کد خبر: 347335
۰
۰
نسخه چاپی

امام کاظم(ع) باب الحوائج و گره‌گشای زندگی مردم

به گزارش قم پرس، حجت الاسلام سید حمید میرباقری در حرم مطهر بانوی کرامت با اشاره به ولادت امام کاظم علیه السلام، گفت: امام کاظم علیه السلام در روایتی فرمودند: «خوشا به حال شیعیان ما که در عصر غیبت متمسک به ریسمان ما هستند زیرا این افراد ثابت قدم بر دوستی ما و بیزار از دشمنان ما هستند»

وی با بیان اینکه باید دوستی با اهل بیت (ع) و مبارزه با برائت از دشمنان در کنار هم باشد، ادامه داد: امام کاظم علیه السلام فرمودند شیعیانی که در عصر غیبت پیرو ما و به دنبال عمل به حرف ما هستند به خدا قسم در قیامت در درجات ما خواهند بود.

استاد حوزه علمیه با اشاره به نکاتی در حالات امام کاظم علیه السلام افزود: ایشان ۵۵ سال عمر شریفشان بوده و ۳۵ سال امامت کرده‌اند و طولانی‌ترین دوران امامت را داشته اند که تمام این مدت همراه با خون دل خوردن برای حفاظت و نگهبانی از دین بوده است.

وی با بیان اینکه همه حالات ائمه (ع) برای حفظ دین بوده است، افزود: اگر مصائب و غصه‌های اهل بیت (ع) نبود امروز دین به ما نرسیده بود زیرا دین مانند اتاق عمل و بیمارستانی است که همه چیز دارد ولی طبیب ندارد و با این بیمارستان نمی‌توان مریض را درمان کرد.

میرباقری افزود: اگر امام در کنار دین نباشد همین دین می‌تواند باعث گمراهی و ضلالت شود مانند داعش و منافقین که دین را دارند ولی کنار آن امام و کارشناس ندارند و به انحراف رفته‌اند.

وی با اشاره به روایتی از امام باقر علیه السلام ولایت را رکن اصلی خیمه دین دانست و گفت: پیامبر (ص) ۱۲۰ مرتبه به معراج رفتند و در روایت است که هر بار خدای متعال ایشان را سفارش به واجبات و ولایت می‌کرد و در حدیثی آمده است که بیش از هر چیز دیگر خداوند سفارش به ولایت می‌کرد زیرا اگر ولایت نبود بقیه واجبات هم از بین می‌رفت.

استاد حوزه علمیه کاظم را معروف ترین لقب امام هفتم دانست و افزود: کاظم به معنی فرو بردن غضب و عصبانیت است و امام کاظم علیه السلام اجازه نمی‌دادند غضب و عصبانیت کاری کند که ایشان کنترل خود را از دست بدهند و از این رو ایشان را به عنوان بهترین زندانیان نام برده‌اند زیرا هر چه ایشان را آزار و اذیت کردند حتی دشمنان خود را نفرین و لعن نکردند و حتی به افرادی که به ایشان ناسزا می‌گفتند هم خوبی می‌کردند.

وی با بیان اینکه ائمه معصومین (ع) با اینکه حکومت و تبلیغات و رسانه نداشتند ولی در دل‌های مردم ماندگار شدند، افزود: رفتار ائمه (ع) بر مبنای حق و حقیقت بود و حق و حقیقت جاذبه دارد بنابراین باید با حوصله و کار فرهنگی افراد را جذب به دین کرد.

میرباقری افزود: یکی از رفتارهای موسی بن جعفر این بود که اگر به ایشان خبر می‌دادند که فلانی پشت سر شما فلان حرف بد را زده است حضرت برایش یک هدیه می‌فرستادند و همین رفتار ایشان بود که خلفای عباسی چشم دیدن ایشان را نداشتند.

وی گفت: اینکه امام کاظم علیه السلام را از این زندان به آن زندان می‌فرستادند به خاطر این بود که زندان‌بان‌ها زیر بار کشتن ایشان نمی‌رفتند زیرا جز خوبی چیزی از امام کاظم علیه السلام نمی‌دیدند و جذب رفتار امام می‌شدند.

استاد حوزه علمیه لقب دیگر امام هفتم را باب الحوائج دانست و گفت: نه تنها خود امام به افرادی که حاجت داشتند کمک می‌کردند بلکه یکی از شروط ایشان برای اصحابشان این بود که گره‌گشای دیگران باشند و این نشان می‌دهد که امام کاظم علیه السلام برای گره‌گشایی از مردم اهمیت ویژه‌ای قائل بودند.

وی افزود: ایشان به علی بن یقتین که از دوستدارانشان و در دستگاه حکومت بود گفتند تو تضمین کن که کار شیعیان من را راه بیندازی من هم ضمانت می‌کنم که تو به زندان نیفتی، با شمشیر کشته نشوی و فقر از تو و خانواده ات دور شود.

منبع : مهر

قم پرس منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

آپلود عکس

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید