وی یادآورد شد: متأسفانه به نحو احسن نمی‌توانیم بارگذاری محتوا داشته باشیم یا با تأخیر بارگذاری می‌شود یا چند محتوا را نمی‌توان همزمان آپلود کرد.

کاربر دیگری به موضوع پشتیبانی پلتفرم های بومی اشاره کرد و گفت: وقتی با پشتیبانی صحبت می‌کنیم می‌گویند فعلاً قصدی برای اضافه شدن امکانات نیست!

وی افزود: پلتفرم های بومی از سوی دولت و از طریق طرح های حمایتی نهادهایی مانند وزارت ارتباطات حمایت مالی می شوند. همچنین از نظر زیرساختی نیز تسهیلات دریافت می کنند پس فکر می کنم انتظار کاربر از آنها برای افزایش ارتقای کیفی تامین نیازها بجا باشد.

انتقادات کاربران در حالی مطرح می شود که محمد خوانساری، معاون وزیر ارتباطات و رئیس سازمان فناوری اطلاعات پیش از این تاکید کرده بود: قاعدتاً برای آنکه پیام رسان های بومی به صورت گسترده در کشور مورد استفاده قرار گیرند، باید مزیت‌های رقابتی را بر مبنای ظرفیت‌هایی که در دولت و نیز دولت الکترونیک وجود دارد، در اختیارشان بگذاریم.

وی گفته بود: در حوزه پیام رسان ها برنامه وزارت ارتباطات همراستا با تکالیفی که مرکز ملی فضای مجازی برعهده این وزارتخانه گذاشته است، کاملاً روشن است. ما باید تمامی ظرفیت‌ها در کشور را تجمیع کنیم و به مردم خدمت بهتری ارائه دهیم. این خدمت بهتر می‌تواند در قالب استفاده از پیام رسان های بومی ارائه شود. این موضوع به عنوان یک مزیت رقابتی نسبت به نمونه مشابه خارجی، پیام رسان های بومی را تقویت می‌کند.

خوانساری با تاکید بر اینکه در سازمان فناوری اطلاعات برنامه‌های مربوط به تقویت حوزه پیام رسانی را دنبال می‌کنیم، در مورد تسهیلاتی که به پیام رسان های بومی تعلق خواهد گرفت، گفت: هر نوع تسهیلی را که مصوب شورای عالی فضای مجازی باشد به عنوان تکالیف بالادستی دنبال می‌کنیم و برنامه تقویت شبکه‌های پیام رسانی نیز در قالب همین موضوع است و خارج از این تکالیف نیست.

وی گفت: تاکنون تسهیلاتی در قالب وام و یا ظرفیت‌های سرور در مراکز داده داخلی برای پیام رسان های بومی در نظر گرفته شده و این تکالیف را همچنان دنبال می‌کنیم.

به گزارش مهر ، به نظر می رسد وزارت ارتباطات و مرکز ملی فضای مجازی ضمن ارائه حمایت های مالی و زیرساختی به پیامرسانهای بومی باید بر نحوه خدمات رسانی آنها، انتقادات کاربران از آنها و کیفیت سرویس هایشان نظارت دقیق تری داشته باشند و اگر قرار است تسهیلاتی ارائه شود بر پایه خدمت رسانی بهتر و با کیفیت تر صورت گیرد.

دبیرسرویس: #هادی_اسماعیلی

قم پرس منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.