ششم مرداد و آخرین خبرهای کرونایی استان‌ها

در موج جدید شیوع کرونا، بی‌تردید هر یک افراد بیشتری را در اطراف خود می‌شناسیم که فارغ از سن و جنسیت، بیماری کووید ۱۹ به آنها امان نداده و شمع وجودشان را خاموش کرده است.

افزایش تعداد شهرهای قرمز و آمار ۳۰۳ نفر فوتی در شبانه روز گذشته نشان می دهد که کرونا و به ویژه سویه جهش یافته هندی آن از سفرهای تفریحی و ترددهای غیرمجاز شهروندان و رعایت نشدن شیوه‌نامه‌های بهداشتی بیشترین بهره را برده‌ و تقویت شده است.

گیلانغرب از تازه ترین شهرهای قرمزپوش است که به گفته رییس شبکه بهداشت و درمان آن، چنانچه در این شهرستان در رعایت پروتکل‌ها بیش از این سهل‌انگاری شود، با فاجعه روبرو خواهد شد.

دکتر فریدون نوری با بیان اینکه با وجود شرایط قرمز شهرستان بسیاری از شهروندان همچنان به استفاده از ماسک و رعایت پروتکل‌ها کم توجه هستند، از مردم خواست با توجه به خستگی کادر درمان، همراهی بیشتری برای رعایت پروتکل های بهداشتی و پرهیز از برگزاری مراسم و حضور در اجتماعات داشته باشند.

درخواست دکتر نوری تکرار هشدار و مطالبه همیشگی دیگر مسوولان و کارشناسان حوزه بهداشت و درمان است.

وزیر بهداشت نیز دیروز نسخه هندی و جهش یافته ویروس کرونا را بسیار سرکش توصیف کرد و گفت: اگر شیوه رعایت پروتکل های بهداشتی اینگونه باشد، امیدواری چندانی به خارج شدن از وضعیت قرمز در اکثر شهرهای کشور نداریم اما اگر مردم رعایت کنند و ارگان‌های مختلف بر روی رعایت پروتکل های بهداشتی، پافشاری کنند می توانیم امیدوار باشیم که در چند روز آینده، وضعیت آرام تری داشته باشیم.

دکتر سعید نمکی یادآور شد: در استانهایی مانند سیستان و بلوچستان و برخی استانهای جنوبی، روند بیماری تقریبا در حال مهار شدن است اما در اکثر استان‌ها، روند بیماری، افزایشی است و امیدواریم که در یکی دو هفته آینده به آرامشی نسبی برسیم.

ششم مرداد و آخرین خبرهای کرونایی استان ها

جولان کرونا

به گزارش خبرنگاران استانی ایرنا، بیماران بستری کرونایی در خوزستان در چند روز اخیر ۶۵ درصد افزیش یافته و باعث شده که این ستان به طور خطرناکی در معرض خیز جدید بیماری قرار گیرد.

دکتر سیدمحمد علوی رییس مرکز بهداشت خوزستان با بیان اینکه در چهار روز اخیر آمار مراجعه بیماران کرونایی سرپایی در استان حدود ۵۰ درصد افزایش یافته است، افزود: شرایط خوزستان بسیار شکننده بوده و احتمال قرمز شدن شهرهای بیشتری در این استان وجود دارد.

علوی گفت: رعایت پروتکل های بهداشتی و پرهیز از سفر و شرکت در تجمع امر بسیار مهمی است و در مدیریت بیماری به ما کمک می کند لذا از مردم درخواست داریم این موارد را جدی بگیرند.

اما در مازندران، بدترین شرایط کرونایی از ابتدای پاندمی تاکنون حاکم است و ظرفیت های بهداشتی و درمانی استان پاسخگوی حجم بالای بیماران روزانه نیست.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مازندران وضعیت همه‌گیری کرونا در استان را بحرانی توصیف کرد و گفت که با تکمیل ظرفیت مراکز درمانی دولتی، اکنون بیمارستان‌های خصوصی و تامین اجتماعی هم پذیرش بیماران کرونایی را شروع کرده‌اند.

دکتر بابایی ادامه داد : با وجود نزدیک شدن تعداد بیماران بستری در بیمارستان های کرونایی به سه هزار نفر ، همچنان شاهد روند افزایشی شدید شناسایی بیماران جدید در هر روز نسبت به روز قبل و بستری افزون تر از ترخیصی ها هستیم و درونمایی از ثبات مشاهده نمی شود.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مازندران شیوع ویروس کرونا را در شهرستان های آمل و قائمشهر وخیم تر از سایر نقاط استان توصیف کرد و اظهار داشت : در این شهرها در بیرون اتاق های بیمارستان تخت قرار داده شد و کل ظرفیت بیمارستان ها و حتی راهرو ها به بیماران کرونایی اختصاص داده شده است و در قائمشهر تمام ظرفیت بیمارستان ها را بیماران کرونایی پر کرده اند.

وی افزود : اگر روند شیوع بیماری در استان به همین روال ادامه یابد ، مجبور به احداث نقاهتگاه و بیمارستان صحرایی طی چند روز آتی خواهیم شد وکه در آن صورت هم با کمبود کادر درمانی روبرو خواهیم بود.

وی با انتقاد از کاهش رعایت پروتکل های بهداشتی در استان ، افزود : تا زمانی که مردم همراهی نکنند ، افزایش تخت و جذب نیروی کادر درمان فایده ای نخواهد نداشت ، زیرا هر لحظه بیمار تولید می شود.

بابایی میزان رعایت پروتکل های بهداشتی در استان را زیر ۴۰ درصد دانست و گفت : تازمانی که بیش از ۷۰ درصد جامعه واکسینه نشوند تنها راه مقابله با ویروس استفاده از ماسک و رعایت فاصله گذاری است که متاسفانه این روزها در مازندران بشدت نادیده گرفته می شود.

وی با بیان اینکه هفت شهر مازندران طبق آخرین ارزیابی سامانه ماسک در وضعیت نارنجی قرار دارند، گفت: با توجه به سرعت بالای شیوع بیماری و سیر صعودی انتقال ویروس در همه استان، امکان یکپارچه قرمز شدن مازندران در هفته آتی وجود دارد.

در فارس هم افزایش تعداد مبلایان در مقایسه با موج های قبلی شیوع کرونا موجب شده است که معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز خواستار اعلام وضعیت اضطراری در استان فارس و کلانشهر شیراز شود.

عبدالرسول همتی گفت: در موج جدید علاوه بر افزایش تعداد مبتلایان، سن ابتلا و سن فوتی‌ها هم کاهش یافته و بیماری بیشتر جوانان و افراد میان سال را درگیر کرده است.
همتی گفت: دیروز رکورد بستری بیماران در استان را با بستری ۵۰۵ نفر داشتیم در حالی که در موج‌های قبل حداکثر تعداد بیماران بستری در یک روز ۳۴۰ نفر بود.
وی افزود: هم‌اینک ۲ هزار و ۸۴۴ بیمار در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی استان بستری هستند که از این تعداد ۲۸۶ بیمار بدحال هستند که ۱۳۰ نفرشان با دستگاه تنس مصنوعی تنفس می‌کنند.
همتی افزود: این در حالی است که هنوز در میانه موج هستیم و به قله موج نرسیده‌ایم.
وی با اشاره به عدم استقبال برخی شهرستان‌ها از تزریق واکسن کرونا گفت: به رغم اختصاص سهمیه واکسن به تمام شهرستان‌های استان در تعدادی از شهرستان‌ها از جمله کوار، کوهچنار، آباده، فراشبند و زرین دشت شاهد هستیم که استقبالی از سوی گروه‌های هدف نشده و انتظار است که تمهیداتی اتخاذ شود تا شاهد مراجعه گروه‌های هدف برای دریافت واکسن باشیم.

اما از خراسان شمالی خبر رسیده که روند صعودی آمار بیماران کووید ۱۹ پس از عادی انگاری در تعطیلات اخیر زنگ تکمیل تخت‌های بیمارستانی در این استان را به صدا در آورد.

هم اکنون از ۶۰۰ تخت بیمارستانی پیش بینی شده برای بیماران کووید ۱۹ در استان خراسان شمالی بیش از ۶۶ درصد تحت اشغال این بیماران قرار دارد به طوری که هم اکنون ۴۱۰ بیمار کووید ۱۹ در بیمارستان ها بستری هستند و از این بیماران حدود ۲۷۰ نفر پس از عید قربان به این بیماری مبتلا شدند.

براساس اعلام دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی روزانه بین ۳۰۰ تا ۵۰۰ بیمار مشکوک به کووید ۱۹ برای تست به پایگاههای سلامت مراجعه می کنند که نتیجه حدود ۴۰ تا ۵۰ درصد از این بیماران مثبت است و ادامه این روند می تواند وضعیت استان را بحران تبدیل کند.

علاوه بر آن، افزایش تخت های بیمارستانی برای بیماران کووید ۱۹، پروسه درمان سایر بیماران اورژانسی را که نیاز به درمان فوری دارند با اختلال مواجه می کند و تنها راهکار توصیه شده از سوی درمانگران رعایت پروتکل های بهداشتی ، دورهمی خانوادگی ؛ جشن عروسی و پرهیز از عادی انگاری کرونایی است .

با بستری ۹۵ بیمار جدید طی ۲۴ ساعت گذشته، هم اکنون ۴۱۰ بیمار دارای علایم بیماری کووید ۱۹ در بیمارستان های استان بستری هستند.

به گفته دبیر استانی مبارزه با کرونا، میزان رعایت پروتکل های بهداشتی در استان شدیدا کاهش یافته و در برخی از شهرستان ها رعایت پروتکل ها و استفاده از ماسک بسیار کم است.

در کهگیلویه و بویراحمد شمار قربانیان در استان با فوت دو بیمار دیگر در شبانه روز گذشته، به ۷۲۸ نفر رسید.

هم اینک ۳۶۸ بیمار در بیمارستانهای استان بستری اند که ۱۲۰ نفر از این بیماران مبتلای قطعی و ۱۶ نفر در بخش مراقبت های ویژه تحت درمان هستند.

روند افزایشی موارد مثبت و بستری بیماری در کهگیلویه و بویراحمد با سرعت بیشتری ادامه دارد که احتمالا طی هفته ها و روزهای آینده تخت های بیمارستان‌ها از بیماران کرونایی اشغال خواهد شد و تعداد مرگ و میرهای روزانه نیز دو رقمی می شود.

کرونا در شبانه روز گذشته در ایلام هم دو قربانی دیگر گرفت و مجموع فوتی های استان را به ۸۲۶ نفر افزایش داد.

در همین مدت، در البرز ۱۵۴ بیمار کووید ۱۹ در بیمارستان های استان بستری شدند و بهار زندگی ۲۰ نفر بر اثر ابتلا به کرونا خزان شد

اما در کرمانشاه، رییس کمیته اطلاع‌رسانی ستاد مدیریت کرونا دانشگاه علوم‌ پزشکی گفت: در شبانه روز گذشته ۳۲۷ نفر شامل ۵۷ بیمار مثبت بستری و ۲۷۱ بیمار مثبت سرپایی مبتلا به کرونا در سطح استان شناسایی شدند که نسبت به روز قبل ۵۱ نفر بیشتر است.

همچنین در همدان، با فوت چهار بیمار دیگر در ۲۴ ساعت گذشته آمار مرگ و میر ناشی از کرونا در استان از ابتدای اپیدمی ویروس تاکنون به ۲ هزار و ۳۳۶ مورد رسیده است.

به گفته مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان، با شناسایی ۴۲۹ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در این استان، مجموع بیماران بستری مثبت به ۱۹ هزار و ۷۷۱ و بیماران سرپایی مثبت به ۵۰ هزار و ۳۶۸ نفر رسید.

ششم مرداد و آخرین خبرهای کرونایی استان ها


واکسیناسیون علیه کرونا در استان‌ها

اما خبر امیدوارکننده این که با تامین محموله های جدید واکسن، راه اندازی و تجهیز مراکز بیشتری برای واکسیناسیون و افزایش جوامع هدف، این روند سرعت و نظم بیشتری گرفته است.

وزیر بهداشت در همین خصوص بیان کرده است: از این هفته با توجه به ذخیره واکسنی که فراهم کرده ایم، گروه های بیشتری را تحت پوشش قرار می دهیم و مراکز واکسیناسیون را افزایش داده ایم و در مشاغل و حِرَف پرخطر از مراکز جدید واکسیناسیون استفاده می کنیم و در هفته آینده وضعیت واکسیناسیون بهتر خواهد شد.

در همین خصوص، در اصفهان اعلام شد که تعداد مراکز تجمیعی در کلانشهر اصفهان به منظور تسریع در واکسیناسیون کرونا و افزایش سطح ایمنی جامعه به هشت واحد افزایش می‌یابد.

در کنار راه اندازی مراکز جدید تجمیعی در اصفهان، ظرفیت مراکز موجود واکسیناسیون کرونا نیز افزایش می‌یابد.

به گفته رییس مرکز بهداشت اصفهان، هر واکسنی که به دانشگاه علوم پزشکی اصفهان برسد وارد چرخه واکسیناسیون می‌شود، اضافه کرد: نوع واکسن، چندان تفاوتی نمی‌کند بلکه اصل واکسیناسیون مهم است که با ایجاد ایمنی بیشتر در بین مردم، میزان ابتلا و بستری ناشی از کرونا کاهش یابد.

