واکسیناسیون مبتلایان به اوتیسم علیه کرونا در خراسان رضوی آغاز شد

آرزو حیدریان روز جمعه به خبرنگار ایرنا گفت: در نوبت اول حدود ۲۰ نفر از مبتلایان به اوتیسم که بیش از ۱۸ سال سن دارند، علیه کرونا واکسینه می شوند و این در حالی است که بیشتر مبتلایان به اوتیسم کودک هستند و شرایط واکسیناسیون را ندارند.
وی با تشکر از تلاشهای مسوول واحد بیماریهای خاص دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: واکسیناسیون مبتلایان به اوتیسم در بیمارستان امید این شهر انجام می شود.

مدیر عامل انجمن اوتیسم خراسان رضوی ادامه داد: کودکان مبتلا به اوتیسم امکان رعایت پروتکل های بهداشتی را ندارند لذا خطر ابتلا به کرونا و مرگ و میر در بین آنها بیشتر است.
وی گفت: هم اکنون یک پسر ۱۸ ساله مبتلا به اوتیسم در مشهد به بیماری کرونا مبتلا شده که تحت درمان قرار داد.
حیدریان افزود: در حال حاضر حدود ۲۵۰ بیمار مبتلا به اوتیسم در سنین نوزادی تا ۲۵ سالگی در خراسان رضوی از خدمات و حمایت‌های انجمن اوتیسم استان که از سال ۸۷ فعالیت خود را آغاز کرده، برخوردارند.
وی برگزاری دوره ها و خدمات آموزشی، تشکیل پویش‌ها و همایش‌های اطلاع‌رسانی، ارائه کمک‌های حمایتی در حوزه دارو و درمان و توانبخشی، ارائه خدمات ورزشی، هنری، حمایتی و درمانی با تخفیف به خانواده‌های کم برخوردار و راه‌اندازی کلینیک اوتیسم با حضور پزشکان متخصص و روانشناس و برگزاری برنامه‌های حوزه سلامت روان با محوریت خانواده را از جمله خدمات ارائه شده به بیماران اوتیسم در این استان عنوان کرد.

مدیر عامل انجمن اوتیسم خراسان رضوی ادامه داد: با پیگیری های انجام شده و با همکاری نمایندگان مجلس شورای اسلامی از خرداد ماه امسال خدمات دندانپزشکی و همچنین خدمات کاردرمانی و گفتاردرمانی کودکان اوتیسم زیرپوشش بیمه قرار می گیرد.
وی فرهنگ سازی و آگاهی بخشی به والدین پیرامون آموزش و درمان مبتلایان به اوتیسم را یکی از محورهای انجمن اوتیسم خراسان رضوی عنوان کرد و گفت: از مادران دارای فرزند مبتلا به این بیماری درخواست می شود ضمن به عضویت درآوردن فرزندشان در این انجمن از امکانات و خدماتی که در اختیارشان قرار خواهد گرفت، استفاده کنند.
اوتیسم یا درخودماندگی، اختلال رشد از نوع روابط اجتماعی است که با رفتارهای ارتباطی و کلامی غیرطبیعی مشخص می‌شود. علائم این اختلال تا پیش از سه‌ سالگی بروز می‌کند و علّت اصلی آن هنوز ناشناخته است.
این اختلال در پسران شایع‌تر از دختران است. وضعیت اقتصادی، اجتماعی، سبک زندگی و سطح تحصیلات والدین نقشی در بروز اوتیسم ندارد.
این اختلال بر رشد طبیعی مغز در حیطه تعاملات اجتماعی و مهارت‌های ارتباطی تأثیر می‌گذارد. کودکان و بزرگسالان مبتلا به اوتیسم، در ارتباطات کلامی و غیرکلامی، تعاملات اجتماعی و فعالیت‌های مربوط به بازی مشکل دارند.
از هر ۶۰ تولد زنده در دنیا، یک نفر مبتلا به اوتیسم است. کارشناسان، زندگی ماشینی و عوامل ناشی از آن مانند استرس را در سیر صعودی ابتلا به این بیماری دخیل می‌دانند.

منبع : ایرنا

قم پرس منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

آپلود عکس

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید