کد خبر: 353313
۰
PNAZAR
نسخه چاپی

جزئیات برگزاری جشنواره سی و چهارم/۱۰ فیلم در بخش ملی اکران می‌شود

به گزارش قم پرس علیرضا تابش در نشست خبری سی و چهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان که صبح امروز (پنجشنبه یکم مهرماه) در سالن کنفرانس کتابخانه مرکزی اصفهان برگزار شد، ضمن ادای احترام به شهدای سلامت اظهار داشت: امیدوارم با پایان بحران کرونا بار دیگر سالن‌های سینما و رویدادهای هنری مرکز توجه و تجمع اهالی فرهنگ و هنر شود.

مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی با اشاره به شعار سی و چهارمین دوره جشنواره فیلم کودک ادامه داد: صبح امروز به اتفاق شهردار اصفهان از پوستر این دوره از جشنواره با شعار «سینما، سرزمین خیال» رونمایی شد. برای سینما رسالت و شان حفظ امید و نشاط را قائل هستیم، در شرایط ترس و هراس آور کرونا، کودکان با دنیای سینما به آرام بخشی تخیل و خیال روی می‌آورند. سینماگران ما که در دو سال آتی فیلم‌های جذابی برای کودکان و نوجوانان تولید کردند برای ما قابل احترام هستند. از همین جهت شعار جشنواره امسال را عملیاتی می‌دانم، زیرا همیشه هنرمندان ما به دنیای خیال سری می‌زنند و در این دنیای فانتزی فرزندان کشور را به دنیای شادی و نشاط می‌برند.

معرفی هیات داوران

وی گفت: امسال بیش از ۵۵۰ اثر ملی و بین‌المللی به دبیرخانه جشنواره ارسال شدند. کل آثار متقاضی در بخش ملی ۴۳۸ اثر بود که ۳۹۲ اثر سینمایی با مقررات جشنواره منطبق بود و مورد انتخاب قرار گرفت. در بخش وب سری ۱۲ اثر، بخش پویانمایی کوتاه ۱۲۰ اثر، بخش فیلم کوتاه داستانی ۲۱۵ اثر، بخش فیلم‌های بلند ایرانی ۴۵ اثر و ۱۶ اثر هم در بخش ویژه کرونا «کرونا روایت» متقاضی جشنواره بودند که به انتخاب گذاشته شدند.

تابش افزود: ۱۰ فیلم خارجی به همراه دو فیلم ایرانی در بخش بین‌المللی به نمایش درخواهند آمد همچنین ۱۰ فیلم کوتاه خارجی و سه فیلم کوتاه ایرانی نیز در بخش بین‌المللی حضور خواهد داشت. از کشرهای سوییس، آلمان، مکزیک، پرو، هند، اسپانیا، کرواسی، اسکوانی، بوسنی، استونی و بسیاری دیگر از کشورها آثار خود را به جشنواره ارسال کردند. سه داورِ سیفژ نیز که یکی از آن‌ها فریال بهزاد از ایران است، در بخش سیفژ داوری خواهد کرد.

دبیر سی و چهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان اسامی فیلم‌های بلند سینمایی که در جشنواره به نمایش درمی‌آیند را به این شرح اعلام کرد: «بلوط» به کارگردانی مرتضی رحیمی، «بام بالا» کارگردانی سید جواد سید حاتمی، «برزنگی» کارگردانی حسین قاسمی جامی، «پسران دریا» کارگردانی افشین هاشمی حسین قاسمی جامی، «ترانه‌های پدرانه» به کارگردانی محمد بصیری، «داستان‌های هزار و یک روز» کارگردانی حبیب احمدزاده، «زندگی و زندگی» کارگردانی علی قوی‌تن، «شهر گربه‌ها» به کارگردانی سید جواد هاشمی، «لیپار» کارگردان حسین ریگی، «یدو» به کارگردانی مهدی جعفری.

وی به اعضا هیات داوران، توضیح داد: در بخش ملی مهین جواهریان، گلاره عباسی، بهروز شعیبی، حامد موفق، رضا درستکار و بهرام دهقان‌یار داوری آثار را بر عهده دارند. در بخش بین‌المللی چهار داور از کشورهای فرانسه، آلمان، چین و سوئد به صورت آنلاین همراه جشنواره خواهند بود و آثار را داوری می‌کنند. همچنین در بخش انیمیشن‌های بلند و کوتاه دو داور از ترکیه و افغانستان داوری را بر عهده دارند. در مجموع داورهایی از پاکستان، بنگلادش، هند، ژاپن، اکراین، گرجستان و دیگر کشورها در کنار جشنواره هستند.

اکران آنلاین و حضوری آثار

تابش درباره چگونگی اکران و نمایش فیلم‌ها، توضیح داد: این دوره از جشنواره به صورت ترکیبی آنلاین و فیزیکی، میزبان مخاطبان جشنواره است. در بخش آنلاین «هاشور»، «فیلیمو» و «تیوا» پلترفرم‌های میزبان جشنواره هستند و مخاطبان آنلاین می‌توانند از تاریخ ۱۶ تا ۲۱ مهرماه بر اساس جدول اکران به تماشا فیلم‌های جشنواره بپردازند. همچنین تیوا به عنوان تلویزیون اینترنتی جشنواره، رویدادهای مختلف جشنواره در تهران و اصفهان را به صورت زنده پوشش خواهد داد. کارگاه‌های جشنواره نیز به صورت آنلاین از هاشور پخش می‌شود و این پلتفرم میزبان بخش کتابخانه ویدیویی هم است.

مدیر عامل بنیاد سینمایی فارابی افزود: در خانه جشنواره در اصفهان میزبان داوران کودک و نوجوان خواهیم بود که به سالن‌های نمایش دعوت می‌شوند و می‌توانند آثار را از نزدیک دنبال و داوری کنند. امیدواریم که با همت شهرداری اصفهان، حوزه هنری و کانون پرورش فکری بتوانیم شاهد اکران فیلم‌ها در مناطق محروم و حاشیه‌ای شهر اصفهان هم باشیم. در این سال‌ها تعلق خاطر به بخش‌های حاشیه‌ای هم وجود داشته و همه کودکان هم باید بتوانند آثار را ببینند.

وی با اشاره به بازار آنلاین جشنواره، اظهار کرد: در کتابخانه آنلاین جشنواره ۴۵۰ عنوان فیلم از تولیدهای سال‌های اخیر کودک و نوجوان موجود خواهد بود و خارجی‌های می‌توانند در طول ایام جشنواره فیلم‌های مورد نظر خود را انتخاب و برای سرمایه‌گذاری اقدام کنند. این دوره نیز کارگاه‌های جذاب و خوبی را در بخش بین‌الملل و ملی طراحی کردیم و امیدواریم این کارگاه که با حضور مدرسان خارجی و ایران برگزار می‌شود، مورد استقبال قرار گیرد.

دبیر سی و چهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان درباره چگونگی برگزاری افتتاحیه و اختتامیه، افزود: تلاش ما این است که افتتاحیه کوتاه برگزار شود و جزییات آن در روزهای آینده اعلام خواهد شد.

وی از اکران هم‌زمان اثار برگزیده در ۲۳ استان و دو منطقه آزاد اروند و ارس نیز خبر داد.

میزبانان جشنواره در اصفهان

تابش درباره سینماهای میزبان جشنواره در شهر اصفهان، گفت: سینمای سیتی سنتر و سینمای ساحل میزبانان این دوره از جشنواره در اصفهان خواهند بود. در بخش هیات داوران بخش بین‌الملل جشنواره شش داور از کشورهای مختلف در بخش مسابقه بلند و کوتاه داریم ضمن اینکه داوران کودک و نوجوان از هشت کشور به علاوه سه کودک اصفهانی، آثار بین‌الملل را داوری خواهند کرد.

وی ادامه داد: یکی از دغدغه‌هایی که در راستای دیپلماسی عمومی داشتیم، اهمیت شهرهای خواهرخوانده اصفهان بوده که امسال نیز با این شهرها همکاری تنگاتنگی داریم و داورهایی از این شهرها دعوت شدند.

مدیرعامل سینمایی فارابی با اشاره به افتتاح موزه جشنواره در اصفهان، تاکید کرد: موزه و مرکز اسناد جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان در اصفهان افتتاح خواهد شد و فاز اول این موزه در این دوره جشنواره افتتاح خواهد شد.

المیپیاد فیلم‌سازی امسال هم هم‌زمان با جشنواره برگزار می‌شود

تابش با اشاره به المپیاد فیلم‌سازی کودکان و نوجوانان، اظهار کرد: المپیاد فیلم‌سازی کودکان و نوجوانان یکی از بخش‌های مهم جشنواره است، در این المپیادها با انتقال تجربه و آموزش بزرگان سینما به نوجوانان، نسل بعدی فیلم‌سازان شکل خواهد گرفت.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر چیستی دستاوردهای المپیادهای فیلم سازی کودکان و نوجوانان، توضیح داد: نسل آینده سینمای ایران بی‌تردید متاثر از المپیاد فیلم‌سازی نوجوانان خواهد بود، نوجوان ۱۱ ساله که در سال ۱۳۹۴ به المپیاد آمده، الان به یک جوان سینماگر تبدیل شده است. بخشی از شرکت کنندگان در المپیاد به صداوسیما و دیگر سازمان‌های مرتبط خواهند رفت. حتی در این دوره از المیپاد، قرار است برگزیدگان دوره‌های قبل تجربه خود را به شرکت‌کنندان جدید منتقل کنند. از طرفی ایده محوری المپیاد باعث می‌شود تا شرکت کنندکان یاد بگیرند که توسعه ایده گروهی است.

برگزاری یادبود فرشته طاهرپور در جشنواره سی و چهارم

دبیر سی و چهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان با بیان اینکه «افتتاحیه این دوره از جشنواره با بزرگداشت زنده یاد روح نور، مدیر و موسس سینما قدس اصفهان و رییس اسبق صنف سینماداران ایران آغاز خواهد شد»، خاطر نشان کرد: در اختتامیه جشنواره سی و چهارم نیز هم از دو شخصیت محبوب و موثر در سینمای کودک و نوجوان که امسال متاسفانه بر اساس کرونا درگذشتند یعنی فرشته طائرپور و محمد ابوالحسنی خالق «دیرین دیرین» یاد و تجلیل خواهد شد.

اصفهان شهر خلاق سینمایی می‌شود؟

تابش در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه تاثیر برگزاری جشنواره فیلم کودک در اصفهان، گفت: تنها شهر مهم کشور که یک جشنواره تخصصی را میزبانی می‌کند، اصفهان است. به واسطه این جشنواره در این سال‌ها آثار مختلفی از سوی نهادهای مختلف در اصفهان مورد حمایت قرار گرفته ضمن اینکه نیروی انسانی ارزشمندی را این جشنواره تربیت کرده است. داوران کودکان و نوجوان اصفهانی امروزه چند زبان زنده دنیا را بلدند، سینما را می‌شناسند و صاحب نظر شدند. اما نباید فراموش کرد که سینما یک زنجیره به هم پیوسته بوده و جشنواره یک بخشی از این زنجیره است. تمام این اتفاقات در طول زنجیره صنعت سینما، در تعالی شهر اصفهان بسیار مهم است.

وی افزود: طرحی را امروز تقدیم شهردار اصفهان کردم، عنوان این طرح «اصفهان شهر خلاق سینمایی» است و پیشنهادات خود را به شهرداری پیشنهاد کردیم. امیدوارم مدیریت شهری اصفهان به این طرح توجه کنند و اگر هم‌افزایی بین بخش‌های مختلف شهر اصفهان باشد، می‌توانیم شاهد اثر بخشی بیشتر جشنواره در سال‌های آینده باشیم. تحقق بخشی به شعار ایران تهران نیست، مهم‌ترین دستاورد جشنواره فیلم کودک در طی چند سال اخیر است.

مهر پایان بر سفارشی سازی

مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی در پاسخ به این سوال که دستاورد بنیاد سینمایی فارابی در حوزه سینمای کودک و نوجوان چه بوده، اظهار کرد: به تولید سفارشی برای جشنواره فیلم کودک مهر پایان زدیم، روزی که مدیرعامل بنیاد فارابی شدم با ۴۰ فیلم سفارشی مواجه بودم که صرفاً برای پخش در جشنواره فیلم کودک تولید شده بود. این آثار نه اکران شده و نه حتی تلویزیون آن‌ها را خریده بود. اما با حضور من و همکارانم این سفارشی سازی‌ها به پایان رسید و با تعریف اولویت سازی‌های جدید آثار مختلفی شکل گرفت. در این سال‌ها ارتباط بین سینمای کودک و دیگر حلقه‌های تولیدات کودک نظیر ادبیات کودک شکل گرفت. یکی دیگر از دستاوردهای ما افزایش تعداد آثار اکران شده برای کودک و نوجوانان در سینما بود و سهم سینمای کودک را از دو فیلم در سال به ۱۰ فیلم رساندیم.

تابش درباره وضعیت آثار اکران نشده‌ای که سال‌های قبل ساخته شدند، گفت: بخش عمده اکران آثار سینمایی به عهده صاحبان این آثار است. دو فیلم «یدو» و «مهران» که بنیاد فارابی نقش پررنگی در ساخت آن داشت، به تلویزیون فروخته شد؛ البته صدا و سیما پیشنهاد خوبی برای این دو فیلم داشت. درخواست ما از صدا و سیما و پلتفرم‌های آنلاین این است که با نرخ بهتری آثار ایرانی از سینماگران کودک و نوجوان خریداری کنند تا کودکان ایرانی علاوه بر آثار خارجی، آثار داخلی را نیز ببیند.

بودجه جشنواره افزایشی نداشته

وی با اشاره به بودجه جشنواره، تاکید کرد: بودجه جشنواره افزایشی نسبت به سال‌های گذشته نداشته و در بنیاد فارابی تاکید ویژه به صرفه‌جویی داریم؛ حتی در بخش‌های از جشنواره هزینه‌ها را کاهش دادیم.

دبیر سی و چهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان درباره اینکه تنوع فیلم‌ها در جشنواره سی و چهارم چگونه بوده، پاسخ داد: تنوع کارگردانی، تنوع اقلیمی و تنوع موضوعی در جشنواره سی و چهارم زیاد است. از اصفهان تا سیستان بلوچستان و خراسان آثار سینمایی داریم که در این آثار هم زیبایی زندگی کودکان و نوجوانان و هم نشانه‌هایی از فرهنگ بومی ایران‌زمین تجلی پیدا کرده است. برخی از این فیلم‌ها با رضایت تهیه کنندگان به صورت آنلاین و برخی دیگر از آثار تنها به صورت حضوری در اصفهان و تهران نمایش داده می‌شود. هر آن تعداد فیلمی که برای خانه‌های جشنواره در تهران و اصفهان پخش می‌شود در دیگر شهرهای کشور نیز اکران خواهد شد.

کودکان و نوجوانان رخت داوری بر تن کنند

تابش با بیان اینکه «کودک و نوجوان تا سوم مهرماه فرصت دارند برای داوری ثبت نام کنند»، اظهار کرد: کودکان و نوجوانان در سراسر کشور می‌توانند تا سوم مهرماه برای داوری آثار در پرتال جشنواره ثبت نام کنند. بعد از ثبت نام دو گزینه حضوری و غیر حضوری وجود دارد که داورهای در اصفهان و تهران می‌توانند به صورت حضوری در خانه جشنواره حاضر شوند و آثار را ببینند. در نهایت هر دو گروه از داوران حضوری و غیر حضوری باید رای خود را در پرتال جشنواره ثبت کنند. سعی کردیم نمایش فیلم را از ساعت ۱۵ آغاز کنیم که داخلی با کلاس‌های مدارس نداشته باشد.

آثار حاضر در بخش آنلاین مجوز ساترا را دارند

وی درباره دلیل لزوم برگزاری جشنواره در شرایط بحران کرونا، توضیح داد: بنای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تعطیلی هیچ رویداد سینمایی نیست، بلکه ارتقا و تقویت این رویدادها است. جشنواره‌ها قرار است که تصویری از سینمای کشور و رقابتی که بین آثار است را به نمایش بگذارند. در این جشنواره‌ها استعدادها شناخته می‌شوند و تولید کنندگان ما نیز انتظار دارند که رویدادهای سینمایی برگزار شود. از طرفی جشنواره می‌تواند به کودکان و نوجوانان ما در شرایط سخت خانه نشینی، نشاطی هدیه دهد.

تابش در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا آثار مجوز «ساترا» برای پخش آنلاین را دارند، گفت: فیلم‌های به نمایش درآمده در سامانه نمایش فیلم، پیش‌تر پروازه نمایش خود را از سازمان سینمایی گرفتند و تیوا نیز تعاملات خود را با ساترا و سازمان سینمایی دارد؛ از این بابت مشکلی وجود نخواهد داشت.

منبع : مهر

قم پرس منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

آپلود عکس