مبادی اصلی خراسان جنوبی در هفته جاری بسته می‌شود

"حمید ملانوری" روز شنبه در نشست ستاد استانی مدیریت کرونا که پس از نشست ستاد ملی مقابله با کرونا برگزار شد، افزود: براساس مصوبه ستاد ملی کرونا از ساعت ۱۲ روز سه‌شنبه (۲۱ اردیبهشت) تا ظهر شنبه (۲۵ اردیبهشت)، مسافرت در تمامی مسیرهای کشور ممنوع است.

وی اعلام کرد: براساس این مصوبه، ورودی و خروجی‌های همه شهرها به ویژه مبادی اصلی استان با هر رنگ‌بندی مسدود است و فرمانداران باید با کمک نیروی انتظامی، بسیج، سپاه پاسداران، ارتش و همه ظرفیت‌های ممکن، مانع از رفت و آمد شوند.

استاندار خراسان جنوبی به جریمه‌های تعیین شده برای متخلفان اشاره کرد و گفت: براساس مصوبات قبلی، متخلفان در شهرهای نارنجی ۵۰۰ هزار تومان و در شهرهای قرمز یک میلیون تومان جریمه می‌شوند که براساس مصوبه امروز ستاد ملی، ورود به شهرهای زرد هم ۵۰۰ هزار تومان جریمه به همراه دارد.

وی بر رعایت همه جانبه مصوبات ستاد ملی و استانی کرونا و پرهیز از ترددهای بین شهری در روزهای پیش رو تاکید کرد و گفت: همه تصمیماتی که در این رابطه اتخاذ می‌شود، برای حفظ سلامتی مردم و جلوگیری از انتقال ویروس کرونا است لذا انتظار می‌رود مردم همچنان تا مهار کامل بیماری همراهی داشته باشند.

آغاز فعالیت گروه شغلی ۲ از امروز

ملانوری رفع محدودیت فعالیت برای گروه شغلی ۲ را از دیگر مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا عنوان کرد و افزود: از امروز و به مدت دو هفته تمامی مشاغل گروه ۲ نیز در مناطق قرمز مجاز به فعالیت هستند.

وی گفت: قبلا فقط مشاغل گروه یک در شهرهای قرمز و در شهرهای نارنجی مشاغل گروه یک و دو فعال بودند و اکنون مصوب شد که در شهرهای قرمز و نارنجی مشاغل گروه یک و دو فعالیت کنند که فعالیت مشاغل گروه ۲ در استان خراسان جنوبی نیز از امروز همزمان با سراسر کشور آغاز می‌شود.

استاندار خراسان جنوبی بیان کرد: این مجوز به مدت ۲ هفته صادر شده و دستگاه‌های نظارتی از جمله سازمان صمت، نیروی انتظامی و دانشگاه علوم پزشکی نسبت به رعایت پروتکل‌های بهداشتی توسط اصناف در حال فعالیت نظارت کافی را داشته باشند.

وی گفت: بازرسان در مرحله اول به افراد متخلف تذکر دهند و در مرحله دوم برخورد قاطع و قانونی انجام شود.

فهرست سالن‌های ورزشی و ورزشکاران به ستاد کرونا اعلام شود

ملانوری درباره درخواست و مطالبه برخی ورزشکاران برای بازگشایی باشگاه‌های ورزشی گفت: بعد از طرح این موضوع در ستاد استانی مدیریت کرونا و اعلام نظرات همه اعضا به این جمع‌بندی رسیدیم که باشگاه‌های ورزشی چون در گروه شغلی سه قرار دارند، شامل محدودیت‌ها می‌شوند و اجازه فعالیت ندارند.

وی اضافه کرد: براساس تصمیم ستاد کرونا، اداره کل ورزش و جوانان باید فهرست همه ورزشکارانی که برای حضور در مسابقات کشوری، منطقه‌ای و بین‌المللی نیاز به تمرین دارند را به کمیته امنیتی و انتظامی ستاد کرونا اعلام کند.

استاندار خراسان جنوبی گفت: این افراد می‌توانند با رعایت کامل پروتکل‌هایی که دانشگاه علوم پزشکی تعریف می‌کند، در ساعت مشخص و سالن‌های ورزشی دارای تهویه مناسب و از قبل تعیین شده به تمرین بپردازند.

وی تصریح کرد: فهرست سالن‌های ورزشی و افراد واجد شرایط باید به ستاد کرونا اعلام شود.

ورود و خروج در مرزهای استان ممنوع است

ملانوری درباره مرز ماهیرود با تاکید بر اینکه ورود و خروج افراد در مرزهای استان ممنوع است گفت: با توجه به مصوبه ستاد ملی و ستاد استانی، برای مدیریت شرایط و جلوگیری از ورود ویروس هندی از مرزهای شرقی، تردد در مرز ممنوع است.

وی بیان کرد: افرادی که الزام برای ورود به کشور دارند، صرفا از طریق مکاتبه کنسولگری اجازه تردد خواهند داشت و ورود افرادی که کنسولگری اعلام می‌کند بعد از پایش و بررسی در معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری، انجام آزمایش کرونا و اعلام از طریق معاونت سیاسی بلامانع است.

پروتکل‌شکن‌ها تذکر می‌گیرند

استاندار خراسان جنوبی به مصوبات جلسات قبلی ستاد کرونا هم اشاره کرد و گفت: طبق مصوبه ستاد، مسئولیت هرگونه تخطی و تخلف در هر حوزه‌ای با دستگاه اجرایی مرتبط است و دستگاه‌هایی که در هر زمینه‌ای پروتکل‌شکنی کرده‌اند باید طی مکاتبه معاونت سیاسی، علت این تخلف را پاسخ دهند.

وی افزود: بارها عنوان کرده‌ایم که علاقه داریم همه مراسم باشکوه برگزار شود اما چون سلامت مردم در اولویت و برای ما مهم است لذا دستگاه‌های خاطی تذکر می‌گیرند.

ملانوری تصریح کرد: برگزاری برخی مراسم در محیط‌های مسقف با جمعیت زیاد و بازه زمانی چهار یا پنج ساعت خلاف مصوبات ستاد کروناست و قطعا تذکر به همراه دارد.

تداوم طرح شهید سلیمانی

وی همچنین از همراهی سپاه پاسداران در اجرای طرح شهید سلیمانی تشکر کرد و گفت: با توجه به تاثیر طرح شهید سلیمانی در بیماریابی و قرنطینه، این طرح با قدرت و قوت هرچه تمام‌تر باید ادامه پیدا کند.

استاندار خراسان جنوبی اظهار داشت: کمک‌های مومنانه که نتایج خوبی هم به همراه داشت باید به همین روال دنبال شود تا به آسیب دیدگان از کرونا کمک شود.

وی با اشاره به مصوبات جلسه ویژه بررسی مشکلات اصناف در دوران کرونا که هفته گذشته در استانداری برگزار شد، معاونت هماهنگی امور اقتصادی را به پیگیری این مصوبات تا حصول نتیجه کامل مکلف کرد.

در این نشست اعلام شد شیوع کرونا در خراسان جنوبی سیر نزولی دارد و پیش‌بینی می‌شود در صورت رعایت همه جانبه پروتکل‌های بهداشتی تا سه هفته آینده از موج چهارم کرونا عبور کنیم.

خروج بیرجند از وضعیت قرمز

براساس آخرین رنگ‌بندی وضعیت شیوع کرونا در شهرستان‌ها که امروز (۱۸ اردیبهشت) از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی منتشر شد، شهرستان‌های نهبندان و قاینات در خراسان جنوبی به رنگ قرمز (خیلی پرخطر) هستند و بیرجند مرکز استان از وضعیت قرمز خارج شد.

شهرستان‌های بیرجند، فردوس، طبس و زیرکوه در وضعیت نارنجی (پرخطر) و شهرستان‌های سربیشه، بشرویه، سرایان، درمیان و خوسف به رنگ زرد (متوسط خطر) هستند. خراسان جنوبی به مرکزیت بیرجند ۱۱ شهرستان دارد و در حال حاضر هیچ نقطه کم‌خطر (آبی) در این استان نداریم.

همچنین در رنگ‌بندی جدید، شهرستان نهبندان به رنگ قرمز تیره‌تر مشخص شده که نشانگر اوج‌گیری بیشتر موارد بستری است اما نحوه اجرای محدودیت‌ها مانند شهرهای قرمز خواهد بود.

نمودار شناسایی بیماران مبتلا به کرونا و بستری بیماران کرونایی در موج چهارم کرونا از اوایل هفته دوم فروردین امسال در خراسان جنوبی صعودی شد و شهرستان بیرجند بیشترین موارد مثبت جدید را در این مدت به خود اختصاص داده است.

براساس مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا محدودیت‌های جدید متناسب با رنگ‌بندی شهرستان‌ها از ۲۱ فروردین امسال همزمان با سراسر کشور در خراسان جنوبی آغاز شد و همچنان ادامه دارد.

همچنین خراسان جنوبی یکی از استان‌های شرقی است که به طول ۳۳۱ کیلومتر با افغانستان در چهار شهرستان سربیشه، نهبندان، درمیان و زیرکوه مرز مشترک دارد و در معرض خطر ورود ویروس جهش یافته است، از این رو پیرو دستور رییس جمهوری، وزیر بهداشت و استاندار خراسان جنوبی مراقبت‌ها در مرزهای استان تشدید شده است.

منبع : ایرنا

قم پرس منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

آپلود عکس

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید