کد خبر: 394238
۰
PNAZAR
نسخه چاپی

راه اندازی صنایع تبدیلی موجب کاهش ضایعات محصولات کشاورزی می شود

به گزارش قم پرس سیدمحمدآقامیری عصر پنج شنبه در جلسه شورای اداری مراغه که در جریان سفر دو روزه به استان آذربایجان شرقی، به عنوان نماینده رئیس جمهور به همراه اکبر فتحی رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی، علی علیزاده، نماینده مردم مراغه و عجب شیر در مجلس شورای اسلامی، داود اسدیان فرماندار مراغه و سرمایه گذاران، تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی، اجتماعی این شهرستان برگزار شد، به بررسی مشکلات و مطالبات مردم این شهرستان پرداخت.

وی قول پیگیری مشکلات مردم مراغه در هیئت دولت و انتقال این مطالبات به رئیس جمهور را داد و افزود: محصول سیب یک مزیت نسبی برای شهرستان مراغه است و باید برای حمایت از این محصول، صنایع تبدیلی در مراغه رونق پیدا کند.

وی با بیان اینکه فعالیت صنایع تبدیلی در افزایش بهره‌وری بخش کشاورزی مؤثر است، افزود: ۳۰ درصد سهمی که برای فسادپذیری محصولات کشاورزی در نظر گرفته می‌شود، با ایجاد صنایع تبدیلی به چرخه مصرف بر می‌گردد.

سرپرست وزارت جهاد کشاورزی افزود: راه اندازی و رونق صنایع تبدیلی می‌تواند موجب کاهش ضایعات محصولات کشاورزی، اشتغالزایی و افزایش درآمد در بخش کشاورزی گردد.

آقامیری با اشاره به تقاضا محور بودن تبدیل آبیاری سنتی به سامانه‌های نوین آبیاری و آبیاری تحت فشار، گفت: محدودیتی در تأمین سهم دولت در گسترش سامانه‌های نوین آبیاری نداریم و برای همه درخواست‌ها در این حوزه اعتبار تخصیص خواهیم داد.

وی با اشاره تأمین ۲۵ درصد گوشت کشور توسط عشایر، گفت: عشایر مردمان غیوری هستند که با کمترین میزان استفاده از منابع کشور، بیشترین عایدی را دارند اما برای حفظ منابع طبیعی در برابر چرای بی رویه دام نیز باید برنامه ریزی داشته باشیم تا بتوانیم به تولید استمرار بدهیم و احیای مراتع سهند با یک راهکار منطقی صورت گیرد تا عشایر نیز متضرر نشوند..

آقامیری در خصوص مولدسازی دارایی‌های مازاد دولت گفت: دارایی‌های حوزه کشاورزی باید در خدمت تولید قرار گیرد.

وی ادامه داد: رعایت حریم‌ها در حوزه تأسیس مزرعه پرورش دام و طیور باید دارای نتیجه مثبت برای حوزه کشاورزی باشد بنابراین نیاز است تا تغییراتی در این حوزه صورت گیرد و این مساله به وزارت جهادکشاورزی واگذار شود.

وی همچنین در پاسخ به خواسته مسئولان مراغه مبنی بر جبران خسارت سرمازدگی باغات، بیان کرد: در برنامه هفتم توسعه کشور بیمه کردن محصولات کشاورزی و دام و طیور و آبزیان الزامی است و اگر اتفاقی برای اینها بیافتد، دولت هیچ‌گونه خدماتی نمی‌توانند بدهند؛ البته صندوق‌های بیمه هم رضایت بهره‌برداران کشاورزی را به دست نیاورده‌اند.

سرپرست وزارت جهاد کشاورزی ابراز امیدواری کرد امهال یک ساله تسهیلات باغداران پیگیری شود.

سرپرست وزارت جهاد کشاورزی بیان کرد: دو موضوع تشکیل استان جدید به مرکزیت مراغه و تکمیل آزادراه مراغه - هشترود را به عنوان مطالبه‌های جدی مردم و مسئولان مراغه به رئیس‌جمهور منتقل می‌کنم.

آقامیری افزود: احداث جایگاه سوخت فرودگاه سهند، فعالیت بندر خشک و بسیاری دیگر از مطالبه‌های مردم این شهرستان با توجه به وضعیت مالی دولت پیگیری خواهد شد و تحقق برخی از آنها شاید زمانبر باشد اما مورد توجه قرار خواهد گرفت.

وی همچنین از دستور روز جاری رئیس‌جمهور در زمینه اعطای پنج‌هزار میلیارد تومان تسهیلات برای واگذاری تراکتور اقساطی به کشاورزان ابراز خرسندی کرد و افزود: با این دستور عده کثیری که در صف خرید بودند به نتیجه می‌رسند؛ البته اولویت‌هایی از سوی وزارت جهاد کشاورزی تعریف خواهد شد تا عدالت در این زمینه رعایت شود.

در سفر سید محمد آقا میری به استان آذربایجان شرقی، معاونین و مدیران کل وزارت جهاد کشاورزی و رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی او را همراهی کردند.

منبع : مهر

دبیرسرویس: #جوادمحمدی

قم پرس منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.