کد خبر: 355124
۰
PNAZAR
نسخه چاپی

افزایش ۳۵ میلیارد دلاری صادرات غیرنفتی در چهار سال آینده

به گزارش روز شنبه خبرنگار ایرنا، «علیرضا پیمان پاک» در آیین بازگشایی مجازی پاویون ایران در اکسپو ۲۰۲۰ دبی که با حضور «رضا فاطمی امین»، وزیر صنعت، معدن و تجارت برگزار شد، اظهار داشت: با ارتباط دو سویه دولت و بخش خصوصی و با رویکرد تضارب آرا و هم اندیشی می‌توان سیاست ها را به بهترین نحو عملیاتی و اجرایی کنیم.

وی با بیان اینکه بازار صادراتی منطقه ۲ هزار و ۳۲۸ میلیارد دلار است، خاطرنشان کرد: در این میان سهم ایران از این حجم تجاری اندک است که بر اساس برنامه‌ریزی‌ها در افق چهار ساله ۳۵ میلیارد دلار صادرات را افزایش خواهیم داد که در سایه تعامل با کشورهای همسایه، هماهنگی سیاست‌های تجاری و ارزی و رقابت‌پذیری ممکن خواهد شد.

پیمان پاک با اشاره به اینکه صادرات به کشورهای همسایه قابلیت ۱۰۰ میلیارد دلاری دارد، خاطرنشان کرد: هدف همسایگان ایران هستند و کشورهایی که مسیر رسیدن به چین و هند را تسهیل می‌کند.

رییس کل سازمان توسعه تجارت ایران با بیان اینکه شرکت‌های زنجیره تامین در مسیر توسعه صادرات باید مورد حمایت قرار بگیرند، تصریح کرد: حوزه توسعه زنجیره های بین المللی، صادرات خدمات فنی و مهندسی، اصلاح مشکلات لجستیکی و توسعه ترانزیت و ایجاد مسیر ویژه تجاری ایران روسیه از دیگر برنامه های اولویت دار سازمان توسعه تجارت است.

نیاز به حضور بخش خصوصی در کنار دولت برای توسعه تجارت
در این نشست «غلامحسین شافعی» رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با بیان اینکه صادرکنندگان طی سال های اخیر با مشکلات فراوان توانستند اقتصاد کشور را مدیریت کنند، اظهار داشت: در این مدت اتهاماتی را نیز متحمل شدند اما امیدوارم در دوره جدید اعتماد از دست رفته به بخش خصوصی بازگردد.
وی با بیان اینکه بدون شک توسعه صادرات، رشد اقتصادی را به دنبال دارد، تصریح کرد: گسترش تجارت با حمایت مناسب از تولید باید در اولویت اقتصادی کشور قرار بگیرد.
شافعی تاکید کرد: برای دستیابی به این هدف نخست باید وزارتخانه های صنعت، امور اقتصادی و دارایی و امور خارجه آیین نامه ها و دستورالعمل های که موانع بسیاری را ایجاد کنند.
وی افزود: از سوی دیگر فرآیندهای تجاری با وزارتخانه های صنعت و جهاد کشاورزی و سازمان های گمرک، غذا و دارو و ملی استاندارد در یک هماهنگی منسجم تسهیل شود تا تکلیف صادرکنندگان در مسیر تجارت مشخص باشد.
شافعی گفت: حضور بخش خصوصی در کمیسیون های مشترک و همراهی با سفرهای هیات دولت می تواند در تعیین راهکارها و تصویب قوانین تجاری موثر باشد.

منبع : مهر

قم پرس منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

آپلود عکس