کرونا از ابتدای امسال جان ۷۶۲ نفر را در مازندران گرفت

به گزارش ایرنا، تعداد مرگ‌های روزانه کرونایی در کشور با آغاز موج پنجم این همه‌گیری در سراسر کشور یک بار دیگر در روندی صعودی قرار گرفته و هر روز بر قربانیان این ویروس افزوده می‌شود. در مازندران نیز این روند به شکل محسوسی رو به افزایش است. به طوری که تعداد مرگ‌های کرونایی در هر شبانه‌روز از یک تا چهار نفر در روزهای یکم تا ۲۰ تیر به پنج تا ۱۸ نفر در روزهای ۲۱ تا ۳۱ تیر رسید و چهارمین ماه سال با مجموع ۱۶۷ فوت ناشی از ابتلا به کرونا در این استان طی یک ماه به پایان رسید.

هر چند که دانشگاه‌های علوم پزشکی مازندران و بابل آمار تجمیعی مرگ‌های کرونایی را به صورت ماهانه و سالانه اعلام نمی‌کنند، اما مروری بر آمارهای روزانه منتشر شده توسط دو دانشگاه علوم پزشکی مازندران و بابل اعداد نگران‌کننده‌ای را نشان می‌دهد.

اردیبهشتِ سیاه مازندران

بررسی‌های خبرنگار ایرنا نشان می‌دهد که از ابتدای سال ۱۴۰۰ تا ۳۱ تیر در مجموع ۷۶۲ نفر بر اثر ابتلا به کرونا در بیمارستان‌های مازندران جان خود را از دست دادند که بیشترین فوت کرونایی ثبت شده ماهانه مربوط به اردیبهشت است و کمترین رقم مرگ کرونایی مازندران نیز در خرداد ثبت شد.

آمارها نشان می‌دهند که فروردین امسال ۲۵۰ نفر، اردیبهشت ۲۷۹ نفر، خرداد ۶۶ نفر و تیر ۱۶۷ نفر در بیمارستان‌های مازندران جان خود را بر اثر ابتلا به کرونا از دست دادند. بیشترین تعداد مرگ روزانه کرونایی در این بازه زمانی چهار ماهه مربوط به ۲۸ فروردین با ۲۰ مرگ کرونایی در ۲۴ ساعت است که بالاترین نقطه آماری بستری‌شدگان کرونایی در بیمارستان‌های مازندران طی موج چهارم نیز در همین روز ثبت شد.

اما با وجود این که از ۲۸ فروردین آمار مجموع بستری‌شدگان کرونایی مازندران در مسیر کاهشی قرار گرفت، تعداد فوت‌شدگان همچنان بالا بود. به طوری که روز ۲۷ اردیبهشت آمار مرگ‌های کرونایی این ماه با مجموع آمار مرگ‌های کرونایی فروردین برابر شد و با مرگ ۲۹ نفر دیگر طی چهار روز پایانی اردیبهشت، مجموع قربانیان کرونا در مازندران طی این ماه به ۲۷۹ نفر رسید.

کرونا از ابتدای امسال جان ۷۶۲ نفر را در مازندران گرفت

فرود و صعود مرگ‌ها در خرداد

از آخرین روزهای اردیبهشت با فروکش کردن تعداد مراجعات و بستری‌شدگان به مرور تعداد جان‌باختگان نیز کاهش یافت و سومین ماه سال با مرگ‌های کرونایی کمتری در هر روز پشت‌سر گذاشته شد. به طوری که در ۳۱ روز خرداد هیچ روزی مرگ دو رقمی کرونایی ثبت نشد و بیشترین تعداد مرگ کرونایی مازندران در این ماه ۵ نفر بود که روز دوم خرداد ثبت شد.

از دو روز پایانی خرداد آمار مراجعات و بستری‌شدگان کرونایی در مازندران با شیبی ملایم در مسیر افزایشی قرار گرفت و مسئولان بهداشت و درمان استان نیز هشدار دادند که با توجه به بی‌توجهی به پروتکل‌های بهداشتی در دوره تبلیغات انتخاباتی که دهه پایانی خرداد مشاهده شد، احتمالا موج پنجم بیماری در مازندران آغاز شده و در صورتی که عادی‌انگاری‌های کرونایی ادامه داشته باشد، از دهه دوم تیر به بعد تعداد مرگ‌های کرونایی باز هم افزایش می‌یابد.

روند آرام مرگ‌های روزانه کرونایی در دو دهه نخست تیر ماه نیز برای مازندران مانند خرداد ادامه یافت و تعداد فوت‌های ناشی از کرونا در بیمارستان‌های این استان از یکم تا ۲۰ تیر بیشتر از ۴ نفر در هر روز نشد. اما از ۲۱ تیر پیش‌بینی‌های کارشناسان و مسئولان درست از آب درآمد و ناگهان با فوت ۹ نفر در یک روز، جهشی در تعداد فوت‌های ناشی از کرونا برای مازندران ثبت شد که تا آخرین روز تیر نیز ادامه یافت.

میانگین مرگ روزانه

در حالی که از یکم تا ۲۰ تیر ۴۴ نفر در بیمارستان‌های مازندران بر اثر کرونا جان خود را از دست داده بودند، از ۲۱ تا ۳۱ تیر ۱۲۸ نفر بر اثر این بیماری جان باختند که مجموع فوتی‌های کرونایی مازندران در تیر ماه ۱۴۰۰ را به ۱۶۷ نفر رساند.

بر اساس این آمارها از ابتدای سال جاری تا ۳۱ تیر، یعنی طی ۹۴ روز فقط ۹ روز بدون مرگ کرونایی در مازندران ثبت شده است که دو روز در فروردین، یک روز در اردیبهشت، چهار روز در خرداد و دو روز در تیر بود. همچنین ۲۹ روز با مرگ‌ دو رقمی نیز طی این مدت برای مازندران ثبت شد که ۱۱ روز در فروردین، ۱۰ روز در اردیبهشت و ۸ روز در تیر بود.

آمارها نشان می‌دهند که میانگین مرگ‌های کرونایی در هر شبانه‌روز طی چهار ماه ابتدایی سال ۱۴۰۰ با مجموع روزهای اسفند ۱۳۹۸ و ۱۲ ماه ۱۳۹۹ تقریبا برابر است. از ۳۰ بهمن ۱۳۹۸ تا ۲۱ آبان ۱۳۹۹ یعنی طی ۲۶۷ روز بنا به اعلام رسمی دانشگاه‌های علوم پزشکی مازندران و بابل ۱۷۵۸ نفر در بیمارستان‌های مازندران بر اثر ابتلا به کرونا جان باختند که میانگین مرگ روزانه ۶.۵ نفر بر اثر کرونا را نشان می‌دهد.

همچنین بر اساس برآوردهای انجام شده ایرنا، تا پایان سال ۱۳۹۹ تعداد جان‌باختگان کرونایی مازندران به حدود ۲۵۰۰ نفر رسید که باز هم به طور میانگین رقم ۶.۳ فوت در هر روز را نشان می‌دهد. میانگین مرگ‌های کرونایی مازندران در چهار ماه پشت‌سر گذاشته شده سال جاری نیز ۷۶۲ نفر است که عدد ۶.۱ فوت در هر روز را نشان می‌دهد.

در نخستین روز ماه جاری مجموع بستری‌شدگان کرونایی مازندران ۳۱۵ نفر بود و اکنون پس از ۳۱ روز این آمار با رشد ۶.۸ برابری به دو هزار و ۱۲۶ نفر رسیده است. تعداد بستری‌شدگان در بخش مراقبت‌های ویژه نیز از ۷۴ نفر در یکم تیر اکنون به ۲۸۸ نفر افزایش یافت.

در حال حاضر شهرستان‌های رامسر، تنکابن، چالوس، نوشهر، نور، محمودآباد، فریدونکنار، بابلسر، بابل، آمل، قائمشهر، جویبار، ساری، سوادکوه و بهشهر در وضعیت قرمز قرار دارند و هفت شهرستان نکا، گلوگاه، میاندورود، سیمرغ، سوادکوه شمالی، کلاردشت و عباس‌آباد نارنجی هستند.

موج پنجم کرونا در مازندران مانند سراسر کشور ناشی از شیوع ویروس هندی کرونا یا سویه دلتا است که سرعت سرایت بسیار بیشتری دارد و گروه‌های سنی کودک و نوجوان را نیز درگیر می‌کند.

منبع : ایرنا

قم پرس منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

آپلود عکس

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید