کد خبر: 357178
۰
PNAZAR
نسخه چاپی

وزنه سفرهای استانی رییس‌جمهوری در جدال موافقان و منتقدان

به گزارش ایرنا، دکتر سیدابراهیم رئیسی در کمتر از هفتاد روز گذشته به ۹ استان کشور سفر کرده که رکوردی تاریخی محسوب می‌شود. رئیس‌جمهور در نخستین سفر استانی به خوزستان و سپس به سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، ایلام و کهگیلویه و بویراحمد، بوشهر، فارس، اردبیل و سمنان سفر کرده است. اهتمام و رویکرد ریاست جمهوری برای دیدار و بازدیدهای مردمی به خصوص با مردم مستضعف روستاها و شهرهای کوچک در واقع از اصلی‌ترین محورهای گفتمان انقلاب اسلامی و مورد تاکید رهبر انقلاب اسلامی است. رهبر معظم انقلاب اسلامی در روز ششم شهریورماه در دیدار رئیس‌جمهور و اعضای کابینه در نخستین توصیه بر مردمی بودن و بی‌تکلف بودن دولت تاکید داشتند. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در این باره می‌فرمایند: «در مورد مردمی بودن؛ خب مردمی بودن مقوله‌ گسترده‌ای است و جلوه‌هایی دارد. یک جلوه همین رفتن میان مردم و شنیدن بی‌واسطه از مردم است. این حرکت بسیار خوب و مستحسنی که دیروز جناب آقای رئیسی انجام دادند که رفتند خوزستان در میان مردم، با مردم، از آنها شنیدند، با آنها حرف زدند، این یک جلوه‌ از مردمی بودن است که بسیار کار خوبی است».در بیانات رهبر انقلاب اسلامی همچنین بر «بی‌تکلّف بودن در مشیٰ و منش، دوری کردن از منشهای اشرافیگری و از موضع بالا به مردم نگاه‌کردن» تاکید شده است.
سفرهای استانی رئیس‌جمهور این زمینه را فراهم می‌آورد تا مردم در دیدار چهره به چهره مشکلات‌شان را مطرح کنند و موجبات امیدواری مردم را فراهم می‌آورد.

سفرهای استانی رئیس جمهوری با وجود استقبال فراوانی که در میان طیف‌های محروم و مستضعف و همچنین گروه‌های مختلف سیاسی داشته، مخالفان و منتقدینی داشته است که به طور کلی ایده سفرهای استانی را تکراری، تبلیغاتی و کم‌تاثیر عنوان کرده و بررسی ساختاری مشکلات مردم ایران را به جای سفرهای استانی مسوولان مطرح کردند. منتقدین سفرهای استانی همچنین هزینه‌زا بودن این سفرها را دلیل دیگری برای مخالفت خود دانسته و بدون توجه به دستاوردهای مشاهدات میدانی و دیدارهای رودررو با مردم که در بسیاری از کشورهای جهان مرسوم است، عجولانه و تا حدزیادی با رویکرد سیاسی این اقدام دولت سیزدهم را مورد نقد و تخریب قرار دادند. در ادامه مهمترین دلایل موافقت و مخالفت سفرهای استانی ارائه و واکاوی شده است.

وزنه سفرهای استانی رییس‌جمهوری در جدال مخالفان و موافقان
سفر رئیس جمهوری به روستای زلزله زده اندیکا که بازخوزد گسترده ای در میان کاربران مجازی نیز پیدا کرد.

الف:مخالفان سفرهای استانی چه مواردی را در باب مخالفت خود ابراز داشتند؟
- هزینه زایی :
۲۲ مهرماه رئیس جمهوری با بیان اینکه برخی می‌گویند سفرهای استانی ممکن است هزینه‌هایی داشته باشد، گفت: اگر من به استان‌ها نیایم و کارخانه‌ای که ۱۳ سال معطل بوده و به این کارخانه سر نزنم چگونه راه بیفتد؟ مدیر در میدان باید کار را انجام دهد اینکه در اتاق پشت میز بنشینید نمی‌شود باید در میدان آمد.

-تبلیغاتی و پوپولیستی: ادعای تبلیغاتی و پوپولیستی بودن سفرهای استانی دیگر محور پربسامدی است که منتقدان دولت سیزدهم در ارتباط با این سفرها ابراز داشتند. اما مساله اصلی اینجاست که هرگونه حضور در میان مردم و حرکت‌هایی را که در جهت آشنایی با درد و رنج مردم و همچنین شنیدن صدای واقعی مردم از زبان خود آن‌ها باشد، نمی‌توان پوپولیستی نامید. رهبران بزرگ در طول تاریخ همواره به میان مردم رفته و با آنان زندگی می‌کردند و به طور قطع نمی توان آنها را اقدامات پوپولیستی نامید. در چند دهه اخیر نیز بسیاری از رهبران جهان در بین مردم حضور یافته و با آنان نشست و برخاست داشته اند؛ حال سوال اینجاست آیا همه این اقدامات را می‌توان پوپولیستی نامید؟ برخی تصور می‌کنند هرگاه یک مسوول میان مردم رفت و با آن‌ها حرف زد، الزاما یک حرکت پوپولیستی است؛ در حالی که باید این سنجه را داشت که اهداف و نتایج آن حضور چه بوده است؟

۲۲ مهرماه رئیس جمهوری با بیان اینکه برخی می‌گویند سفرهای استانی ممکن است هزینه‌هایی داشته باشد، گفت: اگر من به استان‌ها نیایم و کارخانه‌ای که ۱۳ سال معطل بوده و به این کارخانه سر نزنم چگونه راه بیفتد؟ مدیر در میدان باید کار را انجام دهد اینکه در اتاق پشت میز بنشینید نمی‌شود باید در میدان آمد.

-تکراری و کم اثر: سفرهای استانی دولت در واقع ابتکار تازه و جدیدی نیست، اما به نظر می‌رسد در دولت سیزدهم با نوع استانداردتر و بهینه‌تری از این برنامه مواجه باشیم. مواردی که اهمیت سفرهای دولت سیزدهم را دو چندان می‌کند، توقف نسبی این اقدام در دولت قبل است. چرا که در دولت یازدهم هم به شکل کم‌رمقی انجام می‌شد. سفرهای استانی و حضور مقامات عالی دولت در مناطق مختلف تصویری واقعی‌تر از اوضاع کشور در دستگاه اجرایی ایجاد می‌کند. این کار در دولت‌های نهم و دهم هم به شکلی پر از انرژی و پیوسته انجام می‌شد اما دچار اشکالاتی بود که سبب شد به اندازه کافی تأثیر مثبت خود را نشان ندهد. اکنون به نظر می‌رسد این اشکالات اتفاقاً مورد توجه دستگاه اجرایی قرار گرفته و مهم‌ترین آنها پرهیز از رفتارهای احساسی در ایجاد وعده‌های بزرگ و تصویب پرتعداد و بدون مقدمه طرح‌های مختلف است. در دولت نهم و دهم نیز ایرادات متعددی به سفرهای استانی از جمله زمانبر بودن، حجم بالای سخنرانی‌ها و تعدد حضور افراد غیرمرتبط در سفرها وارد بود که در سفرهای استانی دکتر سید ابراهیم رییسی این مسائل مرتفع و روند به شکل بهینه‌تری اجرا می شود.

ب:موافقان سفرهای استانی چه مواردی را در باب موافقت خود ابراز داشتند؟

-مردمی بودن: سفرهای استانی رئیس‌جمهور این زمینه را فراهم می‌آورد تا مردم در دیدار چهره به چهره مشکلات‌شان را مطرح کنند و موجبات امیدواری مردم را فراهم می‌آورد. نکته‌ای که در سفرهای استانی وجود دارد این است که تصمیماتی که برای حل مشکلات مردم اتخاذ می‌شود باید در یک زمانبندی مشخص اجرایی شود و زمان اجرای هر کدام به مردم اطلاع داده شود. سفرهای استانی و دیدار چهره به چهره با مردم و شنیدن حرف‌های آنها همواره مورد تأکید رهبر انقلاب بوده و این سفرهای استانی نشان‌دهنده مردمی بودن مقامات ارشد نظام است.

-شناخت دقیق مشکلات مردم: در مسائل اجرایی کشور یکی از اصلی‌ترین آسیب‌ها و معایب سیاست‌گذاران کشور که دلایل متعددی هم دارد قطع ارتباط و یا ارتباط نامؤثر بخش‌های عالی، میانی و پایینی است که سبب ایجاد ناهماهنگی‌های متعددی می‌شود. به این صورت که مدیران عالی تصور درستی از واقعیت مناطق کشور و مسائل آنها ندارند و بنابراین نمی‌توانند تصمیم متناسب بگیرند و بالطبع تصمیمات نامناسب هم در بخش‌های میانی و پایینی یا قابلیت اجرا پیدا نمی‌کند و یا اجرای آنها گشایشی در شرایط نخواهد داشت. هر چند این مسأله باید به شکل بنیادین حل شود اما سفرهای استانی اگر با دقت و به صورت غیراحساسی انجام شوند، در کوتاه‌مدت می‌تواند بخشی از این آسیب را مرتفع کنند و ارتباط مؤثرتری بین بخش‌های عالی، میانی و پایینی دستگاه اجرایی به وجود آورد.

-افزایش اعتماد عمومی: در سال‌های اخیر و بنابر القائات رسانه‌ای شبکه‌های خبری معاند، این طور القا می شد که میان مردم و حاکمیت فاصله ایجاد شده که با روی کار آمدن دولت سید ابراهیم رئیسی و بنا بر استناد به نظرسنجی های اخیر تا حدزیادی این اعتماد عمومی احیا و اقدامات دولت سیزدهم مورد توجه عموم مردم قرار گرفته است. از سوی دیگر، شنیدن مستقیم مشکلات مردم منجر به اجرا شدن برنامه دقیقی برای حل مشکلات آنها شود به سرمایه اجتماعی دولت مستقر و مجموعه سیستم سیاسی منجر می‌شود.

-شیوه درست حکمرانی: این ارتباطات مستقیم و رودرو با مردم و سرکشی سرزده از مناطق محروم همانگونه که گفته شد علاوه بر اینکه به طور دقیق و کامل با گقتمان انقلاب اسلامی همپوشانی دارد همواره مورد تاکید رهبر معظم انقلاب نیز بوده است. این نحوه ارتباط دولت دکتر رئیسی با مردم بیانگر شیوه حکمرانی مردمی در نظام جمهوری اسلامی ایران است که انتظار می‌رود همه مسوولان به آن پایبند و متعهد باشند. اگرچه در دولت قبلی از چنین رویکردی تاحدی فاصله گرفته شد اما احیای این رویکرد به نظر می رسد تاثیر زیادی در بهبود پیوند ملت و دولت داشته باشد.

ج: نتایج نظرسنجی های بین المللی چه می گوید؟

نتیجه مستقیم حضور بی‌واسطه رئیسی در میان مردم، در کنار آنچه تاکنون از سوی دولت سیزدهم در کشور صورت‌گرفته، افزایش رضایت مردم از دولت بود؛ موضوعی که هم در جامعه مشهود است و هم نظرسنجی‌های صورت‌گرفته از سوی مؤسسه‌های معتبر خارجی آن را نشان داده است.

در هر صورت، نفس سفرهای استانی به نظر مورد پیگیری مردم است. پیگیری مصوبات و همچنین پرهیز از احساس‌گرایی در سفرهای استانی بیش از هرچیز از سوی کارشناسان پیشنهاد شده و تداوم این سفرها با عنایت بیشتر به مشکلات ساختاری اقتصادی و اجتماعی کشور و تعاملات جهانی مورد تاکید قرار گرفته است. از سوی دیگر، با وجود اینکه به نظر می‌رسد واکسیناسیون ملی عامل اصلی بالارفتن محبوبیت رییس دولت سیزدهم بوده اما سفرهای استانی نیز از دیگر عوامل موثر در افزایش اعتماد عمومی جامعه ایرانی به دولت سیزدهم و کابینه است. نتیجه مستقیم حضور بی‌واسطه رئیسی در میان مردم، در کنار آنچه تاکنون از سوی دولت سیزدهم در کشور صورت‌گرفته، افزایش رضایت مردم از دولت بود؛ موضوعی که هم در جامعه مشهود است و هم نظرسنجی‌های صورت‌گرفته از سوی مؤسسه‌های معتبر خارجی آن را نشان داده است. مؤسسه نظرسنجی گالوپ در نخستین هفته‌های ورود رئیسی به کاخ ریاست‌ جمهوری، نظر مردم ایران را درباره عملکرد دولت او پرسیده است که بر این اساس، ۷۲‌ درصد مردم از عملکرد رئیسی و کابینه او راضی‌اند. به گزارش ایرنا، مؤسسه گالوپ مستقر در واشنگتن با انتشار آخرین نظرسنجی‌های صورت‌گرفته گزارش داد که از هر ۱۰ نفر بزرگسال، بیش از ۷ نفر عملکرد دولت رئیسی را تأیید می‌کنند. آمار منتشرشده از نظرسنجی گالوپ صورت‌گرفته از ۲۴ تا ۳۱ آگوست (دوم تا نهم شهریور) ۳ هفته پس از روی کار آمدن دولت رئیسی صورت گرفته است. مؤسسه گالوپ همچنین به مقایسه عملکرد دولت رئیسی با روحانی پرداخت و اعلام کرد که رئیسی در مدت کوتاه به‌دست‌گرفتن دولت توانسته برخلاف رئیس‌جمهوری پیشین ایران از رضایت بیشتری برخوردار باشد.

وزنه سفرهای استانی رییس‌جمهوری در جدال مخالفان و موافقان
تارنمای گالوپ اعلام کرد که طبق نتایج آخرین نظرسنجی ها، ۷۲درصد از مردم ایران از عملکرد دولت ابراهیم رییسی رضایت دارند و آن را تایید می‌کنند.

همچنین یافته‌های نظرسنجی دانشگاه مریلند آمریکا از مردم ایران درباره موضوع‌هایی چون شرایط اقتصادی، کرونا، فساد و ناکارآمدی، سیاستمداران محبوب و منفور، دلایل کاهش مشارکت در انتخابات و... هم نشان از محبوبیت سیدابراهیم رئیسی داشت. براساس این نظرسنجی که بازه زمانی پایان سپتامبر ‌۲۰۲۱ (اوایل مهر ماه ۱۴۰۰)‌ را دربرمی‌گیرد، سیدابراهیم رئیسی با ۴۵‌ درصد زیاد و ۳۳‌ درصد تاحدودی محبوب‌ترین سیاستمدار ایران است.

قم پرس منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

آپلود عکس