حیدری با تاکید بر اینکه رعایت برخی از شیوه نامه‌های بهداشتی در استان اصفهان رها شده و بسیار بد است، تصریح کرد: ما از مردم می‌خواهیم که هر فرد به فکر خودش باشد و به عنوان یک مسوولیت اجتماعی، دستورهای بهداشتی را رعایت کنند تا میزان واکسیناسیون در جامعه به سطح قابل قبول و حدود ۷۰ درصد برسد.

همچنین وزیر بهداشت دستور واکسیناسیون گروه سنی ۴۵ تا ۴۸ سال در هرمزگان را صادر کرده و به زودی واکسیناسیون کرونا برای این گروه در هرمزگان آغاز می شود.

این خبر را دکتر محمود حسین‌پور معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان اعلام کرد و افزود: تاکنون ۲۵۰ هزار و ۶۵۱ دز واکسن کرونا در هرمزگان تزریق شده که ۲۱۱ هزار و ۱۲ نفر دز اول و ۳۹ هزار و ۶۳۹ نفر دز دوم را دریافت کردند.

وی با اشاره به تلاش همه نیروهای بهداشت و درمان برای تسریع واکسیناسیون کرونا در هرمزگان، خاطرنشان کرد: به طور میانگین روزانه بیش از ۱۰ هزار نفر برابر کرونا در استان واکسینه می شوند.

دکتر حسین‌پور با اشاره به وضعیت بحرانی شیوع کرونا در هرمزگان تاکید کرد: در این شرایط همه افراد باید پس از دریافت پیامک ، جهت انجام واکسیناسیون به مراکز درمانی مراجعه کنند ، زیرا که اجتناب برخی ها از انجام واکسیناسیون، می تواند موجب طغیان دوباره این ویروس در جامعه شود و بسیاری را به گام مرگ ببرد.

وی آمار فوتی های کرونا در هرمزگان در شبانه روز گذشته را ۱۳ نفر اعلام کرد و افزود: با احتساب این شمار، مجموع فوتی های کرونا در استان به یک هزار و ۶۲۹ نفر رسیده است و وضعیت ۳۰ نفر از بستری های کرونا در هرمزگان بسیار وخیم گزارش شده و پزشکان امید چندانی به بهبودی آنها ندارند.

یکی دیگر از تازه های واکسیناسیون کرونا، راه اندازی ایستگاه خودرویی واکسیناسیون در مهاباد به منظور تسریع در خدمات رسانی و رفاه حال شهروندان است.

روزانه ۶۰۰ نفر واجد شرایط تزریق واکسن کرونا می توانند در این پایگاه خودرویی ثبت نام کنند که در صورت استقبال شهروندان از این محل پایگاه های خودرویی دیگری نیز در سطح شهرستان راه اندازی خواهد شد.

خبرنگاران از جمله گروه های هدف هستند که بنا بر اعلام وزارت بهداشت سوال قطار واکسیناسیون شده اند.

بر این اساس و مطابق سند ملی واکسیناسیون و با هماهنگی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، تزریق واکسن کرونا به خبرنگاران در شهرستان‌های آبادان، خرمشهر و شادگان آغاز شد.

در آبادان مرکز تجمیعی واکسیناسیون مجموعه فرهنگی رفاهی نفت در خرمشهر مرکز تجمیعی واکسیناسیون کانون شهید فهمیده و در شادگان مرکز تجمیعی واکسیناسیون مدرسه ابتدایی هدف کار واکسیناسیون خبرنگاران را انجام می دهند.

اما در خراسان رضوی، رییس سازمان بسیج رسانه اعلام کرد که واکسیناسیون خبرنگاران این استان با توجه به اولویتها نهم مرداد ماه در مشهد آغاز خواهد شد.

عباس محمدیان افزود: تلاش می‌کنیم تا پایان مرداد ماه واکسیناسیون خبرنگاران استان به پایان برسد.

۲ هزار و ۱۰۰ خبرنگار، عکاس، فیلمبردار، مستندساز و فعال رسانه‌ای در خراسان رضوی فعالیت می‌کنند که هزار و ۳۲۰ نفر از این تعداد عضو سازمان بسیج رسانه این استان هستند.

فرهنگیان هم از دیگر گروه های هدف تزریق واکسن هستند و در فارس، به بیان معاون پژوهش،برنامه‌ریزی و توسعه منابع آموزش و پرورش استان، آغاز واکسیناسیون از نهم مرداد ۱۴۰۰ خواهد بود.

محسن کلاری اضافه کرد:از شنبه نهم مردادماه با همکاری دانشگاه علوم پزشکی شیراز واکسیناسیون ۲۴هزار نفر از فرهنگیان مدارس دولتی و غیر دولتی و مهدکودک در شیراز را آغاز می کنیم.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه متأسفانه از ابتدای شیوع کرونا در کشور تاکنون ۳۷ نفر از همکاران فرهنگی و اداری در اداره کل آموزش و پرورش فارس قربانی این ویروس منحوس شده اند، ابراز کرد: امیدواریم با همکاری دانشگاه بتوانیم در زمان معین تزریق تمام آموزگاران و افرادی که در امر آموزش در آموزش و پرورش استان فعالیت دارند را واکسینه کنیم.

در آذربایجان غربی هم رییس سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری گفت: روزانه ۲۵۰ تا ۳۰۰ راننده ناوگان حمل و نقل عمومی در این شهر از امروز /چهارشنبه/ علیه ویروس کرونا واکسینه خواهند شد.

ناصر سعیدآبادی افزود: رانندگان اتوبوس و تاکسی های شهری، رانندگان مینی بوس و آژانس های تلفنی به ترتیب با هماهنگی دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی واکسینه می شوند.

ششم مرداد و آخرین خبرهای کرونایی استان‌ها

سایر خبرهای کرونایی
در فضای نبرد سخت با کرونا حال و هوای شهرها هم تفاوت‌ زیادی کرده و برخی مراکز تحت تاثیر قرار گرفته اند.

بیش از ۶۰ آموزشگاه فنی‌وحرفه ای خراسان شمالی به علت شیوع کرونا و ضرورت مقابله با آن تعطیل شده است.

به گفته مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای خراسان شمالی، کرونا، سبب کاهش تعداد مهارت آموزان و کاهش فعالیت مراکز آموزش فنی و حرفه ای شده و شمار زیادی از این مراکز با وجود گذشت چهار ماه از سال، فعالیتی نداشته اند.

در زنجان هم ویروس کرونا مراکز تعویض پلاک خودروی استان را تعطیل کرد.

به گفته رییس مرکز شماره‌گذاری پلیس راهور فرماندهی انتظامی استان زنجان، مراکز تعویض پلاک خودرو این استان به علت اعلام وضعیت قرمز و به منظور پیشگیری از ابتلای مراجعان به کرونا به حالت تعطیل درآمده است.

وی با بیان اینکه تعطیلی مراکز تعویض پلاک خودرو در استان زنجان برابر با دستورالعمل های ابلاغی صورت می گیرد، اظهار داشت: کسانی که نوبت تعویض پلاک دریافت کرده اند پس از عادی شدن شرایط حاکم کرونایی می توانند به مراکز تعویض پلاک و شماره گذاری، مراجعه و خدمات مورد نیاز را دریافت کنند.

گزارش‌های کرونایی

سیستان و بلوچستان در روزگار کرونایی

سهل‌انگاری عمومی ۱۸ ماه مبارزه بی‌امان را با کرونا بر باد ندهد!

کرونا و داغ‌های مانده بر دل مادران

کرونا در ایران/ ۳۰۳ فوتی، ۳۳ هزار و ۸۱۷ بیمار جدید

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی امروز اعلام کرد: ۳۰۳ نفر طی ۲۴ ساعت گذشته بر اثر کرونا جان باختند و مجموع جانباختگان بر اثر ابتلا به کرونا به ۸۹ هزار و ۷۸۲ نفر رسید.

از دیروز تا امروز ۶ مردادماه ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۳۳ هزار و ۸۱۷ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که سه هزار و ۶۹۴ نفر از آنها بستری شدند.

مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به سه میلیون و ۷۹۲ هزار و ۱۴ نفر رسید.

۵ هزار و ۲۰۵ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش های مراقبت های ویژه بیمارستانها تحت مراقبت قرار دارند.

همچنین تا کنون ۸ میلیون و ۸۴۸ هزار و ۹۳۶ نفر دُز اول واکسن کرونا و دو میلیون و ۵۵۸ هزار و ۸۰۲ نفر نیز دُز دوم را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۱۱ میلیون و ۴۰۷ هزار و ۷۳۸ دُز رسید.

منبع : ایرنا

قم پرس منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

آپلود عکس

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید