کد خبر: 394202
۰
PNAZAR
نسخه چاپی

خدای جهنم از مردم چه می‌خواهد؟/ ایستادگی در برابر تسخیرشدگی

به گزارش قم پرس نمایش «خدای جهنم» نوشته سم شپارد با ترجمه میلاد قطبی و طراحی و کارگردانی سیاوش جامع این روزها در تالار چهارسوی مجموعه تئاتر شهر روی صحنه است.

بازیگران این اثر نمایشی به ترتیب ورود به صحنه، بهرام سروری نژاد، اعظم عرفانی، مهدی رحیمی سده، سیاوش جامع هستند.

شپارد «خدای جهنم» یا «خدای دوزخ» را در واکنش به سیاست‌های دست راستی دولت آمریکا پس از رویدادهای ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ نوشت و خودش آن را «تو دهنی بر فاشیسم حزب جمهوری خواه» توصیف کرده است. این نمایشنامه نخستین بار در اکتبر ۲۰۰۴ به کارگردانی لوجیکوب و با شرکت تیم راث و رندی کوئید در نیویورک روی صحنه رفت و سپس در لندن و دیگر شهرهای اروپا نیز اجرا شد.

در توضیح داستان و ویژگی‌های این اثر نمایشی آمده است: «زمستانی سرد در یک مزرعه دورافتاده در حوالی ویسکانسین، زن‌وشوهری دامدار در حال گذران زندگی خود هستند که دوستی قدیمی به منزل آنها پناه می‌آورد. این دوست قدیمی از یک مؤسسه تولید پلوتونیم فرار کرده است و افرادی برای پیدا کردن دوباره او وارد مزرعه و منزل آن زوج دامدار روستایی می‌شوند تا با ایجاد تغییراتی بتوانند او را بازگردانند.

«خدای جهنم» از مردم چه می‌خواهد؟/ ایستادگی در برابر تسخیرشدگی

«خدای جهنم» این بار نه در قامت یک اسطوره یونانی بلکه در جسم یک میهن‌پرست آمریکایی قرن ۲۱ ظهور پیدا کرده است. میهن‌پرستی که از سهم مرز خاک خود همچون هادس یونانی راضی نیست پس دست به تسخیر فضای زندگی مردمان میهن خود می‌زند و از آنها همچون یک مستعمره بهره می‌برد.

سام شپارد خود یکی از هزاران نفری بود که تسخیرشدگی فضای زندگی را تجربه کرده بودند و در بسیاری از نمایشنامه‌هایش رگه‌های آن را می‌توان پیدا کرد؛ اما با اتفاق‌افتادن یازدهم سپتامبر و مشاهده رفتار دولت کشورش بود که «خدای جهنم» را به‌مثابه هشداری از آینده به ورطه نمایش وارد کرد. شاید در آینده مردمانی برای بازپس‌گرفتن فضاهای تسخیرشده زندگی خود بر علیه آن خدای جهنم حلول کرده در جسم یک میهن‌پرست بلند شوند. شاید او شخصی همچون اِما باشد…»

این اثر نمایشی کاری از گروه تجربی نمایش است که تا ۶ تیر ماه ساعت ۱۸:۱۵ در تالار چهارسوی مجموعه تئاتر شهر روی صحنه می‌رود.

تیزر نمایش را اینجا ببینید.

عکس‌ها از رضا معطریان است.

دبیرسرویس: #هادی_اسماعیلی

قم پرس منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.