کد خبر: 342469
۰
PNAZAR
نسخه چاپی

مستند برای اکران است نه بیلان کاری مدیران/مرکز گسترش چه می‌کند؟

محسن خان جهانی مستندساز درباره عرضه ۲ مستند «ای بی سی دی» که با موضوع کرونا ساخته شده است و «بر سر خاک» گفت: برنامه نمایش این آثار توسط مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی طراحی می‌شود، چرا که این مرکز صاحب این مستندهاست و تا این لحظه هم چیزی درباره اکران آثار مورد نظر به من نگفته‌اند و نمی‌دانم چه زمانی قرار است این فیلم‌ها نمایش داده شود.

وی بیان کرد: متأسفانه شیوع ویروس کرونا بهانه‌ای شده است تا اکران فیلم‌ها به تأخیر افتد، اما معتقدم حداقل در مورد مستند «ای بی سی دی» که با موضع کرونا ساخته شده است، باید الان نمایش داده شود اما متأسفانه هنوز برنامه‌ای در این زمینه اجرایی نشده است، این در حالی است که پلتفرم‌های مختلفی وجود دارد که می‌تواند پذیرای مستندهایی از این دست باشد.

این مستندساز ادامه داد: البته این را هم باید بگویم که «ای بی سی دی» فیلمی نیست که کهنه شود. این مستند بخشی از تاریخ جهان در زمینه شیوع ویروس کرونا را ثبت کرده است و می‌توان گفت سال‌های بعد زمانی که به این فیلم مراجعه شود، همه یادشان می‌آید که در این دوره چه اتفاقی افتاد و همه این رخدادها به عنوان یک خاطره تلخ ثبت شده است.

خان‌جهانی تاکید کرد: دوست داشتم که مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی اقدامی می‌کرد تا فیلم‌هایی از این دست دیده شوند، اما در حال حاضر این مرکز از زمانی که مدیران جدید در آن فعالیت خود را آغاز کرده‌اند، هیچ اقدامی برای هیچ فیلمی نکرده‌اند و اگر هم در این زمینه قدمی برداشته‌اند، هیچ اطلاع رسانی در این زمینه صورت نگرفته است. فکر می‌کنم عمده فعالیت مرکز گسترش، ارسال فیلم‌ها به جشنواره‌های خارجی بوده است. البته این مساله را تاکید می‌کنم که برای «ای بی سی دی» هیچ اقدامی صورت نگرفته است.

وی درباره حضور مستند «ای بی سی دی» در جشنواره‌های بین‌المللی توضیح داد: با مسئول این بخش در مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی صحبت کردم و بارها به صورت حضوری اشاره کردم که این مستند الان باید دیده شود و در بسیاری از جشنواره‌های جهانی می‌تواند نمایش داده شود اما تنها جوابی که به من دادند این بود که خودشان برنامه‌هایی دارند، اما اینکه این برنامه‌ها چه زمانی قرار است اجرایی شود، مشخص نیست.

کارگردان مستند «بر سر خاک» گفت: قله یک جشنواره در واقع جایزه ویژه هیأت داوران آن جشنواره است و مستند «بر سر خاک» توانست این جایزه را دریافت کرد. این مستند دارد در مورد خاک، آب و بی آبی و بی خاکی حرف می‌زند. یعنی این تابستانی که اینقدر سوزان است و آب در حال جیره بندی است، نمایش «بر سر خاک» باید در چنین زمانی انجام شود. اما نمی‌دانم برای این فیلم چه تصمیمی می‌خواهند بگیرند.

خان جهانی در پایان گفت: آیا برای فیلم‌هایی که در مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی ساخته می‌شود، برنامه‌ای برای اکران وجود دارد؟ یا تنها پولی به فیلمساز می‌دهند که فیلم ساخته شود و بعد در آرشیو باقی بماند تا تبدیل به یک رزومه برای مدیران مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی شود. در واقع همیشه رزومه مدیران ما رزومه‌هایی است که به صورت بیلان تنها معرفی می‌شوند، اما اینکه این آثار چه زمانی نمایش داده می‌شوند هیچ گاه مشخص نیست و هیچ برنامه‌ای برای آن ندارند.

منبع : مهر

قم پرس منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

آپلود عکس