۲۳ مهر و آخرین اخبار کرونایی استان ها

به گزارش ایرنا، سیر صعودی آمار فوتی ها در شرایطی که فصل سرما در پیش است و شیوع انواع ویروس ها و بیماری های مسری عفونی را به همراه دارد تامل برانگیز و حامل این پیام است که رعایت نکردن دستورالعمل ها اگر به همین منوال ادامه پیدا کند، کشور به سمت موج ششم کرونایی سوق خواهد یافت .

در زمان حاضر و براساس رنگ بندی کرونایی اعلام شده از سوی وزارت بهداشت هفت شهر کشور در وضعیت قرمز، ۱۰۸ شهر در وضعیت نارنجی، ۲۴۸ شهر در وضعیت زرد و ۸۵ شهر در وضعیت آبی قرار دارند.

این رنگ بندی نشان می دهد که با وجود تسریع در روند واکسیناسیون در کشور، تا حد قابل ملاحظه ای شیوع ویروس کرونا و تعداد مبتلایان به بیماری کووید-۱۹ تاحد قابل ملاحظه ای فروکش کرده است اما به گفته کارشناسان این به معنای پایان حیات ویروس کشنده کرونا نیست.

کارشناسان به صراحت تاکید دارند مردم نباید با این ذهنیت که واکسن زده اند کار را تمام شده تلقی کنند و به پروتکل های بهداشتی بی توجهی نمایند، بلکه باید به این واقعیت پی ببرند که واکسیناسیون تنها شدت بیماری را کاهش می دهد و به هیچ وجه اینگونه نیست که هر فردی که واکسیناسیون و ۲ دُز واکسن را تزریق کرده است دیگر دچار کرونا نمی شود؛ این تلقی، خود آغاز انحراف در مسیر مبارزه با کرونا است.

سفر رییس جمهوری و شماری از اعضای هیات دولت به استان فارس و همزمان بازدیدهای وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از مراکز واکسیناسیون این استان نشان می دهد که تلاش برای تکمیل فرآیند واکسیناسیون در کنار اقدامات پیشگیرانه، اولویت دولت سیزدهم در مقابله با بیماری کووید- ۱۹ است.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در ادامه برنامه های سفر استانی دولت به فارس، شبانه از پایگاه واکسیناسیون حضرت احمدبن موسی(ع) و همچنین پایگاه واکسیناسیون حسینیه عاشقان ثارالله(ع) در شیراز بازدید کرد.

دکتر بهرام عین اللهی در این بازدید شبانگاهی ضمن بررسی روند اجرای واکسیناسیون در این پایگاه تجمیعی، با تیم های اجرای واکسیناسیون گفت و گو کرد و از نزدیک با مسایل آنان آشنا شد.

پایگاه واکسیناسیون حضرت احمدبن موسی(ع) از جمله پایگاه های شبانه روزی شهر شیراز است که با توجه به قرار گرفتن در جوار حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع)، مورد استقبال قرار گرفته و از زمان راه اندازی، روزانه مراجعان بالایی برای دریافت واکسن به این پایگاه مراجعه کرده اند.
وزیر بهداشت در ادامه به صورت سرزده از پایگاه واکسیناسیون حسینیه عاشقان ثارالله(ع) به عنوان یکی دیگر از پایگاه های شبانه روزی واکسیناسیون شیراز بازدید کرد.
عین اللهی در این بازدید استقبال عمومی مردم و مشارکت در امر واکسیناسیون را برای مسوولان و دست اندرکاران امیدبخش و موجب انگیزه خدمت دانست و ضمن بررسی روند واکسیناسیون در این پایگاه، از تعامل مثبت دو مجموعه دانشگاه علوم پزشکی شیراز و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تقدیر کرد.

روند پایدار کرونا در بیشتر استان ها

روند پایدار و نسبتا نزولی کرونا بیشتر استانها و از جمله در استان اردبیل نیز از جمله خبرهای استانی بود که منتشر شد .

در استان اردبیل دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی اعلام کرد که روند بیماری نسبتا پایدار است و در شبانه روز گذشته ۳۱ بیمار جدید کووید.۱۹ در بیمارستان های استان بستری شده اند.

هم اکنون۱۸۴ بیمار کووید.۱۹ در بیمارستان های استان بستری بوده و ۱۲۳ بیمار نیز به صورت تحت نظر در منازل مسکونی خدمات درمانی دریافت می کنند.

بر اساس اعلام دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل، هم اکنون شیوع بیماری کووید.۱۹ در این استان در وضعیت زرد قرار دارد و شاخص شمار ابتلای جدید، آمار بستری همزمان و تعداد جان‌باختگان به شکل چشمگیری کاهش یافته و به پایین‌ترین حد سه ماه اخیر رسیده است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان نیز گفت: با افزوده شدن ۱۲۱ مورد جدید کرونا طی ۲۴ ساعت گذشته در سیستان و بلوچستان شمار مبتلایان این ویروس در استان به ۱۲۶ هزار و ۲۳ نفر رسید.

دکتر سیدمحمد هاشمی‌شهری اظهارداشت: در شبانه‌روز گذشته فوتی ناشی کرونا در سیستان و بلوچستان ثبت نشد.

وی با بیان اینکه هم‌اینک ۱۴۹ بیمار حاد تنفسی و ۴۶ مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های سیستان و بلوچستان تحت درمان قرار دارند افزود: از مردم عزیز درخواست می‌شود در صورت امکان و نداشتن ضرورت در خانه بمانند و چنانچه از خانه بیرون می‌روند اصول بهداشتی و آداب تنفسی را به خوبی رعایت کنند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان ادامه داد: از آنجایی که کشف راه‌های انتقال کرونا و عوارض ناشی از آن نیازمند گذشت مدت‌زمانی از شیوع و اپیدمی ویروس است و سپس براساس یافته‌های علمی رفتار عامل بیماری شناسایی می‌شود ضروریست شهروندان‌ تمام نکات بهداشتی را رعایت کنند.

وی خاطرنشان کرد:‌ کمبودی در داروهای ضد ویروس و تجهیزات موردنیاز بیماران کرونایی در سیستان و بلوچستان وجود ندارد.

هاشمی شهری بیان کرد: براساس مطالعات انجام شده واکسیناسیون عمومی از شمار مبتلایان، بستری و فوت‌شدگان ناشی از کرونا به شدت کاسته و این روند کاهشی موارد ابتلا به کرونا در سیستان و بلوچستان نیز ارتباط مستقیمی با انجام واکسیناسیون داشته است.

دکتر مریم کوشکی معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی لرستان هم با ارائه گزارشی اعلام کرد: ۲۵۴ بیمار جدید مبتلا به کرونا طی شبانه روز گذشته در این استان شناسایی شد و مجموع مبتلایان نیز به ۱۸۷ هزار و ۸۳۰نفر رسیده است.

وی افزود: هم اکنون ۵۳۱ بیمار مشکوک و مبتلا به کرونا در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی این استان بستری و در حال درمان هستند.
وی با بیان اینکه افزایش موارد بستری، بیانگر احتمال شروع موج ششم شیوع کرونا است ادامه داد: انجام واکسیناسیون، رعایت پروتکل های بهداشتی و دوری از تجمعات همچنان ضروری است.
هم اکنون وضعیت کرونایی شهرستان‌ های ازنا، دورود، چگنی، سلسله، دلفان، کوهدشت، الیگودرز و رومشکان زرد و خرم‌آباد، پلدختر، بروجرد همچنان نارنجی است.

مدیر شبکه بهداشت و درمان سردشت نیز با اشاره به اینکه این شهرستان همچنان در وضعیت قرمز مقابله با کرونا قرار دارد، گفت: بستری شدگان بخش کرونای بیمارستان امام خمینی (ره) همچنان سیر صعودی دارد.

داوود آتشی اظهار داشت: طبق آخرین وضعیت اعلامی از سوی کادر درمان، وضعیت افزایش بیماران بستری بخش قرنطینه کرونایی و بخش ICU قرنطینه کرونایی دوباره صعودی و روبه افزایش است و هم اکنون هشت نفر از ۱۰ بیماران بستری بخش ICU کرونا با توجه به درگیری ریوی و افت پایین اکسیژن در وضعیت مناسبی نیستند و ادامه این وضعیت در روزهای نچندان دور باردیگر شاهد فوتی های بیشتری در شهرستان خواهیم بود.

وی با اشاره به اینکه چهار پایگاه واکسیناسیون سیار برای تسریع در امر تزریق واکسن در این شهرستان راه‌اندازی شده، گفت: ۲ پایگاه به صورت چادری در مناطق پرتردد و اصلی شهر از روز گذشته خدمات خود را آغاز کرده و طی روزهای آینده نیز کادر درمان این پایگاه ها به صورت حضور در محله های شهر و به صورت کوچه به کوچه به امر واکسیناسیون خواهند پرداخت.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایلام نیز از تزریق واکسن کرونا به بیش از نیمی از دانش آموزان ایلامی خبر داد و گفت: تاکنون ۵۸،۵ درصد دانش آموزان این استان واکسن کرونا را دریافت کرده اند .

دکتر جمیل صادقی فر اظهار داشت: تعداد کل دانش آموزان گروه سنی ۱۲ تا ۱۸ سال استان ۴۸ هزار و ۸۰۵ نفر است که از این تعداد تا روز گذشته ۲۸ هزار و ۷۴۰ نفر با پوشش ۵۸/۸ درصد از دانش آموزان استان واکسینه شده اند.

وی افزود: انتظار داریم با حمایت والدین دانش آموزان و مسوولان مدارس از برنامه کشوری ایمن سازی علیه بیماری کرونا و اقناع افکار عمومی، پوشش گروه سنی ۱۲ تا ۱۸ سال در روزهای آینده به درصد مطلوبی افزایش یابد.

واکسیناسیون اتباع خارجی

در حالی که واکسیناسیون هموطنان به سرعت در سراسر کشور در حال انجام است از برخی استانها نیز خبر می رسد که همزمان مراکز بهداشتی واکسیناسیون اتباع خارجی را نیز اغاز کرده اند.

مدیرکل اتباع بیگانه استانداری کرمانشاه اعلام کرد که اتباع بیگانه مستقر در این استان نیز جزو واجدین شرایط هستند و می‌توانند واکسن کرونا دریافت کنند.

فرهاد همتی ضمن اشاره به آغاز روند واکسیناسیون اتباع بیگانه در استان کرمانشاه افزود: موضوع واکسیناسیون اتباع بیگانه را بر اساس توافق انجام شده به دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه ابلاغ کردیم.

وی افزود: اولویت واکسیناسیون اتباع بیگانه به ترتیب از استان هایی که این افراد حضور بیشتری دارند آغاز شده و استان کرمانشاه به تازگی روند واکسیناسیون رو آغاز کرده است.

بر اساس اعلام همتی دریافت واکسن کرونا تنها مربوط به اتباع بیگانه ای که حضوری مجاز در کشور دارند نیست و اتباع غیر مجاز نیز شامل این موضوع می شوند.

تست پی سی ار با هزینه شخصی؛ تاکید بر انجام واکسیناسیون

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جهرم در خبری اعلام کرد: احتمالا از ماه آینده تست تشخیص کرونا موسوم به PCR در جهرم برای افرادی که واکسن دریافت نکرده‌اند، با هزینه انجام خواهد شد.

محمد رحمانیان در جلسه ستاد مقابله با کرونای شهرستان جهرم با بیان اینکه تنها راه نجات از کرونا واکسیناسیون عمومی است، افزود: افراد واکسینه شده در مواجهه با بیماری دچار عوارض و تبعات ناگوار بیماری نشده و نوع شدید آن را تجربه نخواهند کرد.

وی با بیان اینکه احتمالا از ماه آینده تست PCR برای افرادی که واکسن دریافت نکرده‌اند، با هزینه انجام خواهد شد، اظهار کرد: تاکنون ۲۱۸هزار و۹۱۸ نفر دز تزریق در سطح شهرستان انجام شده است. تا امروز بیش از ۴۸ درصد از جمعیت ۱۲ سال به بالای شهرستان های جهرم و خفر هر دو دز واکسن و ۷۰ درصد نیز دز اول واکسن را دریافت کرده‌اند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر هم در خبر با اشاره به سرعت در انجام واکسیناسیون گفت: یک میلیون دُز واکسن در این استان تزریق شده است که از این میزان ۷۸ درصد جمعیت بالای ۱۸ سال یک نوبت واکسن دریافت کرده اند.

دکتر سعید کشمیری افزود: همچنین ۴۸ درصد از جمعیت استان بوشهر نیز ۲ نوبت واکسن دریافت کرده‌اند.

وی اضافه کرد: براساس برنامه ریزی انجام شده تاکنون ۵۳ درصد از جمعیت دانش آموز ۱۲تا ۱۸ سال استان بوشهر نیز برعلیه ویروس کرونا واکسینه شده‌اند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: در زمان حاضر روزانه ۱۳ تا ۱۵ هزار دُز واکسن در این استان تزریق می‌شود که تلاش می‌شود تا آبان ماه جمعیت قابل توجهی از جمعیت بالای ۱۸ سال استان واکسینه شوند.

وی اظهار کرد: در زمان حاضر واکسن به اندازه کافی در استان وجود دارد و انتظار می‌رود کسانی که تاکنون در این خصوص اقدام نکرده اند هرچه زودتر نسبت به تزریق واکسن اقدام کنند.

کشمیری گفت: سلامت امروز به یک مساله امنیت ملی تبدیل شده و تمام ابعاد زندگی افراد را در برگرفته است به همین دلیل باید تلاش کرد تا با توسعه واکسیناسیون جلو مرگ‌های آینده گرفته شود.

همزمان با انتشار اخبار کرونایی از نقاط مختلف کشور، خبرنگاران ایرنا در ۲۴ ساعت گذشته از مراکز استانی و شهرها گزارش هایی با محوریت و موضوع کرونا نیز منتشر کرده اند که "عبور از پاندمی کرونا و ضرورت واکسیناسیون کودکان " از جمله این گزارش ها است .

در این گزارش با تاکید براینکه " پیشرفت واکسیناسیون اقشار مختلف مردم در کشور، روند ابتلا به بیماری کرونا را کاهش داده و برخی خوش‌بینی‌های غیراصولی موجب کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی شده اما کارشناسان معتقدند برای عبور از پاندمی کرونا نیاز است که علاوه بر تداوم رعایت پروتکل‌ها واکسیناسیون همه کودکان نیز انجام شود." به نقل از دکتر بهزاد علیزاده فوق تخصص بیماریهای قلب کودکان آورده است:

واکسیناسیون کودکان در مقابله با بیماری کرونا هر زمان که از سوی ستاد علمی کرونا در کشور تایید شود بایستی انجام گیرد و این تنها راه عبور کشور از پاندمی کروناست.
اگر چه به طور عام کرونا کمتر در کودکان در فرم شدید دیده شده است اما این بدان معنا نیست که کودکان در معرض خطر نیستند متاسفانه طی ۲ سال اخیر که از پاندمی کرونا می‌گذرد ما شاهد صحنه‌های دلخراشی از ابتلای کودکان به این بیماری بودیم که حتی اگر یکی از این موارد را مردم عادی دیده بودند در واکسیناسیون خود و فرزندانشان شک نمی‌کردند.
ما نمی‌توانیم چون از میان چند میلیون جمعیت واکسینه شده ۲ نفر عوارضی چون تب و تشنج را تجربه کرده‌اند ضرورت واکسن فلج اطفال را زیر سوال ببریم اما متاسفانه امروز افراد ضدواکسن با تمسک به روشهای غیرعلمی دنبال پیدا کردن موارد نادر هستند تا به عنوان شاهد ادعاهای خود ارائه کنند که پاسخ آنها این است که حتی بعضی از میوه‌های طبیعی هم در برخی افراد ایجاد حساسیت و بروز علائم شدید می‌کند آیا ما به خاطر این افراد همه را از استفاده از آن میوه خاص منع می‌کنیم؟!
تنها سلاح موثری که امروز برای مقابله با کرونا در دست بشر وجود دارد واکسن است و عبور از این پاندمی نیازمند این است که کودکان نیز واکسینه شوند، البته به طور قطع باید مستندات علمی کافی همان طور که در کارآزماییهای بالینی واکسن‌ها در خصوص بزرگسالان ارائه شد در خصوص واکسیناسیون کودکان نیز ارائه شود.

منبع : ایرنا

قم پرس منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

آپلود عکس

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید