کد خبر: 394140
۰
PNAZAR
نسخه چاپی

اعطای وام اشتغال‌زایی قرض‌الحسنه به شرکت‌های دانش‌بنیان

به گزارش قم پرس به نقل از صندوق نوآوری و شکوفایی، نشست مشترکی میان مدیران صندوق نوآوری و یک بانک قرض الحسنه برگزار شد. در این جلسه طرفین بر گسترش همکاری‌ها تاکید کردند و مذاکراتی در زمینه افزایش حمایت بانک قرض‌الحسنه از شرکت‌های دانش‌بنیان، اصلاح روندهای ارائه تسهیلات، اقدام مشترک برای سرمایه‌گذاری خطرپذیر و موضوعات دیگر صورت گرفت.

در این جلسه دکتر محمدصادق خیاطیان، رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی در سخنانی با بیان اینکه در نظام تأمین مالی نوآوری کشور، سه رکن بسیار خوشنام حضور دارند که سبب شده‌اند فرایند تأمین مالی فناوری و نوآوری کشور در یک روند قابل تحسین به کار خود ادامه دهد، افزود: اولین رکن این نظام خود شرکت‌های دانش‌بنیان هستند که انصافاً از لحاظ عملکرد در میان اذهان عمومی، مسئولان و جامعه نخبگان خوشنام بوده‌اند و در شبکه بانکی کشور نیز از مشتریان خوش‌حساب محسوب می‌شوند. امروز نرخ نکول شرکت‌های دانش‌بنیان در شبکه بانکی زیر یک درصد است. در این زمینه خود بانک‌ها ابراز کرده‌اند که نسبت به گذشته تمایل بیشتری برای همکاری با شرکت‌های دانش‌بنیان دارند.

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی بیان کرد: رکن دوم این نظام که بیشتر به حوزه قرض‌الحسنه بازمی‌گردد بانک‌های قرض‌الحسنه هستند که امروز ارتباط ویژه‌ای با شرکت‌های دانش‌بنیان دارند. در حال حاضر ۲ بانک‌های قرض‌الحسنه توانسته‌اند اتفاقات خوبی را در زمینه حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و اعطای تسهیلات قرض‌الحسنه به این شرکت‌ها رقم بزنند.

اعطای وام اشتغال‌زایی به شرکت‌های دانش‌بنیان از اهمیت بالایی برخوردار است

خیاطیان ادامه داد: سومین رکنی که در نظام تأمین مالی نقش خود را ایفا می‌کند، صندوق نوآوری و شکوفایی است که در این سال‌ها یکی از خوشنام‌ترین مجموعه‌های دولتی بوده و از ابتدا پایه‌ریزی آن با اهداف و برنامه‌ریزی‌های مترقی و متناسبی انجام شده است. صندوق نوآوری با آنکه یک نهاد حمایتی است اما با برنامه‌ریزی‌های دقیق توانسته نرخ نکول خود را زیر یک درصد نگاه دارد و این مسئله حاکی از رفتار حرفه‌ای صندوق نوآوری و شرکت‌های دانش‌بنیان است.

وی با تاکید بر اینکه صندوق نوآوری طی سال‌های اخیر نقش مهم و اثربخشی در نظام تأمین مالی فناوری کشور داشته است، گفت: در این سال‌ها شرکت‌های دانش‌بنیانی وجود داشته‌اند که کار خود را آغاز کردند و صندوق نیز با خدمات مختلف به حمایت از آن‌ها پرداخته و با تامین مالی به موقع این شرکت‌ها، کار را به جایی رسانده‌اند که امروز شرکت‌های دانش‌بنیان مذکور از مجموعه‌های صنعتی بزرگ کشور بشمار می‌آیند.

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه یکی از موضوعات مهم همکاری این صندوق با این بانک قرض الحسنه بر سر تاثیرگذاری وام اشتغال است، گفت: یکی از ابعاد همکاری‌های صندوق با یک بانک، اعطای وام قرض‌الحسنه اشتغال‌زایی به شرکت‌های دانش‌بنیان است. امروز توسعه اعطای وام‌های اشتغالزایی از اهمیت بالایی در کشور برخوردار است. از سوی دیگر مسئله اشتغالزایی نیز یکی از برنامه‌های جدی دولت است.

خیاطیان افزود: در راستای برنامه‌های اشتغال‌زایی دولت، توسعه و تسهیل روند اعطای وام اشتغال‌زایی به شرکت‌های دانش‌بنیان از اهمیت بالایی در صندوق نوآوری و شکوفایی برخوردار است.

روند اعطای وام اشتغالزایی در صندوق نوآوری، طرح‌محور است

وی تاکید کرد: در زمینه اعطای وام اشتغال‌زایی تمرکز صندوق نوآوری بر این است که این وام به صورت شرکتی ارائه شود و از شیوه اعطای این وام به صورت فردی پرهیز داریم، چرا که فکر می‌کنیم تجربه اعطای وام اشتغال به صورت شرکتی فوق‌العاده اثرگذارتر است، چون برای اعطای این وام ما شرکت‌ها را رصد می‌کنیم و وام اشتغال را مبتنی بر طرح‌های آن‌ها ارائه می‌دهیم.

عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه اهمیت مسئله اشتغال در حوزه دانش‌بنیان دوچندان است، گفت: امروز بخش‌های مختلف می‌گویند که با کمبود نیروی کار مواجهیم اما در حوزه شرکت‌های دانش‌بنیان این مسئله بالعکس است چرا که نیروهای شرکت‌های دانش‌بنیان افرادی هستند که تحصیلات تکمیلی را به پایان رسانده‌اند اما زمینه جذب آن‌ها در شرکت‌های مبتنی بر دانش و فناوری وجود ندارد.

خیاطیان درباره موضوع همکاری صندوق نوآوری و این بانک قرض الحسنه در حوزه سرمایه گذاری گفت: موضوع سرمایه‌گذاری و تشکیل صندوق‌های سرمایه‌گذاری در کشور کمتر مورد توجه قرار گرفته است. هرچند که چند سالی است صندوق‌های خطرپذیر فعالیت خود را در کشور آغاز کرده‌اند، اما همچنان فاصله زیادی با نقطه مطلوب داریم و هنوز وزن تسهیلات نسبت به سرمایه‌گذاری در نظام تأمین مالی دانش‌بنیان در کشور بیشتر است.

وی افزود: تا پیش از این بانک‌ها از سرمایه‌گذاری در حوزه نوآوری منع شده بودند اما در قانون جهش تولید دانش بنیان به بانک‌ها اجازه داده شده با مشارکت صندوق نوآوری بتوانند در حوزه سرمایه‌گذاری خطرپذیر ورود کرده و شرکت‌های مشترک ثبت کنند. در این زمینه بانک ملت فعالیت خود را آغاز کرده و با مشارکت صندوق نوآوری در شرف تاسیس یک شرکت سرمایه‌گذاری است.

خبرنگار: #هادی_اسماعیلی

قم پرس منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.