کد خبر: 355122
۰
۰
نسخه چاپی

اختصاص بودجه‌های پیدا و پنهان برای مناسب‌سازی شهر برای معلولان و نابینایان

مدیرکل دفتر طرح‌های توسعه شهری شهرداری قم با تأکید بر آمادگی شهرداری برای همکاری با سمن‌ها و انجمن‌های معلولان برای بسترسازی مناسب گفت: علاوه بر ردیف بودجه خاصی که برای مناسب‌سازی مناطق مشخص‌شده، بخشی نیز به‌صورت بودجه پنهان در تمام پروژه‌های عمرانی و حمل‌ونقلی در سطح شهر برای مناسب‌سازی اختصاص داده می‌شود

اختصاص بودجه‌های پیدا و پنهان برای مناسب‌سازی شهر برای معلولان و نابینایان

محسن صادقی امینی با اشاره به‌روز جهانی نابینایان و مشکلات بخشی از افراد جامعه اظهار داشت: با بررسی افراد جامعه، شاهد مشکلات حرکتی قشر گسترده‌ای از منابع انسانی هستیم که لزوماً معلول نبوده و ممکن است همه افراد جامعه در مقاطعی از دوران زندگی خود دچار مشکلات حرکتی باشند.

وی به افراد سالمند و خانم‌هایی که از کالسکه استفاده می‌کنند اشاره کرد و افزود: علاوه بر معلولان، افراد سالمند، زنان باردار و یا دارای کالسکه، کودکان و … شامل افرادی می‌شوند که نیازمند دریافت خدمات ویژه و بسترسازی مناسب در سطح شهر هستند.

مدیرکل دفتر طرح‌های توسعه شهری شهرداری قم، افزایش هرم سنی جمعیت کشور را مورد توجه قرار داد و تصریح کرد: بر اساس آمارها، افزایش سن افراد جامعه در سال‌های آینده نشان‌دهنده لزوم توجه به نیازهای این افراد است و از همین امروز باید برنامه‌ریزی‌هایی برای ایجاد ساختارهای موردنیاز جامعه انجام شود.

وی جامعه معلولان را سرمایه اجتماعی دانست و بر حضور آن‌ها در جامعه تأکید کرد و گفت: متأسفانه به علت عدم بسترسازی مناسب، امکان حضور فعال این افراد در جامعه وجود نداشته و همه دستگاه‌های اجرایی باید با توجه به شرایط و امکانات خود امکان حضور این افراد را فراهم کنند.

صادقی امینی، ترسیم پلان حرکتی برای معلولان را لازم دانست و خاطرنشان کرد: باید نقاط مبدأ و مقصد موردنیاز معلولان شناسایی‌شده و بر اساس فراوانی مسیرهای حرکتی آن‌ها مناسب‌سازی مسیرها اولویت‌بندی شده تا معلولان بتوانند با کمترین آسیب و امنیت در سطح شهر تردد کنند.

وی بودجه مناسب‌سازی در شهرداری قم را کلان خواند و یادآور شد: علاوه بر ردیف بودجه خاصی که برای مناسب‌سازی مناطق مشخص‌شده است، بخشی نیز به‌صورت بودجه پنهان در تمام پروژه‌های عمرانی و حمل‌ونقلی در سطح شهر برای مناسب‌سازی اختصاص داده می‌شود.

مدیرکل طرح‌های توسعه شهری شهرداری قم ادامه داد: از سه سال گذشته بودجه‌ای خاص برای مناسب‌سازی مناطق و با موافقت شهردار اختصاص داده‌ایم و میزان عملکرد این بودجه در مقایسه با سایر ردیف‌ها خوب بوده است.

وی در ادامه با درخواست از سمن‌های فعال و انجمن‌های مربوط به نابینایان و معلولان برای ارتباط مستقیم با شهرداری یادآور شد: نمایندگان این افراد باید به‌صورت مستقیم با شهرداری در ارتباط بوده تا ما بتوانیم بر اساس نیاز این افراد مناسب‌سازی معابر را اولویت‌بندی کنیم.

صادقی امینی عدم ارتباط جامعه معلولین با شهرداری را یکی از چالش‌های این حوزه عنوان و ابراز کرد: متأسفانه باوجود برقراری راه‌های ارتباطی مستقیم با افراد و نمایندگان جامعه معلولین با شهرداری بازخورد خوب و فعالی از این افراد دریافت نکرده است.

وی با اشاره به تأثیر شناسایی درست مشکلات در رفع مشکلات اذعان کرد: در حال حاضر حلقه مفقوده شهرداری عدم ارتباط مؤثر سمن‌ها و انجمن‌ها با مجموعه شهرداری بوده و هنوز بر اساس اعلام نیاز نتوانستیم بودجه‌ای اختصاص بدهیم.

مدیرکل طرح‌های توسعه شهری شهرداری قم ادامه داد: هر موردی که نیاز به مناسب‌سازی داشته باشد و این افراد با ما در میان بگذرند در کمترین زمان اقدامات لازم انجام‌شده و از نمایندگان افراد نابینا و معلولان برای حضور در شهرداری دعوت می‌کنیم.***

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید