کد خبر: 346320
۰
۰
نسخه چاپی

فاز نخست طرح ملی و راهبردی انتقال نفت خام گوره به جاسک افتتاح شد

به گزارش قم پرس فریدون همتی پیش از ظهر پنجشنبه، با بیان اینکه فاز نخست طرح انتقال نفت گوره – جاسک به صورت ویدئوکنفرانس توسط رئیس‌جمهوری افتتاح شد، بیان داشت: با افتتاح این طرح در مرحله اول امکان دریافت و بارگیری نخستین محموله و صادرات نفت از این منطقه استراتژیک فراهم شد. در فاز نخست، روزانه ۳۰۰ هزار بشکه نفت خام از گوره به جاسک صادر می‌شود.

استاندار هرمزگان با اشاره به عملیات انجام شده به منظور بهره برداری از فاز نخست این طرح ملی، اظهارداشت: برای نخستین بار در کشور، یک‌هزار کیلومتر لوله مقاوم در برابر خوردگی توسط مهندسان داخلی تولید شد که سنگ معدن، تختال ورق و حتی پوشش آن کاملاً تولید داخل است.

همتی عنوان کرد: اجرای هزار کیلومتر خط لوله، احداث یک واحد تلمبه خانه و دو ایستگاه توپک رانی، احداث دو پست برق و ۲۳۰ کیلومتر خط انتقال برق، ساخت داخلی ۸۰ دستگاه شیرآلات بین راهی چند ده‌تُنی برای نخستین بار در کشور، ساخت پمپ‌های بسیار عظیم ۲.۵ مگاواتی سازگار با سرویس ترش برای نخستین بار در کشور، احداث پایانه صادراتی و گوی شناور برای بارگیری نفت خام از سواحل مکران، از جمله ظرفیت‌های ایجاد شده برای تحقق این طرح راهبردی است.

استاندار هرمزگان، مجموع سرمایه گذاری طرح انتقال نفت گوره – جاسک در فاز نخست را ۵۳ هزار میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: اعتبارات دولتی این طرح سه‌هزار و ۴۵۳ میلیارد تومان و یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار و سرمایه گذاری بخش خصوصی در این طرح، ۲۱۷ میلیون یورو است. با بهره برداری از این طرح، برای ۱۰ هزارنفر اشتغال ایجاد می‌شود.

گفتنی است، این طرح با ظرفیت انتقال روزانه یک میلیون بشکه نفت خام متشکل از ساخت یک خط لوله ۴۲ اینچی به طول یک هزار کیلومتر به همراه ساخت پنج تلمبه‌خانه، دو ایستگاه توپکرانی و پایانه و ۲۰ مخزن ۵۰۰ هزار بشکه‌ای به ظرفیت ۱۰ میلیون بشکه نفت و تأسیسات دریایی برای صادرات نفت خام است.

منبع : مهر

قم پرس منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

آپلود عکس

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید