کد خبر: 353383
۰
PNAZAR
نسخه چاپی

دلیل عزلم از سازمان خصوصی سازی اجرای قانون بود

به گزارش خبرنگار مهر علیرضا صالح، رئیس اسبق سازمان خصوصی‌سازی در نشستی ملی با مطالبه‌گران حوزه خصوصی سازی گفت: اگر بتوانیم نظام حکم‌رانی در شرکت‌های عمومی را اصلاح کنیم شاهد رشد بخش خصوصی خواهیم بود.

صالح ادامه داد: ما در دروان خدمت به این نتیجه رسیدیم نظارت بعد از واگذاری باید به صورت سامانه‌هایی شفاف صورت بگیرد.

وی از اقدامات سازمان خصوصی در زمان ریاست خود گفت: سامانه ای کردن نظارت واگذاری ها و حذف کلیه مجوز های رو در رو از کارهایی بود که در زمان ریاست اینجانب در سازمان خصوصی سازی به سبب جلوگیری از رانت صورت گرفت.

صالح خاطرنشان کرد: این واگذاری‌ها باید صورت بگیرد و به سمت این نروید که جلوگیری کنید. این واگذاری‌ها قانونی است.

رئیس اسبق سازمان خصوصی‌سازی،درباره دلیل عزل خود اظهار داشت: من هرجایی کار کردم خط قرمزی داشتم و اگر از آن خط عبور می‌شد صندلی را تحویل می‌دادم زیرا من هیچ مصلحت اندیشی را قبول نداشتم و ندارم مگر قانون!

صالح، درباره علت بردن شرکت‌های مادر به بورس گفت: در شرکت‌های دولتی مدیران با ضابطه مستقر و تأیید می‌شوند ولی اگر همین مجموعه‌های دولتی داخل بورس برود یک نظم روی آن انجام می‌گیرد.

رئیس اسبق سازمان خصوصی‌سازی خاطرنشان کرد: اگر بتوانیم نظام حکم‌رانی در شرکت‌های عمومی را اصلاح کنیم، شاهد رشد بخش خصوصی خواهیم بود.

واگذاری برای استمرار در تولید است نه برای توقف!/مردم در حوزه خصوصی سازی با سازمان بازرسی همکاری دارند

در ادامه این نشست، لطفعلی آذری، بازرسی کل امور اقتصادی و دارایی سازمان بازرسی کل کشور نیز ابراز داشت: اصلاح ساختاری در خصوصی سازی بسیار بسیار مهم است و این موضوع مشهود است که یکی از علت‌های عدم حسن جریان امور به سبب این است که ما فقط واگذار می‌کنیم که فروخته باشیم. ما در بعضی موارد فراموش کرده‌ایم که واگذاری برای استمرار در تولید است نه برای توقف!

آذری درباره نقش سازمان بازرسی کل کشور در حوزه مشکلات خصوصی سازی گفت: سازمان بازرسی کشور سامانه‌ای برای گزارشات مردمی تشکیل داده است و در کنار گزارشات مردمی با بررسی‌های صورت گرفته سعی بر این است که قبل از به وجود امدن مشکلی در حوزه خصوصی سازی، هشدار داده شود و در صورت ادامه گزارش به مراجع قضایی داده خواهد شد.

وی ادامه داد: ما در سازمان بازرسی کل کشور، برای پیگیری و نظارت و بازرسی واگذاری‌ها یک گروه ویژه بازرسی تشکیل داده‌ایم.

بازرسی کل امور اقتصادی و دارایی سازمان بازرسی کل کشور درباره بازرسی واگذاری نهادهای غیردولتی و خُصولتیِ اظهار داشت: واگذاری بانک‌ها و نهادهای غیردولتی توسط سازمان بازرسی بررسی می‌شود و به مراجع قضایی داده خواهد شد مگر اینکه واگذاری توسط یک بانک خصوصی کامل صورت بگیرد.

آذری ضمن تاکید بر تاثیر گزارشات کارگران و مردم در حوزه خصوصی سازی ابراز داشت: هرکسی در هرجایی گزارشی من‌باب خصوصی سازی برای ما ارسال کند قطعا بررسی خواهیم کرد خصوصا کارگران که در اغلب واگذاری‌ها در جریان کار هستند و به ما گزارشات می‌دهند.

بازرسی کل امور اقتصادی و دارایی سازمان بازرسی کل کشور خاطرنشان کرد: ما کوچک‌ترین موضوعی را بررسی می‌کنیم و این اتهام به ما هست که سازمان بازرسی قفل دستگاه‌های اجرا است.

در حوزه خصوصی سازی مماشات نکنید/منفعلانه ترین روش خصوصی سازی در ایران اجرا شد

در ادامه روح‌اله‌ ایزدخواه، نماینده مجلس شورای اسلامی نیز ابراز داشت: خصوصی سازی به نظر من یک برنامه و سیاست شکست خورده است و اولین دلیل هم این است که اهداف خصوصی سازی آنطور که باید اجرا نشده بلکه گاهی ضد آن هم اجرا شده است.

وی با بیان اینکه بودجه شرکت های خصولتی بین ۱ تا ۱.۵ برابر کل بودجه عمومی کشور است افزود: ۵۴ روش خصوصی سازی در جهان وجود دارد و در ایران منفعلانه ترین و غیرسودمند ترین روش پیاده سازی شده است.

ایزدخواه تصریح کرد: اصلاحات اساسی نه از مجلس و نه از دولت بلکه از مجمع تشخیص مصحلت نظام باید شروع شود و تغییرات قانونی باید در بستر سیاست های کلی نظام صورت بگیرد چرا که قبل از اعمال تغییرات در سیاست های کلی نظام، بسیاری از اقدامات موثر نخواهند بود.

نماینده مجلس شورای اسلامی درباره کلیات طرح خصوصی سازی گفت: ما تعصبی به روی اینکه بگوییم خصوصی سازی عالی است نداریم و هرکجا لازم باشد تغییرات صورت می‌گیرد. سال گذشته طرحی را ارائه دادیم برای اصلاح فوری واگذاری‌ها که هنوز هم به صحن مجلس نیامده است.

وی در خصوص شرکت‌های خُصولتیِ اظهار داشت: مشکل به وجود آمدن این شرکت‌ها در بودجه است که سهم آن‌ها بالاتر از بودجه عمومی کشور است.

نماینده مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: در حوزه خصوصی سازی مماشات نکنید این دولت و آن دولت ندارد. بی‌رحمانه به این موضوع حمله کنید و روشنگری کنید و حتما راهکار ارائه دهید.

منبع : مهر

قم پرس منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

آپلود عکس