کد خبر: 355494
۰
PNAZAR
نسخه چاپی

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پیشگام اعتلای سواد رسانه‌ای در کشور است

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، رئیس مرکز فرهنگ و هنر در فضای مجازی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در وبینار هفته جهانی سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی عصر دوشنبه با محوریت «ضرورت تحولات حکمرانی نظام سلامت و سواد رسانه‌ای» (با مروری بر ظرفیت های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای کمک به این تحول) برگزار شد، گفت: تحولات فضای مجازی، امروز تقریباً همه عرصه‌های زیست انسانی را تحت تأثیر قرار داده است.
محمدرضا بهمنی، سطح حکمرانی را مهم‌ترین سطح این تأثیرگذاری عنوان کرد و افزود: این تحولات، قلمرو، کنشگران و الگوهای حکمرانی را دچار تغییر و تحول جدی کرده است. به عبارت دیگر، امروز رسانه نه به عنوان یکی از حوزه‌های حکمرانی، بلکه به عنوان یک کنشگر فعال، کارگزاران حاکمیتی را به چالش کشیده است.
بهمنی زمینه‌های بروز چنین تحول بزرگی را تحول در ارتباطات انسانی دانست و خاطرنشان کرد: ارتباطات انسانی از حیث گستره، بسترها، ابزارها و سرعت از تحولات فناورانه متأثر شده است. انسان امروز دیگر تنها مخاطب ساختارها و کارگزاران حاکمیتی نیست بلکه مردم در یک ساختار شبکه‌ای، خودشان کاربر و کنشگر فعال هستند.
وی افزود: شاید بتوان گفت پاندمی کرونا سبب شد تا اهمیت این موضوع برای زیست بوم بهداشت و درمان در همه جهان نمایان¬‌تر و ملموس‌تر شود و به نظر می‌رسد، سونامی رسانه‌ای که در دنیا در جریان است، در حوزه بهداشت و درمان، اهمیت و اولویت سلامت روان نسبت به سلامت جسم را بیش از پیش پررنگتر کرده است. در این 2 سال شاهد بودیم که گاهی رسانه چالش‌برانگیزی کرونا را چند مرتبه ضریب بیشتری بخشید و از سوی دیگر هم گاهی شاهد بودیم که رسانه به عنوان یک یار قوی و مؤثر نظام سلامت کشورها را یاری رساند.

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پیشگام اعتلای سواد رسانه‌ای در کشور است

لزوم توجه به سواد رسانه‌ای در مدیریت حوزه سلامت
رئیس مرکز فرهنگ و هنر در فضای مجازی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به تهدیدها و فرصت‌های رسانه‌ای در نظام سلامت اشاره کرد و گفت: واضح است که نظام‌های حکمرانی و از جمله نظام حکمرانی بهداشت و درمان باید تدابیری را اتخاذ کند که فرصت و ظرفیت رسانه‌ها و به ویژه رسانه‌های نوین را بر تهدیدهای رسانه‌ای غلبه دهد.
وی ادامه داد: به عبارت دیگر، اگر پیش از این، در الگوی حکمرانی حوزه سلامت، دانش و مهارت حوزه پزشکی، ابزارها و سخت‌افزاها و زیرساخت‌های بهداشت و درمان در صدر اولویت‌ها قرار داشت، امروز و در آینده، سواد رسانه‌ای اگر نگوییم در صدر اولویت‌ها، دست کم در فهرست مهمترین‌ها باید قرار گیرد. روشن است که راهکارهای تحقق این اولویت‌گذاری جدید، از جنس راهکارهای نرم و شناختی است. مضمون مهم و کلیدی این اولویت، ارتقای شناخت، آگاهی و قدرت انتخاب‌گری مردم است.
بهمنی با تأکید بر اینکه محوریت بخشیدن به سواد رسانه‌ای در زیست بوم سلامت کشور، تنها با مخاطب قرار دادن مردم محقق نخواهد شد، گفت: ارتقای سواد رسانه‌ای مردم بسیار مهم است، اما ارتقای سواد رسانه‌ای را در روابط عمومی‌ها، مدیران و کادر درمان هم باید در دستورکار قرار داد.
وی ادامه داد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان پیشگام اعتلای سواد رسانه‌ای در کشور، تمام قد در خدمت این مهم است. تجربه حدود یک دهه فعالیت در این عرصه را تقدیم شما خواهیم کرد و همه ظرفیت زیرساختی و انسانی را هم در معرض بهره¬‌برداری مشترک قرار می‌دهیم.

قم پرس منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

آپلود عکس