کد خبر: 338870
۰
۰
نسخه چاپی

صعودی بودن ابتلا به کرونا تا راه‌اندازی مرکز تزریق واکسن کرونا در قم

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم با تاکید بر اجرای دقیق و به‌موقع طرح واکسیناسیون کرونا در قم، از راه‌اندازی مرکز تزریق واکسن کرونای این استان هم‌زمان با هفته سلامت خبر داد.

محمدرضا قدیر در گفت‌وگویی اظهار داشت: به‌منظور آمادگی استان برای انجام واکسیناسیون کرونا، مرکز واکسیناسیون در قم راه‌اندازی خواهد شد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم همچنین به همراه معاونان بهداشتی و درمان این دانشگاه با حضور در مرکز واکسیناسیون قم از مراحل آماده‌سازی آن بازدید کرد.

به گفته قدیر مرکز فوق به‌زودی افتتاح شده و واکسیناسیون سراسری نیز بر اساس شیوه‌نامه ارائه شده از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در دستور کار قرار می‌گیرد.

تعداد فوتی‌های کرونایی قم ۲ برابر شد

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: در ۲۴ ساعت منتهی به سوم اردیبهشت ماه جاری ۱۰ نفر از بیمارانی که نتیجه آزمایش کرونای آن‌ها مثبت شده بود جان خود را در این استان از دست دادند و این تعداد در مقایسه با روز قبل از آن که پنج نفر بود ۲ برابر می‌باشد.

محمدرضا قدیر در گفت‌وگویی ضمن تشریح آخرین وضعیت کرونا در این استان اظهار داشت: در شبانه‌روز منتهی به سوم اردیبهشت‌ماه ۱۶۴ بیمار با علائم کرونا توسط اورژانس مراکز درمانی قم مورد پذیرش قرار گرفتند.

وی افزود: ۹۷ نفر از این بیماران نیز بستری شدند.

قدیر با اشاره به ترخیص ۸۴ نفر از کل بیمارانی که طی روزهای گذشته بستری شده بودند، اضافه کرد: در حال حاضر مجموع بیماران بستری شده در مراکز درمانی و بیمارستانی قم ۵۶۴ نفر است و وضعیت ۱۰۴ نفر از آنان نیز وخیم است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی همچنین تعداد آزمایش‌های روزانه را هزار و ۸۳۹ مورد ذکر کرد و افزود: نتیجه ۴۳۲ مورد از این آزمایش‌ها مثبت بوده است.

نیمی از کادر بهداشت و درمان در قم واکسینه شدند

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: واکسیناسیون کووید ۱۹ از نیمه دوم بهمن‌ماه سال گذشته در قم آغاز شده و بیش از ۵۰ درصد کادر بهداشت و درمان واکسینه شده‌اند.

محمدرضا قدیر در جلسه بررسی چالش‌های موجود در امر واکسیناسیون، افزود: دانشگاه علوم پزشکی قم یکی از دانشگاه‌هایی است که عملکرد خوبی در واکسیناسیون در سطح کشور داشته و دقیقا طبق سند اعلام شده عمل کرده است.

وی اضافه کرد: در ۲ روز آینده کارکنان بهداشت و درمان که هنوز اقدام به تزریق واکسن نکرده‌اند، واکسیناسیون بر روی آن‌ها هر چه سریع‌تر انجام شود.

به گفته وی، علاوه بر کادر بهداشت و درمان، پزشکان مطب‌ها، نیروهای فوریت‌های پزشکی، آزمایشگاه‌های کووید ۱۹، کارکنان آرامستان‌ها و غسالخانه‌ها، جانبازان، پاکبانان و مددجویان سرای سالمندان نیز در حال واکسینه شدن هستند.

غربالگری کرونا و پایش سلامت مشمولین اعزام به خدمت سربازی

انجام غربالگری و پایش سلامت مشمولان و داوطلبان اعزام به خدمت سربازی انجام شد.

بر اساس این گزارش، در این طرح که با وقفه یک‌ماهه اعزام مشمولان به علت محدودیت‌های کرونایی انجام پذیرفت، تعداد ۳۵۰ نفر از سربازان و مشمولان در بدو اعزام توسط کارشناسان واحد پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های مرکز بهداشت استان قم از نظر علائم مشکوک به کرونا مورد غربالگری و بررسی قرار گرفتند.

این گزارش حاکی است: در این غربالگری از اعزام چند مورد با علائم مشکوک جلوگیری و برای انجام بررسی‌های بیشتر به مراکز منتخب ارجاع شدند.

افزایش رعایت دستورات بهداشتی در قم کمتر از ۵ درصد است

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: انتظار داشتیم که حداقل دستورات بهداشتی بین ۱۵ تا ۲۰ درصد افزایش یابد، اما فقط شاهد افزایش ۵ درصدی رعایت دستورات بهداشتی در قم هستیم.

محمدرضا قدیر در جلسه ستاد کرونا ویروس، افزود: همچنان با تمام قوا کادر بهداشت و درمان در حال مبارزه با ویروس کرونا هستند و در این زمینه در جهت حفظ سلامتی مردم از هیچ تلاشی مضایقه نخواهیم کرد.

وی اضافه کرد: تاکید ما رعایت دستورات و شیوه‌نامه‌های بهداشتی است و امیدواریم که همشهریان همانند گذشته مسائل بهداشتی و استفاده از ماسک را رعایت کنند.

به گفته وی، مراکز ۱۶ ساعته به‌خوبی در حال فعالیت هستند که به‌عنوان سدی در برابر بیمارستان‌ها عمل می‌کنند.

قدیر بیان کرد: بستری‌های موقت به‌خوبی در بیمارستان‌ها دنبال می‌شود و این اقدام موجب مدیریت تخت‌ها شده است.

وی افزود: واکسیناسیون گروه‌های هدف در حال انجام است و امیدواریم افرادی که باید واکسن دریافت کنند، سریع‌تر به مراکز مراجعه کنند.

وی اضافه کرد: یکی از مشکلات ما خودرو حمل واکسن بود که در ستاد کرونا مطرح و مقرر شد توسط این ستاد خریداری و تحویل معاونت بهداشتی شود.

شهروندان قمی برای ثبت پرونده سلامت وارد هیچ سایتی نشوند

روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی قم با صدور اطلاعیه‌ای به شهروندان این استان هشدار داد برای دریافت واکسن کرونا و همچنین ثبت پرونده سلامت نباید وارد هیچ سایت و لینکی شوند.

در این اطلاعیه آمده است: به‌تازگی پیام کاربران حاکی از آن است عده‌ای با تولید یک پیام جعلی از مردم می‌خواهند وارد لینک سایتی به نام‌ سیب شوند تا بتوانند با ثبت‌نام خود در مرکز بهداشت، واکسن کرونا بگیرند.

اطلاعیه ادامه یافته است: سامانه سیب به‌هیچ‌عنوان در دسترس مردم نیست بلکه فقط مراقبین سلامت و پزشکان می‌توانند وارد شوند، به‌هیچ‌عنوان به بهانه ثبت‌نام واکسن و ایجاد پرونده وارد سایتی تحت هر عنوانی نشوید.

اطلاعیه حاکی است: هیچ تشکیل پرونده‌ای در شرایط فعلی نیاز به ثبت‌نام اینترنتی ندارد و هیچ لینکی برای ثبت‌نام و پرداخت هزینه صحت ندارد، گول پیام‌های مجازی را نخورید.

در این اطلاعیه تاکید شده است: به‌هیچ‌عنوان در این شرایط کرونا برای گرفتن واکسن به مراکز بهداشت مراجعه نکنید، چون هنوز واکسیناسیون گروه‌های جمعیتی شروع نشده است اگر خبری شود، در رسانه‌ها اعلام عمومی می‌شود.

در ادامه خاطرنشان شده است: تنها برای تشکیل و استعلام پرونده بهداشتی با شماره تماس نزدیک‌ترین مرکز یا پایگاه یا خانه بهداشت محل سکونتتان تماس بگیرید و از مراقبین سلامت و بهورزان خود وضعیت دارا بودن یا نبودن پرونده بهداشتی خود را سوال کنید.

در پایان یادآور شده است: اگر پرونده نداشته باشید یا ناقص باشد مراقبین سلامت در شهرها و بهورزان در روستاها از شما می‌خواهند جهت تکمیل پرونده مراجعه کنید، پس به‌هیچ‌عنوان برای واکسن یا امور غیرمرتبط به مراکز بهداشت مراجعه نشود.

۱۱۰۰ پاکبان قمی در نوبت تزریق واکسن کرونا قرار دارند

معاون خدمات شهری شهرداری قم با اشاره به اختصاص ۶۰۰ سهمیه واکسن کرونا به پاکبانان شهرداری، گفت: در حال حاضر یک هزار و ۱۰۰ پاکبان دیگر در نوبت تزریق واکسن هستند.

سید امیر سامع در گفت‌وگویی به تشریح جزییات تزریق واکسن کرونا به گروه‌های مختلف خدمات رسان شهرداری پرداخت و اظهار داشت: در مرحله نخست تزریق واکسن کرونا و اختصاص سهمیه به شهرداری قم، ۱۲ نفر از غسال‌هایی که در بهشت معصومه(س) قم مشغول هستند این واکسن را دریافت کردند.

معاون شهردار قم با اشاره به اینکه گروه دوم برای تزریق واکسن کرونا، پاکبانان هستند، افزود: در مرحله نخست ۶۰۰ سهمیه واکسن برای پاکبانان اختصاص یافت که با اطلاع‌رسانی صورت گرفته تاکنون به ۵۵۰ نفر واکسن تزریق‌شده و مابقی نیز در دست اقدام است.

سامع با قدردانی از تلاش‌ها و پیگیری‌های صورت گرفته توسط شهردار، رئیس دانشگاه علوم پزشکی، معاون بهداشتی و سایر فعالان عرصه سلامت در این شهر، تصریح کرد: پس از اختصاص سهمیه بعدی، مابقی پاکبانان که شامل یک هزار و ۱۰۰ نفر از پاکبانان هستند نیز واکسن دریافت می‌کنند.

وی با تاکید بر اینکه در موضوع تزریق واکسن به پاکبانان، اولویت با کارگران زحمت کشی بود که بیماری زمینه‌ای داشته و یا مسن‌تر از بقیه بودند، تصریح کرد: با بررسی میدانی صورت گرفته خوشبختانه تزریق واکسن به پاکبانان عوارضی را به دنبال نداشته و تمام پاکبانان در سلامت هستند.

سیر بیماری کرونا در قم همچنان صعودی است

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم از ادامه سیر صعودی ابتلا به بیماری کووید ۱۹ ناشی از ویروس کرونا در این استان خبر داد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم در جلسه ستاد پیشگیری، کنترل و مبارزه با کرونا ویروس، گفت: هنوز سیر مراجعه بیماران صعودی است، در هر پیک اول مراجعات بخش سرپایی افزایش می‌یابد و در ادامه شاهد افزایش بیماران سرپایی و بیماران بدحال و در نهایت فوتی‌ها هستیم.

محمدرضا قدیر افزود: روزانه ۱۰۰ تا ۱۱۰ بیمار بستری می‌شوند و مدیریت تخت‌ها در حال انجام است تا با مشکل کمبود تخت مواجه نشویم.

وی ادامه داد: مردم ولی‌نعمت ما هستند و هیچ بیماری نباید پشت درب بیمارستان بماند و روزانه رصد می‌کنیم که حداقل ۵۰ تخت خالی داشته باشیم.

به گفته وی، هنوز به پیک نرسیده‌ایم و اگر لازم باشد بیمارستان‌های بعدی را هم درگیر خواهیم کرد.

رئیس کمیته اپیدمیولوژی ستاد مبارزه با کرونا ویروس دانشگاه علوم پزشکی قم نیز در این جلسه گفت: در حال حاضر ۵۳ درصد تست‌های کرونا در این استان مثبت می‌شود و این یعنی حداقل تا یک ماه آینده درگیر پیک کرونا هستیم.

احسان شریفی پور افزود: وضعیت کرونا در قم مطلوب نیست و ازاین‌رو انتظار است که همشهریان مراقبت بیشتری از خود داشته و استفاده از ماسک و فاصله‌گذاری را جدی بگیرند.

وی با تاکید بر این‌که باید برنامه‌ریزی‌ها و مراقبت‌ها مدنظر باشد، اضافه کرد: این سرعت افزایش نمودار کرونا در قم، بسیار خطرناک بوده و شاهد افزایش بیماران بدحال هستیم که روزبه‌روز تعداد آن‌ها در بیمارستان‌ها بیشتر می‌شود.

بستری موقت بیماران کرونایی در بیمارستان‌های قم

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: به‌منظور خدمات‌رسانی به بیماران و مدیریت تخت‌های بیمارستانی، طرح بستری موقت بیماران کرونایی در بیمارستان‌های قم راه‌اندازی شده است.

محمود پرهام در جلسه ستاد پیشگیری، کنترل و مبارزه با کرونا ویروس، افزود: روزانه حدود ۷۰ تا ۸۰ بیمار به بیمارستان‌های قم مراجعه کرده و طی چند ساعت بستری موقت شده و داروی مورد نیاز را دریافت و سپس به منزل می‌روند.

وی اضافه کرد: در حال حاضر بیمارستان‌های امیرالمومنین(ع)، فرقانی و علی ابن ابیطالب(ع) شامل این طرح شده‌اند و بیمارستان‌های امام رضا(ع) و کامکار نیز طی روزهای آینده اقدام به اجرای طرح می‌کنند.

به گفته وی، با اجرای طرح بستری موقت، همشهریانی که مبتلا به بیماری کرونا شده و نیاز به دریافت داروهای مورد نیاز را دارند، به بیمارستان مراجعه و طی چند ساعت دارو را دریافت و سپس به منزل می‌روند.

تزریق واکسن کرونا در قم تنها براساس شیوه‌نامه‌هاست

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: واکسیناسیون در قم فقط بر اساس شیوه‌نامه‌ها انجام می‌شود و هیچ فردی خارج از نوبت واکسینه نخواهد شد.

محمدرضا قدیر در جلسه کمیته واکسیناسیون استان تاکید کرد: طرح واکسیناسیون در قم در حال اجرا بوده و واکسیناسیون گروه‌های هدف با دقت و حساسیت در حال انجام است.

وی افزود: روند واکسیناسیون در استان قم، بر اساس شیوه‌نامه‌ها و دستورات ارسالی وزارت بهداشت و سند ملی واکسن در حال انجام است و هیچ فردی خارج از نوبت واکسینه نخواهد شد.

وی ادامه داد: از تمامی گروه‌های هدف درخواست می‌کنیم که نسبت به واکسینه شدن، اقدام کرده تا بتوانند در راستای خدمات‌رسانی به جامعه تلاش داشته باشند.

قدیر گفت: به همشهریان قول می‌دهیم فرآیند واکسیناسیون در استان قم بر اساس ضوابط و دستورات و سهمیه اختصاص داده شده پی گیری شود.

۷۵۰۰ نفر تاکنون در قم واکسینه شدند

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم نیز در جلسه کمیته اجرایی واکسیناسیون بیان کرد: بیش از هفت هزار واکسن کرونا جدید وارد قم شده است که بر اساس شیوه‌نامه‌های وزارت بهداشت در حال تزریق است.

سیامک محبی افزود: در حال حاضر ۱۸ هزار دوز واکسن مرحله اول و دوم به قم وارد شده است که تاکنون واکسن به هفت هزار و ۵۰۰ نفر تزریق شده و مابقی گروه‌ها نیز در حال انجام و یا منتظر زمان نوبت دوم هستند.

وی ادامه داد: کارکنان بهداشت و درمان، پاکبانان، جانبازان، سالمندان، بیماران خاص و کارمندان آرامستان ها از جمله گروه‌هایی بوده‌اند که تاکنون واکسن به ایشان تزریق شده است.

وی گفت: واکسن به گروه‌های هدف بر اساس برنامه در حال انجام است و تمام تلاش و هدف ما این است که بتوانیم بر اساس دستورالعمل‌ها واکسن‌ها را تزریق کنیم.

قم از ۲۵ اسفندماه سال گذشته از منطقه آبی وارد زرد کرونایی شد ‌و مسئولان ذی‌ربط درباره احتمال وخیم‌تر شدن وضعیت در صورت انجام سفر و دورهمی و دیدوبازدیدهای عید از سوی شهروندان و همچنین رعایت نکردن شیوه‌نامه‌های بهداشتی هشدار داده بودند.

از ۱۳ فروردین‌ماه هم‌زمان با خیز چهارم کرونا در کشور، استان قم نیز از جمله مناطقی است که در وضعیت نارنجی و از ۱۸ فروردین‌ماه نیز در وضعیت قرمز قرار گرفت.

ویروس کرونا موجب بیماری عفونی «کووید ۱۹» می‌شود و این ویروس ۲۴ آذر ۱۳۹۸ در شهر «ووهان» واقع در مرکز چین گزارش شد، ابتدا از این بیماری به‌عنوان ذات‌الریه نام ‌برده می‌شد، اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۹ دی ۱۳۹۸ به‌صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد.

«کرونا»، ویروسی است که گستردگی شیوع آن بسیار وسیع است و از جمله راه‌های انتقال آن عطسه، سرفه، دست‌دادن و روبوسی است؛ پزشکان توصیه می‌کنند، افراد علاوه بر پرهیز از دست‌دادن، روبوسی و حضور در مرکزهای عمومی؛ به‌ هنگام عطسه لازم است، جلوی بینی خود را با دستمال بگیرند و یا برای مهار آن از آرنج خود استفاده کنند.

برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا؛ رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی همچون استفاده از «ماسک» و «فاصله‌گذاری اجتماعی» توصیه شده است.

شهروندان قمی برای طرح هرگونه پرسش در مورد ویروس کرونا می‌توانند با شماره تلفن‌های ۴۰۳۰، ۳۱۳۶ و ۱۹۰ تماس بگیرند و برای کسب آخرین اخبار دانشگاه علوم پزشکی قم به کانال آن به نشانی webdaqom@ در فضای مجازی و یا تارنمای آن به نشانی اینترنتی www.muq.ac.ir مراجعه کنند.

همه ایرانیان می‌توانند با مراجعه به سامانه غربالگری الکترونیکی ویروس کرونا به نشانی اینترنتی https://salamat.gov.ir و تکمیل اطلاعات خواسته ‌شده، گام بلندی در ارتقای سلامت جامعه و شکست ویروس کرونا بردارند.

همشهریان قمی در صورت مشاهده هرگونه علامتی در رابطه با ویروس «کرونا» در خود و افراد خانواده، می‌توانند به «مرکزهای جامع سلامت» امام حسن عسکری(ع) در شهرک امام حسن عسکری(ع)، امام خمینی(ره) در بلوار شهید کریمی (بنیاد)، فرقانی در انتهای شیخ‌آباد، پردیس در پردیسان (خیابان ایمان)، خوراکیان در بلوار ۱۵ خرداد، بعثت در نیروگاه، شهدا در خیابان انقلاب اسلامی (چهارمردان)، پنبه‌چی در خیابان امام خمینی(ره) و جندقیان در خیابان زاویه مراجعه و خدمات «رایگان» دریافت کنند.

منبع : ایرنا

قم پرس منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

آپلود عکس

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید