کد خبر: 342280
۰
PNAZAR
نسخه چاپی

نخستین شماره از دوره جدید، فصلنامه الدراسات الادبیّهمنتشر شد

به گزارش قم پرس، نخستین شماره از دوره جدید، فصلنامه «الدراسات الادبیّه» با موضوع «تصوف و عرفان در ادبیات فارسی و عرب» با همکاری دانشگاه لبنان و رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در لبنان منتشر شد.

انتشار مجله الدراسات الادبیه، از سال ١٣٣٩ از سوی مرکز زبان و ادبیات فارسی دانشگاه لبنان آغاز شد و سعی داشت تا حدود زیادی خلأ موجود در مطالعات ادبیات تطبیقی فارسی و عربی را پر و پیوند تاریخی میان دو فرهنگ ایران و عرب را بار دیگر برقرار کند، فرهنگی که قرن ها در تثبیت ارکان تمدن اسلامی نقش ایفا نموده و امتزاج این دو فرهنگ و ارتباطشان با یکدیگر توانست جریان تازه ای در عرصه پژوهش و مطالعات به راه بیاندازد.

انتشار این مجله در دوران جنگ داخلی لبنان متوقف و بار دیگر پس از تقویت رابطه همکاری میان ایران و لبنان، در سال تحصیلی ١٣٧٥-٧٦ انتشار یافت و سپس در سال ١٣٩٥ به دلیل شرایط ناخواسته بار دیگر انتشار ‌آن متوقف شدو هم اکنون این مجله بار دیگر وارد عرصه فرهنگ می شود تا به عنوان منبعی ادبی و فکری برای پژوهشگران و به ویژه متخصصان مطالعات ادبی و تطبیقی میان این دو زبان جای خود را باز کند.

کمیته های این فصلنامه از سه گروه تشکیل شده است. گروه شورای مشورتی مجله شامل غلامعلی حداد عادل، علی حجازی، انسیه خزعلی، مها خیر بیگ، مهدی محقق، حبیب فیاض، محمد خاقانی، یوسف بکار، احمد رباح، عیسی عاکوب، علی زیتون، فردوس موسی، د. فرید قطاط، عباس خامه یار، شورای علمی شامل دلال عباس (سردبیر مجله)، شیرین عبدالنعیم، بتول مشکین فام، محمد خاقانی، علی اصغر قهرمانی، عیسی عاکوب، احسان اللواتی، فردوس موسی و شورای تحریریه شامل علی قصیر (مدیر گروه)، حسن ادیب سلیمان ، طونی الحاج، علی نورالدین، مریم میرزاده و هدی فقیه می شود.

در این شماره مجموعه مقالاتی از پژوهشگران کشورمان و دیگر کشورهای عربی با محوریت عرفان و تصوف در ادبیات فارسی و عرب را به دو هر دو زبان به همراه آلبومی از تصاویر مراسم روز افتتاحیه این مجله که در نشست گرامیداشت روز سعدی که توسط رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در لبنان برگزار شد، منتشر شده است.

قرار است به زودی پایگاه رسمی این مجله برای انتشار مقالات اساتید و مخاطبان این مجله نیز راه اندازی شود.

منبع : مهر

قم پرس منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

آپلود عکس