کد خبر: 342517
۰
PNAZAR
نسخه چاپی

انتشار سومین شماره گفتمان پیشرفت با پرونده‌ای درباره اقتصاد پنهان

به گزارش قم پرس سومین شماره مجله گفتمان پیشرفت با تصویر از مهدی گلشنی بر روی جلد و اختصاص تیتر نخست به انتخابات ریاست جمهوری در 344 صفحه و شش بخش «گفتمان»، «نقد»، «آینده»، «پرونده»، «علم و فناوری» و «متن و حاشیه» منتشر شد.

همانند دو شماره گذشته این نشریه دو بخش «گفتمان» و «نقد» محل طرح مباحث جدی و راهبردی به شکلی تفصیلی است. در بخش گفتمان به مناسبت فرارسیدن سالروز ارتحال حضرت امام خمینی (ره)، گفتگویی با موسی نجفی انجام گرفته است. گفتگو با مهدی گلشنی نیز به عنوان تصویر جلد این مجله صفحات معتنابهی را به خود اختصاص داده که طی آن به بررسی نسبت پیشرفت و استقلال کشور با دستیابی به علم بومی پرداخته شده است. علاوه بر این مطالب دیگر در بخش گفتمان به چشم می‌خورد که مسئله علم و فلسفه در تمدن اسلامی را مطمح نظر قرار داده است.

در بخش «نقد» محوریت با سه موضوع اصلی است: اقتصاد پنهان، سازمان برنامه و بودجه و نقد آراء و افکار عبدالکریم سروش.در موضوع اقتصاد پنهان با پرداختن به این پرسش کلیدی که «فعالیت های پنهان اقتصادی با اقتصاد ایران چه می کند؟» مسئله قاچاق کالا و اقتصاد پنهان در گفتگو با حمیدرضا دهقانی نیا و امیرمحمد پرهام فر مورد بررسی قرار گرفته است.نگاهی به عملکرد سازمان برنامه و بودجه طی 70 سال گذشته هم بستری است برای طرح نظرات موافقان و مخالفان وجود سازمان برنامه و بودجه در اداره کشور. در این بخش شاهد مصاحبه با محمد ابونوری به عنوان موافق وجود سازمان برنامه و لطف الله فروزنده به عنوان مخالف یکه تازی سازمان برنامه و بودجه در سیاست های مالی و اجرایی کشور هستیم.

انتشار سومین شماره گفتمان پیشرفت با پرونده‌ای درباره اقتصاد پنهان

اما گفتمان پیشرفت بی مناسبت ندیده است که به بهانه اظهارات و نظرات اخیر عبدالکریم سروش بخشی را به نقد و بررسی آراء و افکار او اختصاص دهد لذا طی چندین مطلب به تبیین، تحلیل و نقد هندسه معرفتی عبدالکریم سروش پرداخته شده است.گفت‌وگو با پل پیلار استاد دانشگاه جرج تاون و عضو ارشد امنیتی سابق آمریکا در خصوص شکست سیاست های فشار حداکثری دولت آمریکا علیه ایران و همین طور گفتگو با محمد حیدر لبنانی در خصوص قرارداد اقتصادی چین با ایران و عراق بخش های پایانی فصل «نقد» گفتمان پیشرفت است.

در بخش «آینده» این مجله دو موضوع اینترنت اشیاء و همین طور مسئله جدی پیری جمعیت و سیاستگذاری های مربوط به آن پرداخته شده است و در بخش تازه افزوده شده «علم و فناوری» به مداقه و واکاوی عملکرد شرکت آریا طب فیروز در تولید دستگاه همودیالیز و ورود ایران به باشگاه تولید این دستگاه به عنوان پنجمین کشور دنیا پرداخته شده است.بخش «پرونده» گفتمان پیشرفت هم با تمهید و آماده سازی سه پرونده در این شماره چشم نوازی می کند. پرونده هایی با موضوع انتخابات، تاریخ استعمار در ایران و مبانی تعلیم و تربیت.

در پرونده تاریخ استعمار تلاش شده است که با اتکا به پژوهش، اسناد و گفتگو ابعاد مختلف تاریخ استعمار در ایران به خصوص در مواجهه با دو کشور آمریکا و انگلستان مورد توجه قرار گیرد. از نکات جالب توجه در این پرونده فراتر رفتن تولید مطالب از توجه به استعمار کلاسیک و توجه ویژه به استعمار نو و فرانو است. گفتگوهای این پرونده با محمدحسن رجبی، قاسم تبریزی، محمدصادق ابوالحسنی منذر و سعید بهشتی پور و... گفتنی های فراوانی برای خواننده به همراه خواهد داشت.

پرونده بعدی این شماره نیز به موضوع کلیدی و بنیادین تعلیم و تربیت در ایران با عنوان «حلقه مفقوده پیشرفت» پرداخته است. شاید بتوان مهمترین گفتگوی این بخش را گفتگو با خانم جمیله علم الهدی تلقی کرد که طی آن به فقر نظری در حوزه تعلیم و تربیت اسلامی پرداخته شده است.

اما شاید مهمترین بخش این شماره که متناسب با ایام پیش رو و برگزاری انتخابات تولید و انتشار یافته است، پرونده ای با عنوان «گامی برای ایران قوی» باشد که موضوع انتخابات ریاست جمهوری را مدنظر قرار داده است. این پرونده تلاش کرده است با رویکردی تفکیکی به موضوعات پیش روی دولت آینده و انتخابات ریاست جمهوری بپردازد. در این پرونده گفتگوهایی با شریف لک زایی، ابراهیم برزگر، مصطفی ملکوتیان، مصطفی خوش چشم، خیرالله پروین، محمد اسماعیلی، حسین صمصامی و علی ذوعلم صورت گرفته است.

«متن و حاشیه» نیز به عنوان بخش انتهایی این مجله علاوه بر نقد و بررسی تازه ترین آثار انتشار یافته در حوزه نشر با نگاهی ویژه به امام موسی صدر مطالب را در خصوص آثار و عملکرد امام موسی صدر منتشر کرده است. گفتگو با عادل پیغامی و مسعود آذربایجانی در همین راستا صورت گرفته است. انتشار بخشی از کتاب مهم «مرثیه ای برای رویای آمریکایی» نوشته نوام چامسکی که به تازگی از سوی نشر صاد انتشار یافته است از جمله بخش های خواندنی در این بخش است. چامسکی در این اثر با طرح تزهایی عدالت را در ساختار حاکمیتی، سیاسی و اقتصادی آمریکا به چالش می کشد.

گفتمان پیشرفت با مدیرمسئولی عطاءالله رفیعی اتانی سردبیری مصطفی بیات منتشر می‌شود. جانشینی مدیرمسئول این نشریه بر عهده علی سهیلی است.

منبع : مهر

قم پرس منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

آپلود عکس