کد خبر: 353309
۰
۰
نسخه چاپی

۲۶ میلیون مترمربع مساحت فضای سبز قم/آبیاری ۵ درصد عرصه‌های جنگلی با پساب فاضلاب

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری قم گفت: در حال حاضر سرانه فضای سبز قم، 20.07 مترمربع و مساحت فضای سبز قم 26 میلیون مترمربع است.

پیام جوادیان با اشاره به وضعیت فضای سبز در قم اظهار داشت: قم به لحاظ فضای سبز، مقام سوم در کشور در مقایسه با ۸ کلان‌شهر اصلی را بعد از اصفهان و شیراز دارد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر سرانه فضای سبز قم، ۲۰.۰۷ مترمربع و مساحت فضای سبز قم ۲۶ میلیون مترمربع است افزود: طبق شاخص گذاری‌ها، سرانه باید ۲۴ تا ۲۵ مترمربع باشد و برای رسیدن به سرانه استاندارد، با برنامه‌ریزی در شهرداری و همکاری سایر ارگان‌ها به‌ویژه راه و شهرسازی برآنیم تا سال ۱۴۰۴ به این سرانه دست یابیم.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری قم با بیان اینکه در جهت ارتقای سرانه فضای سبز به ازای یک مترمربع باید یک را ضربدر جمعیت کنیم ابراز کرد: در این زمینه برای یک‌میلیون و ۲۹۰ هزار نفر جمعیت قم باید یک‌میلیون و ۲۹۰ هزار مترمربع توسعه فضای سبز اتفاق بیفتد.

وی با تأکید بر اینکه زمین‌های اطراف شهر قم به اداره کل راه و شهرسازی تعلق داشته که در این زمینه مقرراتی داریم که براساس آن، می‌توانند زمین‌ها را در اختیار شهرداری قرار دهند گفت: اگر زمین کافی در اختیارمان قرار بگیرد و بوستان‌ها را راه‌اندازی کنیم، سالی ۱.۵متر سرانه فضای سبز برای توسعه در نظر گرفته‌ایم تا به ۲۵ مترسرانه دست یابیم.

جوادیان آبیاری فضای سبز شهری را مورد توجه قرار داد و یادآور شد: یکی از دغدغه‌های جدی در توسعه فضای سبز، کمبود آب است که دراین‌باره تدابیر خوبی اندیشیده شده و پساب تصفیه‌خانه شهر قم را تصفیه ثانویه برای آبیاری فضای سبز می‌کنیم.

وی ادامه داد: آب خارج‌شده از سیستم تصفیه ثانویه به لحاظ استانداردها و مباحث شرعی تائید شده و در فضای سبز مورداستفاده قرار می‌گیرد که در حال حاضر حدود ۱۷ درصد آبیاری فضای سبز شهر قم توسط آب شهری انجام می‌شود.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری قم دلایل استفاده از آب شهری در آبیاری فضای سبز شهر را مورد توجه قرارداد و اظهار داشت: در بوستان‌هایی که در بافت‌ شهری وجود دارند،خط انتقال نداریم و در حدود ۷۵ درصد آب چاه‌ها، حقابه رودخانه، منابع زیرزمینی و بقیه پساب به میزان ۴۵ لیتر در ثانیه بوده که داریم.

وی با بیان اینکه این پساب از سال ۹۸ واگذارشده و به‌گونه‌ای نیست که مستقیم در فضای سبز استفاده شود، یادآور شد: مباحث زیست‌محیطی اجازه نمی‌دهد پساب به‌طور مستقیم در بوستان شهری استفاده شود و بااینکه تصفیه می‌شود اما اگر در فرآیند تصفیه مشکلی ایجاد شود مخاطراتی برای شهروندان داشته باشد.

وی عنوان کرد: ازاین‌رو پساب فقط برای کمربندی و پارک‌های جنگلی مورداستفاده قرار می‌گیرد، هرچند در هیچ کجای دنیا از پساب برای آبیاری در درون شهر استفاده نمی‌شود، از ۲۶ میلیون مترمربع فضای سبز، ۶ میلیون مترمربع شهری و ۲۰ میلیون مترمربع جنگلی است که تنها ۵ درصد در عرصه‌های جنگلی از پساب استفاده می‌شود.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری قم گفت: در تلاش هستیم این میزان را به ۱۰ درصد برسانیم اما این‌گونه نیست که همه فضای سبز از آب پساب استفاده کند، یک زمانی ۱۰۰ در صد آب شرب برای آبیاری بوده و در حال حاضر به ۱۷ درصد رسیده است.

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید