کد خبر: 357363
۰
PNAZAR
نسخه چاپی
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان قم:

هنر ابزاری موثر در ناهنجاری‌گریزی و کاهش آسیب‌های اجتماعی‎ست

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان قم در بازدید از حوزه هنری قم و در دیدار با رئیس و کارشناسان این حوزه بر گسترش همکار‌های دوجانبه برای آگاهی بخشی و ناهنجاری‌گریزی در جامعه تاکید کرد.

هنر ابزاری موثر در ناهنجاری‌گریزی و کاهش آسیب‌های اجتماعی‎ست

به گزارش قم پرس: حوزه هنری استان قم، صبح یکشنبه 30 آبان ماه 1400 حجت الاسلام والمسلمین مجید یزدی معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان قم در بازدید از حوزه هنری قم و در دیدار با دکتر محمدعلی روزبهانی رئیس و کارشناسان این حوزه بر گسترش همکار‌های دوجانبه برای آگاهی بخشی و ناهنجاری‌گریزی در جامعه تاکید کرد.

وی در ابتدای سخنانش خاطر نشان کرد: «بازدید و دیدار دوستان در حوزه هنری فرصت مغتنمی برای تعامل بیشتر و استفاده از ظرفیت‌های هنری ایجاد می‌کند. همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند کاهش آسیب‌های اجتماعی کاری فرا قوه‌ای است و ما از تمام نهادها و دستگاه‌های فرهنگی می‌خواهیم که دست در دست هم دهیم و به کاهش آسیب‌های اجتماعی و بالا بردن سطح ناهنجاری گریزی همت گماریم.»

مسئول دفتر رئیس قوه قضائیه در قم به چهار رکن کاهش آسیب‌های اجتماعی و ناهنجاری‌گریزی در جامعه اشاره کرد و گفت: «رکن اول شکل‌گیری شخصیت ناهنجار گریز است که تلاش برای تربیت چنین شخصیتی به عهده تمام احاد جامعه است. دومین رکن تطهیر محیط از فضای جرم و خلاف است. گام سوم این است که اگر فردی به خلاف و گناه مبتلا شد او را اصلاح کنیم و ضلع چهارم این مربع بحث بالا بردن آگاهی‌ افراد در قبال جرم و گناه است.»

وی خاطر نشان کرد: «اگر آگاهی درباره جرم و گناه در سطح جامعه بالا رود فرد دیگر قربانی ناآگاهی خود نمی‌شود. وقتی کسی آثار جرم و گناه را بداند، به سمت آن نمی رود. در مسیر آگاهی بخشی به جامعه ابزار و زبان هنر بسیار قوی و موثر است. بنده در مطالعاتی که در قرآن داشتم به 50 یا 60 مورد برخوردم که خداوند عالم از بیان و کارهای هنری استفاده نموده‎ بار اینکه کلامش را بگوید و مفاهیم را منتقل کند. خداوند از آنچه برای هدایت انسان موثر است استفاده کرده است. حتی در قرآن از خدا با صفت داستانگو یاد شده است و در جای جای قرآن برای هدایت بشر از قصه استفاده شده است.»

حجت الاسلام والمسلمین یزدی در بخش دیگری از سخنانش گفت: «در دادگستری مصاحبه‌هایی با محکومین به اعدام داریم که برای هنرمندان حساس به آسیب‌های اجتماعی می‌تواند بسیار قابل توجه باشد. می‌توانیم محتوای این پرونده‌ها را در اختیار هنرمندان بگذاریم تا به خلق آثاری هنری بینجامد و هنرمندان هم با توانمندی‌هایی که دارند و با ساخت آثار هنری در بالا بردن آگاهی‌های جامعه که ضلع چهارم ناهنجاری گریزی‌ست، نقشی موثر ایفاء کنند. ابزار هنر ابزاری تاثیرگذار در این زمینه است.»

همچنین رئیس حوزه هنری استان قم در سخنانی با استقبال از دعوت معاون دادگستری قم برای همکاری، به برخی از محصولات هنری فاخری که در حوزه هنری با رویکرد آسیب‌های اجتماعی ساخته شده و همچنین پویش هنری «ناکوک» که به اکران آثار تصویری با موضوع آسیب‌های اجتماعی در شبکه‌های اجتماعی اختصاص دارد، اشاره و خاطر نشان کرد که مخاطب بسیاری از این آثار علاوه بر آحاد جامعه می‌تواند کسانی باشند که به هر علت در زندان به سر می‌برند.

در ادامه مدیران و کارشناسان معاونت اجتماعی و پیشگیری از جرم دادگستری استان قم و کارشناسان واحدهای تخصصی حوزه هنری به بیان نقطه نظرات خود درباره مباحث مطرح شده پرداختند و پیشنهاداتی برای همکاری و رفع موانع موجود در این حوزه ارائه نمودند.

هنر ابزاری موثر در ناهنجاری‌گریزی و کاهش آسیب‌های اجتماعی‎ست

هنر ابزاری موثر در ناهنجاری‌گریزی و کاهش آسیب‌های اجتماعی‎ست