کد خبر: 342453
۰
PNAZAR
نسخه چاپی

هدایت نقدینگی سرگردان به تولید مسکن از مسیر بورس کالا

‌به گزارش قم پرس به نقل از بورس کالا، علیرضا ناصرپور در خصوص مزایای بازار املاک و مستغلات بورس کالای ایران برای معاملات بخش مسکن در کشور افزود: این بازار تازه تأسیس، بستر معاملاتی مناسبی برای فروش املاک و مستغلات در بازاری شفاف مبتنی بر عرضه و تقاضا را فراهم کرده است. با وجودی که کمتر از یک سال از راه‌اندازی این بازار می‌گذرد، اما نسبتاً موفقیت خوبی در زمینه جذب عرضه‌کنندگان و خریداران به این بازار رقم خورده است. در این مدت نهادها و سازمان‌های دولتی و عمومی نسبت به پذیرش املاک خود در این بازار و در معرض حراج قرار دادن آن اقدام کرده‌اند. به‌عنوان نمونه در سال گذشته املاکی از چند بانک، وزارت دفاع، شرکت شهرهای جدید و … در این بازار پذیرش و عرضه شد که اغلب این موارد نیز به معامله انجامید.

وی ادامه داد: این بازار جایگزین مناسبی برای معاملات املاک و مستغلات سازمان‌ها و نهادهای عمومی است که تا پیش از این از طریق مزایده برای فروش گذاشته می‌شدند، اما با راه‌اندازی این بازار این امکان به وجود آمد تا این املاک در بازاری رسمی و شفاف‌تر و بر مبنای حراج مورد داد و ستد قرار گیرند.

ناصرپور گفت: شفافیت مهم‌ترین مزیت فروش املاک در این بازار است، در عین حال در این روش فروش، امکان رقابت قیمتی میان خریداران وجود دارد که این موضوع در نهایت به کشف قیمت واقعی و شفاف ملک عرضه شده می‌انجامد. در سال جاری نیز پذیرش املاک جدید برای عرضه در این بازار ادامه داشته که با تکمیل فرآیندهای پذیرش، متقاضیان می‌توانند منتظر عرضه‌های جدید در این بازار برای امسال باشند.

معاون توسعه بازار و مطالعات اقتصادی بورس کالای ایران در ادامه به سایر مزایایی که این بازار می‌تواند برای بخش مسکن به وجود آورد اشاره کرد و افزود: تعریف و تأسیس صندوق‌های زمین و ساختمان امکان دیگری است که بورس کالا می‌تواند در اختیار فعالان صنعت ساخت‌وساز قرار دهد. راه‌اندازی چنین صندوق‌هایی از سویی به جذب سرمایه‌های سرگردان جامعه به بخش تولید (ساخت‌وساز مسکن) منجر می‌شود و از طرف دیگر با تحریک بخش عرضه به ایجاد تعادل در بازار مسکن کشور کمک می‌کند.

وی ادامه داد: بورس کالا آمادگی لازم را برای تأسیس صندوق در این زمینه دارد و اگر درخواستی در این زمینه وجود داشته باشد، با همکاری سازمان بورس و اوراق بهادار می‌توانیم زمینه تأمین سرمایه در این بخش را از طریق بورس کالا فراهم کنیم. البته تجربه صندوق زمین و ساختمان در بازار سرمایه کشور وجود دارد؛ بنابراین با تکیه بر این تجربه در صورت وجود تقاضایی جدید از طرف سازندگان امکان تأمین مالی پروژه‌های ساخت‌وساز از طریق ابزارهای مالی بورس کالا میسر می‌شود.

ناصرپور در ادامه به موضوع فروش متری ساختمان در قالب اوراق سلف موازی استاندارد اشاره کرد که سال گذشته به‌عنوان یکی از ابزارهای بورس کالا جهت توسعه بازار املاک و مستغلات مطرح شده بود و گفت: این موضوع نیز قابلیت پیاده‌سازی دارد. اما اجرایی شدن آن نیاز به اصلاح برخی مقررات داشت که این موارد از سوی بورس کالای ایران به هیأت‌مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار اعلام شد. به تبع پس از اصلاح مقررات مورد نیاز، این موضوع نیز از سوی بورس کالای ایران پیگیری خواهد شد.

منبع : مهر

قم پرس منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

آپلود عکس