کد خبر: 337760
۰
۰
نسخه چاپی

دقت فوق العاده ستاد استهلال و جلب اطمینان مراجع تقلید

به گزارش قم پرس حجت‌الاسلام علیرضا موحد نژاد عصر پنجشنبه ۱۹ فروردین ۱۴۰۰ در نشست علمی رؤیت پذیری هلال ماه رمضان با بیان اینکه بحث استخراج تقویم رسمی کشور در سال ۷۹ طبق مصوبه دولت توسط مؤسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران با تشکیل شورایی از افراد دارای اطلاعات نجومی سامان پیدا کرد، گفت: بحث اصلی در جلسات ماهیانه این شورا در مورد ماه‌های قمری می‌باشد. برای تعیین ماه‌ها با توجه به کارهای علمی و تجربی صورت گرفته و تلاش برای دیدن هلال ماه و ثبت تمام گزارشات و استدلال‌های تجربی و میدانی و تطبیق آن با نرم افزارهای نجومی به دقت در این شورا انجام می‌پذیرد.

وی افزود: به علت مذاب بودن هسته زمین و گردش زمین، محاسبات دقیق بلند مدت نجومی هیچ‌گاه میسر نمی‌باشد. در بین علمای نجوم نیز اختلاف نظر وجود دارد که در بحث تقویم نویسی های فردی به شدت به چشم می‌خورد. گاهی به مرزهایی رسیده می‌شود که در مباحث علمی نیز بین دانشمندان اختلاف شروع می‌گردد.

عضو ارشد ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری با اشاره به اینکه در استخراج تقویم کشوری، گروه محقق به این نتیجه رسید که استفاده از نظرات فقیه حاکم که دارای قدرت رسانه و حاکمیت می‌باشد بهترین راهکار استخراج تقویم‌های قمری می‌باشد. اثرات اختلاف فتوا در بحث تقویم و اثرات آن، یک امر فردی نیست بلکه امر اجتماعی و در برگیرنده تمام رفتارهای مردم و موجبات عزت جامعه اسلامی می‌باشد.

حجت‌الاسلام موحد نژاد با اشاره به اینکه ستاد استهلال کاری به تقویم و منجمین ندارد و گزارش‌های رسیده به دفتر را بررسی می‌نماید، افزود: بررسی‌های صورت گرفته برای هر یک از گزارش‌ها اتفاق می‌افتد تا معلوم گردد گزارش به واقعیت علمی شبیه هست یا به توهم و این کار با استفاده از تجربه علمی و عملی و سوالاتی که از گزارشگران صورت می‌گیرد حاصل می‌گردد.

وی افزود: گزارشگران آموزش دیده در امور استهلال نیز با دقت مورد سوال واقع می‌شوند تا امکان تأثیر هیجان استهلال در مورد گزارش آنان گزارش به حداقل برسد. گزارشات ارسالی به محضر مقام معظم رهبری مورد دقت و سوال مجدد معظم‌له و گاهی توضیح خواهی بیشتر ایشان می‌شود. گزارش به طور تفصیلی در سایت دفتر مقام معظم رهبری در اختیار علاقه مندان قرار می‌گیرد. الحمدلله مراجع تقلید بزرگواری که رؤیت با چشم غیرمسلح را نیز ملاک می‌دانند نیز به ستاد استهلال دفتر رهبر معظم انقلاب اطمینان خوبی دارند و نظرات کارشناسان مرکز را مورد پذیرش و دقت قرار داده‌اند.

حجت‌الاسلام موحد نژاد با توضیح مسئله عدم امکان رؤیت هلال در بیست و نهم شعبان و نبود اختلاف در ۳۰ روز بودن ماه شعبان المعظم ۱۴۴۲ و شروع ماه مبارک از روز چهارشنبه گفت: طبق محاسبات دقیق و نقشه‌های علمی نجومی در ۲۹ ماه مبارک رمضان امسال در بخش‌هایی از جنوب و غرب ایران طبق نظر کسانی که تولد ماه را از نظر فقهی قبول دارند، امکان دیده شدن ماه با چشم مسلح و استفاده از تلسکوپ‌های بسیار قوی ممکن است اما شب ۳۰ ماه رمضان هلال ماه شوال به طور کامل با چشم غیرمسلح دیده خواهد شد.

منبع : مهر

قم پرس منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

آپلود عکس

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید