اول مرداد و آخرین خبرهای کرونایی استان‌ها

جریان تزریق واکسن علیه کرونا در کشور با تولیدات داخلی و یا وارداتی با سرعت و گستردگی بیشتر ادامه دارد اما اخبار و گزارش های دریافتی از استان ها نشان می‌دهد که کرونا به واسطه تداوم عادی انگاری ها و رعایت نکردن پروتکل های بهداشتی هر روز شهرهای بیشتری را به رنگ قرمز و حتی قرمز تیره درمی‌آورد.

همچنین با توجه به قابلیت سرایت چند برابری سویه هندی کرونا، ظرفیت بسیاری از بیمارستان ها و مراکز درمانی استان‌ها برای پذیرش بیماران کرونایی پر شده و یا دستکم به بالاترین میزان آن طی ماه‌های گذشته رسیده است.

قم از استان‌هایی است که اواخر خرداد ماه رنگ کرونایی آن از نارنجی به زرد تغییر کرد، اما با معکوس شدن این روند، ۲۳ تیرماه در وضعیت قرمز از نظر شیوع کرونا قرار گرفت و هم اکنون نیز گفته می شود که وضعیت کرونا در بیمارستان‌های قم به‌شدت در حالت اوج بیماری قرار گرفته و تخت‌های بیمارستانی در حال تکمیل ظرفیت است.

شواهد موجود حاکی از آن است که درگیری در این پیک بسیار جدی است و رعایت توصیه های بهداشتی همچون پرهیز از تجمع و همنشینی با افراد که می توانند مبتلایان بدون علامت باشند، همچنان تنها راه در امان ماندن از آن است.

دکتر پرویز قزلباش رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان بر این باور است که طغیان بیماری به یکباره سرباز کرده و همه را گرفتار می‌کند، ادامه داد: هرچند روند بیماری در استان تدریجی در حال افزایش است اما هر روز انتظار می رود که بیماری حالت طغیانی و آتشفشانی به خود گیرد.

وی با تأکید بر اینکه تمام توان برای مقابله با موج پنجم کرونا در استان زنجان به کار گرفته شده است اظهار داشت: برای مقابله با کرونا تنها یک دستگاه متولی نیست بلکه موفقیت در این حوزه نیازمند تداوم همدلی و همکاری همگانی است.

در این ارتباط، احمد سپاهیان مدیر شبکه بهداشت و درمان سراوان در جنوب شرق سیستان و بلوچستان معتقد است که سهل‌انگاری و عادی‌انگاری در خصوص ویروس کرونا موج جدید بیماری را در استان ایجاد کرده است.

وی افزود: مردم کماکان و با جدیت بیشتر نکات بهداشتی استفاده از ماسک، شستن مرتب دست‌ها، رعایت فاصله گذاری اجتماعی، عدم برگزاری مراسم، دورهمی و عدم تردد در مکان‌های پرتردد را رعایت کنند؛ همچنین کودکان، مادران باردار، سالمندان و افراد دارای بیماری زمینه‌ای شامل فشارخون، قلبی و عروقی، دیابت و نقص سیستم ایمنی بیشتر در معرض ابتلا به این بیماری قرار دارند.

مدیر شبکه بهداشت و درمان سراوان بیان کرد: افرادی که دارای علائم مشکوک شامل تب، سردرد، سرفه خشک و تنگی نفس هستند ضمن رعایت قرنطینه خانگی در صورت تشدید علائم و بخصوص تنگی نفس به مراکز درمانی مراجعه کنند.

در استان اردبیل هم شمار بیماران بستری و سرپایی کووید.۱۹ در سطح استان به شدت در حال افزایش است و با توجه به شدت چرخه شیوع ویروس کرونا، حداقل ۹۰ درصد مردم استان، باید معتقد و عامل به رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی برای توقف این فرایند باشند و این در حالی است که تنها ۴۰درصد مردم ماسک می‌زنند.

همچنین فرماندار گناباد از شهرهای قرمز کرونایی در استان خراسان رضوی، امروز گفت که رعایت پروتکل‌های بهداشتی و استفاده از ماسک در این شهرستان به ۶۵ درصد کاهش یافته است که استمرار این وضعیت می‌تواند بر دامنه مشکلات بیفزاید و ضروری است احساس مسوولیت عمومی برای رعایت این پروتکل‌ها ارتقا یابد.

حامد قربانی خواستار تشکیل گروههای بازرسی متشکل از دانشگاه علوم پزشکی، نیروی انتظامی، تعزیرات‌ حکومتی و سپاه برای بازدید از سطح بازار و بخشهای مختلف شد و گفت: باید با کاسبانی که پروتکلهای بهداشتی را را رعایت نمی کنند، برخورد شود.

در همین حال معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی گیلان مهمترین تهدید در زمان حاضر را تعداد زیاد مسافرانی دانست که از جنوب و مرکز کشور به این استان سفر می کنند و با افزایش تردد و تجمع به راحتی ویروس های جهش یافته را به تمام کشور از جمله گیلان انتقال می هند.

وضعیت ابتلا در استان‌ها

سیستان و بلوچستان/ به گفته رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان؛با افزوده شدن ۹۷۱مورد جدید کرونا در سیستان و بلوچستان طی ۲۴ ساعت گذشته، شمار مبتلایان این ویروس در استان به ۸۵ هزار و ۶۸۳ نفر رسید.

دکتر سیدمحمد هاشمی‌شهری اظهارداشت: همچنین با فوت هفت مورد جدید طی ۲۴ ساعت گذشته، شمار فوتی‌های کرونا در سیستان و بلوچستان به ۲ هزار و ۶۸ نفر رسید.

وی با بیان اینکه ۸۷۱ بیمار حاد تنفسی و ۳۹۶ مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های سیستان و بلوچستان تحت درمان قرار دارند، افزود: مردم در صورت امکان و نداشتن ضرورت در خانه بمانند و چنانچه از خانه بیرون می‌روند اصول بهداشتی و آداب تنفسی را به خوبی رعایت کنند.

زنجان/ رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان با اشاره به اینکه شمار بستری‌های کرونایی استان اکنون به بالای ۲۵۰ نفر رسیده است گفت: پیش‌بینی می‌شود تا آخر هفته بعد تعداد بستری‌ها با توجه به روندی افزایشی موجود به بالای ۴۰۰ نفر برسد.

دکتر پرویز قزلباش با اشاره به آخرین وضعیت این بیماری در استان افزود: در زمان حاضر موارد سرپایی و بستری های کرونایی استان صعودی شده است و این وضعیت همچنان ادامه دارد.

یزد/ سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد گفت: در شبانه‌روز گذشته از هزار و ۱۲۶ نمونه گرفته شده از افراد مشکوک به کرونا بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی در مراجعه به مراکز بهداشتی و درمانی ، ۵۷۲( حدود ۵۱ درصد) فرد جدید مبتلا به این ویروس در استان شناسایی شدند.

ابراهیم سلمانی افزود: از این تعداد ۴۷ نفردر بیمارستان‌های استان بستری شدند و ۵۲۵ نفر هم در منزل دوره نقاهت خود را طی می کنند و در شبانه روز گذشته نیز چهار بیمار هم به دلیل ابتلا به کووید ۱۹ جان خود را از دست دادند.

وی با بیان این که هم‌اکنون ۸۹۷ نفر به دلیل ابتلا به بیماری کووید ۱۹ در بیمارستان های استان بستری هستند، تصریح کرد: مردم شیوع ویروس کرونا را جدی بگیرند و همچنان شیوه‌نامه‌های بهداشتی را رعایت و از حضور در اجتماع ، دورهمی‌های خانوادگی و سفر جدا خودداری کنند.

هم اکنون وضعیت بهداشتی ۹ شهرستان استان یزد، به دلیل افزایش شیوع ویروس کرونا در حالت قرمز قرار دارد و تنها شهرستان اشکذر به رنگ نارنجی است .

اردبیل/ ۸۵ بیمار جدید در شبانه روز گذشته شمار بستری‌ها کرونا در استان اردبیل را به ۳۷۴ نفر افزایش داد.

به گفته رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل، از این تعداد بیماران بستری ۶۲ نفر در بخش‌های ویژه تحت مراقبت قرار دارند.

دکتر شهرام حبیب زاده بیان کرد: همچنین در شبانه روز گذشته ۵۸ بیمار با بهبودی نسبی از بیمارستان مرخص شده اما چهار نفر از مبتلایان به کرونا جان خود را از دست داده‌اند که با فوت آنها مجموع جان‌باختگان کرونا در ۱۷ ماه گذشته در این استان به یک‌هزار و ۸۶۴ نفر رسید.

حبیب زاده گفت: هم اکنون شهرستان‌های اردبیل ، گرمی مغان ، مشگین‌شهر و خلخال در وضعیت قرمز، شهرستان‌های پارس‌آباد و اصلاندوز در وضعیت نارنجی و شهرستان‌های نمین ،نیر ، سرعین، بیله‌سوار و کوثر در وضعیت زرد قرار دارند.

وی اضافه کرد: افرادی که حتی علائم خفیف مثل آبریزش از بینی دارند به مراکز ۱۶ ساعته در سطح استان مراجعه کنند تا تست تشخیصی انجام شده و تحت قرنطینه خانگی و درمان قرار گیرند و افراد در تماس با این افراد نیز توسط مراقبان بهداشتی رهگیری شده و در دوره کمون تحت مراقبت قرار بگیرند تا چرخه ویروس هر چه سریعتر مهار شود.

حبیب زاده با تاکید بر ضرورت ادامه استفاده از ماسک حتی با انجام واکسیناسیون سراسری، به افراد مبتلا به کرونا توصیه کرد که شرایط قرنطینه در منزل را با شدت بیشتر رعایت کرده و از تردد در سطح جامعه خودداری کنند تا دوره انتقال پذیری بیماری طی شود.

لرستان/ بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۲۹۷ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در استان شناسایی و مجموع بیماران کووید۱۹ در لرستان به ۱۲۸ هزار و ۳۵۶ نفر رسید

همچنین از دیروز تا امروز یکم مردادماه ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۲ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان این بیماری به یک هزار و ۹۶۷ نفر رسید.

در حال حاضر ۵۸۸ نفر بیمار مثبت و مشکوک به کرونا در مراکز درمانی استان لرستان بستری هستند.
بروجرد، خرم‌آباد، پل‌دختر، کوهدشت، الیگودرز، سلسه و دلفان در وضعیت قرمز، رومشگان در وضعیت زرد و بقیه شهرستان‌های استان در شرایط نارنجی قرار دارند.

گیلان/ روند صعودی بیماران بستری مبتلا به بیماری کووید ۱۹ در گیلان تداوم دارد، بر اساس آخرین آمارهای رسمی تا صبح امروز جمعه ، ۷۷۷ بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستان های استان بستری هستند که از این تعداد د۱۱۴ نفر تحت مراقبت های ویژه قرار دارند.

ایلام/ کرونا طی ۲۴ ساعت گذشته در ایلام یک قربانی جدید گرفت و مجموع فوتی‌ها در استان را از ابتدا تاکنون به ۸۱۶ نفر رساند.

در ۲۴ ساعت گذشته ۱۸۲ ابتلای جدید در ایلام شناسایی شد و مجموع مبتلایان استان به ۴۲ هزار و ۵۰۴ نفر افزایش یافت.

افزایش شهرهای با وضعیت قرمز در استان ایلام نگران کننده شده است به طوری که هم اکنون شهرستان های ایلام، آبدانان، دره شهر، مهران و چوار در وضعیت قرمز قرار دارند و با افزایش تعداد بستری ها احتمال قرمز شدن سایر شهرها وجود دارد.

شهرهای دهلران و بدره در وضعیت نارنجی و هلیلان، چرداول، سیروان، ملکشاهی و ایوان نیز در وضعیت زرد قرار دارند.

البرز/ رییس دانشگاه علوم پزشکی استان البرز اعلام کرد که ۱۷ بیمار کووید ۱۹ طی ۲۴ ساعت گذشته در استان جان باختند و ۱۴۶ بیمار بدحال دیگر به تخت های بستر انتقال یافتند.

به گفته دکتر محمد فتحی، اکنون ۹۸۸ بیمار کووید ۱۹ در بیمارستان های استان البرز تحت مراقبت پزشکی قرار دارند و با فوت ۱۷ بیمار کووید ۱۹ شمار کل جانباختگان این بیماری در استان به چهارهزارو۵۱۵ نفر رسید.

اول مرداد و آخرین خبرهای کرونایی استان‌ها

واکسیناسیون علیه کرونا

واکسیناسیون از راهکارهای موثر مقابله با کووید۱۹ است که هم اکنون با استفاده از واکسن های تولید داخل و یا وارداتی با سرعت و نظم بیشتری در کشور در حال اجراست.

کارشناسان تاکید دارند که گروه های هدف واکسیناسیون تنها پس از دریافت پیامک مرتبط مراجعه کنندو همچنین حین فرایند واکسیناسیون و پس از آن رعایت پروتکل های بهداشتی ضروری است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جهرم با بیان اینکه دریافت واکسن کرونا به‌خصوص در سالمندان تا ۹۰ درصد از مرگ‌ومیر جلوگیری می‌کند. تصریح دارد: مراجعه هر چه سریعتر افراد بالای ۶۰ سال، شرایط را برای واکسینه‌شدن گروه‌های سنی پایین‌تر تسهیل می‌کند.

محمد رحمانیان افزود: با توجه به شرایط، تعلل در دریافت واکسن، خطر ابتلا و درگیری را برای این افراد بالا می‌برد. ضمن اینکه این افراد همچنان جزئی از زنجیره انتقال کرونا باقی می‌مانند.

وی اظهار کرد: هر چند درصد بالایی از گروه‌های سنی فراخوان شده تاکنون واکسن خود را دریافت کرده‌اند، اما هر نفری که واکسینه نشود، خطر انتقال ویروس را بالا می‌برد.

رحمانیان بیان کرد: نکته ای که بسیار نگران‌کننده است و باعث شده شرایط سخت‌تر شود، تعلل افراد فراخوان‌شده برای دریافت واکسن است.

وی با اشاره به وضعیت ابتلا به کرونا در منطقه تأکید کرد: کار از هشدار گذشته است و من برای جهرم و خفر شدیداً احساس خطر می‌کنم.

وی ادامه داد: اگر وضع به همین صورت ادامه پیدا کند، قطعا تعداد مرگ و میرها هر روز بیشتر خواهد شد. مرگ‌هایی غیرقابل باور. متأسفانه هر چه هشدار می‌دهیم کسی توجه نمی‌کند و عادی‌انگاری‌ها همچنان ادامه دارد.

اما در آذربایجان غربی، رییس کارگروه اطلاع رسانی ستاد دانشگاهی مقابله با کرونا در استان گفت: تاکنون ۳۰۴ هزار و ۸۶۹ نفر در استان واکسن کرونا دریافت کرده اند.

علی احمد آقاپور افزود: این آمار روز به روز در حال افزایش بوده به طوری که در ۲۴ ساعت گذشته، هشت هزار و ۶۱۲ نفر در آذربایجان غربی به این تعداد اضافه شده است.

اما خبری تاسف بار به نقل از مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری قزوین این که خلوت شدن صف‌های واکسن در این استان طی روزهای اخیر نشان داد که بسیاری از افراد بدون توجه به پیک پنجم کرونا به سفر رفته و پیشگیری از بیماری کووید ۱۹ نیز برایشان اولویت بعدی محسوب می‌شود.

مریم بیدخام اظهار داشت: گزارش برخی از مراکز واکسیناسیون روز گذشته /پنجشنبه/ بیانگر آن بود که طی شبانه روز گذشته تنها ۴۰ شهروند قزوینی برای واکسیناسیون به محل‌ از پیش تعیین شده مراجعه داشته‌ و در ساعات دیگر روز نیز هیچ درخواست کننده‌ای به این مرکز مراجعه نداشته است.

وی با این پیش بینی که پس از تعطیلات با ازدحام شهروندان برای واکسیناسیون مواجه می شویم، گفت: این نوع رفتارهای اجتماعی بیانگر آن است که هنوز جامعه به درک واقعی و عمیقی در خصوص مخاطرات بیماری کووید ۱۹ نرسیده و لازم است که شیوه نامه‌های بهداشتی را با اهتمام و قانونمندی بیشتری در سطح جامعه اجرایی ساخت.

محدودیت‌ها علیه کرونا

از زمان ورود ویروس کرونا به کشورو آغاز موج شیوع آن، همواره به فراخور شرایط استان ها، محدودیت‌های مختلفی اعمال شده است؛ محدودیت هایی که بی تردید تنها با مشارکت مدنی و همراهی و مسوولیت پذیری عمومی می تواند موثر باشد.

در پی خیز جدید کرونا و همه گیری آن که اغلب شهرهای کشور را به رنگ قرمز دراورده است، محدودیت ها با جدیت و گستردگی بیشتر مجددا اعمال شد.

در همین ارتباط، رییس پلیس راه خراسان‌ رضوی گفت: مالکان ۴۶۸ دستگاه خودروی غیربومی دیروز در جاده‌های این استان به خاطر نقض مقررات محدودیتهای کرونایی جریمه شدند.

سرهنگ حسین میش‌مست افزود: مالکان ۱۰۷ دستگاه از این تعداد به دلیل تخلف ورود به شهرهای با وضعیت قرمز کرونایی استان با جریمه ۱۰ میلیون ریالی اعمال قانون شدند.
وی اضافه کرد: مالکان ۳۶۱ دستگاه خودروی غیربومی نیز با ورود به شهرهای با وضعیت نارنجی جریمه پنج میلیون ریالی شدند.
سرهنگ میش‌مست افزود: همچنین روز گذشته رانندگان هزار و ۱۸۲ دستگاه خودروی غیربومی نیز از ورودی شهرهای با وضعیت کرونایی استان بازگردانده شدند.

میش‌مست در عین حال یادآور شد: به رغم پیش‌بینی ها مبنی بر افزایش سفرها در تعطیلات اواخر این هفته، خوشبختانه مردم همراهی خوبی داشتند و در روزهای پایانی هفته نسبت به مدت مشابه هفته قبل از آن میزان تردد در استان حدود ۱۵ درصد کاهش یافت.

وی اضافه کرد: با توجه به شیوع موج پنجم ویروس کرونا و جلوگیری از ترددهای غیرضروی، طرح ممنوعیت سفر به استان از ۲۹ تیرماه آغاز شد و ورود خودروهای غیربومی به استان و خروج خودروهای بومی از استان نیز ممنوع شد.
رییس پلیس راه خراسان‌ رضوی گفت: پلیس در ورودی‌های مشهد و استان نیز مستقر شده و طرح با جدیت اجرا می‌شود و این طرح تا روز شنبه دوم مرداد ماه هم ادامه دارد.
استاندار گلستان هم همراهی مردم و مسافران را در اجرای محدودیت تردد طی روزهای اخیر مطلوب ارزیابی کرد و از کاهش ۳۵ درصدی رفت وآمد خودروها در محورهای برون شهری استان خبرداد و گفت که برای مهار روند روبه رشد شیوع گسترده کرونا دلتا استمرار این رویه و اقدامات مشابه آن ضروری است.

هادی حق شناس اظهار داشت: همراهی مردم در پرهیز از سفرهای غیرضروری و عدم حضور در تفرجگاه‌ها به خصوص در روزهای تعطیل این هفته در کاهش شیوع کرونا موثر خواهد بود.

وی بیان کرد: بر اساس تحلیل خروجی سامانه های تردد شمار برخط ۵۲ نقطه گلستان، در ۲ روز اخیر با توجه به اعمال محدودیت ها، تردد در جاده‌های استان ۳۵ درصد کمتر شده و نرخ جریان ساعتی تردد از رقم ۳۶۴ به ۲۳۳ خودرو کاهش یافته است.

استاندار گلستان در خصوص چگونگی فعالیت بازار استان گفت: تا اطلاع بعدی اعمال محدودیت در فعالیت اصناف و بازارهای سرپوشیده و پاساژها ادامه خواهد داشت.

هم اکنون وضعیت ۱۳ شهرستان گلستان قرمز و فراتر از آن است و تنها گمیشان در وضعیت نارنجی شیوع کرونا قرار دارد.

در زنجان هم معاون گردشگری اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی از اجرای ۹۷۱ بازدید نظارتی از تأسیسات گردشگری این استان در سه ماهه نخست امسال خبر داد و گفت: در این بازدیدها فعالیت پنج مرکز گردشگری، اقامتی و پذیرایی به دلیل عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی تعلیق شد.

علی اکبر شرفی افزود: همچنین در این بازدیدها ۷۳ مورد تذکر و سه اخطار کتبی صادر برای واحدهای مورد بررسی صادر شد.

وی اظهار داشت: در این بازدیدها علاوه بر انجام بازدیدهای کارشناسی حرفه ای، نحوه اجرای پروتکل‌های بهداشتی و الزامات طرح فاصله گذاری اجتماعی پایش شد.

گزارش‌ کرونایی

امروز مرکز استانی ایرنا در مشهد عزیمت بیماران به این شهر را برای مداوای کرونا دستمایه گزارشی قرار داد که از طریق عنوان زیر در دسترس است:

سفر بیماران کرونایی به مشهد و اوج‌گیری موج پنجم کووید ۱۹

کرونا در ایران/ ۲۱۰ قربانی جدید، دو هزار و ۴۳۲ بستری

۲۱۰ نفر دیگر از هموطنانمان در طول ۲۴ ساعت گذشته بر اثر کرونا جان خود را از دست دادند و مجموع جانباختگان به ۸۸ هزار و ۲۷۳ نفر رسید.

مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت با اعلام این خبر افزود: از دیروز تا امروز ۱ مردادماه ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۲۱ هزار و ۸۱۴ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که دو هزار و ۴۳۲ نفر از آنها بستری شدند و بدیت ترتیب مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به سه میلیون و ۶۴۵ هزار و ۶۵۴ نفر رسید.

روابط عمومی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی اضافه کرد: چهار هزار و ۶۹۶ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش‌های مراقبت های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند.

در حال حاضر ۲۳۲ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۱۱۷ شهر در وضعیت نارنجی، ۹۹ شهر در وضعیت زرد قرار دارند.

بر اساس آمار ارائه شده از سوی وزارت بهداشت، تاکنون ۷ میلیون و ۴۴۶ هزار و ۵۱۰ نفر دُز اول واکسن کرونا و دو میلیون و ۳۵۳ هزار و ۹۷۶ نفر نیز دُز دوم را تزریق کرده‌اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۹ میلیون و ۸۰۰ هزار و ۴۸۶ دُز رسیده است.

در اطلاعیه شماره ۱۱ مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت در خصوص برنامه ملی واکسیناسیون کووید۱۹ تاکید شده است که "نظر به ارتقای ظرفیت واکسیناسیون روزانه در سراسر کشور و فراهم بودن واکسن مورد نیاز برای تکمیل واکسیناسیون گروه‌های اعلام شده و با توجه به دریافت واکسن در بخش قابل توجهی از هموطنان ثبت نام شده، مستدعی است به منظور تداوم روند روزهای اخیر و پیشگیری از کندشدن فرآیند واکسیناسیون، افراد تحت شمول در گروه‌های سنی اعلام شده در اولین فرصت ممکن نسبت به ثبت نام در سامانه واکسن به نشانی اینترنتی salamat.gov.ir و اخذ نوبت اقد

منبع : ایرنا

قم پرس منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

آپلود عکس

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید