کد خبر: 320227
۰
۰
نسخه چاپی

آزادسازی سهام عدالت، جان تازه به اقتصاد ایران داد

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مجید رضایی دوانی روز سه‌شنبه اظهار داشت: باید بازار بورس در مقابل عوامل درون‌زا و برون‌زایی که این بازار را در معرض خطر قرار می‌دهد، مراقبت شود که هوشیاری مسئولان امر در این زمینه بسیار ضروری است.

عضو هیات علمی دانشگاه مفید، افزود: بخشی از شرایط اقتصادی کشور ناشی از تحریم و برخی نیز ناشی از برخی ناکارآمدی‌های داخلی است که ترکیب این عوامل با عوامل روانی و سیاسی، شرایط اقتصادی کشور را پیچیده کرده است.

وی افزود: آزادسازی سهام عدالت و سوددهی چندین برابری این سهام به‌طورقطع اثر مثبت خود در اقتصاد و همچنین گسترش عدالت و توزیع درآمدها در بین قشرهای مختلف جامعه را در پی دارد.

رضایی با اشاره به عرضه مستمر شرکت‌های مختلف به بورس تاکید کرد: رونق بورس بخشی از مشکل اقتصادی کشور را برطرف می‌کند که رصد دائم، برنامه‌ریزی دقیق و شفاف‌سازی در این بازار بسیار حائز اهمیت است.

عضو هیات علمی دانشگاه مفید، با تاکید بر ضرورت نقش‌آفرینی جدی دولت برای کنترل نرخ ارز و همچنین برخی بازارهای موازی ایجادشده در حوزه طلا و مسکن، ادامه داد: نرخ ارز تاثیر مستقیمی در افزایش کالاها و همچنین شکل‌گیری بازارهای موازی در اقتصاد کشور دارد که باید دولت در این زمینه فکر اساسی کند.

وی افزود: طرح دولت برای اخذ مالیات از خانه‌های خالی درصورتی‌که به‌درستی اجرا شود می‌تواند جلوی افزایش قیمت مسکن را گرفته و حتی می‌تواند منجربه کاهش قیمت‌ها نیز شود.

استادیار دپارتمان اقتصاد دانشگاه مفید، با تاکید بر اینکه مشکل‌های اقتصادی منجر به ایجاد یأس و ناامیدی در بین جوانان می‌شود، اظهار داشت: حل مشکل‌های اقتصادی با رویکرد کوتاه‌مدت،میان‌مدت و بلندمدت به‌عنوان یک اولویت اساسی باید در دستور کار دولت و تمام نهادهای مرتبط باشد.

رضایی، سیاست دولت برای رونق بورس به‌منظور هدایت نقدینگی به تولید را درست و اصولی دانست و گفت: رونق بورس امتیازهای متعددی ازجمله جذب نقدینگی، جلوگیری از ورود نقدینگی به بازارهای غیرمولد و همچنین توزیع درآمد را به همراه دارد.

وی بابیان اینکه اگر سرمایه‌های زیادی به سمت بازار بورس هدایت شود این بازار می‌تواند نبض اقتصاد کشور تلقی شود، گفت: به دلیل اینکه شرکت‌های متعددی به‌صورت سهامی در بورس وجود دارند و در آن اوراق بهادار مالی منتشر می‌شود، رونق بورس موجب هدایت نقدینگی جامعه به سمت تولید می‌شود.

وی ادامه داد: رونق بورس و ادامه داشتن عرضه سهام شرکت‌ها به این بازار، موجب جذب نقدینگی به سمت تولید و درنهایت رونق تولید می‌شود که در این صورت فرصت برای ایجاد خط‌های جدید تولید در واحدهای تولیدی عرضه‌شده در بورس فراهم می‌شود که رشد اقتصادی و افزایش اشتغال‌زایی را در پی دارد.

عضو هیات علمی دانشگاه مفید گفت: رونق بورس علاوه بر جذب نقدینگی و جلوگیری از هجوم این نقدینگی به بازارهای غیرمولد موجب جلوگیری از شکل‌گیری قیمت‌های کاذب در بازارهایی مانند ارز و طلا می‌شود که این موضوع نیز مزیت دیگری از رونق بورس است.

رضایی، توزیع درآمد و ایجاد عدالت را ازجمله دیگر مزیت‌های رونق بورس دانست و اظهار داشت: افزایش تعداد افراد فعال در بورس که دارای کد معاملاتی هستند به میلیون‌ها نفر و ایجاد جذابیت برای ورود افراد بیشتر به این بازار به‌طورقطع در توزیع درآمد میان مردم و افزایش عدالت اقتصادی کمک بسیاری می‌کند.

منبع : ایرنا

قم پرس منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید