کد خبر: 355153
۰
PNAZAR
نسخه چاپی

آفریقا اردوغان در آفریقا به دنبال چیست؟

به گزارش ایرنا، بنا به اعلام مرکز ارتباطات ریاست جمهوری ترکیه، اردوغان در روزهای ۱۷ تا ۲۰ اکتبر (یکشنبه تا چهارشنبه ۲۵ تا ۲۸ مهر) بنابه دعوت همتایان خود به سه کشور آفریقایی سفر می‌کند.

نکته حائز اهمیت این که سفر اردوغان به آنگولا و توگو نخستین سفر رسمی یک رئیس جمهور ترکیه به این کشورهاست. بر اساس بیانیه نهاد ریاست جمهوری ترکیه، در این سفر، روابط سیاسی و اقتصادی میان ترکیه و آنگولا که پس از سفر "ژوآو لوورنسو" رئیس جمهوری این کشور به آنکارا در روزهای ۲۷-۲۸ ژوئن سال جاری گسترش یافته بود، بیشتر تقویت می‌شود. این سفرها برای رهبران دو طرف امکان تبادل نظر در مورد مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی و همچنین روابط دوجانبه را فراهم خواهد کرد.

اردوغان گفته که با حجم تجاری ۲۵ میلیارد دلاری در سال ۲۰۲۰ یک شریک راهبردی برای کشورهای آفریقایی است.

رادیو بین‌المللی فرانسه امروز گزارش داد که اردوغان امروز به آنگولا می‌رود، سپس به نیجریه و توگو خواهد رفت و این سفر تا چهارشنبه ادامه دارد.

«ژان مارکو - Jean Marcou» صاحب کرسی مدیترانه – خاورمیانه در موسسه مطالعات سیاسی گرنوبل - L'Institut d’études politiques de Grenoble (IEPG)» می‌گوید تورهایی که رئیس جمهوری و مقامات ارشد ترکیه به طور مرتب به آفریقا دارند، نشان دهنده جایگاه این قاره در سیاست خارجی ترکیه است.

به گفته او، در یک دهه گذشته تقریبا سالانه شاهد سفرهای رئیس دولت ترکیه یا مقامات عالی‌رتبه این کشور به آفریقا را شاهد بوده‌ایم. این امر، در واقع اهمیت آفریقا در سیاست خارجی ترکیه را به دلایلی که امروز راهبردی، اقتصادی و حتی نظامی است، ‌نشان می‌دهد.

تورهایی که به طور مرتب در آفریقا توسط رئیس جمهوری یا مقامات ارشد ترکیه انجام می شود، نشان دهنده جایگاه قاره آفریقا در سیاست خارجی ترکیه است.

این کارشناس فرانسوی می‌گوید، جالب این است که سیاست خارجی ترکیه در آفریقا ابتدا به شرق و کشورهای مسلمان این قاره سوق داشت، در حالی که اینک چند سالی است، غرب آفریقا که عمدتا مسلمان نیز نیستند، هم مورد توجه آنکار قرار گرفته است.

از نگاه این کارشناس، ترکیه با سه کشور آنگولا، نیجریه و توگو روابط تاریخی متفاوتی دارد؛ بنابراین تور جدید رئیس جمهوری ترکیه نشانگر مرحله جدیدی از سیاست خارجی این کشور در قاره آفریقاست.

رجب طیب اردوغان گفته که نزدیک‌تر شدن روابط ترکیه و آفریقا در تمامی زمینه‌ها ادامه دارد.

به تازگی یک روزنامه آفریقایی در تحلیلی از برنامه‌های ترکیه برای حضور در آفریقا نوشت که آنکارا در راستای تحقق اهداف خود در این قاره، بخش مهمی از تجارت خارجی را به کشورهای آفریقایی اختصاص داده است.

اردوغان در آفریقا به دنبال چیست؟

روزنامه آفریقایی فرانسوی زبان «لو نوول آفریک - Le nouvel afrik» نوشته است: رئیس جمهوری ترکیه از طریق نمایندگی‌های مختلف دیپلماتیک خود، حضور در قاره آفریقا را افزایش می‌دهد و این ثابت می‌کند که ترکیه مصمم به توسعه دامنه فعالیت‌های خود در این قاره است.

به نظر می رسد که اردوغان به طور قطع به آفریقا، جایی که کشورش بویژه در روزهای اخیر تلاش‌هایش را در آن افزایش داده، قدم گذاشته است.

حضور اقتصادی ترکیه در آفریقا در دو دهه اخیر رشد شتابان و قابل توجهی داشته است، به گونه ای که بخش مهمی از تجارت خارجی ترکیه به کشورهای آفریقایی اختصاص یافته است و در این میان، شرکت‌های ترکیه، اسب تروای توسعه نفوذ این کشور در آفریقا بوده و در بسیاری زمینه‌ها فعالیت دارند.

قم پرس منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

آپلود عکس