کد خبر: 355375
۰
PNAZAR
نسخه چاپی

وزیر فرهنگ: ایرنا باید به مرجعیت رسانه ای خود بازگردد

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا محمدمهدی اسماعیلی روز سه شنبه در مراسم معارفه رسمی مدیرعامل جدید خبرگزاری جمهوری اسلامی گفت: خبرگزاری ایرنا و روزنامه ایران تعلق به مجموعه نظام دارد و ما هیچ خبرگزاری را رقیب نمی دانیم. ما هیچ توقعی نداریم که موضع ایرنا موضع دولت باشد و برای یک جریان کار کند.
وی از ضرورت تغییر در وضعیت فعلی ایرنا به حوزه شبکه های اجتماعی سخن گفت و افزود: خبرگزاری جمهوری اسلامی باید قدرتمند باشد و یکی از دلایل انتخاب علی نادری این بود که وی فهم عمیقی از رسانه های جدید اجتماعی و شبکه های مجازی دارد. خبرگزاری باید حضوری قدرتمند در حوزه های تصویری داشته باشد و این حضور باید گسترش یابد و ما نیز از این روند حمایت می کنیم.
اسماعیلی درباره مرجعیت رسانه ای ایرنا اظهار داشت: این مساله که ایرنا در نظام رتبه بندی جایگاه پایینی داشته باشد، قابل قبول نیست و این خبرگزاری باید به جایگاهی برسد که مخاطب، آن را ببیند، یعنی با رعایت پایبندی به اهداف به چنین جایگاهی دست یابد.
وی از حضور سید احسان خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی و مسعود میرکاظمی رئیس سازمان برنامه و بودجه در مجمع عمومی خبرگزاری جمهوری اسلامی استقبال کرد و گفت: علاوه بر این که دوستان ما هستند، قول داده اند که جلسات مجمع عمومی داشته باشیم، در کنار شورای عالی ایرنا می توان حرکت خبرگزاری را شتاب بخشید و آقای نادری باید برای قدرتمندتر ساختن ایرنا از این فرصت استفاده کند.
جایگاه ایرنا در واژگان رهبر انقلاب
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به انتشار دائره المعارف واژگان رهبر معظم انقلاب گفت: قدرت بالای رهبر معظم انقلاب در خلق مفاهیم جدید به گونه ای است که ۵۰ مفهوم اختصاصی آفریدند و ۲۰۰ مفهوم را در حوزه های جدید به کار بردند که دو واژه «دست بزن نظام» و «نبض نظام» مربوط به خبرگزاری جمهوری اسلامی است.

وزیر فرهنگ: ایرنا باید به مرجعیت رسانه ای خود بازگردد

از همه رسانه ها حمایت می کنیم
وی با اشاره به تاکید آیت الله رئیسی برای آزادی بیان گفت: رئیس جمهور با عمق وجود به آزادی بیان اعتقاد دارد و در دو سالی که در قوه قضاییه بودند یک مجموعه رسانه ای تعطیل نشد، شکایت های قوه از رسانه ها را پس گرفت و در دوره ریاست جمهوری نیز همین گونه عمل می کند. عمده رسانه های ما که در گرایش های مختلف فعالیت می کنند خوب و نجیب هستند و بنای ما در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی این است که از همه رسانه ها با گرایش های متنوعی که لازمه آن رسانه است، حمایت کنیم.
اسماعیلی افزود: رسانه، محل بروز و بیان دیدگاه های مختلفی است که در جامعه وجود دارد و ما در دولت و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و هیات نظارت بر مطبوعات تلاش کردیم که از گرایش های مختلف در این هیات حضور داشته باشند. چون وقتی می گوییم هیات منصفه نماینده افکار عمومی است باید بتواند بخش قابل توجهی را نمایندگی کند.
ایرنا به حالت آفندی درآید
وی گفت: ایرنا خبرگزاری نظام و انقلاب اسلامی است و تعمدا می گویم انقلاب اسلامی چون ناظر بر آن ابعاد گفتمانی است که در انقلاب اسلامی داریم. به همین دلیل همانگونه که باید ابعاد استانی و شهرستانی خبرگزاری تقویت شود، به همان نسبت باید ابعاد بین المللی آن نیز تقویت شود. اکنون از ۴۰ دفتر خارجی فقط سه دفتر فعال است. البته نحوه فعالیت دفاتر امروزه تغییر کرده است و نمی خواهم بگویم که برای یک نمایندگی چند نفر اعزام شوند بلکه ارتباط دقیق مهم است.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به فعالیت های رایزنان فرهنگی در خارج از کشور گفت: من از رئیس آینده سازمان فرهنگ و ارتباطات خواسته ام که این ارتباط وثیق را با بدنه داخلی کشور از جمله خبرگزاری ایرنا داشته باشد و از ظرفیت رایزنان فرهنگی و دیگران استفاده کند و ایرنا باید از حالت پدافندی به حالت آفندی انتقال یابد. یعنی باید بتوانیم جریان سازی کنیم.
وی از ایجاد حوزه های رسانه ای ویژه در مناطق مختلف کشور خبر داد و گفت: اگر می گوییم باید از حوزه پدافندی به حوزه آفندی نقل مکان کنیم یعنی باید از ظرفیت های خوبی که در کشور داریم به خوبی استفاده کنیم و در کشورهای همسایه بتوانیم حوزه مدیریت افکار عمومی برای نفوذ انقلاب اسلامی را به دست بگیریم.

وزیر فرهنگ: ایرنا باید به مرجعیت رسانه ای خود بازگردد

نادری جزو خبرگان رسانه ای جریان انقلاب است
اسماعیلی با تقدیر از فعالیت های ۱۷ ماهه محمدرضا نوروزپور گفت: از روز اول وزارت برای انتخاب مدیرعامل ایرنا دغدغه داشتم و روی چند گزینه نظر داشتیم و چون آقای نادری را برای نهاد پیشنهاد داده بودند، با کاوه اشتهاردی صحبت کردم و حتی حکم انتصاب وی را آماده کرده بودم ولی محمد مخبر معاون اول رییس جمهوری وی را به عنوان دستیار ارشد انتخاب کرد و ما هم از اشتهاردی که مورد تایید آیت الله رئیسی است خواستیم تا جزو هیات مدیره موسسه ایران باشد و اکنون به عنوان رئیس هیات مدیره است.
وی با تجلیل از فعالیت های مدیر عامل موسسه ایران گفت: مهدی شفیعی در حوزه موسسه ایران تلاش های بسیاری داشت و آیت الله رئیسی بارها از فعالیت های وی تشکر کرد و من نیز از زحمات وی ممنون هستم که کار روزنامه ایران خیلی خوب است.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به آشنایی خود با مدیرعامل جدید ایرنا گفت: در حدود دو دهه با نادری آشنایی دارم و وی از دوره دانشجویی همیشه به عنوان یک عنصر متدین، انقلابی و جهادی مطرح بوده که تخصص رسانه ای نیز دارد و جزو خبرگان رسانه ای جریان انقلاب است.
وی با اشاره به فعالیت های مشترک رسانه ای خود با نادری گفت: ایجاد قرارگاه رسانه ای از ایده های خوب وی بود و در سازمان صدا و سیما نیز مورد اعتماد اقشار مختلف این سازمان بوده است. رئیس جمهوری کاملا به وی اعتماد دارد و در قوه قضاییه نیز به خوبی درخشید.
اسماعیلی از تلاش های رسانه ای نادری در قوه قضاییه سخن گفت و افزود: برخی از اهالی فرهنگ و هنر که مشکلات حقوقی و قضایی داشتند، به نادری مراجعه می کردند و با اعتمادی که رئیسی به وی داشت توانست بخش عمده ای از مشکلات اهالی فرهنگ، هنر و رسانه را برطرف کند.
ارائه بسته ای از حداقل های رفاهی و مالی کارکنان
اسماعیلی درباره مشکلات مربوط به نیروی انسانی در خبرگزاری جمهوری اسلامی نیز گفت: از مدیرعامل می خواهم که مشکل منابع انسانی را از هر روشی که می تواند رفع کند و نظر خود را در شورای عالی خبرگزاری مطرح کند. چون حوزه منابع انسانی برای ما مهم است و امیدوارم بسته ای از حداقل هایی مانند مسائل رفاهی و مالی که در خبرگزاری فاقد آن هستیم، ارائه کند و موظف به تامین آن هستیم.
وی آموزش کارکنان و خبرنگاران ایرنا را منحصر به اموزش های درون سازمانی ندانست و گفت: در سال ۸۵ روزنامه ایران دوره های کوتاه مدتی را برگزار می کرد که امروز بسیاری از آنان در صحنه های خبری می درخشند که نتیجه همان دوره های کوتاه مدت است و لازم است این مساله در دستور کار باشد.

فرشاد مهدی پور معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و عضو شورای عالی خبرگزاری جمهوری اسلامی به همراه حجت الاسلام والمسلمین سیدکمیل باقرزاده و میثم نیلی و سپهر خلجی دیگر اعضای این شورا، مدیران عامل سابق این خبرگزاری محمد جعفر بهداد، احمد خادم المله، جلال فیاضی، اعضای شورای سیاست گذاری خارجی ایرنا و محمدحسن روزی‌طلب از اعضای هیئت مدیره روزنامه «ایران» از دیگر حاضران این مراسم بودند.

در پایان این مراسم با اهدای لوح از خدمات محمدرضا نوروزپور تقدیر شد. نوروزپور از ۱۷ خرداد ۱۳۹۹ مدیرعامل سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) بود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ۱۹ مهرماه در حکمی علی نادری را به سمت مدیرعامل خبرگزاری جمهوری اسلامی(ایرنا) منصوب کرد.

در حکم محمد مهدی اسماعیلی خطاب به علی نادری آمده است: نظر به شایستگی و تجربیات ارزشمند و شناخت از توانمندی ها و روحیه انقلابی و مکتبی جناب‌عالی در حوزه فرهنگ و رسانه و با عنایت به مصوبه مجمع عمومی سازمان، به موجب این حکم به سمت «مدیر عامل سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی» منصوب می‌شوید.

«با عنایت به فرمایش رهبر معظم انقلاب اسلامی در مراسم باشکوه تنفیذ ریاست محترم جمهوری در خصوص اهمیت و حساسیت جنگ تبلیغاتی دشمنان ملّت ایران، مأموریت­ های زیر به جناب­عالی محول می­ شود:

۱. سازماندهی و بازآرایی قدرتمندانه جبهه بزرگ رسانه­ ای دولت مردمی

۲. تقویت زیرساخت­ های لازم برای مرجعیت خبری سازمان در کشور و منطقه

۳. بازسازی انقلابی ساختاری در جهت کارآمدی و اثربخشی حداکثری

۴. توسعه قدرت نرم جمهوری اسلامی در فضای بین­ المللی

۵. تقویت محتوایی و راهبردی سازمان خبرگزاری در برابر تبلیغات رسانه­ ای دشمنان

۶. ارائه تصویر امیدآفرین و عزتمند از نظام مقدس جمهوری اسلامی و میهن سربلندمان ایران

۷. بهره­ گیری مستمر از ظرفیت­ های قانونی شورای عالی خبرگزاری و اعضای فرهیخته آن در جهت افزایش سطح کمی و کیفی فعالیت­ های سازمان

۸. توجه به آموزش و ارتقای منابع انسانی متناسب با اقتضائات جدید رسانه­ ای

امیدوارم با استعانت از خداوند متعال و بهره­ گیری از سرمایه انسانی ارزشمند سازمان در خدمت به نظام مقدس جمهوری اسلامی و تحقق اهداف دولت مردمی، زیر سایه امام عصر (عج) و رهبری داهیانه حضرت امام خامنه‌ای (مدظله العالی) موفق و مؤید باشید.»

علی نادری همزمان با ریاست آیت الله سیدابراهیم رئیسی بر قوه قضائیه به سمت مدیرکل روابط عمومی این قوه منصوب شد و مسئولیت برقراری ارتباط اهالی رسانه با قوه قضائیه را بر عهده داشت.

وی پیش از این معاون تولید شبکه افق سیما، مشاور پیمان جبلی در معاونت سیاسی رسانه ملی، مسئولیت اموررسانه‌ای دفتر رئیس مجلس خبرگان و همچنین سردبیری و تهییه کنندگی برنامه تلویزیونی جهان آرا را نیز بر عهده داشته است.

نادری که از فعالان شناخته شده دانشجویی به شمار می‌رود در دهه هشتاد وارد فعالیت حرفه ای در حوزه رسانه شده است. عضویت در هیات تحریریه روزنامه ایران، عضویت در هیات موسس و سردبیری سایت خبری روزنامه ایران (ایران آنلاین)، سرپرستی دفتر روزنامه ایران در استان اصفهان، عضویت در شورای سیاستگذاری و سردبیری سایت خبری رجانیوز از جمله سوابق رسانه‌ای نادری است.

علی نادری ۳۸ ساله و دانش آموخته کارشناسی ارشد علوم سیاسی بوده و در حال گذراندن دوره دکترای رشته سیاست گذاری فرهنگی است.

منبع : مهر

قم پرس منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

آپلود عکس